බුද්ධ ප්‍රතිමාවල ආසන වර්ග


බුද්ධ ප්‍රතිමාවල ආසන 

බුද්ධ ප්‍රතිමා නෙළීමේදි ශිල්පියාගේ අවදානය යොමු වූ ලක්ශණයක් ලෙස ප්‍රතිමා කලාව සම්බන්ද වී ඇති ආසන හදුන්වා දිය හැකිය."ආසන"යන වචනයේ සාමාන්‍ය තේරුම හිදගැනීම සදහා පාවිච්චි කරන ආධාරකය යන්නයි.එහෙත් මෙය පාලියෙහි පැහැදිලි කරන්නේ"ආසති එත්ථාති ආසනං'' "යම් තැනක හිදී නම් එය ආසනයයි'' යනුවෙනි.මේ අනුව බුද්ධ ප්‍රතිමා සදහා බහුල වශයෙන් යොදාගෙන ඇත්තේ පදම හා වීර ආසන දෙකයි.එහෙත් කලාතුරකින් බුද්ධ ප්‍රතිමාවක ද මහායාන බෝසත් ප්‍රතිමාවලද මෙම ආසන දෙකට අතිරේකව භද්‍රාසන හා වජ්‍රාසන මූර්තිමත් කර ඇත.

ඒ අනුව එම ආසන වර්ග නම්;

01.පද්මාසන

02.භද්‍රාසන

03.භද්‍රාසන 

04.වජ්‍රාසන                                                                                                                                                                                                             යනු එකී ආසන වර්ගයි.        

01.පද්මාසන 

             පද්මාසන යන්නෙහි තේරුම පද්මයක් ආකාරයට හිදගැනීමයි.දනහිස් නමා පතුල් උඩු අතට හැරුණු පරිදි දකුණු පාදය වම් කලව උඩත්,වම් පාදය දකුනු කලව උඩත් සිටිනා ආකාරයෙන් හිදීම පද්මාසනයයි.මෙය බුද්ධ ප්‍රතිමා මෙන් ම (ජෛන)තීර්ථංකර හා හින්දු දේව ප්‍රතිමාවල ද ඉතාම ජනප්‍රිය ආසනයකි.එසේම යෝගාසන අතරින්  ප්‍රථමාංකය ගනී.ධ්‍යානාසන හා කමලාසන යන නම් ද මේ සදහා භාවිතා වේ.ඌරුබද්ධ ආසනය නමින් පාලි අට්ඨකථාවෙහි දක්වන්නේ පද්මාසනය බව ආචාර්‍ය කඹුරුපිටියේ වනරතන නාහිමියන්ගේ මතයයි.භාවනාවෙහි යෙදී සිටින අවස්ථාවක් ලෙස නිතර පෙළපොත් වල සදහන් වන"නිසීදති පල්ලඞකංආභූජිත්වා උජුං කායං පනිධාය පරිමුඛං සතිං  උපට්ඨපෙත්වා'' යන පාඨයෙහි "පල්ලඞකං ආභූජිත්වා''යන්නෙහි තේරුම බද්ධ පර්‍යංකයෙන් උක්තව සිටීම යනුයි.බද්ධ පර්‍යංකය පද්මාසනය වශයෙන් අටුවාචාර්‍යයන් වහන්සේලා ද පිළිගෙන ඇති හෙයින් බුදුරජාණන් වහන්සේ සාමාන්‍යයෙන් වැඩ සිටින ආකාරය දැක්වීමට ප්‍රතිමා ශිල්පියා මෙම ලක්ෂණය උපයෝගි කර ගැනීම බෙහෙවින් සැලකූ බවට සැකයක් නැත.මේ අනුව මුල් යුගයේ නිර්මාණය කරන ලද බොහෝ භාරතීය බුද්ධ ප්‍රතිමාවන්හි පද්මාසනය දක්නට ලැබේ.දැනට ඉන්දියාවේ මථුරා පුරාවිද්‍යා කෞතුකාගාරයෙහි තිබෙන ක්‍රි.ව.දෙවන සියවසට අයත් අභය මුද්‍රා බුදු පිළිමයත්,බරණැස සාරාණාත් කෞතුකාගාරයෙහි ඇතු පස්වෙනි සියවසට අයත් ධර්මචක්‍ර මුද්‍රා බුදු පිළිමයත්,නිදර්ශන ලෙස දැක්විය හැකිය.ලංකාවේ පද්මාසන බුද්ධ ප්‍රතිමා දැක්නට ලැබෙන්නේ ඉතාමත් කලාතුරකිනි.භාරතයේ හැරුනු විට බුරුම,සියම්,ඉන්දුනීසියාව,චීන,ටිබෙට්,ජපන් ආදි රටවලද බෙහෙවින් ජනප්‍රිය එඊ ඇත්තේ පද්මාසනාරූඩ බුද්ධ ප්‍රතිමා ක්‍රමයයි.

02.වීරාසන 

              ප්‍රතිමා ශිල්පයට අනුව වීරාසනය විස්තර කරන්නේ"එකත්‍රොරුනි සංස්ථාප්‍ය පාදමේකමන්ථතරං උරුං පාදෙ නිවෙශ්‍යයි තද් වීරාසනම දඃරිතම්''  "කලවා එකට තැබූ විට වම් පාදය දකුණු පාදය යටින් හා දකුණු පාදය වම් පාදය උඩින් සිටුන අයුරින් තබා හිද ගැනීම වීරාසන වශයෙනි''.තවත් තැනක කලවා දෙක එකට නො තබා එක පාදයක් කිහිලිය කෙලින් තබා අනෙක් පාදය සමව මුල් පාදයට යටින් දිග හැර සිටීම වීරාසන ලෙස විස්තර කරයි.වීරාසනයට "සුඛාසනය"යන නමද ව්‍යවහාර වේ.ලංකාවේ ඉපැරණි වූත්,කලාත්මක අගය අතින් ශ්‍රේෂ්ඨ වූත්,අනුරාධපුර සමාධි බුද්ධ ප්‍රතිමාව,තොලුවිල බුද්ධ ප්‍රතිමාව,පොළොන්නරුව ගල් විහාර හිදි පිළිමය ඇතුළු ප්‍රධාන පෙලේ සියලුම වැඩසිටින පිළිමවල ඇතුලත් වන්නේ මෙකි වීරාසන ලක්ෂනයයි.

03.භද්‍රාසන 

           හින්දු ප්‍රතිමා ශිල්පයෙහි නිර්දේශිත එසේම බුද්ධ ප්‍රතිමාවන්හි ද දක්නට ලැබෙන තවත් ආසන ක්‍රමයකි.භද්‍රාසනය යනු යහපත් වූ සුභ ආසනයයි.තරමක් උසට තනන ලද විශේෂ ආසනයක් මත හිද කලවා දෙපසට විහිදුවා ආසනයෙන් පහත වැටෙන පා දෙක පීඨයක මත සිටින අයුරින් දැක්වෙන්නේ භද්‍රාසනයයි.බෞද්ධ කලා ශිල්ප පිළිබදව විමර්ශනයන්හි යෙදෙන නූතන විචාරකයන් මෙම ආසනය යුරෝපීය ක්‍රමයට හිද ගැනීම කියාද හදුන්වා ඇත.

04.වජ්‍රාසන 

         ප්‍රතිමා කලාවට අයත් ආසන අතර වජ්‍රාසනයද බෙහෙවින් ප්‍රචලිත වූවකි.එය දීප්‍තියේ සංකේතයකි.වෛදික යුගයේ වජ්‍රය ඉන්ද්‍රගේ සංකේතයයි.මුල් බුදු සමහර අනුව වජ්‍රයෙන් සංකේතවත් කෙරෙන අදහසක් හෝ සංකල්පයක් හෝ දක්නට නො ලැබේ.එහෙත් පසුකාලයෙහි මහායානයේ සංවර්ධනයත් සමග බිහිවූ තන්ත්‍රයානික ඉගැන්වීම්වල "අව්න්‍යාශි බල ශක්ති", "පර මසත්‍ය" යන්නෙහි සංකේතය ලෙස වජ්‍රයට විශේෂ ස්ථානයක් හිමි විය.පසු කලෙක ටිබෙට් චීන රටවල වජ්‍රයානය නමින් නිඛායක් පවා බිහිවීමට මෙම ඉගැන්වීම හේතු විය.

 

 

 

 





උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය සිදුවූ නව ප්‍රවණතා.= භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය පිළිබඳව කරුණු සාකච්ඡා කිරීමේදී කිරීමේදී ප්‍රථමයෙන්ම කෘෂි ආර්ථිකයේ සැලකිල්ල පිළිබඳව අවබෝධයක් ලබාගත යුතුය කෘෂි ආර්ථිකයේ ගොආර්ථිකයේ ගොවිතැන සත්ව පාලනය හා බද්ධව පවතී ගොවිතැන තුළින් වී ගොවිතැන ප්‍රමුඛ ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
වජ්ජි රාජ්‍යය =         සොළොස් මහා ජනපද  අතරින් ප්‍රශස්ත  සමූහාණ්ඩුව හෙවත් ගණ පත්‍ර පාලනයක් පැවති රාජ්‍ය වශයෙන් වජ්ජි රාජ්‍යය  දැක්විය හැකිය.උතුරින්  කෝසලය ද දකුණේන් සදා නිර්න නදිය  සීමා වන අතර එහි අගනුවර...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ ප්‍රතිමාවල ආසන  බුද්ධ ප්‍රතිමා නෙළීමේදි ශිල්පියාගේ අවදානය යොමු වූ ලක්ශණයක් ලෙස ප්‍රතිමා කලාව සම්බන්ද වී ඇති ආසන හදුන්වා දිය හැකිය."ආසන"යන වචනයේ සාමාන්‍ය තේරුම හිදගැනීම සදහා පාවිච්චි කරන ආධාරකය යන්නයි.එහෙත් මෙය පාලියෙහි පැහැදිලි කරන්නේ"ආස...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
නිගන්ඨනාථ පුත්ත තුමාගේ චරිතය හා සිදුහත් බෝසත් චරිතය එකිනෙක සසදා බැලිමේදි කිසියම් සමාන කමක් දක්නට ලැබේ. එසේමඉගැන්වීම් අතරද සමානකම් සේම යම් යම් විශමතාාවන්ද දක්නට ලැබේ.සෙසු ශාස්තෘවරැන් හා සසදා  බැලීමේදි කර්මය පිළිගැනීම අත්තනාථ පුත්ත තුමා ඉදිරියෙන්ම සිටි බුදුරජානන් වහන...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ශ්‍රමන සම්ප්‍රධාය නියෝජනය කළ තවත් ශාස්තෘවරයෙකු වශයෙන් මක්කලී ගෝසාලයන් හැදින්විය හැක.අාජිවක සම්පුධායේ ප්‍රධානියා ලෙසද ඔහු හදුන්වනු ලැබේ.ඔහු පිලිබද ජෛක භගවති සුත්‍රයේ සදහන් වන්නේ ඔහුගේ පියා සිගමන් යැදු මංඛ බවයි. එම නිසා මක්කලි ගෝසල ලෙසද ඔහු හදුන්වා ඇත. ගවක...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
 ලක්දිව භාණක පරම්පරාව. ලක්දිව භාණක පරම්පරාවන් ආරම්භ වන්නේ මිහිදු මහාරහතන් වහන්සේගේ ලංකාගමනයෙන් පසුවය. සමන්ත පාසාදිකාව, පරිවාර පාළිය, සුමංගල විලාසිනිය වැනි සාහිත්‍යය මූලාශ්‍රයන්ගෙන් ඒ පිළිබදව තොරතුරු ලබාගත හැකිය. එම තොරතුරුවලට අනූව ලංකාවේ අටලොස් භාණක පරම්පර...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාණක පරම්පරා. බුද්ධ ධර්මය ග්‍රන්ථාරෑඪ කිරීම දක්වා රැකගෙන එන ලද භික්ෂූන් වහන්සේලාගේ පරම්පරාව භාණක පරම්පරාව ලෙස හදුන්වයි. බුදුන් දවස සැවැත්නුවර මහා සෘර්ධිමත් රහතන් වහන්සේලාගෙන් පිරි පැවතුණේය. නමුත් එම කාලයේ සද්ධර්මය පොත්පත්වල සඳහන් වූයේ නැත. භික්ෂූන් වහන්සේලා අතර මුඛ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශනා කරන ලද ධර්මය මේ දක්වා නිර්මලව පැවතීම සදහා අතීතයේ යෙදූ ධර්ම සංරක්ෂණ විධීන් හේතු විය. විශේෂයෙන්ම බුද්ධ පරිනිර්වාණයෙන් කෙටි කලකට පසුව එම සංරක්ෂණ ක්‍රම අනුගමනය කිරීමේ අවශ්‍යතාවයද ඇති විය. ඒ අනූව නොයෙක් ක්‍රමයන් ධර්මයේ පැවැත්ම උදෙසා...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බෞද්ධ අධ්‍යාපනය. ගුප්ත යුගයේ අධ්‍යාපනය මූලිකවම ආගමත් සමගම ක්‍රියාත්මක විය. හින්දු දහම වටා හින්දු අධ්‍යාපනයත් බුදු දහම වටා බෞද්ධ අධ්‍යාපනයත් කේන්ද්‍රගත විණි. හින්දු අධ්‍යාපනයේදි අග්‍රහාර ගම් හරහා එය ලබා දෙන ලදි. බෞද්ධ අධ්‍යාපනය ආරාම ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ ප‍්‍රතිමාවේ ආසන. මෙයින් අදහස් වන්නේ බුදු පිළිමයේ දෙපා තබා තිබෙන ආකාරයයි. • පද්මාසන පද්මාසනයක් ආකාරයට ඉදගැනීම මෙයින් අදහස් වේ. මෙහි ඉරියව් ලෙස දනහිස් නමා පතුල් උඩු අතට හැරුනු පරිදි දකුණු පාදය වම් කලවයට උඩින් ද වම් පාදය දකුණු කලවයට උඩින් ද සිටින ආකාරය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුදු පිළිම. ගුප්ත යුගයේ කලාකරුවා බුද්ධ ප්‍රතිමාට නව මුහුණුවරක් දුන්හ. ගන්ධාර සම්ප්‍රදායේදි ලෞකිකත්වයට බරව ප්‍රතිමා නිර්මාණය කළහ. නමුත් ගුප්ත යුගයේදි ප්‍රතිමාවට ආධ්‍යාත්මික ගුණ ආරුඪ කරන ලදි. ප්‍රතිමාවේ ශාරීරික අංග නිරූපණයේදි ඉතා සියුම් ලෙස පෙන්වම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බෞද්ධ සාහිත්‍යය හා දර්ශනයන්ගේ වර්ධනය. ගුප්ත යුගයේ ප්‍රධාන ආගම වූයේ හින්දු ආගමයි. එය මුල් කරගෙන සාංඛ්‍ය හා යෝග, න්‍යාය, වෛශේෂික, වේදාන්ත, මීමාංසා යන ෂඩ් දර්ශනය දියුණු විය. ඒ හා සමගම බෞද්ධ දර්ශනයද ක්‍රමානුකූලව දියුණු විය. දැනට සොයාගෙන ඇති පරිදි ඉන්දිය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ගුප්ත යුගයේ ආගමික පසුබිම. ගුප්ත යුගයේ අගාමික පසුබිම සකස් වූයේ හුදෙක් හින්දු දහම හා සංස්කෘතිය මුල් කරගෙනය. මෞර්ය යුගයේදි බමුණන්ගේ ගිලිහි ගිය ඒකාධිපති බලය මෙම යුගයේදි ඔවුන් නැවත ලබාගන්නා ආකාරයක් දැකිය හැක. රාජ්‍ය පාක්ෂික භාවය හිමි වීමත් සමග බමුණන් හින්දු දහම රට පුරා ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතයේ ගුප්ත රජවරුන්ගේ පාලන කාලය සෑම අංශයකින්ම දියුණුවට පත් වූවකි. මෙම යුගයේදි සාහිත්‍යය, කලාව, සංගීතය, ආගම හා සංස්කෘතික යන අංශ සියල්ල උච්චතම අවස්ථාවන්ට පැමිණියේය. මෙහිදි සැලකිය යුතු විශේෂයක් වන්නේ ආගම වටා ඉහත සෑම අංශයක්ම ගොඩ නැගීමයි. හින්දු ජෛන බෞද්ධ යන ආගම් තුනම ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
සාමාජයීය සහ සදාචාරාත්මක හැසිරීම පිළිබඳව සකච්ඡා කරන විට මුලිකවම බුද්ධ වචනයෙන් සමාජයට දුන් අවවාදය “පංච ශීලයයි”. මෙය නීතියක් නොව අවවාදයකි. ඒ නිසාවෙනි, සිංහල බෞද්ධ සමාජයේ බොහෝ දෙනෙක් මෙම උතුම් අවවාදයට පිටුපා කටයුතු කරන්නේ. පංච ශීලය අනුගමනය කරන සමාජයක සාධාරණ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
අ.පො.ස උසස් පෙළ “බෞද්ධ ශිෂ්ඨාචාරය” බුද්ධ කාලීන භාරතයේ සමාජ සංස්ථාව - පාඩම 1   බුද්ධ කාලීන භාරතීය සමාජය බ්‍රාහ්මණ වෙද ධර්මයන්ට සහ බ්‍රාහ්මණ විනය නීති රීතීන්ට අනුව හැඩ ගැසී පැවතින. ඊශ්වර ඇදහීම, ඊශ්වර නිර්මාණවාදය යන ප්‍රධාන අංග බ්‍රාහ්ම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
කාන්තාව පිළිබඳ බෞද්ධ ඉගැන්වීම. විනය පිටකයේ - චුල්ලවග්ගපාළි නම් ග‍්‍රන්ථයේ දැක්වෙන භික්‍ඛූණී ඛන්ධකයට අනුව බුද්ධත්වයෙන් වසර පහකට පසුව කාන්තාවන්ට පැවිද්ද සඳහා අවසර ලැබුණි. එය භාරතීය සමාජය තුළ කෙතරම් විශාල පරිවර්තනයක් සිදු කලා ද යන්න ථෙරීගාථා පාළිය පරික්‍ෂ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ෂට් ශාස්තෘවරු බුද්ධ කාලීන භාරතයේ බෙහෝ දෙනා දන්නා(ඤූතො) යසස පැතිරුණු (යසසසී) බොහෝ දෙනා විසින් යහපත් යැයි සම්මත කරණ ලද ( බහුජනා සාධු සම්මතො) බොහෝ පැවිදි ශිෂ්‍ය පිරිසක් පිරිවරා සිටි ( සංඝී) විශාල පිරිසකට ආචාර්යවරු වූ ( ඝනාචරියෝ) තීර්ථංකර මුනිවරු යැයි ප‍්‍රසිද්...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ කාලීන භාරතීය ශ‍්‍රමණ සම්ප‍්‍රදාය භාරතීය ශ‍්‍රමණ සම්ප‍්‍රදාය කවදා කෙසේ ආරම්භ වූ වාදැයි නිශ්චය කළ නොහැකිය. ඒනිසාම ඒ පිළිබඳ ව විද්වතුන් අතර විවිධ මත මතාන්තර පවතී. අවබෝධයේ පහසුව සඳහා ඒවා පහත පරිදි පෙළ ගැස්විය හැකිය. x භාරතීය ශ‍්&z...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
යාගය මුල් කාලීනව සරල සුගම එමෙන්ම කෘතවේත්‍වය ප‍්‍රමුඛ කරගෙන යාගය ආරම්භ විය. මානව ඉතිහාසයේ ප‍්‍රකට ලක්‍ෂණයක් වන්නේ තමා හා අවට භෞතික ලෝකය තේරුම් ගැනීමට දරණ ලද උත්සාහයයි. එහි ප‍්‍රතිඵලයක් වශයෙන් ස්වාභාව ධර්මය තමාට වඩා බලගතු බලවේගයක් බවත්, තම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ස්ව ධර්ම තම ආධිපත්‍ය සමාජයේ තවදුරටත් තහවුරු කරගනු වස් සමාජමය වශයෙන් හා ආර්ථිකමය වශයෙන් බලවත් සෑම සමාජ කාර්යයක්ම තම වසගයෙහි පවත්වා ගැනීම උදෙසා ඒ ඒ වර්ණය විසින් කළ යුතුයයි. නිර්දිෂ්ට කාර්ය පටිපාටියක් දක්වන ලද අතර එය ස්වධර්ම ලෙස හැඳින්වීය. මනුස්මෘතියෙහි එකී ස්වධර්ම ප...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
භාරතීය බ‍්‍රාහ්මණ සමාජ ධර්ම ප‍්‍රාග් වෛදික මොහෙන්දොජාරෝ- හරප්පා ශිෂ්ටාචාර යුගයන් පසුකරමින් පැමිණි භාරතීය සංස්කෘතිය ආර්යාගයනයත් සමග සුවිශේෂී පරිවර්තනයකට නතු විය. එහිදී ස්වදේශික අනාර්ය ජනයාගේ සංස්කෘතිය යටිපත් කරගෙන පැන නැගි ආර්ය සංස්කෘතිය භාරතයේ ස්ථාපිත ...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
වික‍්‍රමශිලා විශ්වවිද්‍යාලය හා අධ්‍යාපන රටාව උතුරු ඉන්දියාවේ මගධයට වන්නට පිහිටි වික‍්‍රමශිලාව ගංගා නම් ගග අසබඩ පිහිටා ඇත. විශ්වවිද්‍යාලය ආරම්භ කර ඇත්තේ පාල රාජ වංශයට අයත් ධර්මපාල නම් රජු විසිනි. නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයේ සහෝදර ආයතනයක...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයෙහි අධ්‍යාපන රටාව  නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලය ක‍්‍රි. ව. 07 වන සියවසේ භාරතයේ පැවති ප‍්‍රධානතම විශ්වවිද්‍යාලය වශයෙන් හදුනා ගත හැකිය. මෙම විශ්වවිද්‍යාලය මහායාන බුදු දහම ඉගැන්විමේ මධ්‍යස්ථානයක් වශයෙන් ප‍්...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධකාලින සමාජයේ පැවති බුද්ධි විරෝධි මත         01.    දේව දත්ත හිමියන්ගේ පංචවාර අයාචනය       02.    කොසැඹැනුවර ධර්මද්‍රර, විනයද්‍රර භික්ෂුන්ගේ ගැටළුව       03....
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
  ධර්ම සංගායනා බුදුවරයෙක් ලෝකයේ පහළවීම යනු ඉතාමත් දුර්ලභ සංසිද්ධියකි. සම්මා සම්බුදු රජාණන් කෙනෙකුන් ලොව පහල වූ පසු දුක්විදින සියලුම ලෝක සත්වයින්හට තමන් විසින් පෙර කළ පව් පින් අනුව සංසාර ගමනෙන් එතෙරවීමට එනම් සියලු කෙලෙස් දුරුකර නිවන් යාමට මහගු අවස්ථාවක් උදාවේ. බුද...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ධම්මපදය - යමක වග්ගය   1.මනෝ පුබ්බංගමා ධම්මා මනෝ සෙට්ඨා මනෝමයා මනසා චේ පදුට්ඨේන භාසතිවා කරෝතිවා තතෝ නං දුක්ඛමන්වේති චක්කංව වහතෝ පදං සිත සිතිවිලි වලට පෙරටුවේ. සිත සිතිවිලි වලට ශේෂ්ඨවේ. සිතිවිලි සිතින්ම උපදී. ඉතින් යමෙක් කිලිටි සිතින් යමක් කරයි නම් හෝ වේවා කියයි නම...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
පළමු ධර්ම සංඝායනාවට පසුබිම් වු හේතු බුදුරදුන් ධරමාන අවධිය:                                බුදුරජාණන් වහන්සේ ධරමාන අවධිය...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
ශාසනයේ චිරස්ථිතියට බලපෑ ධර්ම සංඝායනා                                    පළමු ධර්ම සංඝායනාව (සංඝායනා...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
උපසම්පදාව.   භික්ෂුවක් සාමණේර තත්ත්වයේ කෙතරම් කාල සීමාවක් සිටියත් භික්ෂු සසුන තුළ හිමිකාරීත්වයක් ලැබෙන්නේ එම සාමණේර බවින් ඔබ්බට යාමෙනි.එනම් උපසම්පදාව ලැබීමෙනි.උපසම්පදාව යනු වගකීම් සහිත පරිපූර්ණ භික්ෂුත්වයට එළඹීමයි.මහලු පැවිද්ද , අධිශීලයට පත්වීම නැතහොත් සාමණේර බවින...
උසස්පෙළ - බුද්ධ_ධර්මය
රාජ්‍ය පාලනය සඳහා බෞද්ධ ඉගැන්වීම්.   රාජ්‍යයක පාලන තන්ත්‍රය ගොඩ නගා ගත යුතු ආකරය බුදුන්වහන්සේ දේශනා කොට ඇත.දීඝ නිකායේ චක්ඛවත්තී සීහනාද සූත්‍රය, කූඨ දන්ත සූත්‍රය, අග්ග්ඤ්ඤ සූත්‍රය මගින් ධාර්මික රාජ්‍ය පාලනය පිළිබඳ උපදෙස් දැක්වේ.කිසියම් ර...
නිමාශා කාවින්දි

උසස්පෙළ බුද්ධ ධර්මය

අනෙකුත් ලිපි
උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
අවදානම් අවම කිරීමට භාවිතා කරනු ලබන ශිල්පීය ක්රමයන් අවදානම් තුන කිරීමට බොහෝ ශිල්පීය ක්රමයන් ඇත. මෙම ශිල්පීය ක්රමයන් කණ්ඩ හතරකට සාරාංශ ගත කළ හැකිය. * අවදානම් ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර අරමුණු වලට බලපානු ලබන අවදානම්. අවදානම් කලමනාකරණයේ වැදගත්කම. විවිධ ව්යාපාර සංවිධාන සහ ඒවායේ අරමුණ පිළිබඳව මෙම පාඨමාලාවේ පළමු පාඨමාලාව පළමුවන පරිච්ඡේදය තුළ අප විසින් සාකච්ඡා කර ...

උසස්පෙළ - ආර්ථික විද්‍යාව
උසස් පෙළ-ආර්ථික විද්යාව - ජාතික ගිණුම් - වියදම් ප්රවේශය කලින් ලිපිවලින් අපි,නිමැවුම් හා ආදායම් ප්රවේශය යටතේ ජාතික ගිණුම් සකස් කරා මතක ඇතිනේ.දැන් අපි වියදම් ප්රවේශය ගැන ...

උසස්පෙළ - ආර්ථික විද්‍යාව
උසස් පෙළ ආර්ථික විද්යාව - ජාතික ගිණුම් - ආදායම් ප්රවේශය ඔයාලට මතක ඇති අපි කලින් ලිපියෙන් කතා කරේ, ජාතික ගිණුම්වල එන නිමැවුම් ප්රවේශය ගැනනේ....දැන් අපි කතාකරමු ...

උසස්පෙළ - ගිණුම්කරණය
හවුල් ව්යාපාරයක් යනු කුමක්ද යන්න පිළිබදව 1890 හවුල් ආඡ්ඡාපනතේ සදහන් වී ඇති ආකාරයට මෙසේ දැක්විය හැකිය."ලාභ ඉපයීමේ අරමුණින් යම් ව්යාපාර කටයුත්තක් කරගෙන යන පුද්ගලයන් අතර ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
කොළඹ කොටස් හුවමාරුවේ ලේඛනගත වී ඇති සීමිත පොදු සමාගම් ලැයිස්තුගත සමාගම් ලෙස හඳුන්වයි. එනම් කොටස් වෙළඳපොළේ කොටස් හා ණයකර ගනුදෙනු කිරීම සඳහා අවසර ලත් සීමා ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ලැයිස්තුගත සමාගම් වල කොටස් ණයකර ආදී සුරැකුම්පත් මිලට ගැනීම හා විකිණීම සිදුවන ස්ථානය හෝ අවකාශය කොටස් වෙළඳපොළයි කොටස් වෙළඳපොළ ප්රධාන කොටස් 02 කි. ප්රාථමික කොටස් වෙළඳපොළ ( ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
දිගුකාලීන ප්රාග්ධන අවශ්යතා සපුරාලීම සඳහා සංවිධානය වූ වෙළඳපොළප්රාග්ධන වෙළඳපොළයි. මෙහි වර්ෂයකට වඩා වැඩි කාලයකින් පරිණත වන මූල්ය උපකරණ ගනුදෙනු වේ. ශ්රී ලංකාවේ ප්රාග්ධන වෙළඳපොලේ උප වෙළඳපොළ ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
මුදල් වෙළඳපොළ කෙටි කාලීන අරමුදල් අවශ්යතා සපුරාලන ආයතන වලින් සමන්විත වෙන වෙළඳපොළයිඑනම්,වර්ෂයක් හෝ ඊට අඩු කාලයකින් පරිණත වන මූල්ය උපකරණ ආශ්රිතව වන මූල්ය උපකරණ ආශ්රිතව ගණුදෙනු ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
මූල්ය පද්ධතික් යනු ආර්ථිකයක මූල්ය තීරණ ක්රියාත්මක කිරීමේ නිරතව සිටින මූල්ය වෙළඳපොළ මූල්ය ආයතනල මූල්ය උපකරණ සහ මූල්ය යටිතල පහසුකම් යනාදියෙන් සමන්විත පද්ධතිය යි. මූල්ය පද්ධතිය ...