ආර්ථික මිතිය


ආර්ථික මිතිය,ආර්ථික න්‍යාය,ගණිතය,ආර්ථික විද්‍යාව හා සංඛ්‍යානය යන විෂය ක්ෂේත්‍රයන්ගේ සංකලනයකි.විමසන්න.

(මෙම ලිපිය ආචාර්ය ඩබ්ලිව්.එම්,සේමසිංහ මහතාගේ “ආර්ථික මිතිය න්‍යාය හා භාවිතය” යන ග්‍රන්ථය පදනම් කරගනිමින් සම්පාදනය කෙරුණකි.)

 

ආර්ථික මිතිය ආර්ථික විද්‍යාවේ ප්‍රත්‍යක්ෂමුල විශ්ලේෂණයකි.මෙම විෂය ක්ෂේත්‍රය ගොඩනැංවීම ආරම්භ වන්නේ 1930 ගණන් වල සිටය.මෙහි මුලික අර්ථය වන්නේ ආර්ථිකය මැනීම යන්නයි.

“ආර්ථික ගැටළු විසදීමට න්‍යායාත්මක හා අනුභාවික ප්‍රමාණාත්මක ප්‍රවේශ එකිනෙක හා එකතු කිරීම ආර්ථික මිතියේ අරමුනයි.” – Economic Society 1933

ආර්ථික න්‍යාය,ගණිතය හා සංඛ්‍යානය යන විෂය සංයුක්ත වීමෙන් ආර්ථික මිතිය විෂය ක්ෂේත්‍රය සැකසී තිබුන ද තනි තනි වශයෙන් ගත්විට ආර්ථික මිතිය ඒවායින් වෙනස් වේ.

ආර්ථික න්‍යායෙන් සිදුකරන්නේ යම් යම් උපකල්පන යොදා ගනිමින් ආර්ථික විචල්‍ය අතර සම්බන්ධතාව පිළිබද නීති හෝ කල්පිත වචන භාවිතයෙන් ප්‍රකාශ කිරීමයි.

“භාණ්ඩයක සැපයුම කෙරෙහි බලපාන අනෙකුත් සාධක ස්ථාවරව තිබියදී එම භාණ්ඩයේ මිලත් ඉල්ලුම් ප්‍රමාණයත් අතර අනුලෝම සම්බන්ධතාවක් පවතී” යැයි සැපයුම් න්‍යායෙන් ප්‍රකාශ වේ.

“අත්‍යවශ්‍ය භාණ්ඩ වල මිල ඉල්ලුම් නම්‍යතාවය අනම්‍ය වේ” යැයි ප්‍රකාශ කිරීම තවත් නිදසුනකි.

තීරණ ගැනීමේදී හෝ ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනයේ දී මෙවැනි ප්‍රකාශ වලින් අදාළ පාර්ශවයන්ට ලැබෙන පිටුවහල අල්පය.භාණ්ඩයේ මිලෙහි වෙනසකට සැපයුම් ප්‍රමාණයේ ඇතිවන වෙනස නිශ්චිතවම දැක්වේ නම් එකී විචල්‍ය අදාළ පරිදි හැසිරවීමට යෝග්‍ය ප්‍රතිපත්ති තීරණ ගැනීම පහසුය.අනම්‍ය ඉල්ලුමකදී මිල ඉල්ලුම් නම්‍යතාවයේ අගය 0 ත් 1 ත් අතර තුල ඕනෑම අගයක් ගත හැකිය. මිල ඉල්ලුම් නම්‍යතාවයේ අගය නිශ්චිතවම දන්නේ නම් බදු පැනවීම හෝ සහනාධාර සැපයීම හෝ ආනයනය පිළිබද තීරණ ගැනීමට රජයට පහසුය.වැය කල හැකි ආදායම එක් ඒකකයකින් වැඩි වන විට පරිභෝජන වියදමේ වැඩිවීම ආන්තික පරිභෝජන න්‍යායෙන් නිශ්චිතවම ප්‍රකාශ නොවේ.එබැවින් ප්‍රකාශනයක් ආකාරයෙන් දැක්වෙන ආර්ථික න්‍යායවලින් ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනයට ලැබෙන්නේ අල්ප පිටිවහලකි.

ආර්ථික න්‍යාය මගින් ප්‍රකාශ කරන සම්බන්ධතාව ගණිතමය ආර්ථික විද්‍යාවේදී  සංකේත ඇසුරින් නිරූපණය කරයි.එහිදී විචල්‍ය අතර සම්බන්ධතාවය මැනීම හෝ ආර්ථික න්‍යාය තහවුරු කිරීම අපේක්ෂා නොකරයි.ගණිතමය ආර්ථික විද්‍යාවේ දී ද විචල්‍ය අතර සම්බන්ධතාවය දැක්වෙන්නේ සපිරි සම්බන්ධතාවයක ආකාරයෙනි.විචල්‍ය අතර සම්බන්ධතාව කෙරේ බලපාන සසම්භාවී විචල්‍ය ආර්ථික න්‍යායේදීත් ගණිතමය ආර්ථික විද්‍යාවේදිත් සැලකිල්ලට නොගනී.තවද ආර්ථික න්‍යායේදී හා ගණිතමය ආර්ථික විද්‍යාවේදී ආර්ථික සම්බන්ධතාවල ආර්ථික පරාමිති ප්‍රමානිකරණය නොකරයි.එබැවින් ආර්ථික න්‍යායේදී හා ගණිතමයේ එතරම් වෙනසක් නොමැත.

ආර්ථික මිතියේදී ආර්ථික න්‍යායෙන් ප්‍රකාශ වන සම්බන්ධතාව ගණිතමය ආර්ථික විද්‍යාවේ දී මෙන්ම සංකේත ඇසුරින් සමීකරණ ආකාරයට ප්‍රකාශ කරයි.නමුත් ආර්ථික මිතික සමීකරණ වල විශේෂත්වය වන්නේ ශ්‍රිතිය සම්බන්ධතා වලට අදාළ සසම්භාවී සාධක ද සැලකිල්ලට ගනිමින් අනුමානික සම්බන්ධතා ගොඩනැංවීමයි.

ආර්ථික මිතිය හා සංඛ්‍යානය ආර්ථික විචල්‍ය අතර සම්බන්ධතා ඇගයීමට යෝග්‍ය වන පරිදි සකසා ගත් සංඛ්‍යානමය ශිල්ප ක්‍රම යොදා ගැනීම හා සම්බන්ධ වුවද එය ආර්ථික සංඛ්‍යානයෙන් මෙන්ම ගණිතමය සංඛ්‍යානයෙන් ද වෙනස්ය.ආර්ථික සංඛ්‍යානයේ මුලික කාර්යය වන්නේ දත්ත රැස් කිරීම,සැකසීම,ප්‍රස්ථාර වගු භාවිතයෙන් ඉදිරිපත් කිරීම හා ප්‍රවණතා විස්තර කිරීමයි.නමුත් එකී නිරීක්ෂණය කරන ප්‍රවණතා වලට හේතු දැක්වීමක් හෝ විස්තර කිරීමක් සිදු නොකරයි.එසේම රැස් කරන දත්ත ඇසුරින් ආර්ථික න්‍යාය ද පරික්ෂාවට ලක් නොකරේ.ගණිතමය සංඛ්‍යානයේ දී විවිධ මිනුම් ක්‍රම ව්‍යුත්පන්න කෙරේ.කෙසේ වුවද එකී මිනුම් අදාල වන්නේ

පරික්ෂණාත්මක දත්ත විශ්ලේෂණය කිරීමටයි.මිනිසුන්ගේ ආර්ථික හැසිරීම් පරීක්ෂණාගාර තුල යම් යම් සාධක පාලනය කරමින් සිදු කල නොහැකි වීම මෙයට හේතුවයි.

ආර්ථික මිතියේ දී විශ්ලේෂණය කල යුත්තේ සත්‍ය ලෝකයේ මිනිස් හැසිරීම් නිරීක්ෂණය කරමින් රැස් කරන නිරීක්ෂණාත්මක දත්ත වේ.එම දත්ත විශ්ලේෂණය කිරීමට ඒවායේ ඇතුලත් සසම්භාවී විචල්‍යයද සැලකිල්ලට ගත හැකි මිනුම් අවශ්‍ය වේ.

එබැවින් ගණිතමය සංඛ්‍යානයේ දී ව්‍යුත්පන්න කරන සංඛ්‍යානමය ශිල්ප ක්‍රම ආර්ථික සම්බන්ධතාවලට අදාළ පරාමිති ඇස්තමේන්තු කිරීමට යෝග්‍ය පරිදි සකසා ගනිමින් ආර්ථික මිතියේදී යොදා ගනී.එසේ සකසන ලද ශිල්ප ක්‍රම හදුන්වන්නේ ආර්ථික මිතික ක්‍රම වශයෙනි.මේවයේ විශේෂත්වය වන්නේ මානව හැසිරීම් වලට ඇතුලත්ව පවත්නා සසම්භාවී සාධක ද එමගින් සැලකිල්ලට ගත හැකි වීමයි.

ආර්ථික මිතියේ දී ආර්ථික න්‍යායාත්, ගණිතයත්,සංඛ්‍යානයත් සම්බන්ධ වන ආකාරය උක්ත පැහැදිලි කෙරේ.ආර්ථික මිතික පරීක්ෂණ ආරම්භ වන්නේ ආර්ථික න්‍යායෙනි.න්‍යායෙන් ප්‍රකාශ වන සම්බන්ධතාව ගණිතමය සංකේත භාවිතයෙන් ආර්ථික මිතික ආකෘතියක් බවට පරිවර්තනය කෙරේ.අනතුරුව ආකෘතියේ විචල්‍ය වලට අදාළ සංගුණක ආර්ථික මිතික ක්‍රම භාවිතයෙන් ඇස්තමේන්තු කරයි.ඉන්පසු ඇස්තමේන්තු වල අනුසිරුමේ හොදකම හෙවත් යෝග්‍ය බව පරික්ෂා කල යුතුය.අනුසිරුම ප්‍රමාණවත් යැයි තහවුරු වුවහොත් ඇස්තමේන්තු කල ආකෘතියෙන් න්‍යාය ප්‍රමාණවත් පරිදි විස්තර වේ නම් ආර්ථික න්‍යාය පිළිගනී.විස්තර නොවේ නම් න්‍යාය ප්‍රතික්ෂේප වේ.ප්‍රතික්ෂේප වේ නම් පරික්ෂකයාගේ අභිමතය පරිදි ආකෘතිය වෙනස් කර යෝග්‍ය ගැලපීම් කොට න්‍යාය ගැලපෙන්නේ ද යන්න පරික්ෂා කල හැකිය.

මෙම ක්‍රියාවලිය රුප සටහනකින් පහත පරිදි දැක්විය හැකිය.

 ආර්ථික මිතිය

 

ආර්ථික මිතිය හා ගණිතය,සංඛ්‍යානය,ආර්ථික විද්‍යාව අතර ඇති සබදතාව පිළිබද ලිපිය කියවීම සදහා මෙතැන click කරන්න. 

 

උසස් පෙළ
ආර්ථික විද්‍යාව
(සිද්ධාන්ත/පුනරීක්ෂණ)
තනි හෝ කණ්ඩායම් පන්ති
076-6557372 (කොළඹ/ගම්පහ/මාතර/ගාල්ල අවට පමණි.)

(විශ්ව විද්‍යාල සිසුවෙකු විසින් මෙහෙයවයි)





උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
උසස් පෙළ : ආර්ථික විද්‍යාව : - සාර්ව ආර්ථික සමතුලිතය  - සාර්ව ආර්ථික න්‍යාය යනු, ආර්ථික පද්ධතියක් සමස්තයක් වශයෙන් ගෙන එහි ව්‍යුහය සාධනය හා අධ්‍යයනය කිරීමයි. සාර්ව ආර්ථික අරමුණු, පූර්ණ සේවා නියුක්තිය  ආර්ථික වෘද්ධිය වේගවත් කිරීම . ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ජාතික ගිණුම් පාඩම අමාරු ද ? ඉන්න මං කියලා දෙන්නම් ඔයාලට සරල ව. හරි,මුලින් ම අපි තේරුම් අරං ඉමුකෝ ජාතික ගිණුම්කරණය කියන්නේ මොකද්ද කියලා.. ජාතික ගිණුම්කරණය කියන්නේ...සමස්ත ආර්ථිකයේ ව්‍යුහය, ක‍ර්යසාධනය හා හැසිරීම් පෙන්නුම් කරන ප්‍රධාන සාර්ව (සමස්ථ) ආර...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
- කතාකරන ECON - බැඳුම්කර - "බැඳුම්කර"..... මේ වචනෙ නම් අනත්තවත් අහලා ඇති නේද ? ඒත් හරියට ම දන්නේ නෑ නේද බැඳුම්කර කියන්නේ මොනාද , මොකද්ද ඒවයෙන් කරන්නෙ කියලා... හ්ම්ම්..හරි  වැඩිකතා නැතුව ඒ ගැන පැහැදිලි කරගමුකෝ එහෙනම්. රජය විසින් හැම අවුරුද්දකම...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
12 වසර ,3 වෙනි පාඩම - වෙළඳපොළ ක්‍රියාකාරීත්වයට රජයේ මැදිහත් වීම - එම පාඩමෙහි එන , මිල ප්‍රතිපත්ති යටතේ ඇති උපරිම මිල සීමාකරණය පිළිබඳව කෙටියෙන්,පැහැදිලිව හදාරමු . මිල ප්‍රතිපත්තියක් කියලා කියන්නේ,රජයක් විසින් කිසියම් නිෂ්පාදිතයක්, ඒ කියන්නේ කිසියම් භාණ්ඩය...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  කලාපීය සහයෝගීතාව අනුකලන ක්‍රියාවලියක් වන අතර අසල්වැසි රාජ්‍යයන් සමඟ මෙහිදී ගිවිසුම්කට එළැඹේ. පොදු ආයතන සහ නීතිරීති අනුව සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීමටට අපේක්ෂා කරයි. කලාපීය සහ සහයෝගීතාව සහයෝගීතාවට සහ අනුකලනය මගින් ජාතික ආර්ථිකයේක් එකිනෙකට සම්බන්ධ වේ. මෙම ක්&zwj...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
19 සියවස තුලදී ”රාජ්‍යයේ අරමුණ වන්නේ මිනිසුන්ගෙන් විශාල පිරිසකට වැඩිම සතුට ලබාදීම” බව ජෙරම් බෙන්තම් ප‍්‍රකාශ කළේය. මෙම ”වැඩි සතුට හෝ උපරිම සතුට” යන්නට සමහර ලිබරල් චින්තකයන් ”උපරිම යහපත” හා ”පොදු සුභසාධනය” වැනි ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  සමාජ ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදය තුලින් විවරණය වන්නේ ”සාධාරණත්වය” හා ”ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදය” යන සංකල්ප අතර සහසමිබන්ධතාවයි. මින් අදහස් කරන්නේ, සමාජයේ සෑම පුද්ගලයෙක් හටම සමාජයේ වගකිවයුතූ පුද්ගලයෙකු ලෙස සමාජයේ තමන්ගේ පෞ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආර්ථිකයක ප‍්‍රාග්ධන සම්පත් සම්පාදනය සදහා සම්පත් යෙදවීමේ ක‍්‍රියාවලිය ”ආයෝජනය” වේ. රටක ඉතුරුම් මත ආයෝජනයත්, ආයෝජනය මත ප‍්‍රාග්ධන සම්පාදනයත් තීරණය වේ. ඉතුරුම්→ ආයෝජනය→ ප‍්‍රාග්ධනයකාලයත් සමඟ රටක ප‍්‍රාග්ධන සම්ප...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
(මෙම ලිපිය ආචාර්ය ඩබ්ලිව්.එම්,සේමසිංහ මහතාගේ “ආර්ථික මිතිය න්‍යාය හා භාවිතය” යන ග්‍රන්ථය පදනම් කරගනිමින් සම්පාදනය කෙරුණකි.) ආර්ථික සම්බන්ධතාවලට අදාළ පරාමිති ප්‍රමානිකරණය කිරීමට ආර්ථික මිතික පර්යේක්ෂනයකදී අනුගමනය කල යුතු මුලික පියවර 04 කි. ආකෘ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආර්ථික මිතිය,ආර්ථික න්‍යාය,ගණිතය,ආර්ථික විද්‍යාව හා සංඛ්‍යානය යන විෂය ක්ෂේත්‍රයන්ගේ සංකලනයකි.විමසන්න. (මෙම ලිපිය ආචාර්ය ඩබ්ලිව්.එම්,සේමසිංහ මහතාගේ “ආර්ථික මිතිය න්‍යාය හා භාවිතය” යන ග්‍රන්ථය පදනම් කරගනිමින් සම්පාදනය කෙරුණකි.)  ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
1700 ශත වර්ෂයේ දී බ්‍රිතාන්‍යයෙන් ඇමෙරිකාවට ගමන් කල වෙළදුන් විසින් වෙනුසිල්වෙනියානු බැංකුව ආරම්භ කිරීමත් සමග ඇමෙරිකාවේ බැංකු ක්‍රමයේ ආරම්භය සනිටුහන් විය.මෙම බැංකුව පිහිටුවනු ලැබුයේ ඇමෙරිකානු විප්ලවීය යුද්ධයට අරමුදල් ලබා ගැනීම පිණිස වේ. 1782 ජනවාරි 01 ඇමෙර...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ඉන්දීය බැංකු ක්‍රමය ගැන කතා කරන විට එය ප්‍රධාන වශයෙන් කාලයන් දෙකකට බෙදා දැක්විය හැකිය.එනම්, 1.1992 ප්‍රතිසංවිධානයට පෙර කාලය 2.1992 ප්‍රතිසංවිධානයට පසු කාලය   1) 1992 ප්‍රතිසංවිධානයට පෙර කාලය 1992 ට පෙර ඉන්දීය මුල්‍ය ක්‍රමය දෘඪ හා ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
විවිධ රට වලදී මහ බැංකුව විවිධ නම් වලින් හදුන්වනු ලැබේ.ශ්‍රී ලංකාවේ දී එය ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකුව ලෙසද,ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදයේ දී එය සංධිය සංචිත මණ්ඩලය ලෙසද ජපානයේ දී එය ජපාන බැංකුව ලෙස ද හදුන්වයි.ඉන්දියාවේ දී එය ඉන්දීය සංචිත බැංකුව ලෙස ද හදුන්වයි. පළමුවන ලෝක යුද්ධ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  ආර්තික විද්‍යාව කෙටි සටහන් මාලාව 1 පාඩම 01 ආර්ථික විද්‍යාවේ නිර්වචන ප්‍රධාන කොටස් දෙකකට වර්ග කරයි එනම් ආර්ථික විද්‍යාවේ විශය අන්තර් ගතය පිලිබද ඉදිරිපත් කරන නිර්වචන ආර්ථික විද්‍යාවේ ක්‍රම වේදය පිලිබද ඉදිරිපත් කරන නිර්වචන 02 ආර්ථික විද...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
සැපයුම  සැපයුම යනු - යම් නිශ්චිත අවශ්ථාවකදී වෙළෙදපලේ පවතින විවිධ මිල ගණන් යටතේ සැපයුම් කරැවන් විසින් සැපයීමට කැමති සැපයීමට හැකියාව ඇති සහ සැපයීමට සූදානම් විවිධ ප්මාණයන් අතර පවතින සම්බන්ධතාවයයි. සඵල සැපයුම  නිෂ්පාදන හැකියාව හෙවත් තාක්ෂණය  ආයතනය සතුව ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ඵලදායී නිශ්පාදන සම්පත් භාන්ඩ හා සේවා බවට පත්කිරීමේ ක්‍රියාවලිය නිශ්පාදනය නොහොත් නිශ්පාදන ක්‍රියාවලිය ලෙස හැඳින්වේ. මෙම නිශ්පාදන ක්‍රියාවලියේ ප්‍රධාන ආකාර ද්විත්වය වන කෙටි කාලීන නිශ්පාදන ක්‍රියාවලිය සහ දිගු කාලීන නිශ්පාදන ක්‍රියාවලිය දෙසට අවධානය ය...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
පාරිබෝගික ආරක්ෂණය  තාර්කික පරිබෝගිකයෙකු  ක්‍රියාකරනුයේ  ගෙවන මුදලට සරිලන වටිනාකමක් ලබාගැනීමේ අපේක්ෂාව පෙරදැරි කරගෙනයි. ගෙවන මුදලට සරිලන වටිනාකමක් යනු කිසියම් නිෂ්පාදිතයක් සදහා පාරිබෝගිකයා දරන පිරිවැයට සමාන ප්‍රතිලාභයක් එම නිෂ්පාදිතය මගින් පාරිබෝග...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලිපි මාලාව අවසානයේ අසනු ලබන ප්‍රශ්න.   පරිපූරක වැය ඇස්තමේන්තුව යනු කුමක්ද?පහදන්න. අමාත්‍යංශයකට හෝ දෙපාර්තමේන්තුවකට විසර්ජන පනතින් වෙන්කර ඇති මුදල් පුමාණයයට අමතරව තවත් අතිරේක මුදල් ලබා ගැනීමට අවශ්‍ය වූ විට ඉදිරිපත් කරන්නකි   ශුද්ධ මූල්‍ය හි...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
    උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන් ලංකාවේ ක්‍රියාත්මක වන වෙළද ගිවිසුම් 1.ආසියා ශාන්තිකර වෙළද ගිවිසුම පැරණිතම වෙළද ගිවිසුමයි1975 ආරම්භ වියබංගලාදේශය/ලංකාව/ඉන්දියාව/ලාඕසය/කොරියාව මුල් සාමාජිකයන් වේ.   2.දකුණු ආසියා නිදහස් වෙළද ගිවිසුම ලංකාව/ඉන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්   වෙළදපල ආර්ථිකයක රජයේ කාර්යභාරය 1.පරිසරය ආරක්ෂා කිරීම2.පෞද්ගලික දේපල අයිතිය සුරැකීම3.ආර්ථික වර්ධනය ශක්තිමත් කිරීම4.වෙළදපල අසමත් වීම් ඉවත්කර කාර්යක්ෂමතාව නැංවීම   යහපත් බදු ක්‍රමයක ලක්ෂණ 1.සාධාරණත්වය2.සරළ බව3.පහසු බ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්   මූල්‍ය පොළිය / නාමික පොළිය යනු ජනතාවගේ ඉතුරුම් වෙනුවෙන් ඒ රටේ ව්‍යවහාර මුදලින් ලැබෙන පොළී ප්‍රතිශතයයි.(සෑම විටම ධන අගයක් ගනී) මූර්ත පොළිය (ශූන්‍ය/ඝෘන) යනු  උද්ධමන අනුපාතිකය ගැලපූ පසු මූල්‍ය ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන් දිලින්දන්ට හිතකර ආර්ථික වෘද්ධියක් ලබා ගැනීමට නම් 1.දිළිදු ජනතාවට අයත් මානව හා භෞතික සම්පත් සංවර්ධනය කිරීම2.දිළින්දන්ට අවාසිදායකව ක්‍රියාත්මක වන බදු හා වෙළද ප්‍රතිපත්ති ඉවත් කිරීම3.කෘෂිකර්මය හා ග්‍රාමීය සංවර්ධනය ප...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලිපි මාලාව අවසානයේ අසනු ලබන ප්‍රශ්න. වානිජ බැංකු වල ණය උපකරණ හා ඒවායේ ලක්ෂණ මොනවාද? 1.තැන්පතු සහතික මධ්‍ය කාලීනව ණය ලබා ගැනීමට වට්ටමක් සහිතව නිකුත් කරයි තැන්පත්කරුගේ නම සහතිකයේ සදහන් නොකරන අතර සහතිකය බැංකුවට ඉදිරිපත් කරන්නාට මුදල් ගෙවනු ලැබේ. එම කාලය තුල...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන් මුල්‍ය පද්ධතියේ සංරචක 1.මධ්‍යම බැංකුව 2.මූල්‍ය වෙළදපල 3.මූල්‍ය ආයතන 4.මූල්‍ය යටිතල පහසුකම් 5.මූල්‍ය උපකරණ 6.අනෙකුත් නියාමන අධිකාරීන්   මූල්‍ය උපකරණ කොටස් 3 කි 1.තැන්පතු 2.ණය 3.සමාගමික කොටස්...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්   සැ.යු : පාරිබෝගික ආදායමේ හට ගන්න වෙනසට ඉල්ලුම් ප්‍රමාණය දක්වන සංවේදීතාවය ආදායම් ඉල්ලුම් නම්‍යතාවයි.   මුදලේ කාර්යයන් 1.හුවමාරු මාධ්‍යයක් ලෙස ක්‍රියා කිරීම 2.වටිනාකමේ සන්නිදියක් ලෙස ක්‍රියා ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලිපි මාලාව අවසානයේ අසනු ලබන ප්‍රශ්න. පළමුව මා විසින් ලියා ඇති සියලු ලිපි අධ්‍යනය කර මෙම ප්‍රශ්න වලට පිළිතුරු සපයන්න   පරිපූරක වැය ඇස්තමේන්තුව යනු කුමක්ද? ශුද්ධ මූල්‍ය හිගය යනු කුමක්ද? ණය සේවාකරණ පිරිවැය යනු කුමක්ද? සාපේක්ෂ පිරිවැය න්‍ය...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ලංකාවේ ක්‍රියාත්මක වන වෙළද ගිවිසුම් 3.ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා නිදහස් වෙළද ගිවිසුම 1998 ආරම්භ විය  ශ්‍රී ලංකාව අවුරුදු 8 ක් ඇතුලතත් ඉන්දියාව අවුරුදු 3 ක් ඇතුලතත් තීරු බදු ඉවත් කිරීමට එකග විය   4.පකිස්ථානු-ශ්‍රී ලංකා නිදහස් වෙළද ගිවිසුම 2005 ජූන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
මූල්‍ය ක්‍රමයේ ස්ථායීතාවය සදහා අවශ්‍ය සාධක 1.සාර්ව ආර්ථික ස්ථායීතාවය 2.ශක්තිමත් නියාමන රාමුවක් පැවතීම 3.ශක්තිමත් මූල්‍ය ආයතන පැවතීම 4.ශක්තිමත් මූල්‍ය යටිතල පහසුකම් පැවතීම   වෙළදපල ආර්ථිකයක රජයේ කාර්යභාරය 1.පරිසරය ආරක්ෂා කිරීම 2.පෞද්ගලි...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
නම්‍ය විනිමය අනුපාතිකයක වාසි(චල/පාවෙන) 1.විනිමය අනුපාතිකය අධි හෝ ඌණ තක්සේරුවක් නොවීම 2.ආර්ථික කළමනාකරනය පහසු වීම 3.විශාල විදේශ විනිමය සංචිත පවත්වාගෙන යාමට අවඔ්‍ය නොවේ   නම්‍ය විනිමය අනුපාතිකයක අවාසි(චල/පාවෙන) 1.අවිනිශ්චිත භාවය වැඩි වීම 2.සමප්&z...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
මූල්‍ය පොළිය / නාමික පොළිය යනු ජනතාවගේ ඉතුරුම් වෙනුවෙන් ඒ රටේ ව්‍යවහාර මුදලින් ලැබෙන පොළී ප්‍රතිශතයයි.(සෑම විටම ධන අගයක් ගනී)   මූර්ත පොළිය (ශූන්‍ය/ඝෘන) යනු  උද්ධමන අනුපාතිකය ගැලපූ පසු මූල්‍ය පොළී අනුපාතිකයයි.   යහපාලනය යනු කිසිය...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
     සමෘද්ධිය 1995 සමෘද්ධි ව්‍යාපාරය ආරම්භ විය සමෘද්ධි ව්‍යාපාරයේ ප්‍රධාන අංග 3 කි සමාජ ආරක්ෂණ වැඩ සටහන කණ්ඩායම් ඉතුරුම් පදනම් කරගත් බැංකු ක්‍රමය ග්‍රාමීය යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනය    දරිද්‍රතා ඉම හෙවත් මායිම යන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
උසස් පෙළ ජය ගන්න පහසු කෙටි සටහන්       සමාගම් වල ණය උපකරණ 1.වාණිජ පත්‍රිකා කෙටි කාලීන ණය ලබා ගැනීමට පෞද්ගලික අංශ භාවිතා කරන උපකරණයකි ඉහල වටිනාකම් වලින් නිකුත් කරයි වට්ටමක් සහිතව හෝ ස්ථාවර පොළියක් සහිතව නිකුත් කරයි   2.ණයකර මධ්‍යම ක...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආවස්ථික පිරිවැය විකල්ප ප්‍රයෝජන අතරින් එක් විකල්පයක් තෝරා ගත් විට ඒ සදහා අහිමි වන ඊළඝ හොදම විකල්පයේ වටිනාකමයි. මෙය ආත්මගත සංකල්පයකි ඊළග හොදම විකල්පයේ වටිනාකම කිව හැක්කේ ආවස්ථික පිරිවැය දරනු ලබන පුද්ගලයාට පමණි මුදල් වලින් නොව භාණ්ඩ හා සේවා වලින් මාන ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
සෘජු සහ වක්‍ර බදු බදු, සෘජු සහ වක්‍ර බදු ලෙසින් පුළුල්ව වර්ගීකරණය කළ හැක. සෘජු සහ වක්‍ර බදු අතර වෙනස   සෘජු බදු වක්‍ර බදු බදු පැනවීම සහ ගෙවීම සෘජු බදු, බදු ගෙවන්නා විසින් සෘජුවම රජයට ගෙවිය යුතුය. වක්‍ර බදු එය දරන්නා නොව වෙනස් කෙන...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
බදුකරණයේ කාර්යයන් සහ මූලධර්මයන් බදුකරණයේ අරමුණු, ලෙසින් ප්‍රධාන වශයෙන් වර්ගීකරණය කළ හැකිය. බදුකරණයේ මූලික අරමුණු / කාර්යයන් බදුකරණයේ මූලික අරමුණ වනුයේ රජයේ පොදු වියදම් සඳහා වූ අරමුදල් රැස්කර ගැනීමයි. පොදු වියදම් : ශ්‍රී ලංකාවේ පුරවැසියන් වෙනුවෙන් රජය විසින් සේවා...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
1.ගෝලීයකරණ ක්‍රියාවලියේ ප්‍රධාන ගාමක බලවේග වනුයේ, තාක්ෂණයේ වර්ධනය හා නිර්බාධකරණ ප්‍රතිපත්ති වේ. ද්විපාර්ශවීය වෙළද ගිවිසුම් සහ ලෝක වෙළඳ සංවිධානය (WTO) වේ. සංඛ්‍යාත විප්ලවය (digital revolution ) හා අන්තර්ජාලය වේ. නිෂ්පාදන ක්‍රියාවලිය විකේන්ද්&zwj...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
1.නිෂ්පාදන හැකියා මායිමට ඇතුළතින් පිහිටි ලක්ෂ්‍යයක් සේවා වියුක්ත සම්පත් කිසියම් ප්‍රමාණයක් පවතින බව හඟවයි. අත්කර ගැනීම අපහසු වේ. නිෂ්පාදන හැකියා චක්‍රය මත පිහිටි ලක්ෂ්‍යයන්ට වඩා යහපත් වේ. සම්පත් පූර්ණ වශයෙන් සේවා නියුක්ත බව හඟවයි. ආවස්ථික පිරිවැය ...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
  සාර්ව ආර්ථික විද්‍යාව සාර්ව ආර්ථික විද්‍යාව කාර්ය සාධනය, ආකෘතිය , හැසිරීම හා සාර්ව ආර්ථිකය පිළිබඳ තීරණ ගැනීම හා බැඳෙන ආර්ථිකයේ ශාඛාවකි. එය ජාතික ,කලාපීය ,හෝ ගෝලීය ආර්ථිකය විය හැකිය.ක්ෂුද්‍ර ආර්ථිකය සමඟ සාර්ව ආර්ථිකය ද ආර්ථිකයේ ප්‍රධාන ක්ෂේත්‍ර...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
මතුපිට උද්ධමනය මතුපිට උද්ධමනය යනු පොදු මිල මට්ටමේ සැබෑ වශයෙන් හටගන්නා ඉහළ යාමකි.එනම් සැපයුම් කම්පන නිසා හෝ පරිපාලන  තීරණ නිසා හෝ මිල ගණන්වල තාවකාලිකව සිදුවන ඉහළ යාම් මතුපිට උද්ධමන අනුපාතය තුළ පෙන්වයි .තවද මෙහිදී කාළගුණික වෙනස්කම් මත සිදුවන නිෂ්පාදන පහත වැටීම් ,බදු...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
සම්පත් නිෂ්පාදන ක්‍රියාවලිය සදහා යොදා ගන්නා සියලුම යෙදවුම් නිෂ්පාදන සම්පත් වශයෙන් හැඳින්විය හැකිය. එම නිෂ්පාදන සම්පත් ආර්ථික සම්පත් සහ ආර්ථික නොවන සම්පත් වශයෙන් වර්ග කල හැක. ආර්ථික සම්පත් අසීමිත වුවමනාවන්ට සාපේක්ෂ සැපයුම සීමාසහිත හෝ හිඟ සම්පත් ආර්ථික සම්පත...
උසස්පෙළ - ආර්ථික_විද්‍යාව
ආර්ථික විද්‍යාව මඟින් මිනිසාගේ ආර්ථික කටයුතු මූලිකව විග්‍රහකෙරෙ. ආර්ථික විද්‍යාවේ පියා ලෙස සැලකෙන ඇඩම් ස්මිත්ගෙන් ඇරඹෙන සම්භව්‍ය ආර්ථික විද්‍යාඥ ගුරුකුලය විසින් මේ විෂය හදුන්වා දී ඇත.  18වැනි සියවස අගභාගයේ එංගලන්තයේ ආරම්භ වූ කාර්මික විප්ලවය...
ECON with SAMITH

උසස්පෙළ ආර්ථික විද්‍යාව

අනෙකුත් ලිපි
උසස්පෙළ - බුද්ධ ධර්මය
භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය සිදුවූ නව ප්රවණතා.= භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය පිළිබඳව කරුණු සාකච්ඡා කිරීමේදී කිරීමේදී ප්රථමයෙන්ම කෘෂි ආර්ථිකයේ සැලකිල්ල පිළිබඳව අවබෝධයක් ලබාගත යුතුය කෘෂි ආර්ථිකයේ ගොආර්ථිකයේ ගොවිතැන ...

උසස්පෙළ - බුද්ධ ධර්මය
වජ්ජි රාජ්යය = සොළොස් මහා ජනපද අතරින් ප්රශස්ත සමූහාණ්ඩුව හෙවත් ගණ පත්ර පාලනයක් පැවති රාජ්ය වශයෙන් වජ්ජි රාජ්යය දැක්විය හැකිය.උතුරින් කෝසලය ද ...

12-වසර - සිංහල
පූජාවලිය ග්රන්ථ රචනා කළ අය කවුරුන් හෝ වේවා. ගිහියෙක් හෝ පැවිද්දෙක් හෝ වේවා. කවුරුන් විසින් ලියන ලද වුවත් එම ග්රන්ථය රචනා කළ අයට සුවිශේෂීත අරමුනක් ...

4-වසර - ඉංග්‍රීසි භාෂාව
My country is Sri Lanka. It is an island situated in the Indian Ocean. It is known as the Pearl of the Indian Ocean. It ...

5-වසර - සිංහල
ශිෂ්යත්ව විභාගය සදහා පෙර පුහුණු බහුවරණ ප්රශ්න පත්ර 13 ප්රශ්නයකපිළිතුරකට ලකුණු2.5ක් ලබා දෙන්න )ශ්රී ලංකාවේ යම් ප්රදේශයක් නාය යාමේ තර්ජනයක් ඇත.එම ප්රදේශයෙන් ජනතාව ඉක්මනින් ඉවත් කිරීමට දැනුවත් ...

උසස්පෙළ - සිංහල
සද්ධර්මරත්නාවලිය අනුරාධපුර මහා විහාරය ආශ්රිතව වැඩ සිටිී බුද්ධඝෝෂාචාර්යයන් වහන්සේ විසින් ලියන ලද පාලි ධම්මපදට්ඨ කථාව සිංහලයට පරිවර්තනය කිරීමෙන් "සද්ධර්මරත්නාවලිය "ග්රන්ථය සිංහල ...

13-වසර - ඉංජිනේරු තාක්ෂණවේදය
සාමාන්ය සිමෙන්ති කොන්ක්රීට් මේ සඳහා භාවිතා කරන්නේ සිමෙන්ති, රළු සමාහාර, සියුම් සමාහාර හා ජලයයි.කොන්ක්රීට් සකස් කිරීමේදී පහත සඳහන් ක්රියාවලියට අනුව සකස් කරයි. අදාල අනුපාතයන්ට සියුම් සමාහාර ...

13-වසර - ඉංජිනේරු තාක්ෂණවේදය
මෝටර් රථයක රෝද කෙලින්ම චෙසියට සම්බන්ධ කර තිබුණහොත් එය මාර්ගයේ ගමන් කිරීමේ දී මාර්ගයේ ඇති විෂමතාවන් නිසා ගැස්සීම් හා දෙදරීම් වලට භාජනය වේ. මෙම ගැස්සීම් ...

උසස්පෙළ - බුද්ධ ධර්මය
බුද්ධ ප්රතිමාවල ආසන බුද්ධ ප්රතිමා නෙළීමේදිශිල්පියාගේ අවදානය යොමු වූ ලක්ශණයක් ලෙස ප්රතිමා කලාව සම්බන්ද වී ඇති ආසන හදුන්වා දිය හැකිය."ආසන"යන වචනයේ සාමාන්ය තේරුම හිදගැනීම සදහා පාවිච්චි ...

5-වසර - සිංහල
ප්රශ්නයකපිළිතුරකට ලකුණු2.5ක් ලබා දෙන්න )ගසේ නම නොකියවෙන මල් වර්ගයක් වන්නේ? (1) පනා මලය (2) මයිල මලය (3) දෙමට මලය (2)බොරු මල් හා ගෙඩි මල් යනුවෙන් මල් වර්ග දෙකක් ...