ආකෘතියක් පිරිවිතර කිරීම යන්නෙන් කුමක් අදහස් වේද?


(මෙම ලිපිය ආචාර්ය ඩබ්ලිව්.එම්,සේමසිංහ මහතාගේ “ආර්ථික මිතිය න්‍යාය හා භාවිතය” යන ග්‍රන්ථය පදනම් කරගනිමින් සම්පාදනය කෙරුණකි.)

ආර්ථික සම්බන්ධතාවලට අදාළ පරාමිති ප්‍රමානිකරණය කිරීමට ආර්ථික මිතික පර්යේක්ෂනයකදී අනුගමනය කල යුතු මුලික පියවර 04 කි.

  • ආකෘතිය පිරිවිතර කිරීම
  • ආකෘතිය ඇස්තමේන්තු කිරීම
  • ඇස්තමේන්තුව ඇගයීම
  • පුරෝකථන හැකියාව පරික්ෂා කිරීම

ආර්ථික මිතික පරීක්ෂණයකදී පළමු පියවර වන්නේ සලකා බලන සම්බන්ධතාවලට අදාළ ආර්ථික මිතික ආකෘති ගොඩනැංවීම හෙවත් ආකෘතිය පිරිවිතර කිරීමයි.මෙය ආර්ථික මිතික පරීක්ෂණයක වැදගත්ම පියවර වේ.ආකෘතිය නිසි ලෙස ගොඩනොනැගීම ඇස්තමේන්තු දෝෂවලට තුඩු දෙයි.මෙම ආකෘතිය පිරිවිතර කිරීමේදී පියවර 02 කි.

  • විචල්‍ය හදුනා ගැනීම
  • ගණිතමය ආකාරය නිර්ණය කිරීම

පළමුව විචල්‍ය හදුනා ගැනීම පිලිබදව සාකච්චා කරමු.මෙහිදී පළමුව ආකෘතිය මගින් විස්තර කෙරෙන සමබන්ධතා වලට අදාළ පරායක්ත විචල්‍යයත් ස්වායක්ත විචල්‍යයත් හදුනාගත යුතුය.මේ අනුව විචල්‍යය පිලිබදව තොරතුරු සැපයෙන් ප්‍රධාන මුලාශ්‍රය වන්නේ ආර්ථික න්‍යායයි.ආර්ථික න්‍යායෙන් පරායක්ත විචල්‍යත් එහි විචලනයට තුඩු දෙන සාධකත් පිලිබදව විස්තර සැපයේ.නිදසුන් ලෙස,

  • නිෂ්පාදන න්‍යායෙන් නිමැවුමක් ඒ කෙරේ බලපාන සාධකත්
  • පරිභෝජන න්‍යායෙන් පරිභෝජන වියදමත් ඒ කෙරේ බලපාන සාධකත්
  • ඉල්ලුම් න්‍යායෙන් ඉල්ලුමත් ඒ කෙරේ බලපාන සාධකත්
  • සැපයුම් න්‍යායෙන් සැපයුමත් ඒ කෙරේ බලපාන සාධකත්

විස්තර කෙරේ.මෙලෙස ආර්ථික න්‍යායෙන් ආර්ථික මිතික ආකෘතිය ගොඩනැංවීමේ මුලාරම්භය සැපයේ.

  • ඉල්ලුම් න්‍යායෙන් ඉල්ලුමත් ඒ කෙරේ බලපාන සාධකත් සැලකිල්ලට ගතහොත් පරායක්ත විචල්‍ය වනුයේ ඉල්ලුම් ප්‍රමාණය වේ.ස්වායක්ත විචල්‍ය වනුයේ සලකා බලන භාණ්ඩයේ මිල, සම්බන්ධිත භාණ්ඩයන්ගේ මිල, ඉල්ලුම්කරුවන් සංඛ්‍යාව වැනි දේ වේ.

සැපයුම් න්‍යාය මගින් විචල්‍ය හදුනා ගැනීම තවදුරටත් පැහැදිලි කල හැකිය.යම් දෙන ලද අවස්ථාවක නිෂ්පාදකයින් විසින් වෙළදපලට සැපයීමට සැලසුම් කරන ප්‍රමාණයත් ඒ කෙරෙහි බලපාන සාධකත් අතර සබදතාව සැපයුම් න්‍යායෙන් විස්තර කෙරේ.සැපයුම් න්‍යායට අනුව සැපයුම කෙරෙහි බලපාන සාධක වන්නේ,

සලකා බලන භාණ්ඩයේ මිල - P

යෙදවුම් වල මිල - c

තාක්ෂනය - T

සම්බන්ධිත භාණ්ඩයන්ගේ මිල - Pn

නිෂ්පාදකයින් සංඛ්‍යාව - N

රජයේ ප්‍රතිපත්ති - G

බාහිර සාධක - O

යන ඒවාය.ඒ අනුව සැපයුම් ශ්‍රිතය,

Qs = f (P,C,T,Pn,N,G,O)

වේ.Qs පරයක්ත විචල්‍ය වන අතර අනෙක්වා ස්වායක්ත විචල්‍ය වේ.

ආර්ථික න්‍යායට අමතරව සලකා බලන සම්බන්ධතාව පිළිබද සිදුකර ඇති පුර්ව අධ්‍යන වලින්ද තොරතුරු ලබාගත හැකිය.ආකෘතිය පිරිවිතර කිරීමේදී අදාළ පරිදි ඒවා සැලකිල්ලට ගත හැකිය.

මීලග පියවර වන්නේ ආකෘතියේ ගණිතමය ආකාරය නිර්ණය කිරීමයි.ගණිතමය ආකාරය යන්නේ අදහස් වන්නේ,

  • මුලික වශයෙන් විචල්‍ය අතර සම්බන්ධතාව අධ්‍යනයට භාවිතා කල යුත්තේ තනි සමීකරණ ආකෘතියක්ද නැතහොත් සමගාමී සමීකරණ ආකෘතියක්ද යන්නත්
  • විචල්‍ය අතර සමබ්න්ධතාව රේඛිය වේද? අරේඛිය වේද යන්නත්ය.

විචල්‍ය අතර සමබන්ධතාව එක් අත් වේ නම් තනි සමීකරණ ආකෘතියක් යොදා ගත හැකිය. (මෙහිදී එක් අත් යනු එක දිශාවකට පමණක් ගමන් කිරීමයි.)

නමුත් දෙඅත් සම්බන්ධතාවක් පවතී නම් එක් එක් සම්බන්ධතාව එක් සමීකරණය බැගින් වන සමගාමී සමීකරණ ආකෘතියක් ගොඩනැංවිය යුතුය.ගොඩනංවන ආකෘතිය රේඛිය ද අරේඛිය ද යන්න තීරණයට එක් වරකට එක් විවරණ විචල්‍යයක් බැගින් පරායක්ත විචල්‍ය සමග ද්විමාන සටහනක දීමෙන් ලැබෙන ප්‍රස්ථාරය සටහන් කර ගත හැකිය.එය රේඛිය නම් රේඛිය ආකෘතියක්ද ඇරෙඛිය නම් අරේඛිය ආකෘතියක්ද ගොඩනැගේ.

ආර්ථික මිතික ආකෘති වලදී බහුලවම භාවිතයට ගන්නේ තනි සමීකරණ ආකෘතිය.ඒවාද රේඛිය වශයෙනි.නිදසුන් ලෙස ඉල්ලුම් න්‍යාය පදනම් කර ගත් ආකෘති,

Qx = β0+ β1P+u

Qx = β0+ β1Px+ β2Po+ β3Y+ β4T+u ලෙස දැක්විය හැකිය.

 

 

ආර්ථික මිතිය හා ගණිතය,සංඛ්‍යානය,ආර්ථික විද්‍යාව අතර ඇති සබදතාව පිළිබද ලිපිය කියවීම සදහා මෙතැන click කරන්න. 

 

උසස් පෙළ
ආර්ථික විද්‍යාව
(සිද්ධාන්ත/පුනරීක්ෂණ)
තනි හෝ කණ්ඩායම් පන්ති
076-6557372 (කොළඹ/ගම්පහ/මාතර/ගාල්ල අවට පමණි.)

(විශ්ව විද්‍යාල සිසුවෙකු විසින් මෙහෙයවයි)

 





උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  කලාපීය සහයෝගීතාව අනුකලන ක්‍රියාවලියක් වන අතර අසල්වැසි රාජ්‍යයන් සමඟ මෙහිදී ගිවිසුම්කට එළැඹේ. පොදු ආයතන සහ නීතිරීති අනුව සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීමටට අපේක්ෂා කරයි. කලාපීය සහ සහයෝගීතාව සහයෝගීතාවට සහ අනුකලනය මගින් ජාතික ආර්ථිකයේක් එකිනෙකට සම්බන්ධ වේ. මෙම ක්&zwj...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
19 සියවස තුලදී ”රාජ්‍යයේ අරමුණ වන්නේ මිනිසුන්ගෙන් විශාල පිරිසකට වැඩිම සතුට ලබාදීම” බව ජෙරම් බෙන්තම් ප‍්‍රකාශ කළේය. මෙම ”වැඩි සතුට හෝ උපරිම සතුට” යන්නට සමහර ලිබරල් චින්තකයන් ”උපරිම යහපත” හා ”පොදු සුභසාධනය” වැනි ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  සමාජ ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදය තුලින් විවරණය වන්නේ ”සාධාරණත්වය” හා ”ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදය” යන සංකල්ප අතර සහසමිබන්ධතාවයි. මින් අදහස් කරන්නේ, සමාජයේ සෑම පුද්ගලයෙක් හටම සමාජයේ වගකිවයුතූ පුද්ගලයෙකු ලෙස සමාජයේ තමන්ගේ පෞ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආර්ථිකයක ප‍්‍රාග්ධන සම්පත් සම්පාදනය සදහා සම්පත් යෙදවීමේ ක‍්‍රියාවලිය ”ආයෝජනය” වේ. රටක ඉතුරුම් මත ආයෝජනයත්, ආයෝජනය මත ප‍්‍රාග්ධන සම්පාදනයත් තීරණය වේ. ඉතුරුම්→ ආයෝජනය→ ප‍්‍රාග්ධනයකාලයත් සමඟ රටක ප‍්‍රාග්ධන සම්ප...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
(මෙම ලිපිය ආචාර්ය ඩබ්ලිව්.එම්,සේමසිංහ මහතාගේ “ආර්ථික මිතිය න්‍යාය හා භාවිතය” යන ග්‍රන්ථය පදනම් කරගනිමින් සම්පාදනය කෙරුණකි.) ආර්ථික සම්බන්ධතාවලට අදාළ පරාමිති ප්‍රමානිකරණය කිරීමට ආර්ථික මිතික පර්යේක්ෂනයකදී අනුගමනය කල යුතු මුලික පියවර 04 කි. ආකෘ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආර්ථික මිතිය,ආර්ථික න්‍යාය,ගණිතය,ආර්ථික විද්‍යාව හා සංඛ්‍යානය යන විෂය ක්ෂේත්‍රයන්ගේ සංකලනයකි.විමසන්න. (මෙම ලිපිය ආචාර්ය ඩබ්ලිව්.එම්,සේමසිංහ මහතාගේ “ආර්ථික මිතිය න්‍යාය හා භාවිතය” යන ග්‍රන්ථය පදනම් කරගනිමින් සම්පාදනය කෙරුණකි.)  ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
1700 ශත වර්ෂයේ දී බ්‍රිතාන්‍යයෙන් ඇමෙරිකාවට ගමන් කල වෙළදුන් විසින් වෙනුසිල්වෙනියානු බැංකුව ආරම්භ කිරීමත් සමග ඇමෙරිකාවේ බැංකු ක්‍රමයේ ආරම්භය සනිටුහන් විය.මෙම බැංකුව පිහිටුවනු ලැබුයේ ඇමෙරිකානු විප්ලවීය යුද්ධයට අරමුදල් ලබා ගැනීම පිණිස වේ. 1782 ජනවාරි 01 ඇමෙර...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ඉන්දීය බැංකු ක්‍රමය ගැන කතා කරන විට එය ප්‍රධාන වශයෙන් කාලයන් දෙකකට බෙදා දැක්විය හැකිය.එනම්, 1.1992 ප්‍රතිසංවිධානයට පෙර කාලය 2.1992 ප්‍රතිසංවිධානයට පසු කාලය   1) 1992 ප්‍රතිසංවිධානයට පෙර කාලය 1992 ට පෙර ඉන්දීය මුල්‍ය ක්‍රමය දෘඪ හා ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
විවිධ රට වලදී මහ බැංකුව විවිධ නම් වලින් හදුන්වනු ලැබේ.ශ්‍රී ලංකාවේ දී එය ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකුව ලෙසද,ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදයේ දී එය සංධිය සංචිත මණ්ඩලය ලෙසද ජපානයේ දී එය ජපාන බැංකුව ලෙස ද හදුන්වයි.ඉන්දියාවේ දී එය ඉන්දීය සංචිත බැංකුව ලෙස ද හදුන්වයි. පළමුවන ලෝක යුද්ධ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  ආර්තික විද්‍යාව කෙටි සටහන් මාලාව 1 පාඩම 01 ආර්ථික විද්‍යාවේ නිර්වචන ප්‍රධාන කොටස් දෙකකට වර්ග කරයි එනම් ආර්ථික විද්‍යාවේ විශය අන්තර් ගතය පිලිබද ඉදිරිපත් කරන නිර්වචන ආර්ථික විද්‍යාවේ ක්‍රම වේදය පිලිබද ඉදිරිපත් කරන නිර්වචන 02 ආර්ථික විද...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
සැපයුම  සැපයුම යනු - යම් නිශ්චිත අවශ්ථාවකදී වෙළෙදපලේ පවතින විවිධ මිල ගණන් යටතේ සැපයුම් කරැවන් විසින් සැපයීමට කැමති සැපයීමට හැකියාව ඇති සහ සැපයීමට සූදානම් විවිධ ප්මාණයන් අතර පවතින සම්බන්ධතාවයයි. සඵල සැපයුම  නිෂ්පාදන හැකියාව හෙවත් තාක්ෂණය  ආයතනය සතුව ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ඵලදායී නිශ්පාදන සම්පත් භාන්ඩ හා සේවා බවට පත්කිරීමේ ක්‍රියාවලිය නිශ්පාදනය නොහොත් නිශ්පාදන ක්‍රියාවලිය ලෙස හැඳින්වේ. මෙම නිශ්පාදන ක්‍රියාවලියේ ප්‍රධාන ආකාර ද්විත්වය වන කෙටි කාලීන නිශ්පාදන ක්‍රියාවලිය සහ දිගු කාලීන නිශ්පාදන ක්‍රියාවලිය දෙසට අවධානය ය...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
පාරිබෝගික ආරක්ෂණය  තාර්කික පරිබෝගිකයෙකු  ක්‍රියාකරනුයේ  ගෙවන මුදලට සරිලන වටිනාකමක් ලබාගැනීමේ අපේක්ෂාව පෙරදැරි කරගෙනයි. ගෙවන මුදලට සරිලන වටිනාකමක් යනු කිසියම් නිෂ්පාදිතයක් සදහා පාරිබෝගිකයා දරන පිරිවැයට සමාන ප්‍රතිලාභයක් එම නිෂ්පාදිතය මගින් පාරිබෝග...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලිපි මාලාව අවසානයේ අසනු ලබන ප්‍රශ්න.   පරිපූරක වැය ඇස්තමේන්තුව යනු කුමක්ද?පහදන්න. අමාත්‍යංශයකට හෝ දෙපාර්තමේන්තුවකට විසර්ජන පනතින් වෙන්කර ඇති මුදල් පුමාණයයට අමතරව තවත් අතිරේක මුදල් ලබා ගැනීමට අවශ්‍ය වූ විට ඉදිරිපත් කරන්නකි   ශුද්ධ මූල්‍ය හි...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
    උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන් ලංකාවේ ක්‍රියාත්මක වන වෙළද ගිවිසුම් 1.ආසියා ශාන්තිකර වෙළද ගිවිසුම පැරණිතම වෙළද ගිවිසුමයි1975 ආරම්භ වියබංගලාදේශය/ලංකාව/ඉන්දියාව/ලාඕසය/කොරියාව මුල් සාමාජිකයන් වේ.   2.දකුණු ආසියා නිදහස් වෙළද ගිවිසුම ලංකාව/ඉන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්   වෙළදපල ආර්ථිකයක රජයේ කාර්යභාරය 1.පරිසරය ආරක්ෂා කිරීම2.පෞද්ගලික දේපල අයිතිය සුරැකීම3.ආර්ථික වර්ධනය ශක්තිමත් කිරීම4.වෙළදපල අසමත් වීම් ඉවත්කර කාර්යක්ෂමතාව නැංවීම   යහපත් බදු ක්‍රමයක ලක්ෂණ 1.සාධාරණත්වය2.සරළ බව3.පහසු බ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්   මූල්‍ය පොළිය / නාමික පොළිය යනු ජනතාවගේ ඉතුරුම් වෙනුවෙන් ඒ රටේ ව්‍යවහාර මුදලින් ලැබෙන පොළී ප්‍රතිශතයයි.(සෑම විටම ධන අගයක් ගනී) මූර්ත පොළිය (ශූන්‍ය/ඝෘන) යනු  උද්ධමන අනුපාතිකය ගැලපූ පසු මූල්‍ය ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන් දිලින්දන්ට හිතකර ආර්ථික වෘද්ධියක් ලබා ගැනීමට නම් 1.දිළිදු ජනතාවට අයත් මානව හා භෞතික සම්පත් සංවර්ධනය කිරීම2.දිළින්දන්ට අවාසිදායකව ක්‍රියාත්මක වන බදු හා වෙළද ප්‍රතිපත්ති ඉවත් කිරීම3.කෘෂිකර්මය හා ග්‍රාමීය සංවර්ධනය ප...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලිපි මාලාව අවසානයේ අසනු ලබන ප්‍රශ්න. වානිජ බැංකු වල ණය උපකරණ හා ඒවායේ ලක්ෂණ මොනවාද? 1.තැන්පතු සහතික මධ්‍ය කාලීනව ණය ලබා ගැනීමට වට්ටමක් සහිතව නිකුත් කරයි තැන්පත්කරුගේ නම සහතිකයේ සදහන් නොකරන අතර සහතිකය බැංකුවට ඉදිරිපත් කරන්නාට මුදල් ගෙවනු ලැබේ. එම කාලය තුල...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන් මුල්‍ය පද්ධතියේ සංරචක 1.මධ්‍යම බැංකුව 2.මූල්‍ය වෙළදපල 3.මූල්‍ය ආයතන 4.මූල්‍ය යටිතල පහසුකම් 5.මූල්‍ය උපකරණ 6.අනෙකුත් නියාමන අධිකාරීන්   මූල්‍ය උපකරණ කොටස් 3 කි 1.තැන්පතු 2.ණය 3.සමාගමික කොටස්...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්   සැ.යු : පාරිබෝගික ආදායමේ හට ගන්න වෙනසට ඉල්ලුම් ප්‍රමාණය දක්වන සංවේදීතාවය ආදායම් ඉල්ලුම් නම්‍යතාවයි.   මුදලේ කාර්යයන් 1.හුවමාරු මාධ්‍යයක් ලෙස ක්‍රියා කිරීම 2.වටිනාකමේ සන්නිදියක් ලෙස ක්‍රියා ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලිපි මාලාව අවසානයේ අසනු ලබන ප්‍රශ්න. පළමුව මා විසින් ලියා ඇති සියලු ලිපි අධ්‍යනය කර මෙම ප්‍රශ්න වලට පිළිතුරු සපයන්න   පරිපූරක වැය ඇස්තමේන්තුව යනු කුමක්ද? ශුද්ධ මූල්‍ය හිගය යනු කුමක්ද? ණය සේවාකරණ පිරිවැය යනු කුමක්ද? සාපේක්ෂ පිරිවැය න්‍ය...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලංකාවේ ක්‍රියාත්මක වන වෙළද ගිවිසුම් 3.ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා නිදහස් වෙළද ගිවිසුම 1998 ආරම්භ විය  ශ්‍රී ලංකාව අවුරුදු 8 ක් ඇතුලතත් ඉන්දියාව අවුරුදු 3 ක් ඇතුලතත් තීරු බදු ඉවත් කිරීමට එකග විය   4.පකිස්ථානු-ශ්‍රී ලංකා නිදහස් වෙළද ගිවිසුම 2005 ජූන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
මූල්‍ය ක්‍රමයේ ස්ථායීතාවය සදහා අවශ්‍ය සාධක 1.සාර්ව ආර්ථික ස්ථායීතාවය 2.ශක්තිමත් නියාමන රාමුවක් පැවතීම 3.ශක්තිමත් මූල්‍ය ආයතන පැවතීම 4.ශක්තිමත් මූල්‍ය යටිතල පහසුකම් පැවතීම   වෙළදපල ආර්ථිකයක රජයේ කාර්යභාරය 1.පරිසරය ආරක්ෂා කිරීම 2.පෞද්ගලි...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
නම්‍ය විනිමය අනුපාතිකයක වාසි(චල/පාවෙන) 1.විනිමය අනුපාතිකය අධි හෝ ඌණ තක්සේරුවක් නොවීම 2.ආර්ථික කළමනාකරනය පහසු වීම 3.විශාල විදේශ විනිමය සංචිත පවත්වාගෙන යාමට අවඔ්‍ය නොවේ   නම්‍ය විනිමය අනුපාතිකයක අවාසි(චල/පාවෙන) 1.අවිනිශ්චිත භාවය වැඩි වීම 2.සමප්&z...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
මූල්‍ය පොළිය / නාමික පොළිය යනු ජනතාවගේ ඉතුරුම් වෙනුවෙන් ඒ රටේ ව්‍යවහාර මුදලින් ලැබෙන පොළී ප්‍රතිශතයයි.(සෑම විටම ධන අගයක් ගනී)   මූර්ත පොළිය (ශූන්‍ය/ඝෘන) යනු  උද්ධමන අනුපාතිකය ගැලපූ පසු මූල්‍ය පොළී අනුපාතිකයයි.   යහපාලනය යනු කිසිය...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
     සමෘද්ධිය 1995 සමෘද්ධි ව්‍යාපාරය ආරම්භ විය සමෘද්ධි ව්‍යාපාරයේ ප්‍රධාන අංග 3 කි සමාජ ආරක්ෂණ වැඩ සටහන කණ්ඩායම් ඉතුරුම් පදනම් කරගත් බැංකු ක්‍රමය ග්‍රාමීය යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනය    දරිද්‍රතා ඉම හෙවත් මායිම යන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්       සමාගම් වල ණය උපකරණ 1.වාණිජ පත්‍රිකා කෙටි කාලීන ණය ලබා ගැනීමට පෞද්ගලික අංශ භාවිතා කරන උපකරණයකි ඉහල වටිනාකම් වලින් නිකුත් කරයි වට්ටමක් සහිතව හෝ ස්ථාවර පොළියක් සහිතව නිකුත් කරයි   2.ණයකර මධ්‍යම ක...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආවස්ථික පිරිවැය විකල්ප ප්‍රයෝජන අතරින් එක් විකල්පයක් තෝරා ගත් විට ඒ සදහා අහිමි වන ඊළඝ හොදම විකල්පයේ වටිනාකමයි. මෙය ආත්මගත සංකල්පයකි ඊළග හොදම විකල්පයේ වටිනාකම කිව හැක්කේ ආවස්ථික පිරිවැය දරනු ලබන පුද්ගලයාට පමණි මුදල් වලින් නොව භාණ්ඩ හා සේවා වලින් මාන ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
සෘජු සහ වක්‍ර බදු බදු, සෘජු සහ වක්‍ර බදු ලෙසින් පුළුල්ව වර්ගීකරණය කළ හැක. සෘජු සහ වක්‍ර බදු අතර වෙනස   සෘජු බදු වක්‍ර බදු බදු පැනවීම සහ ගෙවීම සෘජු බදු, බදු ගෙවන්නා විසින් සෘජුවම රජයට ගෙවිය යුතුය. වක්‍ර බදු එය දරන්නා නොව වෙනස් කෙන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
බදුකරණයේ කාර්යයන් සහ මූලධර්මයන් බදුකරණයේ අරමුණු, ලෙසින් ප්‍රධාන වශයෙන් වර්ගීකරණය කළ හැකිය. බදුකරණයේ මූලික අරමුණු / කාර්යයන් බදුකරණයේ මූලික අරමුණ වනුයේ රජයේ පොදු වියදම් සඳහා වූ අරමුදල් රැස්කර ගැනීමයි. පොදු වියදම් : ශ්‍රී ලංකාවේ පුරවැසියන් වෙනුවෙන් රජය විසින් සේවා...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
1.ගෝලීයකරණ ක්‍රියාවලියේ ප්‍රධාන ගාමක බලවේග වනුයේ, තාක්ෂණයේ වර්ධනය හා නිර්බාධකරණ ප්‍රතිපත්ති වේ. ද්විපාර්ශවීය වෙළද ගිවිසුම් සහ ලෝක වෙළඳ සංවිධානය (WTO) වේ. සංඛ්‍යාත විප්ලවය (digital revolution ) හා අන්තර්ජාලය වේ. නිෂ්පාදන ක්‍රියාවලිය විකේන්ද්&zwj...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
1.නිෂ්පාදන හැකියා මායිමට ඇතුළතින් පිහිටි ලක්ෂ්‍යයක් සේවා වියුක්ත සම්පත් කිසියම් ප්‍රමාණයක් පවතින බව හඟවයි. අත්කර ගැනීම අපහසු වේ. නිෂ්පාදන හැකියා චක්‍රය මත පිහිටි ලක්ෂ්‍යයන්ට වඩා යහපත් වේ. සම්පත් පූර්ණ වශයෙන් සේවා නියුක්ත බව හඟවයි. ආවස්ථික පිරිවැය ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  සාර්ව ආර්ථික විද්‍යාව සාර්ව ආර්ථික විද්‍යාව කාර්ය සාධනය, ආකෘතිය , හැසිරීම හා සාර්ව ආර්ථිකය පිළිබඳ තීරණ ගැනීම හා බැඳෙන ආර්ථිකයේ ශාඛාවකි. එය ජාතික ,කලාපීය ,හෝ ගෝලීය ආර්ථිකය විය හැකිය.ක්ෂුද්‍ර ආර්ථිකය සමඟ සාර්ව ආර්ථිකය ද ආර්ථිකයේ ප්‍රධාන ක්ෂේත්‍ර...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
මතුපිට උද්ධමනය මතුපිට උද්ධමනය යනු පොදු මිල මට්ටමේ සැබෑ වශයෙන් හටගන්නා ඉහළ යාමකි.එනම් සැපයුම් කම්පන නිසා හෝ පරිපාලන  තීරණ නිසා හෝ මිල ගණන්වල තාවකාලිකව සිදුවන ඉහළ යාම් මතුපිට උද්ධමන අනුපාතය තුළ පෙන්වයි .තවද මෙහිදී කාළගුණික වෙනස්කම් මත සිදුවන නිෂ්පාදන පහත වැටීම් ,බදු...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
සම්පත් නිෂ්පාදන ක්‍රියාවලිය සදහා යොදා ගන්නා සියලුම යෙදවුම් නිෂ්පාදන සම්පත් වශයෙන් හැඳින්විය හැකිය. එම නිෂ්පාදන සම්පත් ආර්ථික සම්පත් සහ ආර්ථික නොවන සම්පත් වශයෙන් වර්ග කල හැක. ආර්ථික සම්පත් අසීමිත වුවමනාවන්ට සාපේක්ෂ සැපයුම සීමාසහිත හෝ හිඟ සම්පත් ආර්ථික සම්පත...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආර්ථික විද්‍යාව මඟින් මිනිසාගේ ආර්ථික කටයුතු මූලිකව විග්‍රහකෙරෙ. ආර්ථික විද්‍යාවේ පියා ලෙස සැලකෙන ඇඩම් ස්මිත්ගෙන් ඇරඹෙන සම්භව්‍ය ආර්ථික විද්‍යාඥ ගුරුකුලය විසින් මේ විෂය හදුන්වා දී ඇත.  18වැනි සියවස අගභාගයේ එංගලන්තයේ ආරම්භ වූ කාර්මික විප්ලවය...
ECON with SAMITH

උසස්පෙළ ආර්ථික විද්‍යාව

අනෙකුත් ලිපි
12-වසර - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර පදනම (පළමු පාඩම ) 01. ව්යාපාරයක් යනු කුමක්දැයි නිවැරැදිව අර්ථ දක්වන්න. ලාභ හො ලාභ නොවන කිසියම් අරමුණක් ඉටුකරගැනීම සඳහා මිනිස් අවශ්යතා හා වුවමනා ඉටුකරන ඕනෑම ආර්ථික කටයුත්තක් ...

6-වසර - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
මෙහෙයුම් පද්ධතිය මෙහෙයුම් පද්ධතිය යනු පරිගණක මෘදුකාංගයක් හෙවත් පරිගණක වැඩසටහනකි. මෙමඟින් කෙරෙන කාර්යයන් පහත දැක්වේ. පරිශීලකයා හා පරිගණක දෘඩාංග අතර සම්බන්ධතාවය ඇති කිරීම පරිගණකය තුළ ඇති අනෙකුත් ...

උසස්පෙළ - භෞතික විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්ර විද්යාව ( Mechanics ) හතරවන කොටස - අවසන් කොටස තරල යාන්ත්ර විද්යාව ( Fluid Mechanics ) ද්රව සහ වායු යන දෙවර්ගයම පොදුවේ හඳුන්වනු ලබන්නේ ...

උසස්පෙළ - භෞතික විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්ර විද්යාව ( Mechanics ) තුන්වන කොටස කාර්යක්ෂමතාවය ( Efficiency ) ඒකක නැත. මාන නැත. අදිශ රාශියකි. කාර්යක්ෂමතාවය = Wout 100% / Win අයින්ස්ටයින්ගේ ශක්ති ස්කන්ධ සම්බන්ධය ( Einstein's ...

උසස්පෙළ - භෞතික විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්ර විද්යාව ( Mechanics ) දෙවන කොටස බල යුග්මය ( Couple Of Force ) විශාලත්ව සමාන, සමාන්තර, අභිදිශාවෙන් ප්රතිවිරුද්ධ එකම ක්රියා රේඛාවේ නොපිහිටන බල දෙකක් ...

උසස්පෙළ - භෞතික විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්ර විද්යාව ( Mechanics ) පළමු කොටස විස්ථාපනය ( Dislacement ) තෝරාගත් අනුබද්ධ ලක්ෂයක සිට සලකනු ලබන වස්තුවට ඇති සරල රේඛීය දුර එම මොහොතේදී එම ...

උසස්පෙළ - ජනමාධ්‍ය
සාම්ප්රදායිකත්වයෙන් ඔබ්බට ගිය නව මාධ්ය කලාවක් බිහි වන්නේ 20 වන සියවස මුල් භාගයේදීය. ක්රමිකව විකාශනය වෙමින් ආ නව මාධ්ය වර්තමානය වන විට ජනයාගේ අතැඹුලක් වී ...

4-වසර - සිංහල
ප්රශ්නයකපිළිතුරකට ලකුණු2.5ක් ලබා දෙන්න (1 )අෂ්ට පා සතෙකු වන්නේ? (1) ඉස්සා ය (2) මදුරුවා ය (3) මකුළුවා ය (2) ආහාර වමාරා කන සත්වයා වන්නේ? (1)ගවයා ...

උසස්පෙළ - ඉංජිනේරු තාක්ෂණවේදය
ඉංජිනේරු තාක්ෂණවේදය civil short note part 01 (01) SLS ප්රමිති සහතික සිමෙන්ති - sls 107,sls1247,sls515,sls1253 දියගැසු හුණු -sls 682 ගොඩනැගිලි හුණු -sls 552 ගඩොල් -sls 39 බ්ලොක් ගල් -sls 855 වානේ කම්බි ...

4-වසර - සිංහල
ශිෂ්යත්ව විභාගය සදහා පෙර පුහුණු බුහුවරණ ප්රශ්න පත්ර 04 ප්රශ්නයකපිළිතුරකට ලකුණු2.5ක් ලබා දෙන්න (1 )කාල නියමයක් නොමැතිව මල් පිපෙන ශාකයක් වන්නේ? (1) කෙසෙල් (2) රබුටන් (3) දුරියන් (2) ...