බ්‍රාහ්මණ - ශ්‍රමණ සංස්කෘතීන් අතර විශේෂතා 1


ප්‍රාග් බෞද්ධ භාරතීය ආගමික සමාජයේ පැවති ප්‍රධාන ආගමික සංස්කෘති 2 ක් වෙයි.

1. බ්‍රාහ්මණ ආගමික සංස්කෘතික සමාජය

2. ශ්‍රමණ ආගමික සංස්කෘතික සමාජය

බෞද්ධ ත්‍රිපිටක ග්‍රන්ථවල බහුලව භාවිත පද පෙලක් ලෙස " යේ කේචි සමණ බ්‍රාහ්මණ " එයින් ප්‍රකාශ වන්නේ එවකට පැවති ඉහත සඳහන් ආගමික සංස්කෘතික දෙක පිළිබඳවයි.

       මෙම සංස්කෘතීන් දෙක අතරින් බ්‍රාහ්මණ සංස්කෘතිය වඩාත්ම පෞරාණික ය. බ්‍රාහ්මණ සංස්කෘතිය  වෛදික සමාජයේ පසුකාලීන යුගයෙන් ආරම්භවී බුද්ධ කාලය තුළ ත් බෙහෙවින් ව්‍යාප්ත ව පැවැති බවට සාධක ඇත. ශ්‍රමණ ආගමික සමාජයට එතරම් දිගු ඉතිහාසයක් නැත. එහෙත් ශ්‍රමණ ආගමික සමාජය භාරතය පුරා ඉතා කෙටි කාලයක් තුළදී ශීඝ්‍රයෙන් ව්‍යාප්ත විය. මෙම සංස්කෘතීන් පිළිබඳ වැඩිපුර කරුණු අධ්‍යනය කළ යුතු අතර එබැවින් එකී සංස්කෘති 2 දෙක වෙන වෙනම සලකා බැලීම යෝග්‍ය වබ්‍රහක්මන සංස්කෘතිය 

බ්‍රාහ්මණ සංස්කෘතිය

බ්‍රාහ්මණ යනුවෙන් ප්‍රකාශිත අර්ථය විමසා බැලීමේ දී විවිධ යුගවල විවිධ අර්ථ උද්දීපනය සඳහා භාවිතා වූ බවක් පෙනේ. වෛදික යුගය තුළ බ්‍රහ්මන් යන්න යෙදී ඇත්තේ මන්ත්‍රය - ආයාචනය යන අර්ථ ප්‍රකාශ කිරීම සඳහා යන්න ඉන්ද්‍රිය දර්ශන ග්‍රන්ථ තුළින් පැහැදිලි වේ. බ්‍රාහ්මණ සමය තුළ භාවිත මන්ත්‍ර ආදිය පිටුපස පවත්නා ගුප්තමය මායාකාරී බලය බ්‍රාහ්මණ යන්නෙන් අර්ථවත් වී ඇත. " බෘහ " යන ධාතුවෙන් නිපන් පදයක් ලෙස හඳුනාගෙන ඇති බ්‍රාහ්මණ යන වචනයෙන් " ඉදිරියට පුපුරා යාම " යන අර්ථය දෙන්නේ යැයි විද්වත් පිළිගැනීමයි. විවිධ අර්ථ දෙමින් භාවිත බ්‍රහ්ම යන වචනය බුද්ධ කාලය තුළ ද අර්ථ ගැන්වූයේ " මේ තත්ත්වයන් උපන්නේ යමකින්ද , උපන් ඔවුන් ජීවත් වන්නේ යමකින්ද , ඔවුන්ගේ මරණයෙන් පසු ඔවුන් ඇතුළු වන්නේ යමකට ද , ඒ බ්‍රාහ්මණ " ලෙසටයි. ඒ බව තෛත්තරීය උපනිෂදයේ එන " යතෝවා ඉමානි භූතානි ජායන්තේ යේන ජාතානි ජීවන්ති , යත් ප්‍රයන්ති අහිසoවිශන්ති තද් බ්‍රහ්මා " යන සටහනින් පැහැදිලි වේ. 

            මෙකී බ්‍රහ්ම සංකල්පයක් ඉදිරිපත් වන බ්‍රාහ්මණ සංස්කෘතිය නම් වේ. ආගමික සංස්කෘතිය ඊට ඊටම ආවේණික වූ මූලික ලක්ෂණ රැසකි. 

  • සර්ව  බලධාරී ඒක දේව සංකල්ප 
  • වර්ණ භේදය
  • ස්ව ධර්ම
  • ආශ්‍රම ධර්ම
  • යාගය
  • උපනයනය
  • ආපද් ධර්ම
  • ආත්මවාදය
  • ශ්‍රැතියට මුල්තැන දීම
  • ඉඳුරන් පිනවීම
  • බ්‍රාහ්මණ ආධිපත්‍යය
  • සිතීමට හා විමසීමට නිදහසක් නොවීම
  • කාන්තා නිදහස සීමා කිරීම
  • විමුක්තිය ලෙස බ්‍රහ්මත්වය දැක්වීම

බ්‍රාහ්මණ සංස්කෘතිය අනේකවිධ ලක්ෂණ හා ඉගැන්වීම් අතර මූලික වන්නේ මෙම ඉහත ලක්ෂණය. භාරතීය සමාජයේ ජනතා බලය සිය මතයට  අවනත කර ගැනීම උදෙසා වෙසෙසින් ම ඉවහල් කර ගනු ලැබූයේ මෙම ඉගැන්වීම් සමුදායයි . එබැවින් ඒවා බ්‍රාහ්මණ  සංස්කෘතික ලක්ෂණ ලෙස හඳුනා ගත හැකි වෙයි.

කිසිවකු විසින් නොදුටු විශ්ව කතෘ , විශ්ව මාපක , සර්ව දර්ශි , සර්ව වාග්  පථාතීර්ණ බ්‍රාහ්මණ සංකල්පයක් මූලිකව ඉදිරිපත් වේ. මෙකී ගුණ සමුදාය කින් යුක්ත බ්‍රහ්ම තෙමේ බ්‍රාහ්මණ,  ක්ෂත්‍රීය, වෛශ්‍ය , ශුද්‍ර ලෙස සිය ශරීර අංග පසඟ පදනම් කරගෙන වර්ණ සතරක් නොවන ලැබෙයි පිළිගැනේ.මෙම වර්ණ හතර අයිතිවාසිකම් හා සමාජමය අගය අඩු වන ආකාරයට මවනු ලැබ ඇත. එකී වන්නට නියමිත කර්තව්‍ය ප්‍රමාණයක්ද කුලයට අනුගතව පැවරී ඇත. එකී දේවල් ස්ව ධර්ම ලෙස හඳුන්වනු ඇත.කුලයේ පැවැත්ම උදෙසා එම කුල කටයුතු ඉටු කළ යුතු වන්නේමය .නැතහොත් දඬුවම් පැමිණෙයි. කුලයේ පුරුෂයන් විසින් අනුගමනය කළ යුතු වූ ආශ්‍රම ධර්ම ශුද්‍ර සමාජයට හිමි නොවිණි. ආර්ය ජනයා සිය ජීවිතයේ යුග සතරකට බෙදා ඉගෙනීම , ගෘහවාසී ව කාම භෝගී ව සැප විඳීම , තපස් රැකීම , උග්‍ර තපස් චර්යා යන කටයුතු ඉටු කළහ. බ්‍රාහ්මණ  සමාජයේ පුරුෂයින් අනිවාර්යෙන්ම මෙම ආශ්‍රම ධර්ම අනුගමනය කළ යුතුය . 

   බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් අතර ප්‍රධාන ආගමික සංස්කාරය වන්නේ යාගයයි. එලොව මෙලොව සැපය උදෙසා යාගය කලයුතුමය.  විමුක්තිය ලැබීමේ එකම මාර්ගය වන්නේ යාග පැවැත්වීමයි. ඔයාගේ මගින් අන්තරීක්ෂය වෙසෙන මහාබ්‍රහ්ම පිදේ. මෙය අනිවාර්යයෙන් ම කළ යුතු ආගමික චාරිත්‍රයකි.

  උපනයනය යනු ආර්ය සමාජයේ උසස් තම සංස්කාර චාරිත්‍රයයි. ශුද්‍ර ජනයා හැර ඉතිරි කුල ගත පුරුෂයන් සමාජ අයිතිවාසිකම් හා වගකීම් ලැබීමෙහි ලා පවත්වන ආගමික චාරිත්‍රය අපනයනයයි. එය දෙවන උපතක් ලෙස ද්වීජ වීමක් ලෙසත් හැඳින්වේ.උපනයනය ලැබීමෙන් සිල්වත්බව සුරැකෙන අතර ම සමාජ ප්‍රවේශය සැළකෙයි. උපනයනය නොලබන්නා සමාජය තුළ කුලවතුන් සිල්වතුන් ලෙස නොපිළිගනී.

 හදිසි කරදර කම්කටොළු අවස්ථාවන්ට මුහුණ දීමේදී කුලයේ පාරිශුද්ධත්වය ආරක්ෂා කර ගැනීමට අනුගමනය කෙරෙන චාරිත්‍රය ආපද් ධර්ම නමින් හැදින්වේ. බ්‍රාහ්මණ  සමාජ සම්මතයට අනුව සාමාන්‍යයෙන් ඒ ඒ කුලවතුන් සිය ස්ව ධර්ම වල පමණක් නිරත විය යුතුය.නැතහොත් කුලය දූෂණය වේ. එනමුත් හදිසි  විපත්ති අවස්ථාවකදී තම කුලයට පහළ කුලවල කටයුතු වලට කටයුතුවලට යෙදීමට අවසර ඇත.

බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් තුළ ආත්මවාදය පිළිගැනේ. පුද්ගලයා ලබන ආත්මය දිගින් දිගට ගමන් කරන බවත් අවසානයේ  බ්‍රහ්මත්වයට පත් වන බවත් ඉගැන්වේ.මෙසේ බව සංසරණ ආත්මයක් ගැන කළ ඉගැන්වීම් බ්‍රාහ්මණ ආත්ම වාදය නමින් හැඳින්වේ.

බ්‍රාහ්මණයෝ ශ්‍රැතියට මුල් තැනක් ලබා දුන්හ. මහා බ්‍රහ්ම විසින් ප්‍රකාශිත සියල්ල පරම සත්‍ය වන්නේ ය. චතුර්වේදය පරම දේව වාක්‍ය වන්නේය. එබැවින් ප්‍රශ්න නොකොට සැක නොකොට සියල්ල පිළිගත යුතුමය. ඒ අනුව කටයුතු කළ යුතුය. එය විමුක්ති මාර්ගයට ප්‍රවේශයක් ලෙස සැලකේ.

  බ්‍රාහ්මණ  පූජකයෝ  බ්‍රහ්මචාරීන් නොවූහ. විවාහක ව ජීවත් වූහ.බ්‍රාහ්මණ පූජකයෝ යාගහෝම වලින් ලැබෙන ආදායමින් සුඛෝපභෝගී ජීවිත ගත කළහ.  අභිනිෂ්ක්‍රමණය හෝ ගෘහවාසීන් තොරව බ්‍රහ්මචාරී ජීවිතය ගත කළ පිරිසක් නොවේ. අඹුදරුවන් පෝෂණය කළහ. තරුණ කාලය තුළ පංචේන්ද්‍රියන් අසීමාන්තිකව  පිනවීය. තරුණ  කාලය සැපසේ විසීමට ද , වයස්ගත වූ පසු පින් කිරීමට ද ඔවුහු පෙළඹී සිටියහ . බොහෝ දෙනකු පූජක ධූරය ලැබූයේ වයස් ගත වූ පසුවයි.




737

ලිපිය කියවා ඇති ගණන
737

ලිපිය බෙදාගන්න


විෂයට අදාල වෙනත් ලිපි


උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ප්‍රාග් බෞද්ධ භාරතීය ආගමික සමාජයේ පැවති ප්‍රධාන ආගමික සංස්කෘති 2 ක් වෙයි. 1. බ්‍රාහ්මණ ආගමික සංස්කෘතික සමාජය 2. ශ්‍රමණ ආගමික සංස්කෘතික සමාජය බෞද්ධ ත්‍රිපිටක ග්‍රන්ථවල බහුලව භාවිත පද පෙලක් ලෙස " යේ කේචි සමණ බ්‍රාහ්මණ " එයින් ප්‍රකාශ වන්...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය සිදුවූ නව ප්‍රවණතා.= භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය පිළිබඳව කරුණු සාකච්ඡා කිරීමේදී කිරීමේදී ප්‍රථමයෙන්ම කෘෂි ආර්ථිකයේ සැලකිල්ල පිළිබඳව අවබෝධයක් ලබාගත යුතුය කෘෂි ආර්ථිකයේ ගොආර්ථිකයේ ගොවිතැන සත්ව පාලනය හා බද්ධව පවතී ගොවිතැන තුළින් වී ගොවිතැන ප්‍රමුඛ ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
වජ්ජි රාජ්‍යය =         සොළොස් මහා ජනපද  අතරින් ප්‍රශස්ත  සමූහාණ්ඩුව හෙවත් ගණ පත්‍ර පාලනයක් පැවති රාජ්‍ය වශයෙන් වජ්ජි රාජ්‍යය  දැක්විය හැකිය.උතුරින්  කෝසලය ද දකුණේන් සදා නිර්න නදිය  සීමා වන අතර එහි අගනුවර...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ ප්‍රතිමාවල ආසන  බුද්ධ ප්‍රතිමා නෙළීමේදි ශිල්පියාගේ අවදානය යොමු වූ ලක්ශණයක් ලෙස ප්‍රතිමා කලාව සම්බන්ද වී ඇති ආසන හදුන්වා දිය හැකිය."ආසන"යන වචනයේ සාමාන්‍ය තේරුම හිදගැනීම සදහා පාවිච්චි කරන ආධාරකය යන්නයි.එහෙත් මෙය පාලියෙහි පැහැදිලි කරන්නේ"ආස...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
නිගන්ඨනාථ පුත්ත තුමාගේ චරිතය හා සිදුහත් බෝසත් චරිතය එකිනෙක සසදා බැලිමේදි කිසියම් සමාන කමක් දක්නට ලැබේ. එසේමඉගැන්වීම් අතරද සමානකම් සේම යම් යම් විශමතාාවන්ද දක්නට ලැබේ.සෙසු ශාස්තෘවරැන් හා සසදා  බැලීමේදි කර්මය පිළිගැනීම අත්තනාථ පුත්ත තුමා ඉදිරියෙන්ම සිටි බුදුරජානන් වහන...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ශ්‍රමන සම්ප්‍රධාය නියෝජනය කළ තවත් ශාස්තෘවරයෙකු වශයෙන් මක්කලී ගෝසාලයන් හැදින්විය හැක.අාජිවක සම්පුධායේ ප්‍රධානියා ලෙසද ඔහු හදුන්වනු ලැබේ.ඔහු පිලිබද ජෛක භගවති සුත්‍රයේ සදහන් වන්නේ ඔහුගේ පියා සිගමන් යැදු මංඛ බවයි. එම නිසා මක්කලි ගෝසල ලෙසද ඔහු හදුන්වා ඇත. ගවක...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
 ලක්දිව භාණක පරම්පරාව. ලක්දිව භාණක පරම්පරාවන් ආරම්භ වන්නේ මිහිදු මහාරහතන් වහන්සේගේ ලංකාගමනයෙන් පසුවය. සමන්ත පාසාදිකාව, පරිවාර පාළිය, සුමංගල විලාසිනිය වැනි සාහිත්‍යය මූලාශ්‍රයන්ගෙන් ඒ පිළිබදව තොරතුරු ලබාගත හැකිය. එම තොරතුරුවලට අනූව ලංකාවේ අටලොස් භාණක පරම්පර...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාණක පරම්පරා. බුද්ධ ධර්මය ග්‍රන්ථාරෑඪ කිරීම දක්වා රැකගෙන එන ලද භික්ෂූන් වහන්සේලාගේ පරම්පරාව භාණක පරම්පරාව ලෙස හදුන්වයි. බුදුන් දවස සැවැත්නුවර මහා සෘර්ධිමත් රහතන් වහන්සේලාගෙන් පිරි පැවතුණේය. නමුත් එම කාලයේ සද්ධර්මය පොත්පත්වල සඳහන් වූයේ නැත. භික්ෂූන් වහන්සේලා අතර මුඛ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශනා කරන ලද ධර්මය මේ දක්වා නිර්මලව පැවතීම සදහා අතීතයේ යෙදූ ධර්ම සංරක්ෂණ විධීන් හේතු විය. විශේෂයෙන්ම බුද්ධ පරිනිර්වාණයෙන් කෙටි කලකට පසුව එම සංරක්ෂණ ක්‍රම අනුගමනය කිරීමේ අවශ්‍යතාවයද ඇති විය. ඒ අනූව නොයෙක් ක්‍රමයන් ධර්මයේ පැවැත්ම උදෙසා...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බෞද්ධ අධ්‍යාපනය. ගුප්ත යුගයේ අධ්‍යාපනය මූලිකවම ආගමත් සමගම ක්‍රියාත්මක විය. හින්දු දහම වටා හින්දු අධ්‍යාපනයත් බුදු දහම වටා බෞද්ධ අධ්‍යාපනයත් කේන්ද්‍රගත විණි. හින්දු අධ්‍යාපනයේදි අග්‍රහාර ගම් හරහා එය ලබා දෙන ලදි. බෞද්ධ අධ්‍යාපනය ආරාම ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ ප‍්‍රතිමාවේ ආසන. මෙයින් අදහස් වන්නේ බුදු පිළිමයේ දෙපා තබා තිබෙන ආකාරයයි. • පද්මාසන පද්මාසනයක් ආකාරයට ඉදගැනීම මෙයින් අදහස් වේ. මෙහි ඉරියව් ලෙස දනහිස් නමා පතුල් උඩු අතට හැරුනු පරිදි දකුණු පාදය වම් කලවයට උඩින් ද වම් පාදය දකුණු කලවයට උඩින් ද සිටින ආකාරය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුදු පිළිම. ගුප්ත යුගයේ කලාකරුවා බුද්ධ ප්‍රතිමාට නව මුහුණුවරක් දුන්හ. ගන්ධාර සම්ප්‍රදායේදි ලෞකිකත්වයට බරව ප්‍රතිමා නිර්මාණය කළහ. නමුත් ගුප්ත යුගයේදි ප්‍රතිමාවට ආධ්‍යාත්මික ගුණ ආරුඪ කරන ලදි. ප්‍රතිමාවේ ශාරීරික අංග නිරූපණයේදි ඉතා සියුම් ලෙස පෙන්වම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බෞද්ධ සාහිත්‍යය හා දර්ශනයන්ගේ වර්ධනය. ගුප්ත යුගයේ ප්‍රධාන ආගම වූයේ හින්දු ආගමයි. එය මුල් කරගෙන සාංඛ්‍ය හා යෝග, න්‍යාය, වෛශේෂික, වේදාන්ත, මීමාංසා යන ෂඩ් දර්ශනය දියුණු විය. ඒ හා සමගම බෞද්ධ දර්ශනයද ක්‍රමානුකූලව දියුණු විය. දැනට සොයාගෙන ඇති පරිදි ඉන්දිය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ගුප්ත යුගයේ ආගමික පසුබිම. ගුප්ත යුගයේ අගාමික පසුබිම සකස් වූයේ හුදෙක් හින්දු දහම හා සංස්කෘතිය මුල් කරගෙනය. මෞර්ය යුගයේදි බමුණන්ගේ ගිලිහි ගිය ඒකාධිපති බලය මෙම යුගයේදි ඔවුන් නැවත ලබාගන්නා ආකාරයක් දැකිය හැක. රාජ්‍ය පාක්ෂික භාවය හිමි වීමත් සමග බමුණන් හින්දු දහම රට පුරා ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතයේ ගුප්ත රජවරුන්ගේ පාලන කාලය සෑම අංශයකින්ම දියුණුවට පත් වූවකි. මෙම යුගයේදි සාහිත්‍යය, කලාව, සංගීතය, ආගම හා සංස්කෘතික යන අංශ සියල්ල උච්චතම අවස්ථාවන්ට පැමිණියේය. මෙහිදි සැලකිය යුතු විශේෂයක් වන්නේ ආගම වටා ඉහත සෑම අංශයක්ම ගොඩ නැගීමයි. හින්දු ජෛන බෞද්ධ යන ආගම් තුනම ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
සාමාජයීය සහ සදාචාරාත්මක හැසිරීම පිළිබඳව සකච්ඡා කරන විට මුලිකවම බුද්ධ වචනයෙන් සමාජයට දුන් අවවාදය “පංච ශීලයයි”. මෙය නීතියක් නොව අවවාදයකි. ඒ නිසාවෙනි, සිංහල බෞද්ධ සමාජයේ බොහෝ දෙනෙක් මෙම උතුම් අවවාදයට පිටුපා කටයුතු කරන්නේ. පංච ශීලය අනුගමනය කරන සමාජයක සාධාරණ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
අ.පො.ස උසස් පෙළ “බෞද්ධ ශිෂ්ඨාචාරය” බුද්ධ කාලීන භාරතයේ සමාජ සංස්ථාව - පාඩම 1   බුද්ධ කාලීන භාරතීය සමාජය බ්‍රාහ්මණ වෙද ධර්මයන්ට සහ බ්‍රාහ්මණ විනය නීති රීතීන්ට අනුව හැඩ ගැසී පැවතින. ඊශ්වර ඇදහීම, ඊශ්වර නිර්මාණවාදය යන ප්‍රධාන අංග බ්‍රාහ්ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
කාන්තාව පිළිබඳ බෞද්ධ ඉගැන්වීම. විනය පිටකයේ - චුල්ලවග්ගපාළි නම් ග‍්‍රන්ථයේ දැක්වෙන භික්‍ඛූණී ඛන්ධකයට අනුව බුද්ධත්වයෙන් වසර පහකට පසුව කාන්තාවන්ට පැවිද්ද සඳහා අවසර ලැබුණි. එය භාරතීය සමාජය තුළ කෙතරම් විශාල පරිවර්තනයක් සිදු කලා ද යන්න ථෙරීගාථා පාළිය පරික්‍ෂ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ෂට් ශාස්තෘවරු බුද්ධ කාලීන භාරතයේ බෙහෝ දෙනා දන්නා(ඤූතො) යසස පැතිරුණු (යසසසී) බොහෝ දෙනා විසින් යහපත් යැයි සම්මත කරණ ලද ( බහුජනා සාධු සම්මතො) බොහෝ පැවිදි ශිෂ්‍ය පිරිසක් පිරිවරා සිටි ( සංඝී) විශාල පිරිසකට ආචාර්යවරු වූ ( ඝනාචරියෝ) තීර්ථංකර මුනිවරු යැයි ප‍්‍රසිද්...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ කාලීන භාරතීය ශ‍්‍රමණ සම්ප‍්‍රදාය භාරතීය ශ‍්‍රමණ සම්ප‍්‍රදාය කවදා කෙසේ ආරම්භ වූ වාදැයි නිශ්චය කළ නොහැකිය. ඒනිසාම ඒ පිළිබඳ ව විද්වතුන් අතර විවිධ මත මතාන්තර පවතී. අවබෝධයේ පහසුව සඳහා ඒවා පහත පරිදි පෙළ ගැස්විය හැකිය. x භාරතීය ශ‍්&z...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
යාගය මුල් කාලීනව සරල සුගම එමෙන්ම කෘතවේත්‍වය ප‍්‍රමුඛ කරගෙන යාගය ආරම්භ විය. මානව ඉතිහාසයේ ප‍්‍රකට ලක්‍ෂණයක් වන්නේ තමා හා අවට භෞතික ලෝකය තේරුම් ගැනීමට දරණ ලද උත්සාහයයි. එහි ප‍්‍රතිඵලයක් වශයෙන් ස්වාභාව ධර්මය තමාට වඩා බලගතු බලවේගයක් බවත්, තම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ස්ව ධර්ම තම ආධිපත්‍ය සමාජයේ තවදුරටත් තහවුරු කරගනු වස් සමාජමය වශයෙන් හා ආර්ථිකමය වශයෙන් බලවත් සෑම සමාජ කාර්යයක්ම තම වසගයෙහි පවත්වා ගැනීම උදෙසා ඒ ඒ වර්ණය විසින් කළ යුතුයයි. නිර්දිෂ්ට කාර්ය පටිපාටියක් දක්වන ලද අතර එය ස්වධර්ම ලෙස හැඳින්වීය. මනුස්මෘතියෙහි එකී ස්වධර්ම ප...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතීය බ‍්‍රාහ්මණ සමාජ ධර්ම ප‍්‍රාග් වෛදික මොහෙන්දොජාරෝ- හරප්පා ශිෂ්ටාචාර යුගයන් පසුකරමින් පැමිණි භාරතීය සංස්කෘතිය ආර්යාගයනයත් සමග සුවිශේෂී පරිවර්තනයකට නතු විය. එහිදී ස්වදේශික අනාර්ය ජනයාගේ සංස්කෘතිය යටිපත් කරගෙන පැන නැගි ආර්ය සංස්කෘතිය භාරතයේ ස්ථාපිත ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
වික‍්‍රමශිලා විශ්වවිද්‍යාලය හා අධ්‍යාපන රටාව උතුරු ඉන්දියාවේ මගධයට වන්නට පිහිටි වික‍්‍රමශිලාව ගංගා නම් ගග අසබඩ පිහිටා ඇත. විශ්වවිද්‍යාලය ආරම්භ කර ඇත්තේ පාල රාජ වංශයට අයත් ධර්මපාල නම් රජු විසිනි. නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයේ සහෝදර ආයතනයක...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයෙහි අධ්‍යාපන රටාව  නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලය ක‍්‍රි. ව. 07 වන සියවසේ භාරතයේ පැවති ප‍්‍රධානතම විශ්වවිද්‍යාලය වශයෙන් හදුනා ගත හැකිය. මෙම විශ්වවිද්‍යාලය මහායාන බුදු දහම ඉගැන්විමේ මධ්‍යස්ථානයක් වශයෙන් ප‍්...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධකාලින සමාජයේ පැවති බුද්ධි විරෝධි මත         01.    දේව දත්ත හිමියන්ගේ පංචවාර අයාචනය       02.    කොසැඹැනුවර ධර්මද්‍රර, විනයද්‍රර භික්ෂුන්ගේ ගැටළුව       03....
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
  ධර්ම සංගායනා බුදුවරයෙක් ලෝකයේ පහළවීම යනු ඉතාමත් දුර්ලභ සංසිද්ධියකි. සම්මා සම්බුදු රජාණන් කෙනෙකුන් ලොව පහල වූ පසු දුක්විදින සියලුම ලෝක සත්වයින්හට තමන් විසින් පෙර කළ පව් පින් අනුව සංසාර ගමනෙන් එතෙරවීමට එනම් සියලු කෙලෙස් දුරුකර නිවන් යාමට මහගු අවස්ථාවක් උදාවේ. බුද...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ධම්මපදය - යමක වග්ගය   1.මනෝ පුබ්බංගමා ධම්මා මනෝ සෙට්ඨා මනෝමයා මනසා චේ පදුට්ඨේන භාසතිවා කරෝතිවා තතෝ නං දුක්ඛමන්වේති චක්කංව වහතෝ පදං සිත සිතිවිලි වලට පෙරටුවේ. සිත සිතිවිලි වලට ශේෂ්ඨවේ. සිතිවිලි සිතින්ම උපදී. ඉතින් යමෙක් කිලිටි සිතින් යමක් කරයි නම් හෝ වේවා කියයි නම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
පළමු ධර්ම සංඝායනාවට පසුබිම් වු හේතු බුදුරදුන් ධරමාන අවධිය:                                බුදුරජාණන් වහන්සේ ධරමාන අවධිය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ශාසනයේ චිරස්ථිතියට බලපෑ ධර්ම සංඝායනා                                    පළමු ධර්ම සංඝායනාව (සංඝායනා...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
උපසම්පදාව.   භික්ෂුවක් සාමණේර තත්ත්වයේ කෙතරම් කාල සීමාවක් සිටියත් භික්ෂු සසුන තුළ හිමිකාරීත්වයක් ලැබෙන්නේ එම සාමණේර බවින් ඔබ්බට යාමෙනි.එනම් උපසම්පදාව ලැබීමෙනි.උපසම්පදාව යනු වගකීම් සහිත පරිපූර්ණ භික්ෂුත්වයට එළඹීමයි.මහලු පැවිද්ද , අධිශීලයට පත්වීම නැතහොත් සාමණේර බවින...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
රාජ්‍ය පාලනය සඳහා බෞද්ධ ඉගැන්වීම්.   රාජ්‍යයක පාලන තන්ත්‍රය ගොඩ නගා ගත යුතු ආකරය බුදුන්වහන්සේ දේශනා කොට ඇත.දීඝ නිකායේ චක්ඛවත්තී සීහනාද සූත්‍රය, කූඨ දන්ත සූත්‍රය, අග්ග්ඤ්ඤ සූත්‍රය මගින් ධාර්මික රාජ්‍ය පාලනය පිළිබඳ උපදෙස් දැක්වේ.කිසියම් ර...
S K Sampath Sandaruwan Kumara

උසස්පෙළ බුද්ධ ධර්මය

අනෙකුත් ලිපි
12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
නාට්ය කලාවේ සීමා නාට්ය කලාව වෙනත් කලා මාධ්යන් හා සැසදීමේදී ඊට අවේනික සීමා රැසක් හදුනා ගත හැකිය. නාට්ය හා කතා කලාව කතා කලාව යන්නෙන් 'නවකතාව','කෙට් ...

12-වසර - රසායන විද්‍යාව
සිදුවන ක්රියාවට අනුව එන්තැල්පි විපර්යාස වර්ග කිරීම 01.සම්මත උත්පාදන එන්තැල්පිය සම්මත අවස්ථාවේ ඇති සංයෝග මවුල එකක් සම්මත අවස්ථාවේ ඇති එහි සංඝටක මූලද්රව්ය වලින් උත්පාදනය කිරීමේදී සිදුවන සිදු ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙය ඔබගේ ආර්ථික විද්යා දැනුම වැඩි කර ගැනීමටත්,කාලීන සාමාන්ය දැනුමවැඩි කර ගැනීමටත් ඉවහල් වන ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙය ඔබගේ ආර්ථික විද්යා දැනුම වැඩි කර ගැනීමටත්,කාලීන සාමාන්ය දැනුමවැඩි කර ගැනීමටත් ඉවහල් වන ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
රංග රිද්මය (Rythem of Acting ) නාට්ය ප්රෙක්ෂක මනසේ"යථාර්ථයේ මායාව"ගොඩනැගීම බහුතරයක් රංගනයන් මගින් සිදු වෙි. රංග රිද්මය ඊට මනා පිටුබලයක් වෙි.රංග රිද්මය අමතන්නේ ප්රේක්ෂක වින්දනයට හා ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
නාට්ය හා රංග කලාවෙි මුලික සංකල්ප ෴ සමාරෝපය (Impersonation ) ක්ෂණික නිරූපණය(Quick portray) අවස්ථා නිරූපණය(Situation portray ) භූමිකා නිරූපණය(Caractor portray) සමාරෝපය (Impersonation ) පවතින සැබෑ යථා ස්වරූපයෙන් බැහැරව වෙනත් අයෙකුගේ ව්ලිසය ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
අනුකරණය(Imitation) අනුකරණය ,ප්රාග් ඓතිහාසික යුගයේ සිට පැවෙතෙන සහජ මානව ක්රියාවලියකි.මිනිසා විද්යාත්මක, තාර්කික චින්තනයෙන් ලෝකය හැසිරවීමට පටන් ගැනීමට පෙර මිත්යාවෙි දැඩිව එල්බ සිට්යේය. ස්වභාවධර්මයේ වස්තූන්ට හා ක්රියාවන්ට ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
නෘත්ත,නෘත්ය,නාට්ය ඉහත සඳහන් නෘත්ත,නෘත්ය,නාට්ය යන මෙි වචන තුන නාට්ය ශාස්ත්රයේ යේදී ඇත්තේ ඊට ආවෙිණික විශේෂ අර්ථ පදනමි කරගෙනය. මෙ⁣ම වචන තුන සංස්කෘත "නෘත්" ධාතුවෙන් ද එසේත් ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
කලාව "කලාව"යන වචනය කවදත් විවිධ මත පළකරනු ලබන පදයකි.පැරණි බ්රාහ්මණ පඬිවරු කලාව,රසාස්වාදය සඳහා හේතුවන බව කීහ. කලාව(Art) යනු 'කුසලතාව'යි. කලාව පිළිබදව අර්ථ නිරූපනයට වෙහෙස වුවෝ ඒ ...

11-වසර - ඉංග්‍රීසි භාෂාව
මුලින්ම කියන්න ඕන මේක මගේ පළවෙනි අධ්යාපනික ලිපිය අධ්යන පොදු සහතික පත්රයේ දී ලකුණු දහයක ප්රශ්නයක් වන ප්රස්තාර විස්තර කිරීම හෙවත් bar graph බොහෝ ළමුන් උනන්දුවක් ...