Physics - භෞතික විද්‍යාව කෙටි සටහන් - 2 (හතරවන කොටස - අවසන් කොටස)


දෙවන ඒකකය - යාන්ත්‍ර විද්‍යාව ( Mechanics )

හතරවන කොටස - අවසන් කොටස

තරල යාන්ත්‍ර විද්‍යාව ( Fluid Mechanics )

  • ද්‍රව සහ වායු යන දෙවර්ගයම පොදුවේ හඳුන්වනු ලබන්නේ තරල යන නමිනි.

 

ඝනත්වය ( Density )

  • ඒකක - kgm-3
  • මාන - ML-3
  • අදිශ රාශියකි.

P = ස්කන්ධය (m) / පරිමාව (V)

 

සාපේක්ෂ ඝනත්වය ( Relative Density )

  • ඒකක නොමැත.
  • මාන නොමැත.
  • අදිශ රාශියකි.

τ = ρ / ρw

τ = m / mw

m - වස්තුවේ ස්කන්ධය

mw - වස්තුවේ පරිමාවට සමාන ජල පරිමාවක ස්කන්ධය

  • ධ්වනිමාන කම්බියක භාරයක් ගැටගසා දිග වෙනස් නොකොට එකම සරසුලක් සමඟ කම්පනය කිරීමේ දී අනුනාදය ලැබෙන පුඩු ගණන ඇසුරෙන් භාරයේ සාපේක්ෂ ඝනත්වය සෙවිය හැක. පහත සමීකරණයට අගය ආදේශයෙන් සාපේක්ෂ ඝනත්වය ලැබේ.

τ = n2w / (nw2 - na2)

nw - භාරය ජලය තුල තිබිය දී සෑදෙන පුඩු ගණන

na - භාරය වායුගෝලයේ තිබියදී සෑදෙන පුඩු ගණන

 

මිශ්‍රණ ( Mixtures )

m = m1 + m2

V = V1 + V2

  • මිශ්‍ර කිරීමකදී පරිමා වෙනසක් සිදු නොවන්නේ නම් මිශ්‍රණයේ ඝනත්වය මිශ්‍ර කළ ඝනත්ව අතර වූ අගයක් විය යුතුය.
  • මිශ්‍ර කිරීමක දී පරිමා වෙනසක් සිදුවන බව සඳහන් කර නොමැති නම් පරිමා වෙනසක් නොවන්නේ යැයි උපකල්පනය කළ හැක.
  • මිශ්‍ර කිරීමකදී පරිමා වෙනසක් සිදු වන්නේ නම් මිශ්‍රණයේ ඝනත්වය කුමන අගය පරාසයක පවතින්නේ දැයි නිශ්චිතව ප්‍රකාශ කළ නොහැක.
  • පරිමා වෙනසක් සිදු නොවන ගැටළු වලදී ඉහත දෙකම යොදා ගත හැකි අතර පරිමා වෙනසක් සිදුවන ගැටළු වලදී ස්කන්ධය සම්බන්ධ සමීකරණ පමණක් යෙදිය හැකිය.
  • සමාන පරිමා මිශ්‍ර කළ විට ඝනත්ව දෙකේ එකතුව දෙකෙන් බෙදිය යුතු ය.

ρ = (ρ1 + ρ2) / 2

  • සමාන ස්කන්ධ මිශ්‍ර කළ විට දෙවරක් ඝනත්ව දෙකේ ගුණිතය එකතුවෙන් බෙදිය යුතුය.

ρ = (2ρ1ρ2) / (ρ1 + ρ2)

පීඩනය ( Pressure )

පෘෂ්ඨයක් මත බලයක් ක්‍රියා කරන විට ඊට ලම්බකව ඒකීය ක්ෂේත්‍රඵලයක් මත යෙදෙන බලය පීඩනය ලෙස අර්ථ දක්වයි.

  • ඒකක - NM-2 / Pa
  • මාන - ML-1T-2
  • අදිශ රාශියකි.

P = F / A

  • නිශ්චලව පවතින ද්‍රවයක් නිසා යම් ලක්ෂ්‍යයක ගොඩනැගෙන පීඩනය ද්‍රවස්ථිතික පීඩනය වේ.

P = hρg

  • මුළු පීඩනය යනු ඉහළින් ඇතිවන පීඩනයේත් ද්‍රවස්ථිතික පීඩනයේත් එකතුවයි.

P = P0 + hρg

  • බඳුනක් තුල එකිනෙක හා මිශ්‍ර නොවන ද්‍රව කිහිපයක් පවතින විට පහළින් ඇති ද්‍රවයේ යම් ලක්ෂ්‍යයක පීඩනය සෙවීමට අතුරු මුහුණතේ පීඩනයට එම ද්‍රවය මගින් ඇති කරන ද්‍රවස්ථිතික පීඩනය එකතු කළ යුතුය. නිශ්චල සමජාතීය තරලයක් තුළ,
  1. තරලයක් තුළ යම් ලක්ෂ්‍යයක පීඩනය දිශාවකටම එකම අගයක් වේ.
  2. ද්‍රවයක් තුළ යම් ලක්ෂ්‍යයක ද්‍රවස්ථිතික පීඩනය එම ලක්ෂ්‍යයේ සිට නිදහස් ද්‍රව පෘෂ්ඨයට ඇති ආනත උසෙන් ස්වායක්ත වන අතර සිරස් උස මත රඳා පවතී.
  3. නිශ්චලව හෝ ඒකාකාර ප්‍රවේගයෙන් චලනය වන ද්‍රවයක එකම තිරස් මට්ටමේ පීඩන සමාන වේ.
  4. ද්‍රවයක නිදහස් පෘෂ්ඨය තිරස් යැයි සලකන්න. නමුත් ආතතියට ලක් වූ පෘෂ්ඨ වක්‍ර වේ.

 

පැස්කල්ගේ පීඩන සම්ප්‍රේෂණ මූලධර්මය…

ද්‍රවයක් තුළ යම් ලක්ෂ්‍යයකට ඇති කරනු ලබන පීඩනය එම ද්‍රවය තුළ වූ සෑම ලක්ෂ්‍යයකටම සම්ප්‍රේෂණය වීම සිදු වේ.

 

ආකිමිඩිස් මූලධර්මය…

නිශ්චල, සමජාතීය, අසම්පීඩ්‍ය තරලයක් තුළ වස්තුවක් පූර්ණ වශයෙන් ගිල් වූ විට වස්තුව මගින් විස්ථාපනය කරනු ලබන තරල පරිමාවේ බරට සමාන උඩුකුරු තෙරපුම් බලයක් මගින් වස්තුව මත ඇති කරයි.

U = Vρg

V - විස්ථාපිත තරල පරිමාව

ρ - විස්ථාපිත තරලයේ ඝනත්වය

  • a ත්වරණයකින් ඉහළට ගමන් කරන විට පීඩනය = hρ (g+a)
  • ඒකාකාර ප්‍රවේගයකින් ඉහළට හෝ පහළට ගමන් කරන විට පීඩනය = hρg
  • a ත්වරණයකින් පහළට ගමන් කරන විට පීඩනය = hρ (g-a)
  • බඳුනක් තුළ ද්‍රවයක් අන්තර්ගත කොට පද්ධතිය කුමන ආකාරයකින් සිරස්ව චලනය කල ද එකම ද්‍රවයේ එකම තිරස් මට්ටමේ පීඩන සමාන වේ.
  • a ත්වරණයකින් ඉහළට ගමන් කරන විට උඩුකුරු තෙරපුම = vρ (g+a)
  • ඒකාකාර ප්‍රවේගයෙන් ඉහළට හෝ පහළට ගමන් කරන විට උඩුකුරු තෙරපුම = vρg
  • a ත්වරණයකින් ඉහළට ගමන් කරන විට උඩුකුරු තෙරපුම = vρ (g-a)
  • බඳුනක් තුළ ද්‍රවයක් අන්තර්ගත කොට නිශ්චලව ඇති අවස්ථාවක කොටසක් ද්‍රවය තුළ ගිලී ඉපිලෙන වස්තුවක් සලකන්න. මෙම පද්ධතිය කුමන ආකාරයකට සිරස්ව චලනය වීමට සැලස්වුවද ද්‍රවය තුළ ගිලී ඇති පරිමාව වෙනස් නොවේ.

 

ඉපිලීම ( Float )

  • වස්තුවක් වස්තුවේ බර හා වස්තුව මත ක්‍රියාකරන උඩුකුරු තෙරපුම යන බල 2 යටතේ සමතුලිත වන්නේ නම් එම වස්තුව ඉපිලෙන්නේ යැයි කියනු ලබයි.

 

ඉපිලුම් නියමය..

  වස්තුවක් තරලයක ඉපිලෙන විට,

  1. වස්තුවේ බර උඩුකුරු තෙරපුමට සමාන වේ.
  2. වස්තුවේ ගුරුත්ව කේන්ද්‍රය සහ උත්ප්ලාවකතා කේන්ද්‍රය එකම සිරස් රේඛාවක පිහිටයි.
  • ජලයේ ඉපිලෙන අයිස් කැබැල්ලක් දියවීම නිසා බඳුනේ ජල මට්ටම වෙනස් නොවේ.
  • අයිස් කැබැල්ලක් සම්පූර්ණයෙන් ජල භාජනය තුළ ගිල්වා තන්තුවකින් පතුලට සම්බන්ධ කර ඇති අවස්ථාවක අයිස් කැබැල්ල ක්‍රමයෙන් දියවන විට බඳුනේ ජල මට්ටම පහළ බසී.

 

අනාකූල ප්‍රවාහ ( Streamline Flow )

  • තරල ප්‍රවාහයක් තුළ වූ යම් අචල ලක්ෂ්‍යයක් පසු කර යන සෑම තරල අංශුවක්ම එම ලක්ෂ්‍යය පසු කරනු ලබන්නේ එකම ප්‍රවේගයකින් නම් එය අනාකූල ප්‍රවාහයක් වේ.
  1. අනාකූල රේඛාවක් මත ඇති තරල අංශුවකට රේඛාවට ආනත ප්‍රවේග පැවතිය නොහැක. එනම් එම අංශුවට ගමන් කළ හැක්කේ එම රේඛාව ඔස්සේ පමණි. එනම් අනාකූල රේඛාවක් මත ඇති අංශුවක ප්‍රවේගය එම රේඛාව ඔස්සේ පමතී.
  2. කිසි විටෙකත් අනාකූල රේඛා 2ක් එකිනෙක ඡේදනය නොවේ. ඒවා අතර පරතරය අඩු වැඩි විය හැක.
  3. අනාකූල රේඛා මගින් අනාකූල ප්‍රවාහයක් ඇතිවන විට රේඛා අතර පරතරය අඩු වී ඇත්නම් එම ස්ථාන වල දී තරල අංශු වල වේගය වැඩි වී ඇත.

 

දුස්ස්‍රාවී නොවන තරල ( Non Viscous Fluids )

  • අනාකූල ප්‍රවාහයක ප්‍රවාහයට ලම්බක එකම හරස්කඩේ වූ සෑම අංශුවක් සඳහාම එකම ප්‍රවේගය පවතී.

 

ප්‍රවාහ සීඝ්‍රතාවය ( Flow Rate )

  තරල ප්‍රවාහයක ප්‍රවාහයට ලම්බක හරස්කඩක් හරහා තත්ත්පර 1ක දී ගලා යන පරිමාව එම ස්ථානයේ ප්‍රවාහ සීඝ්‍රතාවය වේ.

  • ඒකක - m3s-1
  • මාන - L3T-1
  • අදිශ රාශියකි.

Q = Av

A - හරස්කඩ වර්ගඵලය

v - ප්‍රවේගය

 

අනවරත ප්‍රවාහ...

  • තරල ප්‍රවාහයක යම් හරස්කඩක් සැලකූ විට එම හරස්කඩ වෙතට තරල ගලා එන සීඝ්‍රතාවයෙන් එම හරස්කඩෙන් තරල ඉවත් වී යයි නම් එය අනවරත ප්‍රවාහයකි.
  • අනාකූල තරල ප්‍රවාහයක් නොබැඳී ගමන් කරන්නේ නම්,

A1v1 = A2v2

මෙම සමීකරණය අනවරත ප්‍රවාහ සමීකරණය වේ.

  • යම් කාලයක් තුළ ප්‍රවාහයක් සිදු කල කාර්යය ප්‍රමාණය ලබා ගැනීමට පීඩන අන්තරය එම කාලය තුළ ගලා ගිය තරල පරිමාවෙන් ගුණ කළ යුතුය.

W = ( P1 - P2 ) V

ක්ෂමතාවය (H) = ( P1 - P2 )Q

 

බර්නූලි මූලධර්මය…

දුස්ස්‍රාවී නොවන, අසම්පීඩ්‍ය තරලයක, අනවරත අවස්ථාවේ පවතින අනාකූල ප්‍රවාහයක සලකනු ලබන ලක්ෂ්‍යයක දී පීඩනයේත්, ඒකීය පරිමාවක චාලක ශක්තියේත් ඒකීය පරිමාවක විභව ශක්තියේත් එකතුව නියතයකි.

P + ρv2 / 2 + ρgh = නියතයකි

P    - පීඩනය

ρv2 - ඒකීය පරිමාවක චාලක ශක්තිය

ρgh - තෝරාගත් ශුන්‍ය විභව මට්ටමට සාපේක්ෂව ඒකීය පරිමාවක විභව ශක්තිය

P1 + ρv12 / 2 + ρgh1 = P2 + ρv22 / 2 + ρgh2

  • P1 P2 ට සමාන නම් එයින් අදහස් වන්නේ බාහිර බල මගින් ප්‍රවාහය මත හෝ බාහිර බල වලට විරුද්ධව ප්‍රවාහය විසින් කාර්යය සිදු නොකරන බවයි.

 

ගුවන් යානා ගුවන්ගත කිරීමේදී…

 

F = Aρ (V22 - V12) / 2

  • මෙම බලය වස්තුවේ සමතල පෘෂ්ඨයට ලම්බකව වස්තුව මත ප්‍රවාහ ප්‍රවේගය අඩු පැත්තේ සිට වැඩි පැත්තට ලකුණු කල යුතුය.

 

විසිරි පොම්පයක ක්‍රියාව,

P2 = P1 - { ρV2 (A2 - a2) / 2a}

ක්‍රිකට් ක්‍රියාවේ පන්දුව දඟ කැවීම,

 

F = 2πR3PVW

 

 දෙවන ඒකකයේ තුන්වන කොටසට පිවිසීමට ක්ලික් කරන්න. 

.. Sithija Ranasingha ..

https://horizonsl.blogspot.com

sithija1996design@gmail.com





උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්‍ර විද්‍යාව ( Mechanics ) හතරවන කොටස - අවසන් කොටස තරල යාන්ත්‍ර විද්‍යාව ( Fluid Mechanics ) ද්‍රව සහ වායු යන දෙවර්ගයම පොදුවේ හඳුන්වනු ලබන්නේ තරල යන නමිනි.   ඝනත්වය ( Density ) ඒකක - kgm-3 මාන - ML-3 අදිශ රාශියකි. ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්‍ර විද්‍යාව ( Mechanics ) තුන්වන කොටස කාර්යක්ෂමතාවය ( Efficiency ) ඒකක නැත. මාන නැත. අදිශ රාශියකි. කාර්යක්ෂමතාවය = Wout × 100% / Win   අයින්ස්ටයින්ගේ ශක්ති ස්කන්ධ සම්බන්ධය ( Einstein's Mass Energy Relation Ship ) ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්‍ර විද්‍යාව ( Mechanics ) දෙවන කොටස බල යුග්මය ( Couple Of Force ) විශාලත්ව සමාන, සමාන්තර, අභිදිශාවෙන් ප්‍රතිවිරුද්ධ එකම ක්‍රියා රේඛාවේ නොපිහිටන බල දෙකක් බල යුග්මයක් ලෙස හඳුන්වයි. බල යුග්මයක සම්ප්‍රයුක්තය සෑම විටම ශුන්‍ය වේ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
දෙවන ඒකකය - යාන්ත්‍ර විද්‍යාව ( Mechanics ) පළමු කොටස විස්ථාපනය ( Dislacement ) තෝරාගත් අනුබද්ධ ලක්ෂයක සිට සලකනු ලබන වස්තුවට ඇති සරල රේඛීය දුර එම මොහොතේදී එම වස්තුවේ විස්ථාපනය වේ. ඒකක - m මාන - L දෛශික රාශියකි විස්ථාපන වෙනස (s) = d පසු - d පෙර  ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
පළමු ඒකකය - මිනුම් ( MEASUREMENTS )   භෞතික රාශී (Physical Quantities) සෘජුව හෝ වක්‍ර ආකාරයට රාශියකට ප්‍රමාණය නිශ්චිතව ප්‍රකාශ කළ හැකි නම් එය භෞතික රාශියක් ලෙස හඳුන්වයි. මූලික භෞතික රාශි 7කි. එනම් දිග, ස්කන්ධය, කාලය, තාපගතික උෂ්ණත්වය, විද්‍යුත...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
~ හරිම සරල සිද්දින් මත දිග හැරෙන මහා පෙරලි කාර කතන්දරය ~ 1 සාපේක්ෂතා වාදය පටන්ගැන්ම 1.1 මුලින්ම සාපේක්ෂතා වාදය ගැන ලොකයට කියන්නෙ ගැලිලියෝ ගැලලි (Galileo Galilei),   ගැලිලියො ගැලලි කියන්නෙ සමාජයෙක් කොන් කරපු පුද්ගලයෙක්!. මොකද මෙයා තමයි විද්‍යා...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
දෝලන හා තරංග සරල අනුවර්තීය චලිතය යම් අංශුවක් යම් ලක්ෂයක් වටා දෙපසට චලිත වේනම් එය අනුවර්තීය චලිතයක් නම් වේ. අංශුවකට මේ ආකාරයෙන් අනුවර්තීය චලිතයක් සිදු කිරීමටනම් එම මධ්‍යස්ථ පිහිටුම දෙසට යොමු වූ බලයක් දිගටම ක්‍රියාත්මක විය යුතුය. මෙහිදී මෙම වස්තුව මත ක්‍ර...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
පදාර්ථ හා විකිරණ ඝන ද්‍රව හෝ වායු වැනි කිසිම මාධ්‍ය සහභාගිත්වයකින් තොරව වුවද එනම් රික්තයක් තුලින් වුවද සිදුවන ශක්ති සම්ප්‍රේෂණ ක්‍රියාවලිය විකිරණය ලෙස හැදින්වේ. සියලුම වස්තු අවට පරිසරයට විකිරණ විමෝචනය කරන අතරම පරිසරයෙන් විකිරණ අවශෝෂණය කරගනී. විකිරණ යන...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
                                                                   තරංග වල ගුණතරංග වල ගුණ පහක් පිලිබ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
නිදහස් කම්පන කම්පන චලිතයට එරෙහිව බලපෑමක් නොමැතිව සිදුවන කම්පනයක් නිදහස් කම්පනයක් ලෙස හැදින්වේ.මෙහිදි විස්තාරය කාලය සමග වෙනස් නොවි පවතින අතර පද්දතිය ස්වාභාවික සංඛයාතයෙන් කම්පනය වේ.එකම පද්ධතියක ස්ව්භාවික සංඛයාත එකකට වඩා වැඩි ගණනක් පැවතිය හැකිය.   පරිමන්දිත කම...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
විභව මානය ක්‍රමාංකනය කිරීම  Y කෝෂය සම්මත කෝෂයක් විය යුතුය.මේ සඳහා 1.018 V විද්‍යුත්ගාමක බලයක් සහිත වෙස්ටන් කැඩ්මියම් කෝෂයක් භාවිතා වේ. R1 යනු 1000 Ωපමණ විශාල ප්‍රතිරෝධයක් වේ.මෙම ප්‍රතිරෝධය ගැල්වනෝමීටරය හා සම්මත කෝෂය හරහා විශාල ධාරා ගැලීමෙන්...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
ගුරුත්වාකර්ෂණ ක්ෂේත්‍ර ස්කන්ධයක හෝ ස්කන්ධ සමූහයක ආකර්ෂණ බලය පැතිර පවතින ප්‍රදේශ ගුරුත්වාකර්ෂණ ක්ෂේත්‍ර ලෙස හැදින්වේ. යම් ස්කන්ධයක ක්ෂේත්‍රය ප්‍රායෝගිකව සීමාසහිත ප්‍රදේශයකට පැතිර පවති. නමුත් සෛද්ධාන්තිකව එය අනන්තය දක්වා පැතිර ඇතැයි සැලකිය හැක. &...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
..........................චල අන්වීක්ෂය...................                  අපි මුලින් ම චල අන්වීක්ෂයේ කොටස් හඳුනා ගනිමු. 01.(A)-සිරස් වර්නියර් පරිමාණ සියුම් සීරුමාරු ඇණය 02.(B)-සිරස් ප්‍රධ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
ඝර්ෂණ බලය.....      ඝර්ෂණ බලය අධ්‍යනය කිරීම සඳහා ඉහත රූපයේ දක්වා ඇති පරීක්ෂණාත්මක ඇටවුම භාවිතා කළ හැකිය.තුලා තැටියට ස්කන්ධයන් එකතු කරන විට තන්තුවෙහි ගොඩනැගෙන්නා වූ ආතතියෙ හි විශාලත්වය එමගින් වැඩි කළ හැකිය.(T=mg) එවිට M කුට්ටිය මත ක්‍රියා කරන්න...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
  ..............ගෝලාමානය...........   අපි මුලින් ම ගෝලාමානයේ කොටස් හඳුනා ගනිමු. 01.(A)-වට පරිමාණය- 02.(B)-ඉස්කුරුප්පු කඳ 03.(C)-ගෝලාමානයේ පාද 04.(D)-ප්‍රධාන පරිමාණය 05.(E)-ඉස්කුරුප්පු කඳ   කාසියක ඝනකම,අන්වීක්ෂ කදාවක ඝනකම,උත්තල දර්පණයක වක්&...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
මයික්‍රෝ මීටර් ඉස්කුරුප්පු ආමානය........ අපි මුලින් ම මයික්‍රෝ මීටර් ඉස්කුරුප්පු ආමාන‍යේ කොටස් හඳුනා ගනිමු. 01.(A) -කලම්ප 02.(B) -ඉද්ද 03.(C)- කිණිහිරිය 04.(D) - වට පරිමාණය 05.(E) - රේඛීය පරිමාණය 06.(F) - දිදාලය 07.(G) - දිදාල හිස   මයික්&...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
..............වර්නියර් කැලිපරය‍ ...............   අපි මුලින්ම වර්නියර් කැලිපරයේ කොටස් හඳුනා ගනිමු. 01.(A)ඇතුල් හනු: මේවා සිලින්ඩරයක් වැනි උපකරණයක අභ්‍යන්තර විෂ්කම්භය මැනීමට භාවිතා කරයි.           ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
උසස් පෙල ඉලෙක්ට්‍රොනික විද්‍යාව සඳහා එහි මූලික ලිපි පෙලේ පලමු වන කොටස(#1) සන්නායක හා පරිවාරක විවිද ද්‍රව්‍යවලට  විද්‍යුතය සන්නයනය කිරීමේ හැකියාව අනුව ඒවා සන්නායක හා පරිවාරක යනුවෙන් කොටස් දෙකකට බෙදා වෙන් කල හැකිය.සියලුම ලෝහ වර්ගද මිනිරන් වැ...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
සංකේත භාවිතයේදී සැලකිය යුතු කරුණු     පූද්ගල නාමයක් ඒකකය ලෙස භාවිතා කරනවිට සංකේතයේ මුල් අකුර සදහා ඉංග්‍රීසිකැපිටල් අකුරු භාවිතා කරයි. අනෙක් ඒකක වල සංකේත සදහා ඉංග්‍රීසි සිම්පල් අකුරුභාවිතා කරයි. උදා-A, W, K, Pa, m, s, cd   ඒකක දෙකක ගුණි...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
ඉහත මූලික ඒකක සහ පරිපූරක ඒකක පහත පරිදි අර්ථ දැක්වාඇත. මීටරය තප්පර 1/299 792 458 කාලයක් ඇතුලත, රික්තයක් තුළ ආලෝක කිරණයක් ගෙවායන පථයේදිග. කිලෝග්රෑම් කිලෝග්රෑමයේ අන්තර්ජාතික ප්‍රතිරූපකයේ ස්කන්ධය. තප්පරය සිසියම්-133 පරමාණුවෙහි භූමි අවස්ථාවෙහි අධිසූක්ෂ්...
උසස්පෙළ - භෞතික_විද්‍යාව
ඒකක (Units)   භෞතික විද්‍යාව ගණිතමය පදනමක් මත පිහිටා ඇති පරීක්ෂනාත්මක විද්‍යාවක් වේ. මෙයසදහා පරීක්ෂණ ප්‍රතිඵල සටහන් කිරීම, විශ්ලේෂණය කිරීම සහ නිගමනයන් කිරීමට නිවරද්‍යමිනුම් මූලික වේ. ක්‍රමවත්ව මිනුම් ලබාගැනීම සදහා ඒකක පද්ධතියක් තිබීම අත්‍යාව...
Sithija Sandakelum

උසස්පෙළ භෞතික විද්‍යාව

අනෙකුත් ලිපි
උසස්පෙළ - බුද්ධ ධර්මය
භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය සිදුවූ නව ප්රවණතා.= භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය පිළිබඳව කරුණු සාකච්ඡා කිරීමේදී කිරීමේදී ප්රථමයෙන්ම කෘෂි ආර්ථිකයේ සැලකිල්ල පිළිබඳව අවබෝධයක් ලබාගත යුතුය කෘෂි ආර්ථිකයේ ගොආර්ථිකයේ ගොවිතැන ...

උසස්පෙළ - බුද්ධ ධර්මය
වජ්ජි රාජ්යය = සොළොස් මහා ජනපද අතරින් ප්රශස්ත සමූහාණ්ඩුව හෙවත් ගණ පත්ර පාලනයක් පැවති රාජ්ය වශයෙන් වජ්ජි රාජ්යය දැක්විය හැකිය.උතුරින් කෝසලය ද ...

12-වසර - සිංහල
පූජාවලිය ග්රන්ථ රචනා කළ අය කවුරුන් හෝ වේවා. ගිහියෙක් හෝ පැවිද්දෙක් හෝ වේවා. කවුරුන් විසින් ලියන ලද වුවත් එම ග්රන්ථය රචනා කළ අයට සුවිශේෂීත අරමුනක් ...

4-වසර - ඉංග්‍රීසි භාෂාව
My country is Sri Lanka. It is an island situated in the Indian Ocean. It is known as the Pearl of the Indian Ocean. It ...

5-වසර - සිංහල
ශිෂ්යත්ව විභාගය සදහා පෙර පුහුණු බහුවරණ ප්රශ්න පත්ර 13 ප්රශ්නයකපිළිතුරකට ලකුණු2.5ක් ලබා දෙන්න )ශ්රී ලංකාවේ යම් ප්රදේශයක් නාය යාමේ තර්ජනයක් ඇත.එම ප්රදේශයෙන් ජනතාව ඉක්මනින් ඉවත් කිරීමට දැනුවත් ...

උසස්පෙළ - සිංහල
සද්ධර්මරත්නාවලිය අනුරාධපුර මහා විහාරය ආශ්රිතව වැඩ සිටිී බුද්ධඝෝෂාචාර්යයන් වහන්සේ විසින් ලියන ලද පාලි ධම්මපදට්ඨ කථාව සිංහලයට පරිවර්තනය කිරීමෙන් "සද්ධර්මරත්නාවලිය "ග්රන්ථය සිංහල ...

13-වසර - ඉංජිනේරු තාක්ෂණවේදය
සාමාන්ය සිමෙන්ති කොන්ක්රීට් මේ සඳහා භාවිතා කරන්නේ සිමෙන්ති, රළු සමාහාර, සියුම් සමාහාර හා ජලයයි.කොන්ක්රීට් සකස් කිරීමේදී පහත සඳහන් ක්රියාවලියට අනුව සකස් කරයි. අදාල අනුපාතයන්ට සියුම් සමාහාර ...

13-වසර - ඉංජිනේරු තාක්ෂණවේදය
මෝටර් රථයක රෝද කෙලින්ම චෙසියට සම්බන්ධ කර තිබුණහොත් එය මාර්ගයේ ගමන් කිරීමේ දී මාර්ගයේ ඇති විෂමතාවන් නිසා ගැස්සීම් හා දෙදරීම් වලට භාජනය වේ. මෙම ගැස්සීම් ...

උසස්පෙළ - බුද්ධ ධර්මය
බුද්ධ ප්රතිමාවල ආසන බුද්ධ ප්රතිමා නෙළීමේදිශිල්පියාගේ අවදානය යොමු වූ ලක්ශණයක් ලෙස ප්රතිමා කලාව සම්බන්ද වී ඇති ආසන හදුන්වා දිය හැකිය."ආසන"යන වචනයේ සාමාන්ය තේරුම හිදගැනීම සදහා පාවිච්චි ...

5-වසර - සිංහල
ප්රශ්නයකපිළිතුරකට ලකුණු2.5ක් ලබා දෙන්න )ගසේ නම නොකියවෙන මල් වර්ගයක් වන්නේ? (1) පනා මලය (2) මයිල මලය (3) දෙමට මලය (2)බොරු මල් හා ගෙඩි මල් යනුවෙන් මල් වර්ග දෙකක් ...