දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වාභාවය


 

දේශපාලන සමාජානුයෝජනය හෙවත් පුද්ගලයා දේශපාලනය ඉගෙන ගන්නා ආකාරය...........

 

මිනිසා දේශපාලන සත්වයෙකි.(Man is a Political Animal)”.

                                                                                                           -ඇරිස්ටෝටල්

දේශපාලනය යන සංකල්පය රාජ්‍යය හා පුරවැසියා අතර පවත්නා අන්‍යාන්‍ය සබඳතාවයේ ප්‍රථිඵලයක් ලෙස බිහිවී ඇති බව දේශපාලන විද්වතුන්ගේ මතයයි. කිසියම් රටක පුරවැසියන් ප්‍රායෝගික දේශපාලනය සංජානනය කර ගන්නා ආකාරය එහි දේශපාලන සමාජානුයෝජනයේ ගුණාත්මක භාවය ඉහල නැංවීමට ප්‍රයෝජනවත් වේ.මහජනතාව විසින් මහජනතාව උදෙසා ගෙනයන මහජන පාලනයක් නූතනය තුල ගොඩනැගෙමින් පවතින අතර ඒතුල පුද්ගලයා සක්‍රීය ලෙස දේශපාලන ක්‍රියාවලිය හා සම්බන්ධ වීමක් දක්නට ලැබේ.           

                                                                                                                                                                                              

ප්‍රීතිමත් හා ගෞරවාන්විත ජීවිතයක් ගත කිරීමේ අරමුණින් පිහිටුවාගත් සමාජ සංවිධානය රාජ්‍යයි.

                                                                            -ඇරිස්ටෝටල්(Politics)

      මෙම මතයට අනුව යම් පුද්ගලයෙකු තම ජීවිතය සුඛිත මුදිත කර ගැනීම සඳහා ගොඩනැගූ සමාජ සංවිධානයේ කොටස් කරුවකු වේ.එහිදී පුරවැසියා දේශපාලන දැනුමෙන් යුක්ත වීම ඔහුගේ ජීවිතය උසස් තත්වයකට ගෙනයා හැකි බව ඇරිස්ටෝටල් පවසයි. ස්වාභාවයෙන්ම දේශපාලන ජීවියකු වන මිනිසාට දේශපාලනය උගනීම සම්බන්ධයෙන් ඇතිවන ආශාව අතිශයින්ම ස්වාභාවික වූවකි. සහජයෙන්ම දේශපාලන දැනුම සහිත ජීවිය උත්පාදනයෙන් පසු ද්වීතීක තත්වය තුලදී ස්වකීය දේශපාලන දැනුම ප්‍රවර්ධනය කරගනී. මිනිසාගේ දේශපාලන චර්යා,තීරණ,සංස්කෘතිය,සාරධර්ම,අගය කිරීම් සඳහා මිනිසා සතු දේශපාලන දැනුම බලපානු ලබයි. දේශපාලනය ඉගනීම මගින් මිනිසා දේශපාලන ක්‍රමයට මුහුවිය හැකිය. දේශපාලන විද්‍යා සංකේත වලින් දක්වන්නේනම් දේශපාලන සමාජානුයෝජනය (Political Socializatuion) නම් වේ. නූතනය වන විට රටක පුරවැසියන් තම රටේ දේශපාලනය පිළිබඳව දැනුවත් වන ආකාරය පිළිබඳ විමර්ශනාත්මකව බැලීමේදී එය ප්‍රධාන ප්‍රෙව්ශ 02 ක් ඔස්සේ විග්‍රහ කළ හැක.

 

  1. විධිමත් අධ්‍යනය ( Foraml Studies of Politics)
  2. අවිධමත්/ නොවිධිමත් අධ්‍යනය (Informal Studies of Politics)

 

  1. විධිමත් අධ්‍යනයේ මූලික ලක්ෂණ......
  • දේශපාලනය විෂයානුබද්ධව ඉගනීම.
  • ක්‍රමානුකූල දේශපාලන ඥාණයක් ලැබීම.
  • න්‍යායාත්මක තත්වය සම්බන්ධයෙන් වැඩි අවධානයක් යොමු කිරීම.
  • විධිමත් මූලාශ්‍ර මඟින් දැනුම ලැබීම.
  • නියම්ත කාල රාමුවක් යටතේ උගැනීම.
  • සරල තැන සිට සංකීරණ තැන දක්වා පෙළ ගැසුණු පාඩම් ක්‍රමය
  • ගුරුවරු හරහා දැනුම ලැබීම.

 

 

 

  1. නොවිධිමත් අධ්‍යනයේ මූලික ලක්ෂණ......
  • දේශපාලනය විශයානුබද්ධව අධ්‍යනය නොකිරීම.
  • ක්‍රමානුකූල දේශපාලන ඥාණයක් නොලැබීම.
  • ප්‍රායෝගිකත්වය සම්බන්ධයෙන් වැඩි අවධානයක් යොමු කිරීම.
  • දේශපාලන පක්ෂ, සමාජ සංවිධාන, ජනමාධ්‍ය, පාලකයින් වැනි අවිධිමත් ක්‍රම හරහා දැනුම ලැබීම.
  • නිශ්චිත කාල රාමුවකින් බැහැරව දැනුම ලබාගත හැකිවීම.
  • ගුරුවරුන්ගෙන් හා උපදේශකයින්ගෙන් බැහැරව දැනුම ලැබීම.

 

විධිමත් අධ්‍යනය තුලින් පුද්ගලයා දේශපාලන ඉගෙන ගන්නා ආකාරය

 

වීධිමත් අධ්‍යනය තුල පුද්ගලයා දේශපාලනය ඉගෙන ගන්නා ආකාරය විග්‍රහ කිරීමේදී කිසියම් නිශ්චිත කාල රාමුවකට සහ විෂය මාලාවක් යටතේ සිඳුවන අධ්‍යනයක් ලෙස විග්‍රහ කල හැක. න්‍යායාත්මකව යම් මතවාද ගොඩනංවමින් පාසල, විශ්ව විද්‍යාලය, උසස් අධ්‍යාපන ආයතන තුල සිඳු කෙරෙන අධ්‍යනයේ ප්‍රථිඵලයක් ලෙසට මෙම අධ්‍යනය සිඳුවේ. මෙහි දී පාසල් පංති කාමරයක් තුල සිසුන් න්‍යායන් හා දර්ශනයන් භාවිතා කොට ගෙන මූලික දේශපාලන සිද්ධාන්ත පිළිබඳව අවබෝධ කොට ගනී. දේශපාලන විද්‍යාවේ එන විෂය ක්ෂේත්‍ර, අධ්‍යන ක්‍රම ශිල්ප ,රාජ්‍යය හා පුරවැසියා අතර සබඳතාවයන්  එයට ඇතුලත්ය. විශ්ව විද්‍යාල සිසුවකු මෙම න්‍යාය මතවාද පිළිබඳ පුළුල් පර්යේශනයක නියැලෙමින් පුළුල් පර්යේෂණයක නියැලෙමින් පර්යේෂණාත්මක අවබෝධයක් ලබා ගනී. වෙනත් උසස් අධ්‍යාපන ආයතන (විවෘත විශ්ව විද්‍යාලය , නීති විද්‍යාලය ) ආදියෙන්ද , විවිධ පාඨමාලා මගින්ද , ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනය සඳහා බලපෑම් කරන ආයතන වලින්ද ඔවුන් දේශපාලනය පිළිබඳ දැනුවත් භාවයක් ලබා ගනී. මෙම සංවිධාන ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ශක්තිමත් කිරීමේ හස්ථයක් වන අතර ගැටුම් කළමනාකරණය, ගෝලීය ත්‍රස්තවාදය, ගෝලීය ප්‍රවනතා, රාජ්‍ය චර්යාවන්, ජාත්‍යන්තර සම්බන්ධතා ආදී කරුණු මෙම විෂයෙහි සාකච්ඡා කෙරේ.

මෙම විධිමත් ක්‍රමය යටතේ විශය සමගාමී ක්‍රියාකාරකම් ඔස්සේද පාසල් තුලදී සිසුන් දේශපාලනය උගනී. මෙහිදී සංකේතාත්මක වශයෙන් ජාතික වැදගත් කමක් සහිතව ඉගැනිවීම් කලයුතු වේ. පාසල ආරම්භයේදී , විවිධ උත්සව අවස්ථාවන්වලදීත් ජාතික ගීය ගායනා කිරීම,ජාතික ධජ එසවීම තුල ස්වකීය ජාතිය පිළිබඳ ජාතිකාභිමානයක් ඔවුන්තුල වර්ධනය කරයි. එමෙන්ම ජාතික වෘක්ෂය, ජාතික පුෂ්පය, ජාතික ක්‍රීඩා, ජාතික වීරවරයන් අනුස්මරණය කිරීම , ජාතික වශයෙන් කාලීන වැදගත් කමක් සහිත ආදර්ශ යෙෘවන පාර්ලිමේන්තු පැවැත්වීම, දේශපාලනය සම්බන්ධ වාද විවාද පැවැත්වීම තුලින් දේශපාලනමය වශයෙන් තාර්කික අදහස් දැක්වීමට සිසුන් යොමුවේ. දේශපාලනයේදී අත් විදින්නට සිඳුවන පාලන තන්ත්‍රයේ දුර්වලතාවයන් හදුනා ගැනීමටත් සාර්ථක දේශපාලන පෞරුෂයක් සක්‍රීය දේශපාලන ක්‍රමය තුල ගොඩනැංවීමටත් මෙම පාසල් හා අනෙකුත් අධ්‍යපන ආයතන වලින් අතිමහත් පිටිවහලක් ලැබේ.

 

අවිධිමත් / නොවිධිමත් අධ්‍යනය තුලින් පුද්ගලයා දේශපාලන ඉගෙන ගන්නා ආකාරය

මෙම විධිමත් ක්‍රමවේදයට අමතරව පුද්ගලයා අවිධිමත් ක්‍රමවේදය හරහා දේශපාලනය ඉගෙන ගන්නා බව සමාජ විමර්ෂණය තුල පෙනී යයි. මෙහිදී අවිධිමත් ප්‍රවේශය වූ කලි ඉතා පුළුල් වපසරියක් පුරා ව්‍යාප්ත වන විෂයක් වන අතර එහිදී ආණ්ඩුවේ ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනය කිරීම හා ක්‍රියාත්මක කිරීම පොදු ජන ජීවිතය කෙරෙහි ඝෘජු ලෙස බලපායි. මේ හේතුවෙන් සමාජයේ විවිධ දේශපාලනික මත දරන්නන් ප්‍රජාතන්තුවාදී අයිතිය තුල අදහස් ප්‍රකාශ කිරීම සමග වැඩබිම, දුම්රිය, බස්රිය ,වැඩ පොල ආදිය තුලදී අදහස් හුවමාරු කර ගනී. මේ නිසා පුරවැසියන් නිරායාසයෙන්ම දේශපාලනය සමඟ සම්බන්ධතා ගොඩනංවා ගනී.

 

පවුල

යම් කිසි අයෙකු දේශපාලනය පිළිබඳ සවිඥානිකව වීම ඔහුගේ පවුල තුලින් සිඳුවේ. තම පවුලේ දෙමාපියන්, සහෝදරයන්, පාර්ලිමේන්තු, පළාත් සභා හෝ ප්‍රාදේශීය සභා වල මන්ත්‍රීවරුන් ඇමතිවරුන් ලෙස සක්‍රීය දේශපාලනයේ නඅරත වන්නේ නම් ඔවුන් දරන දේශපාලන මතය නිරායාසයෙන්ම එම පවුල් වෙත උරුමකම් කොට ගනී. එවැනි පවුල් වල දේශපාලන දැනුම අනෙකුත් පවුල් වල දේශපාලන දැනුමට වඩා පුළුල් ප්‍රමාණයකට පැතිරීයයි. කෙසේ වූවද පවුලේ අධ්‍යාපනික මට්ටමද දේශපාලනය වඩාත් පිටුවහලක් ලැබේ. පවුල තුල කුඩා ළමුන්ට දේශපාලනය ගලා එන්නේ වැඩිහිටියන් මඟිනි. එවිට ඔවුන්ද තෙරතුරු එක්රුස් කිරීමට, වැඩිහිටි මතවාද ග්‍රහණය කිරීමට පෙළඹේ. මේ හේතුව නිසා දේශපාලනය ඉගෙනීමේ මූලික අඩිතාලම පවුල තුලින් බිහිවේ. එය ඔවුන්ගේ සමස්ථ ජීවිත කාලයප පුරාවටම බලපෑම් කළ හැකිබව නූතනයේදී පර්යේෂණ වලින් හෙළිවී ඇත.‍

ජනමාධ්‍ය හා විද්‍යුත් මාධ්‍යය

මෙයට අමතරව ජනමාධ්‍ය හා විද්‍යුත් මාධ්‍ය හරහාද පුද්ගලයා දේශපාලනය පිළිබඳ නොවිධිමත් ආකාරයෙන් සවිඥානිකත්වය ලබාගනී. බලය හැසිරවීම පිළිබඳ කරුණු ජනතාව ටවත සන්නිවේදනය කරනුයේ පුවත්පත්, රූපවාහිනිය, සගරා, අන්තර්ජාලය, වැනි මාධ්‍ය හරහාය. ජාතික වශයෙන් වැදගත් වන පක්ෂ ප්‍රතිපත්ති, ආණ්ඩුවේ ප්‍රතිපත්ති, අණපනත්, පිළිබඳවද ජනමතය හැඩගස්වමින් පක්ෂ ප්‍රතිපත්ති ප්‍රචාරණය කිරීම ආදිය තුලින්ද ගැසට් නිවේදන හරහා කෙරෙන පාර්ලිමේන්තු ක්‍රියාවලීන් තුලින්ද පුද්ගලයා දේශපාලනය උගනී. විශේෂයෙන්ම රූපවාහිනී වැඩසටහන් ( බලය, කිණිහිර,සටන,ජනහඩ,තුලාව) ආදී දේශපාලන සංවාද මඟින් පුද්ගලයා දේශපාලනය පිළිබඳ දැනුවත් භාවය ලබාගනී. මෙම මාධ්‍ය කෙතරම් පුරවැසියාගේ ජීවිතයේ දේශපාලන මතය වෙනස් කරන්නේදැයි විමර්ෂණය කරන්නේනම් මැතිවරණ ප්‍රචාරණ ක්‍රියාවලිය තුල මාධ්‍ය හැසිරවීම උදාහරණ කොට ගතහැක.

දේශපාලන පක්ෂ, බලපෑමේ කණ්ඩාම්, ජනමත සමීක්ෂකයන්

දේශපාලන පක්ෂ , බලපෑමේ කණ්ඩාම් සක්‍රීය ලෙස දේශපාලනයේ නියැලෙන පුද්ගලයන්ගෙන් දේශපාලනය පිළිබඳ පරිනත දැනුමක් පුද්ගලයා ලබාගනී. පක්ෂ ප්‍රතිපත්ති පිළිබඳ දැනුවත් කිරීම, මහජන මතය සංවිධානය කිරීම , විවිධ දේශපාලන රැලි පැවැත්වීම, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය තුලතම සර්ව ජන අයිතිවාසිකම් වඩාත් අර්ථවත් ලෙස භාවිතා කිරීමටත් එම දැනුම උපයෝගී කරගනී. වෘත්තීය සමිති, කම්කරු සංවිධාන තුලින් මහජන අයිතිවාසිකම් දිනා ගැනීම උදෙසා කෙරෙන දැනුවත් කිරීම් තුලින්ද පුද්ගලයාහට දේශපාලනික දැනුවත්භාවයක් ලැබේ. නූතනය තුලදී ක්‍රියාත්මක වන ජනමත සමීක්ෂකයන් මඟින්ද පුද්ගලයන් දේශපාලනය පිළිබඳ සවිඥානික වේ. මොවුන් අදාල ගැටළුව හදුනාගෙන මහජනතාවගේ අදහස් සංවිධානය කිරීම මෙහිදී සිඳුවේ. මේතුල සාමාන්‍ය ජනතාව අවිධිමත් ලෙස දේශපාලනික වශයෙන් දැනුවත් කරයි. මැතිවරණ සමයන් තුලදී, ජාතික අර්බුද අවස්ථාවන් තුලදී මෙවැනි සමීක්ෂණ අපට දැකගත හැකිවේ.

දැනුවත් කිරීමේ ව්‍යාපාර, රාජ්‍ය හා රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන මඟින්

ජාතික හා ජාත්‍යන්තර මට්ටමින් පැවැත්වෙන නායකත්වය, ඵලදායී සංවර්ධනය, ආර්ථික සබඳතා පිළිබඳ දේශනයන් , දිළිඳුකම පිටු දැකීම සඳහා වන ජනසවිය, සමෘධිය වැනි ව්‍යාපාර දේශන වලට මහජනතාව සහභාගී වීම තුල පුරවැසියන් දේශපාලනික වශයෙන් දැනුවත් භාවයක් ලබාගනී. තවද පරිසරය සුරැකීම, මානව හිමිකම් ආරක්ෂා කිරීම, කාන්ථා සවිබල ගැන්වීම ආදිය පිළිබඳව සාමාන්‍ය ජනතාව දැනුවත් කිරීම හා සමාන පුරවැසියන් හා සමාන අවස්ථා සහතික කිරීම අරභයා ගොඩනැගී ඇති ජාත්ක හා ජාත්‍යන්තර මට්ටමේ රාජ්‍ය හා රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන මඟින්ද පුද්ගලයා දේශපාලනය පිළිබඳ දැනුවත් භාවයක් ලබාගනී.

 මෙයට අමතරව නූතනයේදී පුද්ගලයා දේශපාලනය පිළිබඳ දැනුවත් භාවයක් ලබා ගන්නා වැදගත්ම ක්‍රමවේදයක් ලෙස පෙනී යන්නේ සමවිය කණ්ඩායම් ය. ඔවුන් කාන්ථා සමිති, තරුණ සමිත් වැනි කණ්ඩාම්කරණය තුල තමන් දරණ අදහස් අනෙකා සමඟින් බෙදාගනී. එවිට දේශපාලනය පිළිබඳ තර්ක විතර්ක, නව අදහස් ජනිත වේ. ඉහල දේශපාලන සංස්කෘතියක පැවැත්ම සඳහාත් අත්තනෝමතික පාලනයකට සංවරණයක් සැපයීම සඳහාත් රටක පුරවැසියන්ගේ දේශපාලනික දැනුම පුළුල්වීම අත්‍යාවශ්‍ය කරුණකි. මිනිසා ස්වාභාවයෙන්ම දේශපාලන සත්වයෙක් යැයි ඇරිස්ටෝටල් ප්‍රකාශ කළේ  මිනිසා හා දේශපාලනය අතර නොබිදිය හැකි සබඳතාවයක් පවතින හෙයිනි. දේශපාලන කටයුතු වල නියැලීමට මිනිසාතුල ඇති පෙළඹවීම ස්වාභාවික වූවක්බව ඇරිස්ටෝටල් තවදුරටත් පෙන්වා දෙයි. රටක ජාතිය පිළිබඳහැගීමක් ඇති කර ගරනීමටත්, අසල්වරසි පුරවැසියන් ජාති,වර්ග, සමඟ සහයෝගයෙන් ජීවත් වීමටත් දේශපාලනය පිළිබඳ දැනුවත්වීම අත්‍යවශ්‍ය වේ.





උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන ආයතන.. දේශපාලන විද්‍යාවේ විෂය ක්ෂේත්‍රය තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතාම වැදගත් ආයතනයක් ලෙස දේශපාලන ආයතන හඳුන්වා දිය හැක.  දේශපාලන ආයතනයක් යනුවෙන්  අදහස් කරන්නේ "දේශපාලන ක්‍රියාවලිය හා සම්බන්ධ වන ආයතනය" දේශපාලන විද්‍යාව පමණක් නොව අනෙකුත් සමාජ විද්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
       දේශපාලන න්‍යාය   දේශපාලන විද්‍යාව විශය ක්ෂේත්‍රය  තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතාම වැදගත් සාධකයක් ලෙස දේශපාලන  න්‍යාය දැක්විය හැකිය.  දේශපාලන න්‍යාය යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ "සමාජයේ සිදුවන සංසිද්ධි  සිදු වන්න...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව  විෂය කේෂ්ත්‍රය තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතා වැදගත් අංගයක් ලෙස දේශපාලන මතවාද පෙන්වා දිය හැකිය.  දේශපාලන මතවාදයක් යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ සමාජයේ දේශපාලනයට බලපෑම් කරන ,දේශපාලන ක්‍රියාකාරීත්වයට හා ගමනට මඟ පෙන්වන සමාජයේ විශාල ජන කොට්ඨාසයක් ආකර්ශනය...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  දේශපාලන විද්‍යාව ලොව ඇති අනුග්‍රහය තම සමාජ විද්‍යාව වේ .එය  සෑම සමාජ ක්‍රමයකම ව්‍යාප්ත වී පුළුල් විෂයයක් වේ . දේශපාලන විද්‍යාව ආරම්භ වන්නේ ක්‍රිස්තු පූර්ව 4 වන සියවසේදී ය.  එතැන් සිට මේ දක්වාම දේශපාලන විද්‍යාව  ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
රාජ්‍යයේ උපත රාජ්‍යය බිහි වූයේ කෙසේ ද යන්න පිළිබඳ ව ඉදිරිපත් වූ මතවාද රාශියක් දේශපාලන විද්‍යාව තුල දැකිය හැක. එසේ ම මෙම මතවාද එකිනෙකින් වෙනස් ද වේ. ඒ ඒ දාර්ශනිකයන්ගේ ගුරු කුලය තමන්ට ආවේණික දෘෂ්ටි කෝණයකින් රාජ්‍යයේ ආරම්භය දෙස බලා තිබීම මෙයට හේතුව වේ. සමහ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන පක්ෂ වර්ග                                    ♠ කේඩර පක්ෂ හා බහු ඡන පදනමක් සහිත පක්ෂ   මෙහි පක්ෂ වර්ග දෙකක් දැකගත හැකිය. එනම්,     01) කේඩ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
04.ස්වාධිපත්‍යය • සමාජයේ කිසිදු සංවිධානයකට හිමිනොවන උත්තරීතර හා ශ්‍රෙෂ්ඨ බලයයි. • දේශ සීමාව තුළ පවතින සෙසු සියලු ම සංවිධාන මෙම බලයට යටත් විය යුතුය. • මෙය කොටස් 02 කට බෙදිය හැක        01.අභ්‍යන්තර ස්වාධිපත්‍යය  ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රී ලංකාවේ දේශපාලන පක්ෂ ක්‍රමය ශ්‍රී ලංකාවේ දේශපාලන පක්ෂ ක්‍රමයේ විශේෂ ලක්ෂණ අපට හඳුනාගත හැකිය. ඒ අනුව ශ්‍රී ලංකාවේ පවතිනුයේ ප්‍රධාන පක්ෂ දෙකක්ද, සුළු පක්ෂ බොහෝ ගණනක්ද සහිත බහු පක්ෂ ක්‍රමයකි. මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුවේ ලියාපදිංචි වී සිටයත් එව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
13,17,18,  ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධන වල පසුබිම හා 1978 ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ ව්‍යුහයට සිඳු කළ වෙනස්කම් හා එමගින් සිඳු වූ බලපෑම. 13 වන ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධනය.  දෙවන ජනරජ ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථාවට 1987 වසරේ දී 13 වන ආ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාව. රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාවේ ඓතිහාසික පසුබිම. ශ්‍රී ලංකාව, බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යයේ යටත් විජිතයක්ව පැවති සමයේ දී, වර්ෂ 1946 මැයි මස 15 දිනැති ලංකා (ආණ්ඩුක්‍රම) රාජාඥාව මගින් ප්‍රථම රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාව ස්ථා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ ගැටලුව   ‘පුරවැසියා’ සහ ‘පුරවැසිභාවය’ යනු අපේ එදිනෙදා දේශපාලන ව්‍යවහාරයේ මෙන්ම දේශපාලන විද්‍යාවේත්, ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා නීතියේත් කේන්ද්‍රීය ලෙස මතුවන සහ එකිනෙකට බැඳුනු සංකල්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ අධ්‍යන ක්‍රම දේශපාලන විද්‍යාව ස්වාධීන සමාජ විද්‍යාවක් ලෙස අධ්‍යයනය කිරීම ආරම්භ වී වසර 3000ක් පමණ ගත වී ඇතත් විධිමත් අධ්‍යයන ක්‍රමයක් සොයා ගැනීම කෙරෙහි අවධානය යොමු වන්නේ 19 වන සියවසේ ආරම්භයේ දී ය. මේ සම්බන්ධව ආරම්භක අවස්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව අධ්‍යයනය කරන විධි ක්‍රම  දේශපාලන විද්‍යාව සමාජ විද්‍යාවක් වන බැවින් එය අධ්‍යයනය කිරීමට භාවිත කරනුයේ සමාජ විද්‍යාවන් අධ්‍යයනය කරන විධි ක්‍රම යි. එනම් සමාජ විද්‍යාවක් ලෙස දේශපාලන විද්‍යාව සමස්ථ සමාජයම විද්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ විෂය ක්ෂේත්‍රය  දේශපාලන විද්‍යාව පිළිබඳව නිශ්චිත අර්ථකථනයක් අද වන තුරු ඉදිරිපත් වී නොමැත. මන්දයත් දේශපාලන විද්‍යාව සමාජීය විද්‍යාවක් වන බැවිනි. සමාජ විද්‍යාවන් තුළින් මිනිස් සමාජයේ විවිධ වු පැතිකඩ අධ්‍යයනය කරයි. ඒ අනුව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ මූලිකාංග දේශපාලන විද්‍යාව සම්බන්ධයෙන් පොදු අර්ථකථනයක් දිය නොහැක. එය රාජ්‍ය පාලනය පිළිබඳ කලාව ලෙසට ද දේශපාලන බලය පිළිබඳ අධ්‍යයනය කරන විෂය ලෙසට ද මූලික වශයෙන් සම්භාව්‍ය අර්ථදැක්වීම් ද්විත්වයකි. පසුකාලීනව දේශපාලන විද්‍යාව යනු රාජ්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය හා අයිතිවාසිකම්. ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යනු යන වචනය ලොව බොහෝ රටවල අද සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයේ පවතින වචනයක් වී ඇත.නූතනයේ බොහෝ ආණ්ඩුක්‍රම ගොඩනගා තිබෙන්නේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී මූලධර්ම පදනම් කරගෙන ය.එබැවින් දේශපාලන විද්‍යාව ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ඩොනමෝර් ආණ්ඩු කමය  රී ලංකාවේ බ්රිතාන්ය පාලනය තුළ ඇති වූ වැදගත් ආණ්ඩුක්‍රම ඩොෝර් ආණ්ඩු ක්‍රමය ඒත් දැන් මම තිස්සේ කේසිට එතැනම 46 දක්වා ක්‍රියාත්මක වූ මෙම ආණ්ඩු කමය බිහි වීමට ප්‍රධාන කරුණු කිහිපයක් බලපෑවේය.මේවා අධ්‍යනයේ පහසුවට කොටස් දෙකකට යටතෙ වර්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
කෝල්බෘක් ප්‍රතිසංස්කරණ යෙදීමේ මෙරටට හඳුන්වා දුන්  යෝජනා මගින් මෙරට සමාජ ආර්ථික දේශපාලන විශාල වෙනසක් සිදු වන්නට විය.. විශේෂයෙන් මෙරට දේශපාලනය වඩා සමාජ සහ ආර්ථික ක්ෂේත්‍රයේ පරිවර්තනයක් සිදු විය. එම පරිවර්තනීය සාධක මගින් හිතකර මෙන්ම අහිතකර ප්‍රතිපල විඳින්න...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රි ලංකාවේ සටන් විජිත පාලනයේ ස්භාවය..... ශ්‍රි ලංකාව අධිරාජ්‍යවාදී පාලනයන් තුන් ගොල්ලකට යටත් විය.ඒ 1505 දී පෘතුග්‍රිසින්ටත්,1658 දී ලංදේසින්ටත්,1796 දී ඉංග්‍රින්ටත් වශයෙනි.ඉංග්‍රිසින් 1796 දී මුහුදු බල ප්‍රදේශ වල බලය අල්ලාගත් අතර,මෙම ප්&zw...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ලොව පැසිස්ට් ව්‍යාපාරයේ නැගීම. ඉතාලිය 1915 දී ඉතාලියේ මිලාන් හිදී බෙනිටෝ මුසෝලිනීගේ නායකත්වයෙන් ෆැසීකෝ යන සංවිධානය පිහිටුවා ගත් අතර පසුව එය සටන් කණ්ඩායම (Fighting Band) ලෙස ප්‍රතිසංවිධානගත කරන ලදී. කෙසේ නමුත් මොවුන් හට එකඳු ආසනයක් හෝ ලබා ගැනීමට නොහැකි ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ලන්දේසීන්ගෙන් මුහුදුබඩ ප්‍රදේශ අත්පත් කර ගැනීමෙන් හා උඩරට යටත් කරගැනීමෙන් පසුව ඉංග්‍රීසින් විසින් පාලන තන්ත්‍රය ඒ ඒ අවස්ථාවන්ට උචිත වන අයුරින් සකස් කරන ලදි. ඉංග්‍රීසින් විසින් හඳුන්වා දෙන ලද එම පාලන ව්‍යුහය පිළිබඳ විමසා බැලීමක් සිදු කිරීමට මෙහිදි අදහ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
යහපාලනය ආර්ථික සම්පත් හා මානව සම්පත් වලින් හිඟයක් නොමැති වුව ද තුන් වන ලෝකයේ රටවල ආර්ථික සංවර්ධනය වීම මන්දගාමී වීම හා සමාජ සාධාරණත්වය බිඳ වැටීම යන ප්‍රශ්න වලට බල පා ඇති හේතු සාධක මොනවාද යන්න පිළිබඳ 1980 දශකයෙන් පසු කාළය තුළ ඇති වන කතිකාවතකින් ඉස්මතු වූ දෙයක් ලෙස ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
අයිතිවාසිකම්             වනචාරී යුගයේ සිට වත්මන් ශිෂ්ට සම්පන්න සමාජය දක්වා ම මිනිසෙකුගේ අවසාන අරමුණ වී ඇත්තේ ප්‍රීතිමත් ජීවිතයක් ගත කිරීමයි. මෙම අරමුණ ළඟා කර ගැනීම සඳහා “මිනිසා විසින් කාලාන්තරයක් තිස්සේ ආ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
සමාජ වාදය................. 18 වන සියවසේ දෙවන භාගයේදී යුරෝපයේ පැතිරගිය කාර්මික විප්ලවය තුලින් බිහිවූ කාර්මික ධනේශ්වර ක්‍රමය හේතුකොට ගෙන සමාජයේ බහුතර ශ්‍රමිකයන් හෙවත් කම්කරු පංතිය ධනපත් පංතියේ සූරාකෑමට ගොදුරු වීමෙන් ඉතාමත්ම දුෂ්කර ජීවන තත්වයකට පත් වීම පිළිබද සමාජ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව විද්‍යාවක් නොවේ.   “ලලිත කලා අධ්‍යනයකට වැඩි යමක් දේශපාලන විද්‍යාව තුල දක්නට නොමැත”. එංගලන්ත ජාතික එඩ්මන් බර්ක්               සමාජ විද්‍යා හා ස්වාභා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යවේ අන්තර් විෂයාත්මක ස්වරූපය    දේශපාලන විද්‍යාව වූ කලි මානවයා මුල් කොටගත් මානව කේන්ද්‍රීය විෂය මාලාවක් වන අතර එය හුදකලා විෂයක් නොව ඉතිහාසය, ආර්ථික විද්‍යාව, දර්ශනය, ආචාර විද්‍යාව, නීතිය, සමාජ විද්‍යාව, භූගෝල විද්‍යාව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  දේශපාලන සමාජානුයෝජනය හෙවත් පුද්ගලයා දේශපාලනය ඉගෙන ගන්නා ආකාරය...........   “මිනිසා දේශපාලන සත්වයෙකි.(Man is a Political Animal)”.                   &nbs...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලනය හා දේශපාලන ව්ද්‍යාව             දේශපාලනය යන සංකල්පය ග්‍රීක නගර රාජ්‍යයන් අර්ථවත් කල “Polis” යන පදයෙන් ප්‍රබවය ලබයි. එයින් අදහස් කළේ සමකාලීනව පැවති ග්‍රීක නාගරික රාජ්‍ය ක...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ෆේබියන් සමාජවාදය (Fabian Socialism)           19 වන ශතවර්ශයේ අවසාන කාර්තුවේදී එංගලන්තයේ ඇතිවූ විකාශනාත්මක සමාජවාදයේ (Evolutionary Socialism) ප්‍රධාන මතවාදී දහරාවක් වශයෙන් ෆේබියන් සමාජවාදය හදුන්වා දිය හැක. එමෙන්ම 19 ශතවර...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ලිබරල් වාදය.................              ඉංග්‍රීසි භාෂාවේ Liberty නම් වූ පදය තුලින් ලිබරල් යන වාග් සංකේතය නිර්මාණය වූ අතර Liberty යන ඉංග්‍රීසි පදයේ සංකේතාත්මක අර්ථය වන්නේ “ නිදහස ”...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
මැනින් ඩෙවෝන්ෂර් ප්‍රතිසංස්කරණය - 1924       මැනින් ඩෙවෝන්ෂර් ප්‍රතිසංස්කරණය ලබාදීම විෂයෙහි ප්‍රධානම හේතුව වන්නේ එවකට තිබූ ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ආණ්ඩුකරුගේම ආණ්ඩුවක් බවට චෝදනා කිරීමයි. එසේම ජාතික ව්‍යාපාරය කළ ඉල්ලීම් ප්&...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                                    මැනින් ආණ්ඩුක්‍රම ප්‍රතිසංස්කරණ - 1920.  &nbs...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                                             ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
1833 කෝල්බෘෘක් - කැමරන් ප්‍රතිසංස්කරණ යෝජනා.      බ්‍රිතාන්‍යයින් විසින් 1829 වර්ෂයේදී ලංකාවේ සමාජ ආර්ථික තත්ත්වය පිළිබද මූල්‍ය වාර්තාවක් සකස් කිරීම සදහා විලියම් කෝල්බෘෘක්ගේ ප්‍රධානත්වයෙන් යුතු කොමිසමක් පත්කර එවීය. එයට මෙරට අධිකර...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
1833 කෝල්බෘෘක් - කැමරන් ප්‍රතිසංස්කරණ ඇති කිරීමට බලපාන ලද හේතු.       1505දී ශ්‍රී ලංකාව පෘතුගීසි පාලනයට නතු වේ. ඉන්පසු ලංදේසීන් හා ඉංග්‍රීසීන් විසිනුත් ලංකාවේ පාලනය නතුකර ගනී. නමුත් මෙයින් බලවත්ම ආක්‍රමනයක් ගෙන යන්නේ ඉංග්‍රීසින් විසි...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ලංකා ජාතික සංගමය භාවිතා කළ ක්‍රම උපායන් සහ එහි බිදවැටීම.         ලංකාව තුළ ප්‍රථම වතාවට ආගමික, භාෂාත්මක, වාර්ගික ලෙස නොබෙදී එක්වූ සංවිධානයක් ලෙස ලංකා ජාතික සංගමය හැදින්විය හැකිය. ලංකා ජාතික සංගමය බිහිවීමට බලපාන ලද ප්‍රධාන සාධක දෙකකි. එනම...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
 ලංකාවේ ජාතික ව්‍යාපාරය බිහිවීම, වර්ධනය සහ එහි ස්වභාවය.        රටක් විදේශ ආධිපත්තියට නතු වී සිටින මොහොතක එයින් මිදීම සදහා ස්වදේශිකයන් තුළ ඇතිවන කැමැත්ත, ජාතික හැගීම ජාතිකත්වය ලෙස අර්ථ දැක්විය හැකිය. මෙම ආධිපත්තියට විරුද්ධව  ගොඩනැගෙන්නා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
වාමාංශික ව්‍යාපාරය මෙරට ජනතාවට සිදුකළ සේවය සහ එහි බිදවැටීම. වාමාංශික ව්‍යාපාරය මෙරට ජනතාවට විශාල සේවයක් සිදුකළේය. එය ආකාර තුනකින් දැක්විය හැකිය. එනම්: ගොවි කම්කරු ජනතාවට සිදුකළ සේවය ජනවාර්ගික එකමුතුකම අධිරාජ්‍යවාදී විරෝධයට පණ පෙවීම  යන කරුණු වේ. &...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රී ලංකාවේ වාමාංශික ව්‍යාපාරය බිහිවීම        ජර්මන් ජාතික විද්‍යාඥයකු වූ කාල් මාක්ස් විසින් ප්‍රථම වතාවට විද්‍යාත්මක සමාජවාදය ලෝකයට ඉදිරිපත් කරන ලදී. නමුත් ඔහුට තනි රටක් ලෙස මෙය ප්‍රායෝගිකව ක්‍රියාත්මක කිරීමට ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                       ජනමත විචාරණය යනු ආණ්ඩුව පැනවීමට අදහස් කරන වැදගත් නීතියක් හෝ ප්‍රතිපත්තියක් නැතිනම් ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව සංශෝධනය කිරීම සදහා ගෙන එන යෝජනාවක් මහජනතාවට ඉදිරිපත් කොට ඒ සදහා ජනතාව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය 2     දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය බලය පිළිබඳ හැදෑරීම              දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය සම්බන්දයෙන් ගොඩනැගී තිබෙන රාජ්‍යය පිළිබඳ මතය ප්‍රතික්ශ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය 1   දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය සම්බන්දයෙන් නිෂ්චිත පොදු අදහසක් කිව නොහැකිය.එයට හේතුව වන්නේ දේශපාලන විද්‍යාව සමාජ විද්‍යාවන් ඝණයට අයත් වීමයි.සමාජ විද්‍යාවන් තුළදී අධ්‍යයනය කරනුයේ මිනිසා සම්බන්දයෙනි. මිනිසා නිතර නි...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ජනතාව ඍජුවම පාලන කටයුතුවලට සහබාගි වූ ඍජු ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය පැවතියේ ග්‍රීසියේ ඇතන්ස් රාජ්‍ය තුළ ක්‍රයාත්මක වූ බවට දිතීයික මට්ටමේ මුලාශ්‍ර වලින් තොරතුරු ලබාගත හැකි ය. ඒ අනුව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය පිළිබද සංකල්පය ප්‍රබවය ලබන්නේ ඇතන්ස්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී දේශපාලන පක්ෂ වැදගත් වන අන්දම ප්‍රජාතාන්ත්‍රවාදී රටක දේශපාලන පක්ෂ තිබීම ඉතාමත් වැදගත් වන අතර  ශ්‍රී ලංකාවේ වර්තමාන්යේ ලියාපදිංචි දේශපාලන පක්ෂ විශාල සංඛ්‍යාවක් පවතී.දේශපාලන  පක්ෂයක් යනු රට ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය   "ප්‍රජාව" යනු මහජනතාවයි තන්ත්‍රය යනු ආණ්ඩුව හෙවත් පාලන ක්‍රමය ඒ අනුව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යනු මහජනතාවගේ ආණ්ඩුව,මහජනතාවගේ පාලන ක්‍රමය යන්න අර්ථ දැක්වේ.ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සංකල්පය දෙයාකාරයකින් විස්තර කෙරේ. &...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
සර්වජන ජන්ද බලය ලැබීමට අවශ්‍ය සුදුසුකම් මොනවාද? ශ්‍රී ලංකා ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ 14 වන පරිච්ජේදයේ ජන්ද ලැබීමට අවශ්‍ය කරුණු විස්තර වේ.ඒවා නම්, ශ්‍රී ලංකීය පුරවසියෙක් විය යුතුය. වයස අවුරුදු 18 සම්පූර්ණ විය යුතුයි. සිහිවිකල් පුද්ගලයකු නොවිය ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව යනු කුමක්ද? රටක ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව එම රටේ මූලික නීතිය මෙන්ම උත්තරීතර නිතීයද වේ.බොහෝ රට වල ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ලිඛිත ව්‍යවස්ථාවයන්ය.අප රටේ ව්‍යවස්ථාවද ලිඛිත ව්‍යවස්ථාවකි. 1978 දී සම්මත කරන ලද ව්‍යවස්ථාව ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  නිවැරදි පිළිතුර යටින් ඉරක් අදින්න . 01) දේශපාලන විද්‍යාව හැදෑරීමේ අරමුණක් නොවන්නේ පොදු පුරවැසියකු වීමේ පුහුණුව ලබා ගැනීම රාජ්‍ය තනතුරු සදහා අවශ්‍ය විෂය දැන්ම හා ශිල්ප දැනුම ලබා ගැනීම ආණ්ඩුව හා එහි වැඩකටුතු පිලිබදව දැන ගැනීම දේශපාලන ක්‍රයා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
නියෝජන ක්‍රමයක් යනු:   පුද්ගලයෙක් වෙනුවෙන් හෝ පුද්ගල කණ්ඩායමක් වෙනුවෙන් තවත් පුද්ගලයෙකු හෝ පුද්ගල කණ්ඩායමක් පෙනී සිටීමේ කාර්යය නියෝජනය යනුවෙන් ඉතා  සරලව හදුන්වාදිය හැක.නියෝජනය පිළිබද සංකල්ප ආකාර 4කින් අර්ථ දක්වයි . එනම් ,   1.විස්තරාත්මක නියෝජන ක්&zw...
Shiran Ranjaya

උසස්පෙළ දේශපාලන විද්‍යාව

අනෙකුත් ලිපි
13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙහි පළමු කොටස මෙතනින්කියවන්න. බ්රෙට්න්වුඞ්ස් සිටර්ස් නමින් හදුන්වන ජාත්යන්තර සංවිධාන දෙක මොනවා ද? යුරෝ මුදල් භාවිතා ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
1.ආර්ථිකවිද්යාව යනු සමාජය විසින් ඵලදායි භාණ්ඩ හා සේවා නිෂ්පාදනය සදහා සම්පත් භාවිතා කරනු ලබන්නේ කෙසේ ද එලෙස නිෂ්පාදනය කරනු ලබන භාණ්ඩ හා සේවා සමාජයේ විවිධ ...

උසස්පෙළ - ජනමාධ්‍ය
සන්නිවේදනයේ ස්වරූපය වඩා ක්රමානුකූලව හඳුනාගැනීමට සන්නිවේදන ආකෘති ඉවහල් වේ.මෙකී ආකෘති මගින් යම් කරුණක් පරීක්ෂා කර බලා ඒ පිළිබඳව සමාජයට පිළිගත හැකි අදහස්,කරුණු,මත ආදිය ඉදිරිපත් කිරීමට ...

සාමාන්‍යපෙළ - සිංහල හා සාහිත්‍යය
සාමාන්ය පෙළ සිංහල භාෂාව හා සාහිත්යය විෂයට නියමිත, සිංහල සාහිත්යය සංග්රහයේ එන "දෑතේ කරගැට සිඹසනසන්නට" නම් නිර්මාණය බිහි කළ සුප්රකට කලාකරුවා අන් කවරෙකුත් නොව මහගම ...

සාමාන්‍යපෙළ - සිංහල හා සාහිත්‍යය
සිංහල ගද්ය සාහිත්යය ඉතිහාසය අනුරාධපුර යුගය තරම් ඈතට විහිද යන්නකි. ඓතිහාසික සිංහල ගද්ය සාහිත්යය ඉතිහාසය පිළිබඳ ජීවමාන සාක්ෂි සීගිරි කුරුටු ලිපි අතරින් හමු වේ. හය ...

සාමාන්‍යපෙළ - නර්තනය (සිංහල)
වන්නම් දහ අට රාග තමයි පවසන්නේ - කවි සිංද කියන්නේ තොන්නන් තරිකිට වන්නන් දහ අට දන්නේ - මේ සැටි පවසන්නේ පලමුව ගාහක වන්නමටයි පවසන්නේ - පිළිවෙළ අහපන්නේ දෙවනුව ...

12-වසර - ජෛව පද්ධති තාක්ෂණවේදය
ශාක ප්රචාරණය ශාක සජිවී නිසා ප්රජනනය මගින් නව පරම්පරා ඇති කරයි.ලිංගික ප්රජනනය මගින් ඇතැම් ශාක පුෂ්පීකරණය ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර ගති ලක්ෂණ 1 විකුණුම් හෝ හුවමාරු වීම් සිදු වීම2 භාණ්ඩ හා සේවා ගනුදෙනු සිදු වීම3 ගනුදෙනු අඛණ්ඩ ව සිදු වීම4 ලාභයෙන් අභිපේ්ර්්රරණය වීම5 අවදානමක් තිබීම6 ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යවසායකත්වයේ ප්රවණතා  ගෝලීය ව්යවසායකත්වය සමාජයීය ව්යවසායකත්වය හරිත ව්යවසායකත්වය අභ්යන්තර ව්යවසායකත්වය ගෝලීය ව්යවසායකත්වය ගෝලීය වශයෙන් වෙළෙඳාමේ යෙදීමයි. එනම්, ලෝකයේ කුමන ස්ථානයක සිටිය ද, තාක්ෂණය භාවිතයෙන් ලෝකයේ වෙනත් ඕනෑ ...

12-වසර - ගිණුම්කරණය
යම් ව්යාපාරයක් පිළිබඳ උනන්දුවක් දක්වන පාර්ශව රාශියක් දක්නට ලැබේ. එම පාර්ශවයන්ට තීරණ ගැනීමට එම ව්යාපාරයේ තොරතුරු අවශ්ය වේ. එම පාර්ශවයන්ට අවශ්ය තොරතුරු සන්නිවේදනය කරනු ලබන්නේ ...