රාජ්‍ය පිළිබඳ සමාජවාදී මතය


සමාජ වාදය.................

18 වන සියවසේ දෙවන භාගයේදී යුරෝපයේ පැතිරගිය කාර්මික විප්ලවය තුලින් බිහිවූ කාර්මික ධනේශ්වර ක්‍රමය හේතුකොට ගෙන සමාජයේ බහුතර ශ්‍රමිකයන් හෙවත් කම්කරු පංතිය ධනපත් පංතියේ සූරාකෑමට ගොදුරු වීමෙන් ඉතාමත්ම දුෂ්කර ජීවන තත්වයකට පත් වීම පිළිබද සමාජ අසාධාරණයට එරෙහිව පැතිරගිය දේශපාලන මතවාදයක් වන අතර ධනේශ්වර ක්‍රමයට එරෙහිව ගොඩනැගුණු ප්‍රභලතම මතවාදය සමාජවාදය වේ. ආර්ථික සාධකය හෙවත් පවත්නා නිෂ්පාදන ක්‍රමය විසින් රාජ්‍යයේ ස්වාභාවය හා එහි බලය යොදා ගන්නා ආකාරය තීරණය කරනු ලබන්නේය යන අදහස ඉදිරිපත් කල චින්තකයෝ සමාජවාදීන් යනුවෙන් හැදින්වෙයි.

 පොදු විග්‍රහය ( General Explain )

 

සමාජවාදය යනු මූලික වශයෙන් ධනවාදයට විරුද්ධව හෙවත් පෞද්ගලික දේපල ක්‍රමයට හා සූරාකෑමට මෙන්ම සුලුතර ධනපති පංතියේ රාජ්‍යය බලයට එරෙහි වූත් , පොදු දේපල ක්‍රමය , සමාජ සමානාත්මතාවය හා නිර්ධන පංතියේ රාජ්‍යය බලය යනාදිය තහවුරු කිරීම සම්බන්ධයෙන් වූ දේශපාලන මතවාදයකි.

 

 දේශපාලන දර්ශනවාදය තුල පවත්නා වූ සමාජවාදී මතවාද:-

         

  • මනෝරාජික සමාජවාදය (Utopian Socialism)
  • විද්‍යාත්මක සමාජවාදය / මාක්ස්වාදය (Marxism / Scientific Socialism)
  • ප්‍රතිසංස්කරණවාදය (Revisionism)
  • සම්මේලනවාදය (Syndiealism)
  • ෆේබියන් සමාජවාදය (Fabian Socialism)
  • ශ්‍රේණි සමාජවාදය (Guild Socialism)
  • විකාශනාත්මක සමාජවාදය (Evolutionary Socialism)
  • බ්‍රිතාන්‍ය සමාජවාදය (British Socialism)
  • ජාතික සමාජවාදය (National Socialism)
  • ප්‍රජාතාන්ත්‍රික සමාජවාදය (Democratic Socialism)
  • ජර්මානු සංශෝධනවාදය (German Revisionism)

රාජ්‍යයේ ප්‍රභවය, විකාශනය (ස්වාභාවය) හා අනාගතය පිළිබඳ සමාජවාදී මතය

සමාජ ඉතිහාසයේ විකාශනය තුල රාජ්‍යයේ ප්‍රභවය ඇති වූ ආකාරයත්, එහි වර්තමාන ස්වාභාවයත් , ව්‍යුහයන් හා අනාගතය පිලිබඳවත් මාක්ස්වාදී න්‍යාය මඟින් ඉතා පැහැදිලි ලෙස විග්‍රහ කර තිබේ. එම විග්‍රහය ඉදිරිපත් කොට ඇත්තේ ඓතිහාසික භෞතික වාදය හෙවත් සමාජ සංවර්ධන ඉතිහාසය යටතේය. “රාජ්‍ය යනු සාජයේ පංති විරෝධතාවයන් මර්ධනය කිරීමේ උපකරණයකි” එය නිශ්චිත වශයෙන්ම ඉතිහාසයේ සෑම පංති සමාජයකම අඛණ්ඩව ක්‍රියාත්මක වන්නක් වේ. ඕනෑම පංති සමාජයක රාජ්‍ය “ දේපල හිමි පංතියේ උපකරණයක් වශයෙන් දේපල අහිමි පංතිය යටපත් කර ගැනීම සඳහා පවතින්නකි” යන අදහස ඉදිරිපත් වී ඇත.

දේපල ක්‍රමය පදනම් කොට ගෙන සමාජය ඇති නැති වශයෙන් පංති දෙකකට බෙදී යාමට ප්‍රථමයෙන් රාජ්‍ය නැමති සංවිධානය මින්ස් සමාජය තුල නොතිබූ බව අවධාරණය කරන මාක්ස්වාදීහු ප්‍රාථමික යුගය  ගණගෝත්‍ර යුගය ලෙස හදුන්වා දෙයි. ඉතාමත්ම නොදියුණු ගෝත්‍ර සමාජයක් වන එහි මිනිසුන් සාමූහික ජීවිතයක් ගත කරන ලදී. මෙම යුගය තුල මානව තාක්ෂණය මෙන්ම ශ්‍රම උපකරණද නොදියුණු තත්වයක පැවති හෙයින් නිෂ්පාදන ඉතා පහල මට්ටමක විය. නිශ්පාදන සමාජ පරිභෝජනය සඳහා ප්‍රමාණවත් වූ හෙයින් අතිරික්තයක් දක්නට නොලැබිණි. එනිසා පෞද්ගලික අයිතියක්ද දක්නට නොලැබිණි. මෙම ආදිකාලීන ගෝත්‍ර සමාජ ක්‍රමය අතිශයින්ම ප්‍රාථමික මට්ටමේ කොමියුනිස්ට් සමාජ ක්‍රමයක් ලෙසට මාක්ස්වාදීහු පෙන්වා දෙති.

 

රාජ්‍ය ප්‍රභවය

ඉතිහාසය තුල රාජ්‍ය නැමති සංවිධානයේ ආරම්භය සිඳුවන්නේ පෞද්ගලික දේපල ක්‍රමය පදනම් කොට ගෙන සමාජය ධනපති හා නිර්ධන වශයෙන් පංති දෙකකට බෙදීයාමෙන් පසුවයි. මේ ආකාරයට සමාජය දේපල පදනම් කොට ගෙන පංති දෙකකට බෙදී ගිය ප්‍රථම අවස්ථාව වන්නේ වහල් යුගයයි. එම සමාජ ක්‍රමයේ ප්‍රධාන පංති 02 ක් දැකිය හැකි විය.

 

  1. වහල් හිමියන්
  2. වහලුන්

 

වහලුන්ට උපතින් රැගෙන ආ ශරීරය හැරුණුවිට කිසිඳු දේපලක් ඔවුන් සතු නොවීය. මෙම සමාජය තුල සැබවින්ම ද්‍රව්‍යාත්මක දෙයක් බවට පත්ව තිබූ බව මාක්ස්වාදීන් පවසයි. උපතේ සිට මරණය දක්වා වූ ජීවිතය වහල් හිමියන් අත වූ අතර මරණයද වහලාට කැමති පරිදි වැලදගැනීමට හැකියාවක් නොතිබිණි. ස්වකීය මානුෂික අයිතිවාසිකම් මුල්මනින්ම යටපත් කරමින් ශ්‍රමය බලහත්කාර ලෙස නිෂ්පාදන ක්‍රියාදාමය සඳහා යෙදවීම හේතුකොට ගෙන සමාජයේ බහුතර වහලුන් වහල් හිමියන්ට එරෙහිව ගෙන ගිය අරගලය මර්ධනය කරමින් ඔවුන් සූරා කෑම සඳහා වහල් හිමි ධනපති පන්තිය විසින් රාජ්‍ය නැමති උපකරණය බිහිකර ගැණින. රාජ්‍ය බිහි වීමෙන් අනතුරුව නීති බිහිවන අතර නීති ක්‍රියාවට නැංවීම සඳහා මර්ධනකාරී ආයතන පිහිටුවා ගත් බව මාක්ස්වාදීහු පවසති.

 

සාරාංශය

ආරම්භය  

රාජ්‍යයේ අරම්භය සම්බන්ධයෙන් ලිබරල්වාදීන් ඉදිරිපත් කළ මතය මූලික වශයෙන් ප්‍රතික්ෂේප කරන මාක්ස්වාදීන්ගේ කොන්දේසි විරහිත ව එය ප්‍රතික්ෂේප කර ඇත. V. I ලෙනින් ප්‍රකාශ කළ පරිදි රාජ්‍ය වූ කලි සහසම්බන්ධතාවයක් ගොඩනැගිය නොහැකි පන්ති ප්‍රතිවිරෝධතාවයන්ගේ ප්‍රතිපලය වේ. කවදා කොතැනක දී රාජ්‍ය පැන නගින්නේ පන්ති ප්‍රතිවිරෝධතාවයන් නිසාම ය.” රාජ්‍යය පිළිබද මාක්ස්වාදී න්‍යායට අනුව රාජ්‍ය වූ කලී පන්ති ආයුධයකි. රාජ්‍ය මිනිසාගේ සමාජ හැසිරීමේ ස්වාභාවික ප්‍රතිපලයක් නොව, මිනිසාගේ සමාජ ප්‍රගමන ක්‍රියාදාමයේ එක් අවස්ථාවක දී බිහිවෙන පෞද්ගලික දේපළ ක්‍රමය හේතුකොට ගෙන මිනිස් සමාජය දේපළ හිමි සහ අහිමි වශයෙන් ප්‍රතිවිරුද්ධ සමාජ පන්ති දෙකට බෙදී යෑම නිසා ඇතිවන පන්ති සටනේ ප්‍රතිපලයක් ලෙස රාජ්‍ය පැන නැගී ඇත. ඒ අනුව නිෂ්පාදන ක්‍රමය පාලනය කරන දේපළ හිමි පන්තිය විසින් තම පන්ති වරප්‍රසාද ආරක්ෂා කර ගැනීම සදහාත් දේපළ අහිමි පන්තිය තම අධිපතිත්වය යටතේ තබා ගනිමින් සූරා කෑම පවත්වාගෙන යෑම සදහාත්, සූරා කෑමට එරෙහි ව දේපළ අහිමි පන්තිය නැගී සිටින විට ඔවුන් මර්ධනය කිරීම සදහාත් පිහිටුවා ගත් මර්ධනකාරී උපකරණය රාජ්‍ය වේ.   

 

රාජ්‍යයේ විකාශනය හා ස්වාභාවය

වහල් යුගයට තුලින් රාජ්‍යට අඳාල මූලික අඩිතාලම වැටීමත් සමඟ වැඩවසම් ක්‍රමය හරහා එහි විකාශනය පටන්ගන්නා බව මාක්ස්වාදීහු පවසති. නිෂ්පාදන ක්‍රමයේ පරිවර්තනය සමඟ ඇතිවූ මෙම යුගය නින්දගම් මුල් කොට ගෙන සිඳුවූ ආර්ථික වර්ධනය සමඟ සමාජයේ ප්‍රධාන පංති 02 කට බෙදී ගිය බව ඔවුන් පෙන්වා දෙයි.

 

  1. ඉඩම් හිමි රඳලයින්
  2. ප්‍රවේණි දාසයින්.

වැඩවසම් යුගය තුල ප්‍රවේණිදාසයා මිනිසෙකු ලෙස පිළිගැනෙන අතර ඔහුගේ ශ්‍රමය නින්දගම් (ඉඩම් ) වෙත බැඳ තිබුණි. එහෙයින් ප්‍රවේණිදාසයාට නිදහසක් හිමි නොවූ අතර මෙම යුගය තුළදී රදලයින්ට එරෙහිව ප්‍රවේණි දාසයින් විසින් ගෙනයන අරගලය මර්ධනය කිරීම සඳහා රාජ්‍ය යොදාගත් බව මාක්ස් වාඳීන් පවසයි.

යුරෝපයේ මෙම වැඩවසම් යුගය බිඳ වැටෙමින් වාණිජවාදය සමඟ ධනවාදය ආරම්භ වීමක් දක්නට ලැබේ. එහි දී වාණිජවාදී ආර්ථිකය තහවුරු වීමත් සමඟ සිඳු වූයේ සමාජයේ නව පන්තියක් ජනනය වීමයි. එම නව වාණිජ මධ්‍යම පංතිය ක්‍රමයෙන් ධනපති පන්තියක් බවට වර්ධනය වූ අතර එහි වඩාත් තීර්ණාත්මක අවස්ථාව වූයේ කාර්මික විප්ලවයයි. මෙම යුගය තුල මූලික නිෂ්පාදන බලවේගය වනුයේ ප්‍රාග්ධනයයි. මෙම සමාජ ක්‍රමය තුලද මූලික පන්ති 02 ක් පැවති බව මාක්ස්වාදීන් පෙන්වා දෙයි.

 

  1. ධනපති පන්තිය
  2. ශ්‍රමික පන්තිය/නිර්ධන පන්තිය/කම්කරුවන්

 

ධනපති පන්තිය සමාජයේ සුළුතරය වූ අතර ඔවුන් බහුතරය වූ කම්කරුවන් ඉතා අඩු වැටුපකට ලබා ගනිමින් ඔවුන්ගේ ශ්‍රමය සූරා කන ලදී. මේ හේතුවෙන් කම්කරුවන්ගේ ජීවිත කාලයම ඉතා දුෂ්කර වූ අතර කම්කරු පන්තිය දැඩි දරිද්‍රතාවයෙන් පෙළිණි. ඒ හේතුව නිසා කම්කරු පන්තිය ධනපතීන්ට එරෙහිව සටන් කරන අතර එම නැගීම් මර්ධනය කිරීම සඳහා ධනපති පන්තිය විසින් රාජ්‍ය බලය යොදා ගනු ලැබිණි.

රාජ්‍ය ඓතිහාසික විකාශනය තුල දැකිය හැකි ප්‍රධානතම ලක්ෂණය වන්නේ රාජ්‍ය ප්‍රමාණාත්මක මෙන්ම ගුණාත්මක වශයෙන්ද වර්ධනය වෙමින් ඉදිරියට ගමන් කොට ඇති බවයි. වහල් යුගය තුල වහලුන් මර්ධනය කිරීම සඳහාත්,වැඩවසම් යුගය තුල ප්‍රවේණි දාසයින් මර්ධනය කිරීම සඳහාත් රාජ්‍ය පන්ති පීඩක උපකරණයක් ලෙස විවිධ අයුරින් භාවිතා කර ඇති බව මාක්ස්වාදීහු පවසති. මෙසේ විකාශනය වන ධනපති සමාජ ක්‍රමය තුල (ධනවාදී ක්‍රමය) කම්කරුවන් යම් හෝ වැටුපකට වැඩ කරන්නවුන් බවට පත් වූ අතර ධනපති ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යටතේ ඔවුන්ට සංවිධානය වීමේ, වෘත්තීය සමිති පිහිටුවා ගැනීමේ අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමේ , ඡන්දය ලබා දීමේ නිදහස ඇතුළු අනෙකුත් අයිතිවාසිකම් හිමිවිණි.

කෙසේ නමුත් මෙම කුමන හෝ යුගයන් තුලදී රාජ්‍යයේ කාර්ය භාර්ය එකක් වූ බව මාක්ස් වාදීන් පෙන්වා දෙයි. එනම් රාජ්‍ය නිර්ධන පන්තියේ පාලනය සඳහා ධනපති පන්තිය විසින් යොදාගත් පන්ති පීඩක උපකරණයක් බවයි. ඒ ඒ යුගයන් තුලදී දේපල හිමි ධනපති පන්තියේ පැවැත්ම තහවුරු කරමින් වැඩ කරන ජනතාව සූරා කමින් ඔවුන් පාලනය කිරීමට ආධාර උපකාර කරන්නා වූ පන්ති ආයුධයක් ලෙස ක්‍රියාත්මක වීම විනා පොදු යහපත සඳහා කැපවූ ආයතනයක් නොවූ බව මාක්ස් වාදීහු පෙන්වා දෙති.

 

සූරා කෑම සහිත සමාජ ක්‍රමයක් තුල රාජ්‍ය පොදු ආයතනයක් වශයෙන් ක්‍රියාත්මක වනවාය යන්න කෙසේවත් පිළිගත නොහැකි ධනපතීන් විසින් ගොතන ලද මිත්‍යාවක් බවත් සැබෑ සත්‍ය වන්නේ රාජ්‍ය වූ කලි ආර්ථික බලය හිමි ධනපති පන්තියේ උපකරනයක් වශයෙන් ක්‍රියාත්මක වීමයි.

                                                                                                                                                                                                                                  වී. අයි ලෙනින්

 

සාරාංශය

වර්ධනය

වර්තමානයට පෙර පැවති වහල් සහ වැඩවසම් යන සමාජ ක්‍රම දෙක පසු කරමින් වර්තමාන ධනපති ක්‍රමය දක්වා රාජ්‍යය පැමිණි බව මාක්ස්වාදීන්ගේ අදහසයි. රාජ්‍යයේ මෙම ඵෙතිහාසික ගමනේ ගාමක බලවේගය ඒ ඒ සමාජ ක්‍රමය තුළ සිටි ප්‍රතිවිරුද්ධ පන්ති දෙක අතර ඇති වූ පන්ති ගැටුම වේ. එනම් වහල් සමාජ ක්‍රමය තුළ සිටි වහලුන් හා වහල් හිමියනුත්, වැඩවසම් ක්‍රමය තුළ සිටි ප්‍රවේණිදාස ගොවීන් සහ වැඩවසම් රදළයින් යන සමාජ පන්ති දෙක අතර ඇති වූ ගැටුම ය. වර්තමාන ධනපති ක්‍රමය ගොඩනැගී ඇත්තේ ඒ හා සමාන ව ප්‍රතිවිරුද්ධ සමාජ පන්ති දෙකකිනි. එනම් ධනපති හා නිර්ධන පන්ති දෙකයි. රාජ්‍යයේ මෙම ඵෙතිහාසික විකාශනය තුල දැකිය හැකි විශේෂ ලක්ෂණය වන්නේ එය ප්‍රමාණාත්මක මෙන් ම ගුණාත්මක අතින් ද වර්ධනය වෙමින් ඉදිරියට ඒම ය. එනම් ඉන් අදහස් කරන්නේ එක් අතකින් නිෂ්පාදන උපකරණ සහ ශිල්පීය ක්‍රමවල ඇතිවන වර්ධනයයි. කෙසේ වුව ද මේ සෑම යුගයක ම රාජ්‍යය ධනපති පන්තියේ පන්ති ආයුධයක් ලෙස සේවය කරමින් නිර්ධන පන්තිය සූරා කෑමට හා මර්ධනය කිරීමට, පාලනය කිරීමට ධනපති පන්තියට සේවය කළ බව සහ සේවය කරමින් සිටිනා බව මාක්ස්වාදීන් පෙන්වාදෙයි.

රාජ්‍යයේ අනාගතය

 

රාජ්‍යය දෙස සර්ව අසුභවාදී දෘෂ්ටි කෝණයකින් බලන මාක්ස්වාදීන්ට අනුව රාජ්‍යයට අනාගතයක් නොමැත. එය සඳාකාලික ආයතනයක් නොවේ. මාක්ස් වාදීන්ට අනුව රාජ්‍ය වියැකී යන වියැකී යා යුතු අස්ථීර ආයතනයකි. එය පදනම් කොට ගෙන සාධක දෙකක් මගින් විග්‍රහ කෙරේ.

  1. දාර්ශනික විග්‍රහය
  2. ඓතිහාසික භෞතිකවාදී විග්‍රහය

 

සමාජ වාදය මෝරා යත්ම එය සම්පූර්ණ කොමියුනිස්ට් යුගය කරා වර්ධනය වන අතර එහිදී රාජ්‍ය යාන්ත්‍රණය මිලින වී යයි.

  • මාක්ස්

මේ අනුව මිනිස් සමාජයට සැබෑ නිදහස , ප්‍රජාතන්ත්‍ර වාදය හා සැබෑ ජනතා අභිවෘද්ධිය ලගා කර ගත හැක්කේ රාජ්‍ය විනාශ කර දැමීමෙන් පමණක් බව මාක්ස් වාදීහු පෙන්වා දෙන අතර ඒ සඳහා ඇති එකම මාර්ගය වන්නේ සමාජ විප්ලවය බව මාක්ස් වාදීන් පෙන්වා දෙයි.

 

   “ ධනපතීන් රන් බන්දේසියක තබා රාජ්‍ය බලය අපට ලබා නොදෙනු ඇත. එය අප ලබා ගත යුත්තේ සමාජ විප්ලවයක් මඟිනි.

  • මාක්ස්

 

 

 ඒ අනුව සමාජවාදී විප්ලවය ඇතිවීම කෙරෙහි සාධක දෙකක් බලපායි.

  1. විෂයානුබද්ධ සාධක
  2. ස්වයං බද්ධ සාධක

විෂයානුබද්ධ සාධක යනු ආර්ථික අර්බුදය වන අතර ස්වයං බද්ධ සාධකය යනු විප්ලව වාදී පක්ෂය වේ . ධනවාදී ආර්ථිකය අර්බුදයට යෑමෙන් සමාජයේ බහුතරය වන නිර්ධන හා පීඩිත පාංතික කොටස් අසහනකාරී තත්වයකට පත් වීම සිඳුවේ. එයේ අසහනයට පත්වන කොටස් සමාජවාදී විප්ලවය කරාමෙහෙය වනු ලබන්නේ විප්ලව වාදී පක්ෂය විසිනි. මාක්ස්වාදී න්‍යාය මඟින් දක්වන පරිදි ධනවාදී සමාජයක කම්කරු පන්තියේ ස්වාභාවික විඥාණය වෘත්තීය සමිති විඥාණයයි.  

 

   “ නිර්ධන පන්තියේ ගාමක බලවේගය වන්නේ විප්ලවවාදී පක්ෂයයි.

  • ලෙනින්

 

විප්ලවයේ පෙරටු බලඇණිය ලෙස සැලකෙන්නේ කමිකරු පන්තියයි. සමාජවාදී විප්ලවය ලෙස අදහස් කරන්නේ සමාජයේ බහුතරය වන නිර්ධන පන්තිය විසින් ධනපති පන්තිය දේපල බලයෙන් හා රාජ්‍ය බලයෙන් අස්වාමික කිරීමේ ක්‍රියාවලියයි. මෙම විප්ලවය තුලින් සමාජවාදී සමාජයක් බිහිවේ. දේපල බලය හා රාජ්‍යයේ බලය සමාජයේ බහුතරය වෙත ප්‍රථම වරට හිමිවනුයේ සමාජවාදී සමාජය යටතේය. මෙම යුගය තුල පෞද්ගලික දේපල ක්‍රමය අහෝසි වී පොදු දේපල ක්‍රමයක් බිහිවීමේ ක්‍රියාවලිය ඇරබේ. සමාජවාදී යුගය තුල රාජ්‍ය බලය නිර්ධන පන්තියේ ආඥාදායකත්වය බවට පත් වේ. නමුත් ඔවුන් මෙම යුගය තුල රාජ්‍යය මිලාන කර දැමීමක් නොකරයි. එයට ප්‍රධාන හේතු 02 ක් පවතින බව මාක්ස්වාදීහු පෙන්වා දෙයි.

  1. එනම් සමාජවාදී ක්‍රමය පෙරලා දමා ධනේෂ්වර ක්‍රමය නැවත ස්ථාපිත කිරීමට දරනු ලබන උත්සහය එනම් ප්‍රතිවිප්ලවය මර්ධනය කිරීම සඳහා.
  2. කොමියුනිස්ටි සමාජ ක්‍රමය ගොඩ නැංවීමට අවශ්‍ය සියළුම ආකාර දේශපාලන, ආර්ථික, හා සමාජීය ප්‍රතිසංස්කරණ ක්‍රියාවට නැංවීම සඳහා.

 

ඒ අනුව සමාජවාදය තුල රාජ්‍ය පවතිනුයේ කොමියුනිස්ට් සමාජ ක්‍රමය මෙහෙය වීමේ සංග්‍රාමික ආයුධයක් වශයෙනි. මෙසේ අවසානයේ දී ලෝක සමාජවාදයක් නිර්මාණය වන බව පවසන ඔවුන් එම යුගය කොමියුනිස්ට් යුගය ලෙස හදුන්වයි. සමාජවාදය ලොව තුල තහවුරු වීමෙන් පසුව ධනවාදය සම්පූර්ණයෙන්ම අතුරුදන් වී යයි. අනාගත කොමියුනිස්ට් යුගයේදී ප්‍රති විප්ලවය පිළිබඳ ගැටළු පැන නොනගී. මේ යුගයේදී පෞද්ගලික දේපල ක්‍රමයක් දක්නට නොලැබේ. ඒ නිසා ගොඩනැගෙන ඇති නැති පන්ති බිහි නොවේ. ඒ තුල සූරා කෑමක් හෝ සූරාකෑමට ලක්වූ වශයෙන් සමාජය පන්ති වලට නොබෙදේ. ඒ නිසා පන්තියක් විසින් අනෙක් පන්තිය සූරා කෑමටද ලක් නොකරයි. පාලනයක් නොමැති නිසා ඒ සඳහා නිර්මාණය කරන ලද රාජ්‍යක්ද අවශ්‍ය නොවේ. එම හේතුවෙන් රාජ්‍ය නැමති සංස්ථාව මිලාන කර දමන බව මාක්ස්වාදීහු පවසති. රාජ්‍ය විරහිත සමාජයක නිදහස ලෙනින් පහත පරිදි තහවුරු කොට ඇත.

 

   රාජ්‍ය පවතික විට නිදහසක් නැත. රාජ්‍ය නොපවතින විට නිදහසක් ඇත.

  •                                                       ලෙනින්

 

මාක්ස්වාදයේ ප්‍රායෝගික භාවිතය

 

     සෝවියට් රුසියාවේ V.I ලෙනින් යටතේ 1917 දී ශ්‍රේෂ්ඨ ඔක්තෝම්බර් විප්ලවය මතින් සමාජවාදී න්‍යාය පෙරටු කොට ගත් ප්‍රථම ඓතිහාසික රාජ්‍ය බිහිවිය.

  • චීනය -මාඕ සේතූං (1949 චීන විප්ලවය)
  • කියුබාව -ෆිදෙල් කැස්ත්‍රෝ (1959 කියුබානු විප්ලවය)
  • උතුරු කොරියාව -1948 කොරියන් ජනතා සමූහාණ්ඩුව
  • වියට්නාමය -1945
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

සාරාංශය

අනාගතය

මෙතෙක් බිහි වී ඇති රාජ්‍යය පිළිබද වූ මතවාද වලට වඩා හාත්පසින් ම වෙනස් වූ අදහසක් රාජ්‍යයේ අනාගතය සම්බධයෙන් මාක්ස්වාදීන් විසින් ඉදිරිපත්කර ඇත. ඔවුන්ගේ අදහස් වලට අනුව රාජ්‍යය සදාකාලික දෙයක් නොවේ. රාජ්‍යය ආරම්භ වී ඇත්තේ සමාජය තුළ පෞද්ගලික දේපළ ක්‍රමය ආරම්භ වී සමාජය  දේපළ හිමි සහ අහිමි වශයෙන් පන්ති දෙකකට බෙදී යාමෙන් පසුව ය. පෞද්ගලික දේපළ ක්‍රමය නැතිකොට පන්ති විරහිත සමාජ ක්‍රමයක් ගොඩනැගුවහොත් රාජ්‍යයේ පැවැත්මට ඉඩක් නොමැති බව මාක්ස්වාදීන්ගේ අදහසයි. පොදු ජන යහපත සදහා එය අවශ්‍යයෙන් ම කළයුතු දෙයක් වන බැවින් එම ඵෙතිහාසික කාර්යභාර්ය ඉටුකිරීමට කම්කරු පන්තිය ප්‍රධාන වැඩ කරන ජනතාවට භාරදෙයි. එම අරමුණ ඉලක්ක කරගත් සමාජවාදී විප්ලවයක් මගින් ධනපති රාජ්‍යය ක්‍රමය පෙරලා දමා සමාජවාදී රජ්‍යය ක්‍රමයක් ගොඩනැගිය යුතු ය. අනතුරු ව කොමියුනිස්ට් සමාජ ක්‍රමයක් ගොඩනැගීමට අවශ්‍ය දේශපාලන හා ආර්ථික ප්‍රතිසංස්කරණ කල යුතු ය. මෙම ක්‍රියාදාමයේ අවසාන ප්‍රතිපලය වන්නේ කොමියුනිස්ට් සමාජ ක්‍රමය තුළ රජ්‍යය සදාකාලික අවසානයකට ලක්වීම බව මාක්ස්වාදීන්ගේ විග්‍රහය යි. ඔවුන් මෙම තත්වය හදුන්වා ඇත්තේ රාජ්‍යය වියැකී යාමක් ලෙස ය. 

 

 සමාජවාදී ආණ්ඩුක්‍රමයක මූලික අංග ලක්ෂණ

  1. ඒක පක්ෂ පාලන ක්‍රමය සහ පක්ෂයේ අධිපතිත්වය
  2. කොමියුනිස්ට් මූලධර්ම පදනම් කරගෙන ආණ්ඩුවේ ව්‍යුහයන් ගොඩනඟා තිබීම සහ කාර්යයන් විභේධීකරණය කර තිබීම.
  • නිදහස් සහ තරඟකාරී වෙළෙඳපොළ වෙනුවට රාජ්‍ය විසින් ආර්ථිකය පාලනය කිරීම
  1. මධ්‍යගත සැලසුම් ක්‍රමය
  2. කොමියුනිස්ට් මූලධර්ම වලට අනුව ජනතාවගේ දේශපාලන, ආර්ථික හා සමාජ ජීවිතය පාලනය කිරීම

මෙම ආණ්ඩුක්‍රමයට පැරණි සෝවියට් සමාජවාදී සමූහාණ්ඩුව නිදසුනකි.





උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන ආයතන.. දේශපාලන විද්‍යාවේ විෂය ක්ෂේත්‍රය තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතාම වැදගත් ආයතනයක් ලෙස දේශපාලන ආයතන හඳුන්වා දිය හැක.  දේශපාලන ආයතනයක් යනුවෙන්  අදහස් කරන්නේ "දේශපාලන ක්‍රියාවලිය හා සම්බන්ධ වන ආයතනය" දේශපාලන විද්‍යාව පමණක් නොව අනෙකුත් සමාජ විද්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
       දේශපාලන න්‍යාය   දේශපාලන විද්‍යාව විශය ක්ෂේත්‍රය  තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතාම වැදගත් සාධකයක් ලෙස දේශපාලන  න්‍යාය දැක්විය හැකිය.  දේශපාලන න්‍යාය යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ "සමාජයේ සිදුවන සංසිද්ධි  සිදු වන්න...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව  විෂය කේෂ්ත්‍රය තුළ දක්නට ලැබෙන ඉතා වැදගත් අංගයක් ලෙස දේශපාලන මතවාද පෙන්වා දිය හැකිය.  දේශපාලන මතවාදයක් යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ සමාජයේ දේශපාලනයට බලපෑම් කරන ,දේශපාලන ක්‍රියාකාරීත්වයට හා ගමනට මඟ පෙන්වන සමාජයේ විශාල ජන කොට්ඨාසයක් ආකර්ශනය...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  දේශපාලන විද්‍යාව ලොව ඇති අනුග්‍රහය තම සමාජ විද්‍යාව වේ .එය  සෑම සමාජ ක්‍රමයකම ව්‍යාප්ත වී පුළුල් විෂයයක් වේ . දේශපාලන විද්‍යාව ආරම්භ වන්නේ ක්‍රිස්තු පූර්ව 4 වන සියවසේදී ය.  එතැන් සිට මේ දක්වාම දේශපාලන විද්‍යාව  ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
රාජ්‍යයේ උපත රාජ්‍යය බිහි වූයේ කෙසේ ද යන්න පිළිබඳ ව ඉදිරිපත් වූ මතවාද රාශියක් දේශපාලන විද්‍යාව තුල දැකිය හැක. එසේ ම මෙම මතවාද එකිනෙකින් වෙනස් ද වේ. ඒ ඒ දාර්ශනිකයන්ගේ ගුරු කුලය තමන්ට ආවේණික දෘෂ්ටි කෝණයකින් රාජ්‍යයේ ආරම්භය දෙස බලා තිබීම මෙයට හේතුව වේ. සමහ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන පක්ෂ වර්ග                                    ♠ කේඩර පක්ෂ හා බහු ඡන පදනමක් සහිත පක්ෂ   මෙහි පක්ෂ වර්ග දෙකක් දැකගත හැකිය. එනම්,     01) කේඩ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
04.ස්වාධිපත්‍යය • සමාජයේ කිසිදු සංවිධානයකට හිමිනොවන උත්තරීතර හා ශ්‍රෙෂ්ඨ බලයයි. • දේශ සීමාව තුළ පවතින සෙසු සියලු ම සංවිධාන මෙම බලයට යටත් විය යුතුය. • මෙය කොටස් 02 කට බෙදිය හැක        01.අභ්‍යන්තර ස්වාධිපත්‍යය  ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රී ලංකාවේ දේශපාලන පක්ෂ ක්‍රමය ශ්‍රී ලංකාවේ දේශපාලන පක්ෂ ක්‍රමයේ විශේෂ ලක්ෂණ අපට හඳුනාගත හැකිය. ඒ අනුව ශ්‍රී ලංකාවේ පවතිනුයේ ප්‍රධාන පක්ෂ දෙකක්ද, සුළු පක්ෂ බොහෝ ගණනක්ද සහිත බහු පක්ෂ ක්‍රමයකි. මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුවේ ලියාපදිංචි වී සිටයත් එව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
13,17,18,  ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධන වල පසුබිම හා 1978 ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ ව්‍යුහයට සිඳු කළ වෙනස්කම් හා එමගින් සිඳු වූ බලපෑම. 13 වන ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධනය.  දෙවන ජනරජ ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථාවට 1987 වසරේ දී 13 වන ආ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාව. රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාවේ ඓතිහාසික පසුබිම. ශ්‍රී ලංකාව, බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යයේ යටත් විජිතයක්ව පැවති සමයේ දී, වර්ෂ 1946 මැයි මස 15 දිනැති ලංකා (ආණ්ඩුක්‍රම) රාජාඥාව මගින් ප්‍රථම රාජ්‍ය සේවා කොමිෂන් සභාව ස්ථා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  පුරවැසියා සහ පුරවැසිභාවය පිලිබඳ ගැටලුව   ‘පුරවැසියා’ සහ ‘පුරවැසිභාවය’ යනු අපේ එදිනෙදා දේශපාලන ව්‍යවහාරයේ මෙන්ම දේශපාලන විද්‍යාවේත්, ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා නීතියේත් කේන්ද්‍රීය ලෙස මතුවන සහ එකිනෙකට බැඳුනු සංකල්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ අධ්‍යන ක්‍රම දේශපාලන විද්‍යාව ස්වාධීන සමාජ විද්‍යාවක් ලෙස අධ්‍යයනය කිරීම ආරම්භ වී වසර 3000ක් පමණ ගත වී ඇතත් විධිමත් අධ්‍යයන ක්‍රමයක් සොයා ගැනීම කෙරෙහි අවධානය යොමු වන්නේ 19 වන සියවසේ ආරම්භයේ දී ය. මේ සම්බන්ධව ආරම්භක අවස්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව අධ්‍යයනය කරන විධි ක්‍රම  දේශපාලන විද්‍යාව සමාජ විද්‍යාවක් වන බැවින් එය අධ්‍යයනය කිරීමට භාවිත කරනුයේ සමාජ විද්‍යාවන් අධ්‍යයනය කරන විධි ක්‍රම යි. එනම් සමාජ විද්‍යාවක් ලෙස දේශපාලන විද්‍යාව සමස්ථ සමාජයම විද්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ විෂය ක්ෂේත්‍රය  දේශපාලන විද්‍යාව පිළිබඳව නිශ්චිත අර්ථකථනයක් අද වන තුරු ඉදිරිපත් වී නොමැත. මන්දයත් දේශපාලන විද්‍යාව සමාජීය විද්‍යාවක් වන බැවිනි. සමාජ විද්‍යාවන් තුළින් මිනිස් සමාජයේ විවිධ වු පැතිකඩ අධ්‍යයනය කරයි. ඒ අනුව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ මූලිකාංග දේශපාලන විද්‍යාව සම්බන්ධයෙන් පොදු අර්ථකථනයක් දිය නොහැක. එය රාජ්‍ය පාලනය පිළිබඳ කලාව ලෙසට ද දේශපාලන බලය පිළිබඳ අධ්‍යයනය කරන විෂය ලෙසට ද මූලික වශයෙන් සම්භාව්‍ය අර්ථදැක්වීම් ද්විත්වයකි. පසුකාලීනව දේශපාලන විද්‍යාව යනු රාජ්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය හා අයිතිවාසිකම්. ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යනු යන වචනය ලොව බොහෝ රටවල අද සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයේ පවතින වචනයක් වී ඇත.නූතනයේ බොහෝ ආණ්ඩුක්‍රම ගොඩනගා තිබෙන්නේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී මූලධර්ම පදනම් කරගෙන ය.එබැවින් දේශපාලන විද්‍යාව ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ඩොනමෝර් ආණ්ඩු කමය  රී ලංකාවේ බ්රිතාන්ය පාලනය තුළ ඇති වූ වැදගත් ආණ්ඩුක්‍රම ඩොෝර් ආණ්ඩු ක්‍රමය ඒත් දැන් මම තිස්සේ කේසිට එතැනම 46 දක්වා ක්‍රියාත්මක වූ මෙම ආණ්ඩු කමය බිහි වීමට ප්‍රධාන කරුණු කිහිපයක් බලපෑවේය.මේවා අධ්‍යනයේ පහසුවට කොටස් දෙකකට යටතෙ වර්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
කෝල්බෘක් ප්‍රතිසංස්කරණ යෙදීමේ මෙරටට හඳුන්වා දුන්  යෝජනා මගින් මෙරට සමාජ ආර්ථික දේශපාලන විශාල වෙනසක් සිදු වන්නට විය.. විශේෂයෙන් මෙරට දේශපාලනය වඩා සමාජ සහ ආර්ථික ක්ෂේත්‍රයේ පරිවර්තනයක් සිදු විය. එම පරිවර්තනීය සාධක මගින් හිතකර මෙන්ම අහිතකර ප්‍රතිපල විඳින්න...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රි ලංකාවේ සටන් විජිත පාලනයේ ස්භාවය..... ශ්‍රි ලංකාව අධිරාජ්‍යවාදී පාලනයන් තුන් ගොල්ලකට යටත් විය.ඒ 1505 දී පෘතුග්‍රිසින්ටත්,1658 දී ලංදේසින්ටත්,1796 දී ඉංග්‍රින්ටත් වශයෙනි.ඉංග්‍රිසින් 1796 දී මුහුදු බල ප්‍රදේශ වල බලය අල්ලාගත් අතර,මෙම ප්&zw...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ලොව පැසිස්ට් ව්‍යාපාරයේ නැගීම. ඉතාලිය 1915 දී ඉතාලියේ මිලාන් හිදී බෙනිටෝ මුසෝලිනීගේ නායකත්වයෙන් ෆැසීකෝ යන සංවිධානය පිහිටුවා ගත් අතර පසුව එය සටන් කණ්ඩායම (Fighting Band) ලෙස ප්‍රතිසංවිධානගත කරන ලදී. කෙසේ නමුත් මොවුන් හට එකඳු ආසනයක් හෝ ලබා ගැනීමට නොහැකි ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ලන්දේසීන්ගෙන් මුහුදුබඩ ප්‍රදේශ අත්පත් කර ගැනීමෙන් හා උඩරට යටත් කරගැනීමෙන් පසුව ඉංග්‍රීසින් විසින් පාලන තන්ත්‍රය ඒ ඒ අවස්ථාවන්ට උචිත වන අයුරින් සකස් කරන ලදි. ඉංග්‍රීසින් විසින් හඳුන්වා දෙන ලද එම පාලන ව්‍යුහය පිළිබඳ විමසා බැලීමක් සිදු කිරීමට මෙහිදි අදහ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
යහපාලනය ආර්ථික සම්පත් හා මානව සම්පත් වලින් හිඟයක් නොමැති වුව ද තුන් වන ලෝකයේ රටවල ආර්ථික සංවර්ධනය වීම මන්දගාමී වීම හා සමාජ සාධාරණත්වය බිඳ වැටීම යන ප්‍රශ්න වලට බල පා ඇති හේතු සාධක මොනවාද යන්න පිළිබඳ 1980 දශකයෙන් පසු කාළය තුළ ඇති වන කතිකාවතකින් ඉස්මතු වූ දෙයක් ලෙස ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
අයිතිවාසිකම්             වනචාරී යුගයේ සිට වත්මන් ශිෂ්ට සම්පන්න සමාජය දක්වා ම මිනිසෙකුගේ අවසාන අරමුණ වී ඇත්තේ ප්‍රීතිමත් ජීවිතයක් ගත කිරීමයි. මෙම අරමුණ ළඟා කර ගැනීම සඳහා “මිනිසා විසින් කාලාන්තරයක් තිස්සේ ආ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
සමාජ වාදය................. 18 වන සියවසේ දෙවන භාගයේදී යුරෝපයේ පැතිරගිය කාර්මික විප්ලවය තුලින් බිහිවූ කාර්මික ධනේශ්වර ක්‍රමය හේතුකොට ගෙන සමාජයේ බහුතර ශ්‍රමිකයන් හෙවත් කම්කරු පංතිය ධනපත් පංතියේ සූරාකෑමට ගොදුරු වීමෙන් ඉතාමත්ම දුෂ්කර ජීවන තත්වයකට පත් වීම පිළිබද සමාජ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාව විද්‍යාවක් නොවේ.   “ලලිත කලා අධ්‍යනයකට වැඩි යමක් දේශපාලන විද්‍යාව තුල දක්නට නොමැත”. එංගලන්ත ජාතික එඩ්මන් බර්ක්               සමාජ විද්‍යා හා ස්වාභා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යවේ අන්තර් විෂයාත්මක ස්වරූපය    දේශපාලන විද්‍යාව වූ කලි මානවයා මුල් කොටගත් මානව කේන්ද්‍රීය විෂය මාලාවක් වන අතර එය හුදකලා විෂයක් නොව ඉතිහාසය, ආර්ථික විද්‍යාව, දර්ශනය, ආචාර විද්‍යාව, නීතිය, සමාජ විද්‍යාව, භූගෝල විද්‍යාව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  දේශපාලන සමාජානුයෝජනය හෙවත් පුද්ගලයා දේශපාලනය ඉගෙන ගන්නා ආකාරය...........   “මිනිසා දේශපාලන සත්වයෙකි.(Man is a Political Animal)”.                   &nbs...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලනය හා දේශපාලන ව්ද්‍යාව             දේශපාලනය යන සංකල්පය ග්‍රීක නගර රාජ්‍යයන් අර්ථවත් කල “Polis” යන පදයෙන් ප්‍රබවය ලබයි. එයින් අදහස් කළේ සමකාලීනව පැවති ග්‍රීක නාගරික රාජ්‍ය ක...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ෆේබියන් සමාජවාදය (Fabian Socialism)           19 වන ශතවර්ශයේ අවසාන කාර්තුවේදී එංගලන්තයේ ඇතිවූ විකාශනාත්මක සමාජවාදයේ (Evolutionary Socialism) ප්‍රධාන මතවාදී දහරාවක් වශයෙන් ෆේබියන් සමාජවාදය හදුන්වා දිය හැක. එමෙන්ම 19 ශතවර...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ලිබරල් වාදය.................              ඉංග්‍රීසි භාෂාවේ Liberty නම් වූ පදය තුලින් ලිබරල් යන වාග් සංකේතය නිර්මාණය වූ අතර Liberty යන ඉංග්‍රීසි පදයේ සංකේතාත්මක අර්ථය වන්නේ “ නිදහස ”...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
මැනින් ඩෙවෝන්ෂර් ප්‍රතිසංස්කරණය - 1924       මැනින් ඩෙවෝන්ෂර් ප්‍රතිසංස්කරණය ලබාදීම විෂයෙහි ප්‍රධානම හේතුව වන්නේ එවකට තිබූ ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ආණ්ඩුකරුගේම ආණ්ඩුවක් බවට චෝදනා කිරීමයි. එසේම ජාතික ව්‍යාපාරය කළ ඉල්ලීම් ප්&...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                                    මැනින් ආණ්ඩුක්‍රම ප්‍රතිසංස්කරණ - 1920.  &nbs...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                                             ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
1833 කෝල්බෘෘක් - කැමරන් ප්‍රතිසංස්කරණ යෝජනා.      බ්‍රිතාන්‍යයින් විසින් 1829 වර්ෂයේදී ලංකාවේ සමාජ ආර්ථික තත්ත්වය පිළිබද මූල්‍ය වාර්තාවක් සකස් කිරීම සදහා විලියම් කෝල්බෘෘක්ගේ ප්‍රධානත්වයෙන් යුතු කොමිසමක් පත්කර එවීය. එයට මෙරට අධිකර...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
1833 කෝල්බෘෘක් - කැමරන් ප්‍රතිසංස්කරණ ඇති කිරීමට බලපාන ලද හේතු.       1505දී ශ්‍රී ලංකාව පෘතුගීසි පාලනයට නතු වේ. ඉන්පසු ලංදේසීන් හා ඉංග්‍රීසීන් විසිනුත් ලංකාවේ පාලනය නතුකර ගනී. නමුත් මෙයින් බලවත්ම ආක්‍රමනයක් ගෙන යන්නේ ඉංග්‍රීසින් විසි...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ලංකා ජාතික සංගමය භාවිතා කළ ක්‍රම උපායන් සහ එහි බිදවැටීම.         ලංකාව තුළ ප්‍රථම වතාවට ආගමික, භාෂාත්මක, වාර්ගික ලෙස නොබෙදී එක්වූ සංවිධානයක් ලෙස ලංකා ජාතික සංගමය හැදින්විය හැකිය. ලංකා ජාතික සංගමය බිහිවීමට බලපාන ලද ප්‍රධාන සාධක දෙකකි. එනම...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
 ලංකාවේ ජාතික ව්‍යාපාරය බිහිවීම, වර්ධනය සහ එහි ස්වභාවය.        රටක් විදේශ ආධිපත්තියට නතු වී සිටින මොහොතක එයින් මිදීම සදහා ස්වදේශිකයන් තුළ ඇතිවන කැමැත්ත, ජාතික හැගීම ජාතිකත්වය ලෙස අර්ථ දැක්විය හැකිය. මෙම ආධිපත්තියට විරුද්ධව  ගොඩනැගෙන්නා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
වාමාංශික ව්‍යාපාරය මෙරට ජනතාවට සිදුකළ සේවය සහ එහි බිදවැටීම. වාමාංශික ව්‍යාපාරය මෙරට ජනතාවට විශාල සේවයක් සිදුකළේය. එය ආකාර තුනකින් දැක්විය හැකිය. එනම්: ගොවි කම්කරු ජනතාවට සිදුකළ සේවය ජනවාර්ගික එකමුතුකම අධිරාජ්‍යවාදී විරෝධයට පණ පෙවීම  යන කරුණු වේ. &...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ශ්‍රී ලංකාවේ වාමාංශික ව්‍යාපාරය බිහිවීම        ජර්මන් ජාතික විද්‍යාඥයකු වූ කාල් මාක්ස් විසින් ප්‍රථම වතාවට විද්‍යාත්මක සමාජවාදය ලෝකයට ඉදිරිපත් කරන ලදී. නමුත් ඔහුට තනි රටක් ලෙස මෙය ප්‍රායෝගිකව ක්‍රියාත්මක කිරීමට ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
                       ජනමත විචාරණය යනු ආණ්ඩුව පැනවීමට අදහස් කරන වැදගත් නීතියක් හෝ ප්‍රතිපත්තියක් නැතිනම් ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව සංශෝධනය කිරීම සදහා ගෙන එන යෝජනාවක් මහජනතාවට ඉදිරිපත් කොට ඒ සදහා ජනතාව...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය 2     දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය බලය පිළිබඳ හැදෑරීම              දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය සම්බන්දයෙන් ගොඩනැගී තිබෙන රාජ්‍යය පිළිබඳ මතය ප්‍රතික්ශ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය 1   දේශපාලන විද්‍යාවේ ස්වභාවය සම්බන්දයෙන් නිෂ්චිත පොදු අදහසක් කිව නොහැකිය.එයට හේතුව වන්නේ දේශපාලන විද්‍යාව සමාජ විද්‍යාවන් ඝණයට අයත් වීමයි.සමාජ විද්‍යාවන් තුළදී අධ්‍යයනය කරනුයේ මිනිසා සම්බන්දයෙනි. මිනිසා නිතර නි...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  ජනතාව ඍජුවම පාලන කටයුතුවලට සහබාගි වූ ඍජු ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය පැවතියේ ග්‍රීසියේ ඇතන්ස් රාජ්‍ය තුළ ක්‍රයාත්මක වූ බවට දිතීයික මට්ටමේ මුලාශ්‍ර වලින් තොරතුරු ලබාගත හැකි ය. ඒ අනුව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය පිළිබද සංකල්පය ප්‍රබවය ලබන්නේ ඇතන්ස්...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී දේශපාලන පක්ෂ වැදගත් වන අන්දම ප්‍රජාතාන්ත්‍රවාදී රටක දේශපාලන පක්ෂ තිබීම ඉතාමත් වැදගත් වන අතර  ශ්‍රී ලංකාවේ වර්තමාන්යේ ලියාපදිංචි දේශපාලන පක්ෂ විශාල සංඛ්‍යාවක් පවතී.දේශපාලන  පක්ෂයක් යනු රට ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය   "ප්‍රජාව" යනු මහජනතාවයි තන්ත්‍රය යනු ආණ්ඩුව හෙවත් පාලන ක්‍රමය ඒ අනුව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යනු මහජනතාවගේ ආණ්ඩුව,මහජනතාවගේ පාලන ක්‍රමය යන්න අර්ථ දැක්වේ.ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සංකල්පය දෙයාකාරයකින් විස්තර කෙරේ. &...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
සර්වජන ජන්ද බලය ලැබීමට අවශ්‍ය සුදුසුකම් මොනවාද? ශ්‍රී ලංකා ආණ්ඩු ක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ 14 වන පරිච්ජේදයේ ජන්ද ලැබීමට අවශ්‍ය කරුණු විස්තර වේ.ඒවා නම්, ශ්‍රී ලංකීය පුරවසියෙක් විය යුතුය. වයස අවුරුදු 18 සම්පූර්ණ විය යුතුයි. සිහිවිකල් පුද්ගලයකු නොවිය ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව යනු කුමක්ද? රටක ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව එම රටේ මූලික නීතිය මෙන්ම උත්තරීතර නිතීයද වේ.බොහෝ රට වල ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ලිඛිත ව්‍යවස්ථාවයන්ය.අප රටේ ව්‍යවස්ථාවද ලිඛිත ව්‍යවස්ථාවකි. 1978 දී සම්මත කරන ලද ව්‍යවස්ථාව ...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
  නිවැරදි පිළිතුර යටින් ඉරක් අදින්න . 01) දේශපාලන විද්‍යාව හැදෑරීමේ අරමුණක් නොවන්නේ පොදු පුරවැසියකු වීමේ පුහුණුව ලබා ගැනීම රාජ්‍ය තනතුරු සදහා අවශ්‍ය විෂය දැන්ම හා ශිල්ප දැනුම ලබා ගැනීම ආණ්ඩුව හා එහි වැඩකටුතු පිලිබදව දැන ගැනීම දේශපාලන ක්‍රයා...
උසස්පෙළ - දේශපාලන_විද්‍යාව
නියෝජන ක්‍රමයක් යනු:   පුද්ගලයෙක් වෙනුවෙන් හෝ පුද්ගල කණ්ඩායමක් වෙනුවෙන් තවත් පුද්ගලයෙකු හෝ පුද්ගල කණ්ඩායමක් පෙනී සිටීමේ කාර්යය නියෝජනය යනුවෙන් ඉතා  සරලව හදුන්වාදිය හැක.නියෝජනය පිළිබද සංකල්ප ආකාර 4කින් අර්ථ දක්වයි . එනම් ,   1.විස්තරාත්මක නියෝජන ක්&zw...
Shiran Ranjaya

උසස්පෙළ දේශපාලන විද්‍යාව

අනෙකුත් ලිපි
සාමාන්‍යපෙළ - නර්තනය (සිංහල)
වන්නම් දහ අට රාග තමයි පවසන්නේ - කවි සිංද කියන්නේ තොන්නන් තරිකිට වන්නන් දහ අට දන්නේ - මේ සැටි පවසන්නේ පලමුව ගාහක වන්නමටයි පවසන්නේ - පිළිවෙළ අහපන්නේ දෙවනුව ...

12-වසර - ජෛව පද්ධති තාක්ෂණවේදය
ශාක ප්රචාරණය ශාක සජිවී නිසා ප්රජනනය මගින් නව පරම්පරා ඇති කරයි.ලිංගික ප්රජනනය මගින් ඇතැම් ශාක පුෂ්පීකරණය ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර ගති ලක්ෂණ 1 විකුණුම් හෝ හුවමාරු වීම් සිදු වීම2 භාණ්ඩ හා සේවා ගනුදෙනු සිදු වීම3 ගනුදෙනු අඛණ්ඩ ව සිදු වීම4 ලාභයෙන් අභිපේ්ර්්රරණය වීම5 අවදානමක් තිබීම6 ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යවසායකත්වයේ ප්රවණතා  ගෝලීය ව්යවසායකත්වය සමාජයීය ව්යවසායකත්වය හරිත ව්යවසායකත්වය අභ්යන්තර ව්යවසායකත්වය ගෝලීය ව්යවසායකත්වය ගෝලීය වශයෙන් වෙළෙඳාමේ යෙදීමයි. එනම්, ලෝකයේ කුමන ස්ථානයක සිටිය ද, තාක්ෂණය භාවිතයෙන් ලෝකයේ වෙනත් ඕනෑ ...

12-වසර - ගිණුම්කරණය
යම් ව්යාපාරයක් පිළිබඳ උනන්දුවක් දක්වන පාර්ශව රාශියක් දක්නට ලැබේ. එම පාර්ශවයන්ට තීරණ ගැනීමට එම ව්යාපාරයේ තොරතුරු අවශ්ය වේ. එම පාර්ශවයන්ට අවශ්ය තොරතුරු සන්නිවේදනය කරනු ලබන්නේ ...

7-වසර - ඉතිහාසය
ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර අප ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර බොහොමයක් ඇත නමුත් 7 ශ්රේණිය මෙම පාඩම සදහා එම ශිෂ්ඨාචාර වලින් ප්රධාන ශිෂ්ඨාචාර 2ක් මේ සදහා ඉදිරිපත් කොට ඇත.එනම්, ග්රීක ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 4 වන කොටස HTML (Hyper Text Markup Language) HTML යනු අන්තර්ජාලයේ www (wold wide web) පිටු සැකසීම සඳහා භාවිතා ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 3 වන කොටස මාධ්ය සම්පත් තොරා ගැනීම වෙබ් අඩවියකට ඇතුළත් කිරීම සඳහා විවිධ රූප, ශබ්ද, වීඩියෝ, ...

12-වසර - ජනමාධ්‍ය
සන්නිවේදනයේ මූලිකාංග සන්නිවේදනය තේරුම් ගැනිමටත් එය සාර්ථකව ක්රියාත්මක කිරීමටත් එකි ක්රියාවලියේ අන්තර්ගත මූලිකාංග මොනවාද යන්න පැහැදිලිව අවබෝධ කර ගැනිම අතිශය වැදගත් වූවකි.එසේම එකී අංග ඉහල ගුණත්වයකින් ...

උසස්පෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
ආයුබෝවන් මෙම ලිපිය මගින් මම අද ඔබත් සමග බෙදාගන්න යන්නේ Windows පරිගණක සදහා භාවිතා කල හැකි Screen Recorders ගැනයි. මෙහිදී එම Screen Recorder එක මිලදීගත ...