උසස්පෙළ බුද්ධ ධර්මය Past Papers

උසස්පෙළ බුද්ධ ධර්මය Syllabus

උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
නිගන්ඨනාථ පුත්ත තුමාගේ චරිතය හා සිදුහත් බෝසත් චරිතය එකිනෙක සසදා බැලිමේදි කිසියම් සමාන කමක් දක්නට ලැබේ. එසේමඉගැන්වීම් අතරද සමානකම් සේම යම් යම් විශමතාාවන්ද දක්නට ලැබේ.සෙසු ශාස්තෘවරැන් හා සසදා  බැලීමේදි කර්මය පිළිගැනීම අත්තනාථ පුත්ත තුමා ඉදිරියෙන්ම සිටි බුදුරජානන් වහන...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ශ්‍රමන සම්ප්‍රධාය නියෝජනය කළ තවත් ශාස්තෘවරයෙකු වශයෙන් මක්කලී ගෝසාලයන් හැදින්විය හැක.අාජිවක සම්පුධායේ ප්‍රධානියා ලෙසද ඔහු හදුන්වනු ලැබේ.ඔහු පිලිබද ජෛක භගවති සුත්‍රයේ සදහන් වන්නේ ඔහුගේ පියා සිගමන් යැදු මංඛ බවයි. එම නිසා මක්කලි ගෝසල ලෙසද ඔහු හදුන්වා ඇත. ගවක...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
 ලක්දිව භාණක පරම්පරාව. ලක්දිව භාණක පරම්පරාවන් ආරම්භ වන්නේ මිහිදු මහාරහතන් වහන්සේගේ ලංකාගමනයෙන් පසුවය. සමන්ත පාසාදිකාව, පරිවාර පාළිය, සුමංගල විලාසිනිය වැනි සාහිත්‍යය මූලාශ්‍රයන්ගෙන් ඒ පිළිබදව තොරතුරු ලබාගත හැකිය. එම තොරතුරුවලට අනූව ලංකාවේ අටලොස් භාණක පරම්පර...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාණක පරම්පරා. බුද්ධ ධර්මය ග්‍රන්ථාරෑඪ කිරීම දක්වා රැකගෙන එන ලද භික්ෂූන් වහන්සේලාගේ පරම්පරාව භාණක පරම්පරාව ලෙස හදුන්වයි. බුදුන් දවස සැවැත්නුවර මහා සෘර්ධිමත් රහතන් වහන්සේලාගෙන් පිරි පැවතුණේය. නමුත් එම කාලයේ සද්ධර්මය පොත්පත්වල සඳහන් වූයේ නැත. භික්ෂූන් වහන්සේලා අතර මුඛ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශනා කරන ලද ධර්මය මේ දක්වා නිර්මලව පැවතීම සදහා අතීතයේ යෙදූ ධර්ම සංරක්ෂණ විධීන් හේතු විය. විශේෂයෙන්ම බුද්ධ පරිනිර්වාණයෙන් කෙටි කලකට පසුව එම සංරක්ෂණ ක්‍රම අනුගමනය කිරීමේ අවශ්‍යතාවයද ඇති විය. ඒ අනූව නොයෙක් ක්‍රමයන් ධර්මයේ පැවැත්ම උදෙසා...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බෞද්ධ අධ්‍යාපනය. ගුප්ත යුගයේ අධ්‍යාපනය මූලිකවම ආගමත් සමගම ක්‍රියාත්මක විය. හින්දු දහම වටා හින්දු අධ්‍යාපනයත් බුදු දහම වටා බෞද්ධ අධ්‍යාපනයත් කේන්ද්‍රගත විණි. හින්දු අධ්‍යාපනයේදි අග්‍රහාර ගම් හරහා එය ලබා දෙන ලදි. බෞද්ධ අධ්‍යාපනය ආරාම ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ ප‍්‍රතිමාවේ ආසන. මෙයින් අදහස් වන්නේ බුදු පිළිමයේ දෙපා තබා තිබෙන ආකාරයයි. • පද්මාසන පද්මාසනයක් ආකාරයට ඉදගැනීම මෙයින් අදහස් වේ. මෙහි ඉරියව් ලෙස දනහිස් නමා පතුල් උඩු අතට හැරුනු පරිදි දකුණු පාදය වම් කලවයට උඩින් ද වම් පාදය දකුණු කලවයට උඩින් ද සිටින ආකාරය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුදු පිළිම. ගුප්ත යුගයේ කලාකරුවා බුද්ධ ප්‍රතිමාට නව මුහුණුවරක් දුන්හ. ගන්ධාර සම්ප්‍රදායේදි ලෞකිකත්වයට බරව ප්‍රතිමා නිර්මාණය කළහ. නමුත් ගුප්ත යුගයේදි ප්‍රතිමාවට ආධ්‍යාත්මික ගුණ ආරුඪ කරන ලදි. ප්‍රතිමාවේ ශාරීරික අංග නිරූපණයේදි ඉතා සියුම් ලෙස පෙන්වම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බෞද්ධ සාහිත්‍යය හා දර්ශනයන්ගේ වර්ධනය. ගුප්ත යුගයේ ප්‍රධාන ආගම වූයේ හින්දු ආගමයි. එය මුල් කරගෙන සාංඛ්‍ය හා යෝග, න්‍යාය, වෛශේෂික, වේදාන්ත, මීමාංසා යන ෂඩ් දර්ශනය දියුණු විය. ඒ හා සමගම බෞද්ධ දර්ශනයද ක්‍රමානුකූලව දියුණු විය. දැනට සොයාගෙන ඇති පරිදි ඉන්දිය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ගුප්ත යුගයේ ආගමික පසුබිම. ගුප්ත යුගයේ අගාමික පසුබිම සකස් වූයේ හුදෙක් හින්දු දහම හා සංස්කෘතිය මුල් කරගෙනය. මෞර්ය යුගයේදි බමුණන්ගේ ගිලිහි ගිය ඒකාධිපති බලය මෙම යුගයේදි ඔවුන් නැවත ලබාගන්නා ආකාරයක් දැකිය හැක. රාජ්‍ය පාක්ෂික භාවය හිමි වීමත් සමග බමුණන් හින්දු දහම රට පුරා ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතයේ ගුප්ත රජවරුන්ගේ පාලන කාලය සෑම අංශයකින්ම දියුණුවට පත් වූවකි. මෙම යුගයේදි සාහිත්‍යය, කලාව, සංගීතය, ආගම හා සංස්කෘතික යන අංශ සියල්ල උච්චතම අවස්ථාවන්ට පැමිණියේය. මෙහිදි සැලකිය යුතු විශේෂයක් වන්නේ ආගම වටා ඉහත සෑම අංශයක්ම ගොඩ නැගීමයි. හින්දු ජෛන බෞද්ධ යන ආගම් තුනම ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
සාමාජයීය සහ සදාචාරාත්මක හැසිරීම පිළිබඳව සකච්ඡා කරන විට මුලිකවම බුද්ධ වචනයෙන් සමාජයට දුන් අවවාදය “පංච ශීලයයි”. මෙය නීතියක් නොව අවවාදයකි. ඒ නිසාවෙනි, සිංහල බෞද්ධ සමාජයේ බොහෝ දෙනෙක් මෙම උතුම් අවවාදයට පිටුපා කටයුතු කරන්නේ. පංච ශීලය අනුගමනය කරන සමාජයක සාධාරණ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
අ.පො.ස උසස් පෙළ “බෞද්ධ ශිෂ්ඨාචාරය” බුද්ධ කාලීන භාරතයේ සමාජ සංස්ථාව - පාඩම 1   බුද්ධ කාලීන භාරතීය සමාජය බ්‍රාහ්මණ වෙද ධර්මයන්ට සහ බ්‍රාහ්මණ විනය නීති රීතීන්ට අනුව හැඩ ගැසී පැවතින. ඊශ්වර ඇදහීම, ඊශ්වර නිර්මාණවාදය යන ප්‍රධාන අංග බ්‍රාහ්ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
කාන්තාව පිළිබඳ බෞද්ධ ඉගැන්වීම. විනය පිටකයේ - චුල්ලවග්ගපාළි නම් ග‍්‍රන්ථයේ දැක්වෙන භික්‍ඛූණී ඛන්ධකයට අනුව බුද්ධත්වයෙන් වසර පහකට පසුව කාන්තාවන්ට පැවිද්ද සඳහා අවසර ලැබුණි. එය භාරතීය සමාජය තුළ කෙතරම් විශාල පරිවර්තනයක් සිදු කලා ද යන්න ථෙරීගාථා පාළිය පරික්‍ෂ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ෂට් ශාස්තෘවරු බුද්ධ කාලීන භාරතයේ බෙහෝ දෙනා දන්නා(ඤූතො) යසස පැතිරුණු (යසසසී) බොහෝ දෙනා විසින් යහපත් යැයි සම්මත කරණ ලද ( බහුජනා සාධු සම්මතො) බොහෝ පැවිදි ශිෂ්‍ය පිරිසක් පිරිවරා සිටි ( සංඝී) විශාල පිරිසකට ආචාර්යවරු වූ ( ඝනාචරියෝ) තීර්ථංකර මුනිවරු යැයි ප‍්‍රසිද්...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ කාලීන භාරතීය ශ‍්‍රමණ සම්ප‍්‍රදාය භාරතීය ශ‍්‍රමණ සම්ප‍්‍රදාය කවදා කෙසේ ආරම්භ වූ වාදැයි නිශ්චය කළ නොහැකිය. ඒනිසාම ඒ පිළිබඳ ව විද්වතුන් අතර විවිධ මත මතාන්තර පවතී. අවබෝධයේ පහසුව සඳහා ඒවා පහත පරිදි පෙළ ගැස්විය හැකිය. x භාරතීය ශ‍්&z...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
යාගය මුල් කාලීනව සරල සුගම එමෙන්ම කෘතවේත්‍වය ප‍්‍රමුඛ කරගෙන යාගය ආරම්භ විය. මානව ඉතිහාසයේ ප‍්‍රකට ලක්‍ෂණයක් වන්නේ තමා හා අවට භෞතික ලෝකය තේරුම් ගැනීමට දරණ ලද උත්සාහයයි. එහි ප‍්‍රතිඵලයක් වශයෙන් ස්වාභාව ධර්මය තමාට වඩා බලගතු බලවේගයක් බවත්, තම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ස්ව ධර්ම තම ආධිපත්‍ය සමාජයේ තවදුරටත් තහවුරු කරගනු වස් සමාජමය වශයෙන් හා ආර්ථිකමය වශයෙන් බලවත් සෑම සමාජ කාර්යයක්ම තම වසගයෙහි පවත්වා ගැනීම උදෙසා ඒ ඒ වර්ණය විසින් කළ යුතුයයි. නිර්දිෂ්ට කාර්ය පටිපාටියක් දක්වන ලද අතර එය ස්වධර්ම ලෙස හැඳින්වීය. මනුස්මෘතියෙහි එකී ස්වධර්ම ප...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතීය බ‍්‍රාහ්මණ සමාජ ධර්ම ප‍්‍රාග් වෛදික මොහෙන්දොජාරෝ- හරප්පා ශිෂ්ටාචාර යුගයන් පසුකරමින් පැමිණි භාරතීය සංස්කෘතිය ආර්යාගයනයත් සමග සුවිශේෂී පරිවර්තනයකට නතු විය. එහිදී ස්වදේශික අනාර්ය ජනයාගේ සංස්කෘතිය යටිපත් කරගෙන පැන නැගි ආර්ය සංස්කෘතිය භාරතයේ ස්ථාපිත ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
වික‍්‍රමශිලා විශ්වවිද්‍යාලය හා අධ්‍යාපන රටාව උතුරු ඉන්දියාවේ මගධයට වන්නට පිහිටි වික‍්‍රමශිලාව ගංගා නම් ගග අසබඩ පිහිටා ඇත. විශ්වවිද්‍යාලය ආරම්භ කර ඇත්තේ පාල රාජ වංශයට අයත් ධර්මපාල නම් රජු විසිනි. නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයේ සහෝදර ආයතනයක...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයෙහි අධ්‍යාපන රටාව  නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලය ක‍්‍රි. ව. 07 වන සියවසේ භාරතයේ පැවති ප‍්‍රධානතම විශ්වවිද්‍යාලය වශයෙන් හදුනා ගත හැකිය. මෙම විශ්වවිද්‍යාලය මහායාන බුදු දහම ඉගැන්විමේ මධ්‍යස්ථානයක් වශයෙන් ප‍්...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධකාලින සමාජයේ පැවති බුද්ධි විරෝධි මත         01.    දේව දත්ත හිමියන්ගේ පංචවාර අයාචනය       02.    කොසැඹැනුවර ධර්මද්‍රර, විනයද්‍රර භික්ෂුන්ගේ ගැටළුව       03....
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
  ධර්ම සංගායනා බුදුවරයෙක් ලෝකයේ පහළවීම යනු ඉතාමත් දුර්ලභ සංසිද්ධියකි. සම්මා සම්බුදු රජාණන් කෙනෙකුන් ලොව පහල වූ පසු දුක්විදින සියලුම ලෝක සත්වයින්හට තමන් විසින් පෙර කළ පව් පින් අනුව සංසාර ගමනෙන් එතෙරවීමට එනම් සියලු කෙලෙස් දුරුකර නිවන් යාමට මහගු අවස්ථාවක් උදාවේ. බුද...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ධම්මපදය - යමක වග්ගය   1.මනෝ පුබ්බංගමා ධම්මා මනෝ සෙට්ඨා මනෝමයා මනසා චේ පදුට්ඨේන භාසතිවා කරෝතිවා තතෝ නං දුක්ඛමන්වේති චක්කංව වහතෝ පදං සිත සිතිවිලි වලට පෙරටුවේ. සිත සිතිවිලි වලට ශේෂ්ඨවේ. සිතිවිලි සිතින්ම උපදී. ඉතින් යමෙක් කිලිටි සිතින් යමක් කරයි නම් හෝ වේවා කියයි නම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
පළමු ධර්ම සංඝායනාවට පසුබිම් වු හේතු බුදුරදුන් ධරමාන අවධිය:                                බුදුරජාණන් වහන්සේ ධරමාන අවධිය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ශාසනයේ චිරස්ථිතියට බලපෑ ධර්ම සංඝායනා                                    පළමු ධර්ම සංඝායනාව (සංඝායනා...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
උපසම්පදාව.   භික්ෂුවක් සාමණේර තත්ත්වයේ කෙතරම් කාල සීමාවක් සිටියත් භික්ෂු සසුන තුළ හිමිකාරීත්වයක් ලැබෙන්නේ එම සාමණේර බවින් ඔබ්බට යාමෙනි.එනම් උපසම්පදාව ලැබීමෙනි.උපසම්පදාව යනු වගකීම් සහිත පරිපූර්ණ භික්ෂුත්වයට එළඹීමයි.මහලු පැවිද්ද , අධිශීලයට පත්වීම නැතහොත් සාමණේර බවින...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
රාජ්‍ය පාලනය සඳහා බෞද්ධ ඉගැන්වීම්.   රාජ්‍යයක පාලන තන්ත්‍රය ගොඩ නගා ගත යුතු ආකරය බුදුන්වහන්සේ දේශනා කොට ඇත.දීඝ නිකායේ චක්ඛවත්තී සීහනාද සූත්‍රය, කූඨ දන්ත සූත්‍රය, අග්ග්ඤ්ඤ සූත්‍රය මගින් ධාර්මික රාජ්‍ය පාලනය පිළිබඳ උපදෙස් දැක්වේ.කිසියම් ර...
උසස්පෙළ බුද්ධ ධර්මය

අනෙකුත් ලිපි
උසස්පෙළ - ආර්ථික විද්‍යාව
ජාතික ගිණුම් පාඩම අමාරු ද ? ඉන්න මං කියලා දෙන්නම් ඔයාලට සරල ව. හරි,මුලින් ම අපි තේරුම් අරං ඉමුකෝජාතික ගිණුම්කරණය කියන්නේ මොකද්ද කියලා.. ජාතික ගිණුම්කරණය කියන්නේ...සමස්ත ආර්ථිකයේ ව්යුහය, ...

උසස්පෙළ - ආර්ථික විද්‍යාව
- කතාකරනECON-බැඳුම්කර - "බැඳුම්කර".....මේ වචනෙ නම් අනත්තවත් අහලා ඇති නේද ? ඒත් හරියට ම දන්නේ නෑ නේද බැඳුම්කර කියන්නේ මොනාද , මොකද්ද ඒවයෙන් කරන්නෙ කියලා... හ්ම්ම්..හරි වැඩිකතා ...

උසස්පෙළ - ආර්ථික විද්‍යාව
12 වසර ,3 වෙනි පාඩම - වෙළඳපොළ ක්රියාකාරීත්වයට රජයේ මැදිහත් වීම - එම පාඩමෙහි එන , මිල ප්රතිපත්ති යටතේ ඇති උපරිම මිල සීමාකරණය පිළිබඳව කෙටියෙන්,පැහැදිලිව හදාරමු ...

4-වසර - සිංහල
ශිෂ්යත්ව විභාගය සදහා පෙර පුහුණු බහුවරණ ප්රශ්න පත්ර 11 ප්රශ්නයකපිළිතුරකට ලකුණු2.5ක් ලබා දෙන්න )ගොරෝවන ඖෂධය ලබා දෙන්නේ? (1) ගවයා ය (2) ලේනා ය (3) කස්තුරි මුවාය (2)අපිරිසිදු ජලය පානය ...

උසස්පෙළ - දේශපාලන විද්‍යාව
රාජ්යයේ උපත රාජ්යය බිහි වූයේ කෙසේ ද යන්න පිළිබඳ ව ඉදිරිපත් වූ මතවාද රාශියක් දේශපාලන විද්යාව තුල දැකිය හැක. එසේ ම මෙම මතවාද එකිනෙකින් වෙනස් ද ...

13-වසර - SFT
01. පහත සඳහන් පද අර්ථ දක්වන්න, (a) දෛශික රාශි (b) අදීශ රාශි (c) ස්කන්ධය (d) ගම්යතාව 02. නිව්ටන්ගේ පලමු නියමය අර්ථ දක්වන්න. 03. නිව්ටන්ගේ දෙවන නියමය අර්ථ ...

13-වසර - SFT
01. (i) දිලීරයක් ඇඳ ප්රධාන කොටස් 5 ක් නම් කරන්න. (ii) දිලීර වල පෝෂණ ක්රමය සඳහන් කරන්න. (iii) ඒකසෛලීය දිලීරයක් සඳහා උදාහරණයක් දෙන්න. (iv) දිලීර වල වංශ ...

13-වසර - SFT
01. පෘථිවියේ සෑම ස්ථානයකම ක්ෂුද්රජීවීන් හමු වේ. එම ක්ෂුද්රජීවීන්ගෙන් කිහිපදෙනෙකු පහත සඳහන් කොටුව තුළ ලැයිස්තු ගත කර ඇත. එම කොටුව තුළ දී ඇති ක්ෂුද්රජීවීන් ඇසුරින් ...

13-වසර - SFT
ක්ෂුද්රජීව විද්යාව ප්රශ්න අ.පො.ස උසස් පෙළ තාක්ෂණවේදය විෂය ධාරාවේ තාක්ෂණවේදය සඳහා විද්යාව විෂයේ අන්තර්ගත පාඩමක් වන ක්ෂුද්රජීව විද්යාව කියන පාඩමෙන් විභාගයට පැමිණිය හැකි ප්රශ්ණ පහත දක්වා ...

උසස්පෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
1. HTML ආශ්රිත පහත දැක්වෙන ප්රකාශ සලකන්න. (2018 A/L -14) A - අතරික්සු කවුළුවක් බහුවිධ කොටස් වලට බෙදීමට HTML රාමු භාවිත කෙරේ. B - ...