පුරවැසිභාවයේ දේශපාලන න්‍යාය


 

පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ ගැටලුව

 

‘පුරවැසියා’ සහ ‘පුරවැසිභාවය’ යනු අපේ එදිනෙදා දේශපාලන ව්‍යවහාරයේ මෙන්ම දේශපාලන විද්‍යාවේත්, ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා නීතියේත් කේන්ද්‍රීය ලෙස මතුවන සහ එකිනෙකට බැඳුනු සංකල්ප දෙකකි. ‘පුරවැසියා’ යන්නෙන් අප සාමාන්‍යයෙන් අදහස් කරන්නේ ‘රාජ්‍යයක සාමාජිකයෙකු’ය යන්නයි. ලෝකයේ සිටින සෑම කෙනෙකුම පාහේ කිසියම් රාජ්‍යයක සාමාජිකයෙකි. ‘පුරවැසිභාවය’ යන්නෙන් සාමාන්‍යයෙන් අදහස් වන්නේ රාජ්‍යයක සාමාජිකයෙකු වීම නිසා කෙනෙකුට ලැබෙන නෛතික-දේශපාලන තත්වයයි.

මෙම මූලික අර්ථකථනයට අනුව පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය යනු සරල සංකල්ප දෙකක් ලෙස කෙනෙකුට පෙනෙන්නට පුළුවන. එහෙත් එය එසේ නොවේ. ඒවා දේශපාලන විද්‍යාවේත්, ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා නීතියේත් මෙන්ම ප‍්‍රායෝගික දේශපාලන ක‍්‍රියාවලීන් තුලත් මහත් සංකීර්ණතාවන්ට තුඩුදී ඇති සංකල්ප දෙකකි. ලංකාව මේ සදහා ඕනෑතරම් උදාහරණ සපයයි. 1948 දේශපාලන නිදහසින් පසු ලංකාවේ හටගත් දේශපාලන විවාදය තුල මහත් පල විපාක ඇති කරවන සුළු කරුණක් වූයේ මෑතකාලීන ඉන්දියානු සම්භවයක් ඇති ජනයාගේ පුරවැසිභාවය පිලිබද ගැටළුවයි. 1948 පුරවැසි පනත මඟින් එම ජනයාගෙන් එක්තරා කොටසකට ලංකාවේ පුරවැසිභාවය ලැබුනු අතර තවත් කොටසකට පුරවැසිභාවය නොලැබුණි. එපරිදි මෑතකාලීන ඉන්දියානු සම්භවයක් සහිත ජනයාගෙන් විශාල කොටසකට පුරවැසිභාවය නොලැබීම ‘ජනවාර්ගික ගැටුම’ යනුවෙන් පසුකාලයේදී හැඳින්වීමට ලක්වුණු විශාල දේශපාලන ප‍්‍රශ්ණයේ ආරම්භයට තුඩු දුන්නේය. මෙම ‘පුරවැසිභාවය’ පිලිබඳ කරුණ 1980 ගනන් දක්වා ලංකා සහ ඉන්දියානු ආණ්ඩු අතර අන්තර්-රාජ්‍ය සම්බන්ධයේ මූලික තේමාවක්ද විය.

පුරවැසිභාවය පිලිබඳ ගැටළුව තවත් පැති වලින්ද මතු වේ. අපේ රටේ සෑම පුරවැසියෙකුටම අප සලකන්නේ එක සමානවයැ’යි කීමට රාජ්‍ය නායකයින් සාමාන්‍යයෙන් කැමතිය. එහෙත් තමන්ට ආණ්ඩුව සලකන්නේ ‘දෙවන පෙළේ පුරවැසියන්’ හැටියටයැයි සමහර ජනකොටස් දුක්ගැනවිලි පල කරති. බොහෝවිට එසේ කරන්නේ ජනවාර්ගික වශයෙන් සුළුතර කන්ඩායම් වලට සහ ආර්ථික වශයෙන් දුගී ස්ථර වලට අයත් පුරවැසියන්ය. රාජ්‍යය සෑම පුරවැසියෙකුටම එක සමානව සාධාරණව සැලකිය යුතුය යන අපේක්ෂාව එම දුක්ගැනවිල්ලේ තිබේ. එය වනාහි පුරවැසිභාවය සම්බන්ධ ‘සමානත්වය’ (Equality), ‘සාධාරණත්වය’ (Justice) සහ ‘වෙනස්කම් වලට භාජනය නොකිරීම’(Non-Discrimination) යන දේශපාලන සහ නීති න්‍යායයේ එන මූලික සංකල්ප සමග සෘජුවම සම්බන්ධ වන දුක් ගැනවිල්ලකි.

“අපේ රටේ ජනතාව සිතන්නේ තමන් පුරවැසියන් වනවාට වඩා යටත් වැසියන් ලෙසින්ය” යනුවෙන් ලංකාවේ දේශපාලනය ගැන විග‍්‍රහ කරමින් කලකට ඉහතදී පුවත්පතකට ලියූ ලිපියක එක් දේශපාලන විචාරකයෙකු කියා තිබිණ. ඔහුගේ නිරීක්ෂණය තර්ක දෙකක් මත පදනම් විය. ඉන් පලමුවැන්න නම් ලංකාවේ පුරවැසියන් වැඩි දෙනා විවිධ හේතු මත රාජ්‍යය මත යැපෙන තත්තවයකට පත්ව තිබේන්නේය යන කරුණයි. දෙවැන්න නම් පුරවැසියන් රාජ්‍යයෙන් ස්වාධීන නොවන ආකාරයට ලංකාවේ පුරවැසියා සහ රාජ්‍ය අතර සම්බන්ධය දේශපාලනඥයින් විසින් ගොඩනගනු ලැබ ඇති බවයි. මේ මතය සමඟ කෙනෙකු එකඟ වුවත් නැතත් පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ ඉතා වැදගත් ප‍්‍රශ්ණ ගණනාවක්ම ඒ වෙතින් මතු කල හැකිය. නිදසුන් වශයෙන් ලංකාවේ පුරවැසියන් තම අයිතිවාසිකම් සදහා ආණ්ඩු වලට බල කරමින් ‘සක‍්‍රීය පුරවැසියන්’ හැටියට ක‍්‍රියා කරන්නේද, නැද්ද යන ප‍්‍රශ්ණය එයින් මතුවේ. ලංකාවේ පුරවැසියන් ඇත්තටම ‘සක‍්‍රීය’ නොව ‘අක‍්‍රීය’ නැතහොත් ‘නිශ්ක‍්‍රීය’ පුරවැසියන් යැයි කෙනෙකු හඳුන්වන්නේ නම් ඇත්තටම එසේ වී ඇත්තේ මන්ද යන ප‍්‍රශ්ණයට පිලිතුරු සෙවිය යුතු වේ. ‘යටත් වැසියන්’ (Subject) යනු යටත් විජිත රාජ්‍යය සහ වැඩවසම් රාජාණ්ඩු සමයේදී පාලකයන් වැසියන්ට සැලකූ ආකාරය ප‍්‍රකාශ කරන වචනයකි. රාජ්‍යය සහ පාලකයින් වැසියන් මත තම බලය සහ ආධිපත්‍යය හිතුවක්කාර ලෙස පවත්වා ගැනීමත් වැසියන් එම ආධිපත්‍යය නිහඬව සහ සතුටින් නැත්නම් අඩුතරමින් විරෝධයකින් තොරව පිලිගැනීමත් යන අදහස යටත් වැසියන් යන සංකල්පයෙන් ගම්‍යමාන වේ. ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදී රටක පුරවැසියන් යටත් වැසියන් ලෙස හිඳීමට කැමති යැයි කෙනෙකු කියන විට නූතන ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදී දේශපාලන මතවාද සහ භාවිතයන් යටත්වැසියන් පුරවැසියන් බවට පත්කිරීමේ කාර්‍යයේදී අසමත් වි ඇත යන තිසීසය ඒ ප‍්‍රකාශය පිටුපස තිබේ. යටත්වැසියන් පුරවැසියන් බවට පත්කිරීම ධනේෂ්වර ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදී විප්ලවයේ නැතහොත් ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදී පරිවර්තනයේ ඓතිහාසික කාර්යයක් වී ඇත. එය එසේ නොවී තිබේද, එසේ නම් මන්ද යන ගැටළු විභාග කිරීම එහිදී අත්‍යවශ්‍ය වේ. මන්ද යත් යටත්වැසියන් තවමත් පුරවැසියන් බවට පත්වී නැත්නම් ලංකාවේ ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදී ක‍්‍රියාවලිය පිලිබඳ බරපතල ප‍්‍රශ්ණයක් ඒ වෙතින් මතුවන නිසාය.

නිහඬ සහ නිශ්ක‍්‍රීය පුරවැසියා යන්නට වෙනස්ව ලංකාවේ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ චිත‍්‍රයක්ද කෙනෙකුට නිර්මාණය කල හැකිය. මෑතකාලීන ලංකාවේ දේශපාලනයේ එක් ලක්ෂණයක් වී තිබෙන්නේ රාජ්‍යය සහ පුරවැසි කොටස් අතර ප‍්‍රචන්ඩ ගැටුම් පැවතීමයි. 1970 ගණන් වල දශකයේ පටන් ගත් මෙම ගැටුම ඉදිරි දශක හතර පුරාම විහිදී තිබිණ. දකුණේ සිංහල සමාජයේ තරුණ කොටස් 1971 දී සහ 1987-89 කාලයේදී රාජ්‍යයට විරුද්ධව කැරලි දෙකක්ම දියත් කලහ. දෙමල තරුණ කොටස් අතරින්ද දික්ගැස්සුනු කැරැල්ලක් 1980 ගණන් වල මුලදී ආරම්භ විය. නූතන ලංකාවේ තරුණ පුරවැසියන් සහ රාජ්‍යය අතර මේ තරම් පසමිතුරුතා පවතින්නේ ඇයි? මේ තරුණ පුරවැසියන් රාජ්‍යයට ඒ තරම් පසමිතුරු ආකල්පයක් දැක්වූයේ ඇයි? තරුණ පුරවැසියන් සතුරන් ලෙස සැලකීමට අප රටේ රාජ්‍යයට සිදුවී තිබෙන්නේ ඇයි? ලංකාවේ සමකාලීන රාජ්‍ය හා දේශපාලන ප‍්‍රචන්ඩත්වය සම්බන්ධ පුරවැසිභාවය ආශ‍්‍රයෙන් මෙවැනි ප‍්‍රශ්ණ මතුකරනවිට කෙනෙකු සමහරවිට කම්පනයට පත්වන්නටද පුළුවන. ඇත්තටම තරුණ පුරවැසියන් හා ලංකාවේ රාජ්‍යය අතර සාධනීය සම්බන්ධතා ගොඩනැගීමේ අභියෝගය එම ප‍්‍රශ්ණ වලින් අවධාරණය වේ.

මේ අතර තවත් විශාල ප‍්‍රමාණයක උගත් තරුණ පිරිස් රාජ්‍යට විරුද්ධව කැරලි ගැසීම හෝ විරෝධතා ව්‍යාපාර වලට බැඳීම හෝ නොකර රට අතහැරයාමේ විකල්පය තෝරාගෙන සිටිති. දේශපාලන මෙන්ම ආර්ථික සරනාගතයින් හැටියට රට අතහැර විදේශගතවී සිටින්නේ ලංකාවේ තරුණ පුරවැසියන්ය. ඔවුන් තමන් උපතින් පුරවැසිභාවය දරන රට අතහැර යන්නේ අනේකවිධ අතුරු ආන්තරා සහ අවදානම් වලට මුහුණ දෙමිනි. මෙයින් කියන්නේ ලංකාවේ තරුණ පුරවැසියන් බොහෝ ප‍්‍රමාණයක් රාජ්‍යයෙන් විලෝපනය වී සිටින බවක්ද?

ලංකාවේ මෑතකාලීන දේශපාලන අත්දැකීම වෙතින් තවත් නිදසුනක් ගෙන එය විභාග කරමු. 1980 ගණන්වල දශකයේ මුල් අවුරුදු වල පටන් ලංකාවේ ‘බෙදුම්වාදී’ අරගලයක් තිබිනි. තමන්ගේ ප‍්‍රජාවට වෙනම රාජ්‍යයක් අවශ්‍යයයි කියමින් ලංකාවේ දෙමළ සමාජයේ සිටි රැඩිකල් ජාතිකවාදී බලවේග ගණනාවක්ම වෙනම රාජ්‍යයක් ගොඩනැඟීමේ සන්නද්ධ අරගලයක යෙදී සිටියහ. තමන් අයත් වන ද්‍රවිඩ ප‍්‍රජාව ශ‍්‍රීලංකාව නමැති ජාතික රාජ්‍යයයේ සාමාජිකත්වයෙන් ඉවත්වී ද්‍රවිඩ ඊලාම් නම් අළුත් රාජ්‍යයක සාමාජිකත්වයක් ඇති කිරීම සඳහා සටන් කරන්නේය යන්න එම වෙන්වීම්වාදී අරගලයේ පුරවැසිභාවය සම්බන්ධයෙන් තිබුනු අර්ථයයි. එම අරගලය තුල පුරවැසියා හා පුරවැසිභාවය පිලිබඳ න්‍යායික හා දේශපාලන ප‍්‍රශ්ණ රාශියක්ම මතුවේ. පුරවැසි කණ්ඩායමක් තමන් සාමාජිකත්වය දරන රාජ්‍යයෙන් ඉවත් වීමට, එහි පුරවැසිභාවයෙන් කැඩී වෙන් වීමට අපේක්ෂා කරන්නේ ඇයි ? විකල්ප රාජ්‍යයක පුරවැසිභාවය ලබා ගැනීම සදහා ඔවුන් සතු විශ්වාසයේ පදනම් මොනවාද ? අලූත් පුරවැසිභාවයක් තුලින් තමන්ට පෙරදී නොලැබුනු පුරවැසි අයිතිවාසිකම් ඔවුන් වෙත ඇත්තටම ලැබෙනු ඇද්ද ? තම රාජ්‍යයේ පුරවැසියන් කොටසක් විකල්ප රාජ්‍යයක පුරවැසිභාවය අපේක්ෂා කරද්දී පවත්නා රාජ්‍යයේ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ කාරණය මුහුණ දෙන අභියෝග මොනවාද ? මේවා වූ කලී රාජ්‍යය ප‍්‍රතිපත්තිය පමණක් නොව දේශපාලන න්‍යායද සම්බන්ධ වන ප‍්‍රශ්නය. ඒවා කිසිවකටත් ලබා ගැනීමට පහසු, රාක්කයේ අසුරා ඇති පොත්වල තිබෙන පිළිතුරු නැත.

අප සාකච්ඡා කරන ගැටළුව පිලිබඳ අවසාන නිදසුන ගන්නේ ස්ත‍්‍රීවාදී (Feminist) විග‍්‍රහය වෙතිනි. පුරවැසියන් හැටියට නීතියෙන් පිලිගැනීමක් තිබුණත් ස්ත‍්‍රීන්ට පූර්ණ පුරවැසිභාවයක් ලැබි නැතැයි ස්ත‍්‍රීවාදීහු කියති. පුරවැසියන් හැටියට ස්ත‍්‍රීන් වෙනස්කම් කීරීම් වලට භාජනය කරනු ලබන බවට ස්ත‍්‍රීවාදීහු ප්‍රබල තර්කයක් ඉදිරිපත් කරති. සමාජය, දේශපාලනය, ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදය, අයිතිවාසිකම්, සාධාරණත්වය, නියෝජනය යන මේවා පුරුෂ කේන්ද්‍රීය රාමුවල පවතින තුරු ස්ත‍්‍රීන්ට පූර්ණ පුරවැසිභාවය නොලැබෙන බව ඔවුහු කියා සිටිති. ස්ත‍්‍රීන්ට, එනම් ස්ත‍්‍රී පුරවැසියන්ට පූර්ණ පුරවැසිභාවය ලබා ගැනීමට නම් අරගල කල යුතුයැයි ස්ත‍්‍රීවාදීන් අවධාරණය කරන්නේ එබැවිනි. ස්ත‍්‍රීවාදී මැදිහත්විම් තුලින් දේශපාලන සහ න්‍යායික සාකච්ඡාවේ කේන්ද්‍රයටම ගෙනැවිත් තිබෙන අදහසක් නම් පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය යනු එක කාරණයක් නොවන්නේය යන්නයි. පුරවැසියෙකු වන කෙනෙකු තමන් නීතිමය වශයෙන් ලබා සිටින පුරවැසිකම නිසාම පුරවැසිභාවයේ ප‍්‍රතිඵල, වරප‍්‍රසාද සහ ප‍්‍රතිලාභ භුක්ති විඳින්නේ නැත යන කාරණය ඒ වෙතින් තදින්ම අවධාරණය වේ. පුරවැසියා (Citizen) සහ පුරවැසිභාවය (Citizenship) යනු වෙනම සලකා බැලිය යුතු න්‍යායික ප‍්‍රභේදයන් දෙකක්ය යන්න අප එයින් උගත යුතු පාඩමයි. මේ විභේදය සහ සුවිශේෂීතාව ගැඹුරට විභාග කිරීම මේ පොතේ එක් අරමුණකි.

දේශපාලන ප‍්‍රතිසංස්කරණ පිලිබඳ විවාදයක් ලංකාවේ දැනට තිබේ. එම විවාදය සිදුවන්නේ ජනවාර්ගික ගැටුම පසුබිම් කරගෙනය. මේ පිලිබඳ ප‍්‍රධාන ප‍්‍රවේශ දෙකක් තිබේ. පලමුවැන්නෙන් කියන්නේ ලංකාවේ පවත්නා රාජ්‍ය, බලය විමධ්‍යගත කිරීම පිලිබඳ රාමුවක් ඇතුලත ප‍්‍රතිසංස්කරණය කල යුතු බවයි. අනෙක් ප‍්‍රවේශයෙන් කියන්නේ රාජ්‍යය ප‍්‍රතිසංස්කරණය කල යුත්තේ ජනවාර්ගිකත්වය පදනම් කරගෙන නොව ග‍්‍රාමීය මට්ටමේ දේශපාලන සහභාගීත්වය ශක්තිමත් කරන ආකාරයටය යන තර්කයයි. මේ ප‍්‍රවේශ දෙක අතර ඇති ප‍්‍රතිවිරෝධතාවය තුල දේශපාලන ප‍්‍රතිසංස්කරණ විවාදය අද හිරවී තිබේ. පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය යන සංකල්ප දෙක ආශ‍්‍රයෙන්ද ප‍්‍රවේශ වුවහොත් දේශපාලන ප‍්‍රතිසංස්කරන පිලිබඳ අප රටේ විවාදය ශක්තිමත් සහ පුළුල් කලහැකි වනු ඇත. ඒ සඳහා පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ අවබෝධය ගැඹුරු කරගැනීම අවශ්‍ය වේ.

 පුරවැසිභාවය – ප‍්‍රාරම්භක අර්ථකථන

මේ පොතේ ඉදිරි පරිච්ඡේද වලදී පුරවැසිභාවය යන සංකල්පයේ සංකීර්ණ පැති පිලිබද සාකච්ඡා කිරීමට අපට සිදුවනු ඇත. ඊට මූලික පදනමක් සකසා ගැනීම සඳහා පුරවැසියා යන්නෙන් කුමක් අදහස් වන්නේද යන කාරණයට සරල පිලිතුරක් හඳුනා ගනිමු. පුරවැසිභාවය පිලිබඳ දේශපාලන න්‍යායයේ ඇති විවිධ තේරුම් කිරීම් අනුව මූලික අර්ථ තුනක් එහි තිබෙන බව අපට හඳුනා ගත හැකිය. ඒවා මෙසේය

පුරවැසිභාවය යනු කෙනෙකුට ලැබෙන නෛතික තත්වය (Legal Status) කි. රාජ්‍යයක පුරවැසිභාවය කෙනෙකුට ලැබෙනවාය යනු, සිවිල්, දේශපාලන සහ සමාජ අයිතිවාසිකම් ලැබෙන සහ ඒවා තමන්ටද ලැබිය යුතු යයි කෙනෙකුට කිව හැකි අයිතිය ලබා දෙන නීතිමය තත්වයක්ය යන්න මෙයින් අදහස් වේ. එයින් තවදුරටත් කියවෙන පරිදි රාජ්‍යයක පුරවැසියෙකු ‘නෛතික පුද්ගලයෙකු’ වේ. එහි තේරුම නම් එම පුද්ගලයාට තමන් පුරවැසිභාවය දරන රාජ්‍යයේ ආරක්ෂාව ලැබෙන බව සහ ආරක්ෂාව අපේක්ෂා කල හැකි බවය. එමෙන්ම පුරවැසිභාවය තුලින් ලැබෙන ආරක්ෂාව රැකවරණය සහ අනෙක් වරප‍්‍රසාදවලට තමන්ට නෛතික අයිතියක් ඇත යන්න කෙනෙකුට කියා සිටිය හැකිය.

2 දෙවැනි අර්ථයට අනුව පුරවැසිභාවය තුලින් කෙනෙකුට දේශපාලන ප‍්‍රජාවක සාමාජිකත්වය ලැබේ. මේ ‘දේශපාලන ප‍්‍රජාව’ යන්න රාජ්‍යය නැතහොත් ජාතික-රාජ්‍යය යන වචන වලින් හැඳින්වේ. රාජ්‍යයක සාමාජිකත්වය ලැබීම තුලින්, එනම් පුරවැසිභාවය තුලින් කෙනෙකුට දේශපාලන අනන්‍යතාවක්ද ලැබේ. ලංකාවේ පුරවැසියෙකු වීම යනු ලංකාව නමැති දේශපාලන ප‍්‍රජාවේ සාමාජිකත්වය ලැබීමකි. ඒ මඟින් ‘ලාංකිකයා’ යන දේශපාලන අනන්‍යතාවයද ලැබීමකි

3 තුන්වැනිව පුරවැසිභාවය යනු දේශපාලන ක‍්‍රියාකාරීත්වයේ සක‍්‍රීයව යෙදී සිටින්නට අයිතිය ලැබෙන තත්වයකි. එහි තේරුම නම් පුරවැසියන් යනු තමන් සාමාජිකත්වය ලබා සිටින රාජ්‍යය සමග සක‍්‍රීය ලෙස සම්බන්ධව සිටින දේශපාලන භාවිතාවේ යෙදෙන අයය යන්නයි. ඔවුහු ඡන්දය පාවිච්චි කරති. දේශපාලන පක්ෂ, වෘත්තීය සමිති, ස්වේච්ඡා සංවිධාන වල සාමාජිකයෝ වෙති ; දේශපාලන රැස්වීම් වලට සහභාගී වෙති ; ආණ්ඩුවලට සහයෝගය දෙති ; ආණ්ඩු විවේචනය කරති ; පෙලපාලි යති ; ආණ්ඩු එලවති ; ඒවා මගින් දේශපාලනයට සජීවී ලෙස සහභාගි වෙති. මේ අර්ථයට අනුව පුරවැසියා යනු දේශපාලන පාත‍්‍රයෙකි (Political Actor).

මේ අර්ථකතන තුන වෙනස් වෙනස් දේශපාලන චින්තන සම්ප‍්‍රදායන්ට සම්බන්ධ බව ඉදිරි පරිච්ඡේද වලදී අපට පෙනෙනු ඇත. එමෙන්ම මේ ත‍්‍රිවිධ වර්ගීකරණයෙන් යෝජනා වනවාට වඩා සංකීර්ණභාවයක් පුරවැසිභාවය යන සංකල්පයේ සහ එහි භාවිතයේ තිබේ. එම සංකීර්ණතා පිලිබද හැඟීමක්ද අපට ඉදිරියේදී ලැබෙනු ඇත.





උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන ආයතන.. දේශපාලන විද්‍යාවේ විෂය ක්ෂේත්‍රය තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතාම වැදගත් ආයතනයක් ලෙස දේශපාලන ආයතන හඳුන්වා දිය හැක.  දේශපාලන ආයතනයක් යනුවෙන්  අදහස් කරන්නේ "දේශපාලන ක්‍රියාවලිය හා සම්බන්ධ වන ආයතනය" දේශපාලන විද්‍යාව පමණක් නොව අනෙකුත් සමාජ විද්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
       දේශපාලන න්‍යාය   දේශපාලන විද්‍යාව විශය ක්ෂේත්‍රය  තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතාම වැදගත් සාධකයක් ලෙස දේශපාලන  න්‍යාය දැක්විය හැකිය.  දේශපාලන න්‍යාය යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ "සමාජයේ සිදුවන සංසිද්ධි  සිදු වන්න...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව  විෂය කේෂ්ත්‍රය තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතා වැදගත් අංගයක් ලෙස දේශපාලන මතවාද පෙන්වා දිය හැකිය.  දේශපාලන මතවාදයක් යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ සමාජයේ දේශපාලනයට බලපෑම් කරන ,දේශපාලන ක්‍රියාකාරීත්වයට හා ගමනට මඟ පෙන්වන සමාජයේ විශාල ජන කොට්ඨාසයක් ආකර්ශනය...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  දේශපාලන විද්‍යාව ලොව ඇති අනුග්‍රහය තම සමාජ විද්‍යාව වේ .එය  සෑම සමාජ ක්‍රමයකම ව්‍යාප්ත වී පුළුල් විෂයයක් වේ . දේශපාලන විද්‍යාව ආරම්භ වන්නේ ක්‍රිස්තු පූර්ව 4 වන සියවසේදී ය.  එතැන් සිට මේ දක්වාම දේශපාලන විද්‍යාව  ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
රාජ්‍යයේ උපත රාජ්‍යය බිහි වූයේ කෙසේ ද යන්න පිළිබඳ ව ඉදිරිපත් වූ මතවාද රාශියක් දේශපාලන විද්‍යාව තුල දැකිය හැක. එසේ ම මෙම මතවාද එකිනෙකින් වෙනස් ද වේ. ඒ ඒ දාර්ශනිකයන්ගේ ගුරු කුලය තමන්ට ආවේණික දෘෂ්ටි කෝණයකින් රාජ්‍යයේ ආරම්භය දෙස බලා තිබීම මෙයට හේතුව වේ. සමහ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන පක්ෂ වර්ග                                    ♠ කේඩර පක්ෂ හා බහු ඡන පදනමක් සහිත පක්ෂ   මෙහි පක්ෂ වර්ග දෙකක් දැකගත හැකිය. එනම්,     01) කේඩ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
04.ස්වාධිපත්‍යය • සමාජයේ කිසිදු සංවිධානයකට හිමිනොවන උත්තරීතර හා ශ්‍රෙෂ්ඨ බලයයි. • දේශ සීමාව තුළ පවතින සෙසු සියලු ම සංවිධාන මෙම බලයට යටත් විය යුතුය. • මෙය කොටස් 02 කට බෙදිය හැක        01.අභ්‍යන්තර ස්වාධිපත්‍යය  ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රී ලංකාවේ දේශපාලන පක්ෂ ක්‍රමය ශ්‍රී ලංකාවේ දේශපාලන පක්ෂ ක්‍රමයේ විශේෂ ලක්ෂණ අපට හඳුනාගත හැකිය. ඒ අනුව ශ්‍රී ලංකාවේ පවතිනුයේ ප්‍රධාන පක්ෂ දෙකක්ද, සුළු පක්ෂ බොහෝ ගණනක්ද සහිත බහු පක්ෂ ක්‍රමයකි. මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුවේ ලියාපදිංචි වී සිටයත් එව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
13,17,18,  ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධන වල පසුබිම හා 1978 ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ ව්‍යුහයට සිඳු කළ වෙනස්කම් හා එමගින් සිඳු වූ බලපෑම. 13 වන ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධනය.  දෙවන ජනරජ ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථාවට 1987 වසරේ දී 13 වන ආ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාව. රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාවේ ඓතිහාසික පසුබිම. ශ්‍රී ලංකාව, බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යයේ යටත් විජිතයක්ව පැවති සමයේ දී, වර්ෂ 1946 මැයි මස 15 දිනැති ලංකා (ආණ්ඩුක්‍රම) රාජාඥාව මගින් ප්‍රථම රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාව ස්ථා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ ගැටලුව   ‘පුරවැසියා’ සහ ‘පුරවැසිභාවය’ යනු අපේ එදිනෙදා දේශපාලන ව්‍යවහාරයේ මෙන්ම දේශපාලන විද්‍යාවේත්, ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා නීතියේත් කේන්ද්‍රීය ලෙස මතුවන සහ එකිනෙකට බැඳුනු සංකල්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ අධ්‍යන ක්‍රම දේශපාලන විද්‍යාව ස්වාධීන සමාජ විද්‍යාවක් ලෙස අධ්‍යයනය කිරීම ආරම්භ වී වසර 3000ක් පමණ ගත වී ඇතත් විධිමත් අධ්‍යයන ක්‍රමයක් සොයා ගැනීම කෙරෙහි අවධානය යොමු වන්නේ 19 වන සියවසේ ආරම්භයේ දී ය. මේ සම්බන්ධව ආරම්භක අවස්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව අධ්‍යයනය කරන විධි ක්‍රම  දේශපාලන විද්‍යාව සමාජ විද්‍යාවක් වන බැවින් එය අධ්‍යයනය කිරීමට භාවිත කරනුයේ සමාජ විද්‍යාවන් අධ්‍යයනය කරන විධි ක්‍රම යි. එනම් සමාජ විද්‍යාවක් ලෙස දේශපාලන විද්‍යාව සමස්ථ සමාජයම විද්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ විෂය ක්ෂේත්‍රය  දේශපාලන විද්‍යාව පිළිබඳව නිශ්චිත අර්ථකථනයක් අද වන තුරු ඉදිරිපත් වී නොමැත. මන්දයත් දේශපාලන විද්‍යාව සමාජීය විද්‍යාවක් වන බැවිනි. සමාජ විද්‍යාවන් තුළින් මිනිස් සමාජයේ විවිධ වු පැතිකඩ අධ්‍යයනය කරයි. ඒ අනුව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ මූලිකාංග දේශපාලන විද්‍යාව සම්බන්ධයෙන් පොදු අර්ථකථනයක් දිය නොහැක. එය රාජ්‍ය පාලනය පිළිබඳ කලාව ලෙසට ද දේශපාලන බලය පිළිබඳ අධ්‍යයනය කරන විෂය ලෙසට ද මූලික වශයෙන් සම්භාව්‍ය අර්ථදැක්වීම් ද්විත්වයකි. පසුකාලීනව දේශපාලන විද්‍යාව යනු රාජ්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය හා අයිතිවාසිකම්. ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යනු යන වචනය ලොව බොහෝ රටවල අද සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයේ පවතින වචනයක් වී ඇත.නූතනයේ බොහෝ ආණ්ඩුක්‍රම ගොඩනගා තිබෙන්නේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී මූලධර්ම පදනම් කරගෙන ය.එබැවින් දේශපාලන විද්‍යාව ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ඩොනමෝර් ආණ්ඩු කමය  රී ලංකාවේ බ්රිතාන්ය පාලනය තුළ ඇති වූ වැදගත් ආණ්ඩුක්‍රම ඩොෝර් ආණ්ඩු ක්‍රමය ඒත් දැන් මම තිස්සේ කේසිට එතැනම 46 දක්වා ක්‍රියාත්මක වූ මෙම ආණ්ඩු කමය බිහි වීමට ප්‍රධාන කරුණු කිහිපයක් බලපෑවේය.මේවා අධ්‍යනයේ පහසුවට කොටස් දෙකකට යටතෙ වර්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
කෝල්බෘක් ප්‍රතිසංස්කරණ යෙදීමේ මෙරටට හඳුන්වා දුන්  යෝජනා මගින් මෙරට සමාජ ආර්ථික දේශපාලන විශාල වෙනසක් සිදු වන්නට විය.. විශේෂයෙන් මෙරට දේශපාලනය වඩා සමාජ සහ ආර්ථික ක්ෂේත්‍රයේ පරිවර්තනයක් සිදු විය. එම පරිවර්තනීය සාධක මගින් හිතකර මෙන්ම අහිතකර ප්‍රතිපල විඳින්න...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රි ලංකාවේ සටන් විජිත පාලනයේ ස්භාවය..... ශ්‍රි ලංකාව අධිරාජ්‍යවාදී පාලනයන් තුන් ගොල්ලකට යටත් විය.ඒ 1505 දී පෘතුග්‍රිසින්ටත්,1658 දී ලංදේසින්ටත්,1796 දී ඉංග්‍රින්ටත් වශයෙනි.ඉංග්‍රිසින් 1796 දී මුහුදු බල ප්‍රදේශ වල බලය අල්ලාගත් අතර,මෙම ප්&zw...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ලොව පැසිස්ට් ව්‍යාපාරයේ නැගීම. ඉතාලිය 1915 දී ඉතාලියේ මිලාන් හිදී බෙනිටෝ මුසෝලිනීගේ නායකත්වයෙන් ෆැසීකෝ යන සංවිධානය පිහිටුවා ගත් අතර පසුව එය සටන් කණ්ඩායම (Fighting Band) ලෙස ප්‍රතිසංවිධානගත කරන ලදී. කෙසේ නමුත් මොවුන් හට එකඳු ආසනයක් හෝ ලබා ගැනීමට නොහැකි ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ලන්දේසීන්ගෙන් මුහුදුබඩ ප්‍රදේශ අත්පත් කර ගැනීමෙන් හා උඩරට යටත් කරගැනීමෙන් පසුව ඉංග්‍රීසින් විසින් පාලන තන්ත්‍රය ඒ ඒ අවස්ථාවන්ට උචිත වන අයුරින් සකස් කරන ලදි. ඉංග්‍රීසින් විසින් හඳුන්වා දෙන ලද එම පාලන ව්‍යුහය පිළිබඳ විමසා බැලීමක් සිදු කිරීමට මෙහිදි අදහ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
යහපාලනය ආර්ථික සම්පත් හා මානව සම්පත් වලින් හිඟයක් නොමැති වුව ද තුන් වන ලෝකයේ රටවල ආර්ථික සංවර්ධනය වීම මන්දගාමී වීම හා සමාජ සාධාරණත්වය බිඳ වැටීම යන ප්‍රශ්න වලට බල පා ඇති හේතු සාධක මොනවාද යන්න පිළිබඳ 1980 දශකයෙන් පසු කාළය තුළ ඇති වන කතිකාවතකින් ඉස්මතු වූ දෙයක් ලෙස ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
අයිතිවාසිකම්             වනචාරී යුගයේ සිට වත්මන් ශිෂ්ට සම්පන්න සමාජය දක්වා ම මිනිසෙකුගේ අවසාන අරමුණ වී ඇත්තේ ප්‍රීතිමත් ජීවිතයක් ගත කිරීමයි. මෙම අරමුණ ළඟා කර ගැනීම සඳහා “මිනිසා විසින් කාලාන්තරයක් තිස්සේ ආ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
සමාජ වාදය................. 18 වන සියවසේ දෙවන භාගයේදී යුරෝපයේ පැතිරගිය කාර්මික විප්ලවය තුලින් බිහිවූ කාර්මික ධනේශ්වර ක්‍රමය හේතුකොට ගෙන සමාජයේ බහුතර ශ්‍රමිකයන් හෙවත් කම්කරු පංතිය ධනපත් පංතියේ සූරාකෑමට ගොදුරු වීමෙන් ඉතාමත්ම දුෂ්කර ජීවන තත්වයකට පත් වීම පිළිබද සමාජ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව විද්‍යාවක් නොවේ.   “ලලිත කලා අධ්‍යනයකට වැඩි යමක් දේශපාලන විද්‍යාව තුල දක්නට නොමැත”. එංගලන්ත ජාතික එඩ්මන් බර්ක්               සමාජ විද්‍යා හා ස්වාභා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යවේ අන්තර් විෂයාත්මක ස්වරූපය    දේශපාලන විද්‍යාව වූ කලි මානවයා මුල් කොටගත් මානව කේන්ද්‍රීය විෂය මාලාවක් වන අතර එය හුදකලා විෂයක් නොව ඉතිහාසය, ආර්ථික විද්‍යාව, දර්ශනය, ආචාර විද්‍යාව, නීතිය, සමාජ විද්‍යාව, භූගෝල විද්‍යාව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  දේශපාලන සමාජානුයෝජනය හෙවත් පුද්ගලයා දේශපාලනය ඉගෙන ගන්නා ආකාරය...........   “මිනිසා දේශපාලන සත්වයෙකි.(Man is a Political Animal)”.                   &nbs...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලනය හා දේශපාලන ව්ද්‍යාව             දේශපාලනය යන සංකල්පය ග්‍රීක නගර රාජ්‍යයන් අර්ථවත් කල “Polis” යන පදයෙන් ප්‍රබවය ලබයි. එයින් අදහස් කළේ සමකාලීනව පැවති ග්‍රීක නාගරික රාජ්‍ය ක...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ෆේබියන් සමාජවාදය (Fabian Socialism)           19 වන ශතවර්ශයේ අවසාන කාර්තුවේදී එංගලන්තයේ ඇතිවූ විකාශනාත්මක සමාජවාදයේ (Evolutionary Socialism) ප්‍රධාන මතවාදී දහරාවක් වශයෙන් ෆේබියන් සමාජවාදය හදුන්වා දිය හැක. එමෙන්ම 19 ශතවර...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ලිබරල් වාදය.................              ඉංග්‍රීසි භාෂාවේ Liberty නම් වූ පදය තුලින් ලිබරල් යන වාග් සංකේතය නිර්මාණය වූ අතර Liberty යන ඉංග්‍රීසි පදයේ සංකේතාත්මක අර්ථය වන්නේ “ නිදහස ”...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
මැනින් ඩෙවෝන්ෂර් ප්‍රතිසංස්කරණය - 1924       මැනින් ඩෙවෝන්ෂර් ප්‍රතිසංස්කරණය ලබාදීම විෂයෙහි ප්‍රධානම හේතුව වන්නේ එවකට තිබූ ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ආණ්ඩුකරුගේම ආණ්ඩුවක් බවට චෝදනා කිරීමයි. එසේම ජාතික ව්‍යාපාරය කළ ඉල්ලීම් ප්&...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                                    මැනින් ආණ්ඩුක්‍රම ප්‍රතිසංස්කරණ - 1920.  &nbs...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                                             ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
1833 කෝල්බෘෘක් - කැමරන් ප්‍රතිසංස්කරණ යෝජනා.      බ්‍රිතාන්‍යයින් විසින් 1829 වර්ෂයේදී ලංකාවේ සමාජ ආර්ථික තත්ත්වය පිළිබද මූල්‍ය වාර්තාවක් සකස් කිරීම සදහා විලියම් කෝල්බෘෘක්ගේ ප්‍රධානත්වයෙන් යුතු කොමිසමක් පත්කර එවීය. එයට මෙරට අධිකර...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
1833 කෝල්බෘෘක් - කැමරන් ප්‍රතිසංස්කරණ ඇති කිරීමට බලපාන ලද හේතු.       1505දී ශ්‍රී ලංකාව පෘතුගීසි පාලනයට නතු වේ. ඉන්පසු ලංදේසීන් හා ඉංග්‍රීසීන් විසිනුත් ලංකාවේ පාලනය නතුකර ගනී. නමුත් මෙයින් බලවත්ම ආක්‍රමනයක් ගෙන යන්නේ ඉංග්‍රීසින් විසි...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ලංකා ජාතික සංගමය භාවිතා කළ ක්‍රම උපායන් සහ එහි බිදවැටීම.         ලංකාව තුළ ප්‍රථම වතාවට ආගමික, භාෂාත්මක, වාර්ගික ලෙස නොබෙදී එක්වූ සංවිධානයක් ලෙස ලංකා ජාතික සංගමය හැදින්විය හැකිය. ලංකා ජාතික සංගමය බිහිවීමට බලපාන ලද ප්‍රධාන සාධක දෙකකි. එනම...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
 ලංකාවේ ජාතික ව්‍යාපාරය බිහිවීම, වර්ධනය සහ එහි ස්වභාවය.        රටක් විදේශ ආධිපත්තියට නතු වී සිටින මොහොතක එයින් මිදීම සදහා ස්වදේශිකයන් තුළ ඇතිවන කැමැත්ත, ජාතික හැගීම ජාතිකත්වය ලෙස අර්ථ දැක්විය හැකිය. මෙම ආධිපත්තියට විරුද්ධව  ගොඩනැගෙන්නා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
වාමාංශික ව්‍යාපාරය මෙරට ජනතාවට සිදුකළ සේවය සහ එහි බිදවැටීම. වාමාංශික ව්‍යාපාරය මෙරට ජනතාවට විශාල සේවයක් සිදුකළේය. එය ආකාර තුනකින් දැක්විය හැකිය. එනම්: ගොවි කම්කරු ජනතාවට සිදුකළ සේවය ජනවාර්ගික එකමුතුකම අධිරාජ්‍යවාදී විරෝධයට පණ පෙවීම  යන කරුණු වේ. &...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රී ලංකාවේ වාමාංශික ව්‍යාපාරය බිහිවීම        ජර්මන් ජාතික විද්‍යාඥයකු වූ කාල් මාක්ස් විසින් ප්‍රථම වතාවට විද්‍යාත්මක සමාජවාදය ලෝකයට ඉදිරිපත් කරන ලදී. නමුත් ඔහුට තනි රටක් ලෙස මෙය ප්‍රායෝගිකව ක්‍රියාත්මක කිරීමට ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                       ජනමත විචාරණය යනු ආණ්ඩුව පැනවීමට අදහස් කරන වැදගත් නීතියක් හෝ ප්‍රතිපත්තියක් නැතිනම් ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව සංශෝධනය කිරීම සදහා ගෙන එන යෝජනාවක් මහජනතාවට ඉදිරිපත් කොට ඒ සදහා ජනතාව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය 2     දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය බලය පිළිබඳ හැදෑරීම              දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය සම්බන්දයෙන් ගොඩනැගී තිබෙන රාජ්‍යය පිළිබඳ මතය ප්‍රතික්ශ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය 1   දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය සම්බන්දයෙන් නිෂ්චිත පොදු අදහසක් කිව නොහැකිය.එයට හේතුව වන්නේ දේශපාලන විද්‍යාව සමාජ විද්‍යාවන් ඝණයට අයත් වීමයි.සමාජ විද්‍යාවන් තුළදී අධ්‍යයනය කරනුයේ මිනිසා සම්බන්දයෙනි. මිනිසා නිතර නි...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ජනතාව ඍජුවම පාලන කටයුතුවලට සහබාගි වූ ඍජු ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය පැවතියේ ග්‍රීසියේ ඇතන්ස් රාජ්‍ය තුළ ක්‍රයාත්මක වූ බවට දිතීයික මට්ටමේ මුලාශ්‍ර වලින් තොරතුරු ලබාගත හැකි ය. ඒ අනුව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය පිළිබද සංකල්පය ප්‍රබවය ලබන්නේ ඇතන්ස්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී දේශපාලන පක්ෂ වැදගත් වන අන්දම ප්‍රජාතාන්ත්‍රවාදී රටක දේශපාලන පක්ෂ තිබීම ඉතාමත් වැදගත් වන අතර  ශ්‍රී ලංකාවේ වර්තමාන්යේ ලියාපදිංචි දේශපාලන පක්ෂ විශාල සංඛ්‍යාවක් පවතී.දේශපාලන  පක්ෂයක් යනු රට ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය   "ප්‍රජාව" යනු මහජනතාවයි තන්ත්‍රය යනු ආණ්ඩුව හෙවත් පාලන ක්‍රමය ඒ අනුව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යනු මහජනතාවගේ ආණ්ඩුව,මහජනතාවගේ පාලන ක්‍රමය යන්න අර්ථ දැක්වේ.ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සංකල්පය දෙයාකාරයකින් විස්තර කෙරේ. &...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
සර්වජන ජන්ද බලය ලැබීමට අවශ්‍ය සුදුසුකම් මොනවාද? ශ්‍රී ලංකා ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ 14 වන පරිච්ජේදයේ ජන්ද ලැබීමට අවශ්‍ය කරුණු විස්තර වේ.ඒවා නම්, ශ්‍රී ලංකීය පුරවසියෙක් විය යුතුය. වයස අවුරුදු 18 සම්පූර්ණ විය යුතුයි. සිහිවිකල් පුද්ගලයකු නොවිය ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව යනු කුමක්ද? රටක ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව එම රටේ මූලික නීතිය මෙන්ම උත්තරීතර නිතීයද වේ.බොහෝ රට වල ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ලිඛිත ව්‍යවස්ථාවයන්ය.අප රටේ ව්‍යවස්ථාවද ලිඛිත ව්‍යවස්ථාවකි. 1978 දී සම්මත කරන ලද ව්‍යවස්ථාව ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  නිවැරදි පිළිතුර යටින් ඉරක් අදින්න . 01) දේශපාලන විද්‍යාව හැදෑරීමේ අරමුණක් නොවන්නේ පොදු පුරවැසියකු වීමේ පුහුණුව ලබා ගැනීම රාජ්‍ය තනතුරු සදහා අවශ්‍ය විෂය දැන්ම හා ශිල්ප දැනුම ලබා ගැනීම ආණ්ඩුව හා එහි වැඩකටුතු පිලිබදව දැන ගැනීම දේශපාලන ක්‍රයා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
නියෝජන ක්‍රමයක් යනු:   පුද්ගලයෙක් වෙනුවෙන් හෝ පුද්ගල කණ්ඩායමක් වෙනුවෙන් තවත් පුද්ගලයෙකු හෝ පුද්ගල කණ්ඩායමක් පෙනී සිටීමේ කාර්යය නියෝජනය යනුවෙන් ඉතා  සරලව හදුන්වාදිය හැක.නියෝජනය පිළිබද සංකල්ප ආකාර 4කින් අර්ථ දක්වයි . එනම් ,   1.විස්තරාත්මක නියෝජන ක්&zw...
Shiran Ranjaya

උසස්පෙළ දේශපාලන විද්‍යාව

අනෙකුත් ලිපි
13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙහි පළමු කොටස මෙතනින්කියවන්න. බ්රෙට්න්වුඞ්ස් සිටර්ස් නමින් හදුන්වන ජාත්යන්තර සංවිධාන දෙක මොනවා ද? යුරෝ මුදල් භාවිතා ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
1.ආර්ථිකවිද්යාව යනු සමාජය විසින් ඵලදායි භාණ්ඩ හා සේවා නිෂ්පාදනය සදහා සම්පත් භාවිතා කරනු ලබන්නේ කෙසේ ද එලෙස නිෂ්පාදනය කරනු ලබන භාණ්ඩ හා සේවා සමාජයේ විවිධ ...

උසස්පෙළ - ජනමාධ්‍ය
සන්නිවේදනයේ ස්වරූපය වඩා ක්රමානුකූලව හඳුනාගැනීමට සන්නිවේදන ආකෘති ඉවහල් වේ.මෙකී ආකෘති මගින් යම් කරුණක් පරීක්ෂා කර බලා ඒ පිළිබඳව සමාජයට පිළිගත හැකි අදහස්,කරුණු,මත ආදිය ඉදිරිපත් කිරීමට ...

සාමාන්‍යපෙළ - සිංහල හා සාහිත්‍යය
සාමාන්ය පෙළ සිංහල භාෂාව හා සාහිත්යය විෂයට නියමිත, සිංහල සාහිත්යය සංග්රහයේ එන "දෑතේ කරගැට සිඹසනසන්නට" නම් නිර්මාණය බිහි කළ සුප්රකට කලාකරුවා අන් කවරෙකුත් නොව මහගම ...

සාමාන්‍යපෙළ - සිංහල හා සාහිත්‍යය
සිංහල ගද්ය සාහිත්යය ඉතිහාසය අනුරාධපුර යුගය තරම් ඈතට විහිද යන්නකි. ඓතිහාසික සිංහල ගද්ය සාහිත්යය ඉතිහාසය පිළිබඳ ජීවමාන සාක්ෂි සීගිරි කුරුටු ලිපි අතරින් හමු වේ. හය ...

සාමාන්‍යපෙළ - නර්තනය (සිංහල)
වන්නම් දහ අට රාග තමයි පවසන්නේ - කවි සිංද කියන්නේ තොන්නන් තරිකිට වන්නන් දහ අට දන්නේ - මේ සැටි පවසන්නේ පලමුව ගාහක වන්නමටයි පවසන්නේ - පිළිවෙළ අහපන්නේ දෙවනුව ...

12-වසර - ජෛව පද්ධති තාක්ෂණවේදය
ශාක ප්රචාරණය ශාක සජිවී නිසා ප්රජනනය මගින් නව පරම්පරා ඇති කරයි.ලිංගික ප්රජනනය මගින් ඇතැම් ශාක පුෂ්පීකරණය ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර ගති ලක්ෂණ 1 විකුණුම් හෝ හුවමාරු වීම් සිදු වීම2 භාණ්ඩ හා සේවා ගනුදෙනු සිදු වීම3 ගනුදෙනු අඛණ්ඩ ව සිදු වීම4 ලාභයෙන් අභිපේ්ර්්රරණය වීම5 අවදානමක් තිබීම6 ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යවසායකත්වයේ ප්රවණතා  ගෝලීය ව්යවසායකත්වය සමාජයීය ව්යවසායකත්වය හරිත ව්යවසායකත්වය අභ්යන්තර ව්යවසායකත්වය ගෝලීය ව්යවසායකත්වය ගෝලීය වශයෙන් වෙළෙඳාමේ යෙදීමයි. එනම්, ලෝකයේ කුමන ස්ථානයක සිටිය ද, තාක්ෂණය භාවිතයෙන් ලෝකයේ වෙනත් ඕනෑ ...

12-වසර - ගිණුම්කරණය
යම් ව්යාපාරයක් පිළිබඳ උනන්දුවක් දක්වන පාර්ශව රාශියක් දක්නට ලැබේ. එම පාර්ශවයන්ට තීරණ ගැනීමට එම ව්යාපාරයේ තොරතුරු අවශ්ය වේ. එම පාර්ශවයන්ට අවශ්ය තොරතුරු සන්නිවේදනය කරනු ලබන්නේ ...