නුතන පද්‍ය කුකුලු හැවිල්ල


මං ශිෂ්ටාචාරය සමතික්‍රමණය කරමින් මානව ශිෂ්ඨාචාරය ක්‍රමයෙන් වර්ධනය වූ බව සැබවි. මනුෂ්‍යයා ශීර්ෂයත් කශේරුකාවක් සිරස වඩා ගැනීමෙන් තිරස්චිනයන්ගෙන් මිදුනෙ වී යනු සැබවි. මන්ද බුද්ධික භාවයේ සිට සති ඉන්ද්‍රිය අධි මානසික තලයක දක්වා සාපේක්ෂ බුද්ධි ඵලයකට මනුෂ්‍යයා හිමිකම් කියන බවත් සැබැවි. එය මතු නොව භෞතික ආධ්‍යාත්මික ශිඨ වර්ධනයේදී මනුෂ්‍යයා විසින් පෞරාණික යුගයන්ගෙන් ශේෂ වූ වූ ඇතැම් භාවමය චර්යාවන් අවඥාවෙන් බැහැර කළ බව සැබවි.

එසේ වුව ද නව සහශ්‍රකයේ තාක්ෂණික හස්තයෙන් ලොව ජය ගන්නා මිනිසුන් ගෝත්‍ර සංකල්පයන්ගෙන් සර්ව සම්පූර්ණයෙන් මිදුනෙවීද? ජීව විද්‍යාත්මක නොවන ඇදහිලි හා විශ්වාස වලින් මිදුනෙ වීද?

අද ඔහු පෙරමග සුබ නිමිති සලකති. පෙරමග අසුබ නිමිති දැක සැලෙති. ආරක්ෂාව, සහනය, සැපය, සුවය තකා දෙවියන් යදිති. ප්‍රේත කුම්භාණ්ඩ පිසාච ආදින්ට බිය වෙති. කුකුළා සොරාගෙන ගොස් ය අපූරුවට හැරීමට හැරී වැඩුණු සරණං පැහැ පෙද පිහාටු පුරවාගෙන ආඩම්බර වූ ඉරටත් කලින් ඇහැරී කොක් හැඩලු කුකුළාසොරාගෙ ගෙන ගොස් මරා දමලාය. මේ විපත දරා ගන්නට නොහැකි ය. අලාභය දරන්නට නොහැකි ය. පිහිට සොයන්නේ ඒ කාගෙන්ද? මැරූ කුකුළා යනු ලැබෙන්නේ නැත යළි ඇතිවීමට ඉඩකඩ යන්න පෙන්වීමට ඌට පණ ලැබෙන්නේද නැත. පාඩුවේ ඉල්ලා ගන්නට ලැබෙන්නේ නැත. කරන්නට පුළුවන් එකම දේ නම් දෙවියන්ට කන්නලව් කිරිමයි. දුකට සැපට කරදරයට අනතුරට නොවෙනස් ව සිටී දෙවියන්ට කන්න ලව් කර පිහිට පැතිම පමනය. කවර පිහිටක්ද කුකුලා ලැබෙන්නෙත් ඌට පණ ලැබෙන්නෙත් නැත. එසෙනම් කල හැකි එකම දේ කුකුලා සොරා ගත් සොර දෙටුවාට පලි ගැසිමයී. සාප කිරිම පමනය. 

දුද නොද බිද

ලද තෙද කද

කද දෙව් රද

                  සාමිනේ.

 

කතරගම දෙවියනේ, 

ඔබෙ බලය තෙජස ශක්තිය කෙතෙක්ද?. මිනිස් කටහඩින් තොර ,ඇත කදු හෙල් අතර මහ වනය අරක් ගත් ඔබෙ විමානයම ඔබෙ බලය තෙජස කියා පායි. දුර්ජනයන්ගෙන් එඩිය දර්පය සුන්නත් දුලි කොට සැවුලිදු දද ගළපා මයුර වාහන මතුයෙහි වැඩ සිටින ඔබ වහන්සෙගෙ එකදු ඉරියව්වම ඔබ වහන්සෙගෙ බලය තෙජස කියා පායි එවන් තෙජසක් ඇති කතරගම දෙවියනේ ඔබෙ කිර්තිය කියාපාන , ඔබෙ කොඩිය පාලු කලඔබට අපහාස කල එ දුර්ජනයා වැනසිය යුතුය. මගෙ කුකුලා මරා දැමු එ නරුමයා තව එක කෙම්මුර බදාදාවක් එන්නට මත්තෙන් මකා දැමිය යුතුය.මරා  දැමිය යුතුය. තූ තූ තූ කල යුතුය.

මගෙ කුකුලා නැසු එ    කා

දදය ඔබගෙ පාළුය       කා

තව එක බුද විනක් ත   කා

ඉන්නට ඉඩ නොදි ම      කා

 

ඔබ වහන්සෙ විසින් එ දුර්ජනයා මරා දැමිය යුත්තෙම කුකුලා මරා දැමු තැන ඉදන්මය එල්ලය බලා හෙල්ලයෙන් ගැසිය යුතුය.බෙල්ල මුලින්ම ගසා එ දුර්ජනයා නැසිය යුතුය.

බලා එ  ල්ල

හෙළුව හෙ ල්ල

මුලැමැ බෙ ල්ල

මරු තැනේ...

එකාන්තයෙන් ම දෙවියන් මේ යාදින්න අසනු ඇත. මේ කන්න ලව්ව දැක කුකුලු හොරාට දඩුවම් දෙනුනියතය. කුකුලු හොරා නැසු පසු මම බාරයක්  ඔප්පු කරමි. ඔබ වහන්සෙ වෙසෙන රුහුනු රටෙ කතරගමට මම මහා භක්තියෙන් එන්නෙමි . හිගා නොකා හිගා කමින් වුවද පයින්ම ඔබෙ විමානය වෙත එන්නෙමි මහත් භක්තියෙන් මහපොලොවෙ වැතිරි නලල බිම උලා ඔබෙ නමින් වදින්නෙමි . පුදන්නෙමි යදින්නෙමි.

(ඉහත මෙන්ම උපමා යොදාගෙන තවත් රසවත් ලෙස ඔබට මෙම රසස්වාදය කල හැකිය මෙය ඔබට සපයන ආදර්ශ කොටසකි එයින් උපමා ගෙන තමාටම ආවෙනික වූ රසස්වාදයක් ගොඩ නගන්න.

දෙවියන් යැදිම කන්නලව් කිරිම  පුද පුජා කිරිම ප්‍රාථමිකය ගොත්‍රිකය එහි ප්‍රාථමික  හා ගොත්‍රික බවෙ ලක්ශන මෙම කාව්‍ය තුලින් ධවනිත වෙයි.

 




856

ලිපිය කියවා ඇති ගණන
856

ලිපිය බෙදාගන්න


විෂයට අදාල වෙනත් ලිපි


උසස්පෙළ - සිංහල
මං ශිෂ්ටාචාරය සමතික්‍රමණය කරමින් මානව ශිෂ්ඨාචාරය ක්‍රමයෙන් වර්ධනය වූ බව සැබවි. මනුෂ්‍යයා ශීර්ෂයත් කශේරුකාවක් සිරස වඩා ගැනීමෙන් තිරස්චිනයන්ගෙන් මිදුනෙ වී යනු සැබවි. මන්ද බුද්ධික භාවයේ සිට සති ඉන්ද්‍රිය අධි මානසික තලයක දක්වා සාපේක්ෂ බුද්ධි ඵලයකට මනුෂ්‍...
උසස්පෙළ - සිංහල
නාට්‍ය ප්‍රබේද කිහිපයකි. එනම් :  ලෝකධර්මී  - (ස්වභාවික) නාට්‍යධර්මී  - (ශෛලීගත) අර්ධ ශෛලීගත 01. ස්වභාවික නාට්‍ය ස්වභාවික නාට්‍ය යනු ලෝකධර්මී නාට්‍ය සම්ප්‍රධායයි. මෙයට විරුද්ධ වන්නේ නාට්‍ය ධර්මී හෙවත් ශෛලීගත නාට්&zw...
උසස්පෙළ - සිංහල
මනමේ වැදගත් : උසස් පෙළ සිංහල විෂය සදහා නිර්දේශිත නාට්‍ය වන එදිරිවීර සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ පේමතී ජායතී සෝකෝ නාට්‍ය හැදෑරීම සදහා මනමේ හා සිංහබාහු නාට්‍යන් දෙකේ දැනුමද අත්‍යවශ්‍ය වේ. එබැවින් මෙම ලිපිය සම්පාදනය            &...
උසස්පෙළ - සිංහල
 අනුරුද්ධ කුමාරයා සුද්ධෝදන රජතුමාගේ බාල සහෝදර අමිතෝදන රජුගේ පුත්‍රයාය. මේ කුමාරයා මහා පුණ්‍යවන්තයෙක් විය. මේ කුමාරයා රජ කුමරුන් සමඟ  ගුල ක්‍රීඩාවෙහි යෙදී සිටියේ  පැරදී පලා ගියේය. මේ අවස්ථාවේද සිසු රාජ කුමාරවරු කැවුම්ලිය තලියක් නොදුන්නොත් ක්&zw...
උසස්පෙළ - සිංහල
   ජීවක වෛද්‍යවරයාගේ කතාව ....... ජීවක වෛද්‍යවරයා යනු  බිම්බිසාර රජුගේ පුත්‍ර අභය රාජ කුමාරයාට  දාව සාලවතී  ගණිකාවගේ කුසින් උපන් දරුවෙකි. මේ කාරණය  අභය රාජ කුමාරයා ද දැන සිටි නැත. ගණිකාවන්ගේ ව්‍යාපාරය වන්නේ සමාජ ගත  වි...
උසස්පෙළ - සිංහල
            සද්ධර්මරත්නාවලිය  අනුරාධපුර මහා විහාරය ආශ්‍රිතව වැඩ සිටිී බුද්ධඝෝෂාචාර්යයන් වහන්සේ විසින් ලියන ලද පාලි ධම්මපදට්ඨ කථාව සිංහලයට පරිවර්තනය කිරීමෙන් "සද්ධර්මරත්නාවලිය "ග්‍රන්ථය සිංහල සාහිත්‍යයට එකතු වී ඇත. පාල...
උසස්පෙළ - සිංහල
                                කෘදන්ත නාම - (ක්‍රියාවක අවසානය) කෘදන්ත නාම යනු ක්‍රියා ධාතුවකට ප්‍රත්‍යක් එකතුවීම මගින් සැදෙන්නා වූ නාම විශේෂයකි. ප්‍රකෘතියකට ප්&zw...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම(තද්ධිත නාම) ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම යනු ප්‍රත්‍යාර්ථ වලින් අර්ථ ගැන්වෙන නාම වේ. නාම ප්‍රකෘතියට සහ ක්‍රියා ප්‍රකෘතියට පසුව යෙදී අර්ථ ගන්වන කළ එය ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම වේ. සිදත් සගරාවෙහි ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම මෙසේ හදුන්...
උසස්පෙළ - සිංහල
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් සුවිශේෂි කොට සංඝ සමාජයට දේශනා කළ වදාළ එමෙන්ම සංඝ සමාජයට ඉතා වැදගත් වන සහ ගැඹුරින් සාවදානව සාකච්ඡා කළ යුතු “ විනය ” පිළිබඳව ඉතා කෙටියෙන් කරුණු දැක්වීම සැබවින්ම අපහසු කාර්යක් වුවද මෙහි කතුවරයා එම අපහසු කාර්ය පහසුවෙන් ඉටුකර තිබීම සහ එ...
උසස්පෙළ - සිංහල
සන්ධි භාෂා ව්‍යවහාරය පහසු වීම සඳහා කටවහරේදී නිර්මාණය වන්නක් ලෙස සන්ධිපද හඳුනාගත හැක. කිසියම් පද දෙකක මුල් පදයේ අග අකුරත් අග පදයේ මුල අකුරත් සුදුසු ලෙස ගැලපීමෙන් තනි එක් පදයක් නිර්මාණය වීම මෙහිදී සිදුවේ. එසේ මුල් පදයේ අග අකුර හා අග පදයේ මුල අකුර ගැලපෙන ආකාරය වෙනස්වන...
උසස්පෙළ - සිංහල
‘‘‘‘ගීතමය වදන් තුලින්ම ප්‍රශ්ණ කරමින් ධ්වනිතාර්ථ ඉස්මතු කිරීමේ කලාව‘‘‘‘     යෝජිත ගීතය:-   හොඬින් නෙළුම් මල ගෙනයන - බතික් රන් පටින් දිදුළන ඇතින්නියේ............. යදම් අමතකද පා බැඳි විලංගුවේ  ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම නාමයකින් හෝ ධාතුවකින් පරව ප්‍රත්‍ය එක්ව සැකසෙන ද්වීතීක නාම ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම ලෙස හැදින්වේ. ඉන් නාමයකට පසුව ප්‍රත්‍ය එක් වීමෙන් සැකසෙන ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම තද්ධිත නාම ලෙසද, ධාතුවකට පසුව ප්‍රත්‍ය එක් වීමෙන් සැකස...
උසස්පෙළ - සිංහල
සිංහල භාෂාවේ සන්ධි ප්‍රභේද දහයක් දක්නට ලැබේ. පූර්වස්වර ලෝප සන්ධිය පරස්වර ලෝප සන්ධිය ස්වර සන්ධිය ස්වරාදේශ සන්ධිය ගාත්‍රාදේශ සන්ධිය පූර්ව රූප සන්ධිය පර රූප සන්ධිය ගාත්‍රාක්ෂර ලෝප සන්ධිය ආගම සන්ධිය ද්විත්ව රූප සන්ධිය  පූර්වස්වර ලෝප සන්ධිය. ...
උසස්පෙළ - සිංහල
භාෂාවේ ඇති ව්‍යාකරණ අංග අතර වැදගත් තැනක් හිමි වන ව්‍යාකරණ අංගයක් ලෙස සන්ධි හැදින්විය හැකිය. “පෙර පර වණන් නිසි විදිනි ගළපනු සද නම්“ යනුවෙන් සිදත් සගරාවේ විස්තර කරන සන්ධි මගින් පෙර අපර වර්ණයන් ගැලපීම සිදු කරනු ලබයි. එසේ සෑම පෙර පර වර්ණයක්ම ගැලපිය නොහැක...
උසස්පෙළ - සිංහල
නාම පදයක් තුළ ලිංග භේදය දැකිය හැකිය. සිංහල භාෂාවේ ලිංග භේදය තෙවැදෑරුම්ය.  පුරුෂ ලිංග. ස්ත්‍රි ලිංග. නපුංසක ලිංග. සිදත් සගරාවේදි ලිංග භේදය හදුන්වා අැත්තේ මේය,මෝය යන වහරට කරුණු වූයේ ලිගු නම් යනුවෙනි. පුත්,බමර,වදුරු,බමුණු,කුමර,මොනර, අාදි නාම පුර...
උසස්පෙළ - සිංහල
ලේඛණයේදි මෙන්ම කථනයේදීද භාවිත කරනු ලබන පද වර්ගයකි විරුද්ධාර්ථ පද. යම් පදයක අදහස විරුද්ධ අදහසක් ප්‍රකාශ කරන පද විරුද්ධාර්ථ පදයි.  උදාහරණ : නිමල් හොද ළමයෙකි. නමුත් දැන් නිමල් නරක ළමයෙකි. මෙම වාක්‍යය දෙකේ මුල් වැකියේ නිමල් හොද තැනැත්තෙකි. පසුව ඔහුව නර...
උසස්පෙළ - සිංහල
සමාජයේ පවතින ව්‍යවහාර පිරුළු ලෙස හදුන්වයි. වර්තමාන සිදු වීමක් අලංකාරයෙන් විස්තර කිරීම හෙවත් වර්තමාන සිදුවීම ව්‍යවහාරයකට උපමාකොට දැක්වීම පිරුළු මගින් සිදු කරනු ලබයි. සිංහල භාෂාවේ පවතින විචිත්‍රවත් අංගයක් ලෙස පිරුළු මගින් ලේඛණය මෙන්ම කථනයද සිත්කළු කරයි. පිරු...
උසස්පෙළ - සිංහල
අදහස් ප්‍රකාශ කිරීම සදහා වාචික හා ලිඛිත යන ක්‍රම භාවිත කරනු ලබයි. ලිඛිතව අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමේදි යෙදාගන්නා ප්‍රධාන වාක්‍යය ක්‍රම තුනකි.කර්තෘට වාක්‍යයෙහි ප්‍රධානත්වය ලබා දීම ඉන් පළමු වැන්නයි.දෙවැන්න කර්මයට මුල් තැන දීමයි. භාවාර්ථයට මුල් තැ...
උසස්පෙළ - සිංහල
සරල හා සංකීර්ණ වාක්‍යය. පද කිහිපයක ඒකතුව වාක්‍යයක් ලෙස හැදින්වේ.සිංහලයේ වාක්‍ය වර්ග කිහිපයකි.පහත දක්වා අැත්තේ ඒම වාක්‍යය වර්ගයි. පහත දැක්වෙන වාක්‍යය කියවන්න. 01.සමන් අලුයම පිබිදෙයි 02.සමන් උදයේ අාහාර ගනියි. 03.සමන් පාසල් යයි. 04.සමන් පොත ප...
උසස්පෙළ - සිංහල
ධාතු ප්‍රකෘතියකට පසුව ප්‍රත්‍යය ඒක් වීමෙන් සැකසෙන පද ක්‍රියා පදයි. 1.ළමයා ගී ගයයි.                                    ළමයි ගී ගයති. 2.මිනිසා වැඩ කරයි   &nb...
උසස්පෙළ - සිංහල
ගිරා සන්දේශය ලියැවී ඇත්තේ ක්‍රි.ව. 1457 - 1465 දක්වා කාලය අතරතුරය. මෙහි කතුවරයා කවුරුන්දැයි පැහැදිලි නැත. එහෙත් ඔහු විසුවේ ජයවර්ධනපුර මහාවිහාරයක බව විශ්වාස කෙරේ. එලෙසම නතුවරයා ගිරවා නික්මවන්නේ තමන් විසූ වෙහෙරින් වන බැවින් ඔහු සඟනමක් බවද පැහැදිලි වන්නකි. පරෙවි...
උසස්පෙළ - සිංහල
සිංහල ගද්‍ය සාහිත්‍යයේ ස්වර්ණමය යුගය වශයෙන් සැලකෙන දඹදෙණි යුගයේ ලියැවුණු විශිෂ්ටතම කෘතිය සද්ධර්ම රත්නාවලියයි. සද්ධර්මය නැමැති මිණිකැට අමුණන ලද මාලය යන අදහස ගැබ්වුණු සද්ධර්ම රත්නාවලිය දඹදෙණි යුගයේ විසූ ධර්මසේන නම් යතිවරයාණන් විසින් රචනා කරන ලදී.  සද්ධම්මට්ඨ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රඥාවෙන් (බුදුධියෙන්) ආනන්දයට(සතුටට)ගිය ශ්‍රී ලාංකීය නැළවිලි ගීතය   ගැමි ගී යුගය   මෙවැනි ගී රසවින්දන කාර්යයන්ට අපහට මං පෑදූ මුල්ම ඇදුරු තුමිය වන්නේ ආදරණීය මවු තුමියයි. එහි ආරම්භය සනිටුහන් වන්නේ  බොහෝ දුරට අප මවු කුස තුළ පිළිසිඳුන අවස්ථාවේදී...
උසස්පෙළ - සිංහල
සන්ධි.     සිංහල භාෂාවේ සන්ධි නම් පද විශේෂයක් ඇත. මින් සිදු වන්නේ පද එකිනෙකට ගලපා පදයක් නිර්මාණය කර ගැනීමයි. සිදත් සඟරා කතුවරයා මෙම ව්‍යාකරණාංගය හඳුන්වා ඇත්තේ, “පෙර පර වනන් - නිසි විදිනු ගලපනු - සඳනම්“ ලෙසයි. මෙහි අර්ථය වන්නේ &l...
උසස්පෙළ - සිංහල
සිංහල අක්ෂර මාලාව.   අක්ෂර යනු මොනවාද?     අකුරු හෙවත් අක්ෂර යනු, ඒ ඒ භාෂාවේ පිළිගත් සංකේත ලෙස හැඳින් වීමට හැක. මේවා වර්ණ යන නමින්ද හඳුන්වනු ලැබේ. සිංහල භාෂාවේ පළමු අක්ෂරය ලෙස පිළිගෙන ඇත්තේ "අ" යන අක්ෂරයයි. ඉංග්‍රීසි භාෂාවේදී මෙම ස්ථානය "A" අක්ෂ...
උසස්පෙළ - සිංහල
අ.පො.ස (සා.පෙ.) – 2009 - රචනා අහරින් ස්වයංපෝෂිත වූ රටක් කරා පිය නගමු. “අහස් දියෙන් බිඳක් පවා ඉවත නොගොස් නැවතේවා ඉටමින් මහ වැව් තණවා වැඩ කෙළේ ඒ රජ දරුවා”             ටිබෙට් ජාතික ඇස්. මහින්ද හිමියන්...
උසස්පෙළ - සිංහල
රූඩී පද    මිටින් අත්හළ කුරුල්ලෙකු මෙන් - නිදහසේ ප්‍රීතියෙන් සිටීම   අපාගත වුණා වාගේ - දුක් විදිමින්   කර ලගට ඉරීම - වැඩපල ඉතා අධික වීම   එලොව පොල් පෙනීම - බලාපොරොත්තු නොවූ කරදරයකට පත්වීම   තරු පෙණුනා - බියක් ඇති වුණා   අකුල් හෙළනව...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   නරියා හුවෙන් හඳුනා ගත හැකිය - කපටියා කතාවෙන් හඳුනා ගත හැකිය   රන් රස වගෙයි - රත්තරන් හා රසදිය මුසු වුවාක් මෙන් (ඉතා යෝග්‍ය ගැළපීමක්)   නටන්නට බැරි කෙනා පොලව ඇදයි කීම - අදක්ෂයා තම බැරිකම වහගැනීමට වෙන දෙයක වරදක් කීම   පනින්නට...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   නීලමහා යෝධයා වාගේ- කෙනෙකුගේ වීරත්වය හා ශක්ති සම්පන්න භාවය පිළිබදව පැවසේ නීලමහා යෝධයා ගජබා රජුගේ හමුදාවේ සිටි වීරයෙකි. යගදාවෙන් ගසා මුහුදු දිය දෙබෑ කොට සොළි රටට ගොස් එරට හමුදාව සමග සටන් කරමින් මෙරටින් එරටට ගෙනගිය දොළොස් දහසක් සෙනගද එරටින් දොළො...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   පැන යන මුවන් දැක නොදමවු නෙළූ පළා - ඇතින් තිබෙන වටිනා වස්තුවක් ලබා ගැනීමමේ අපේක්ෂාවෙන් අතේ තිබෙන දෙය ඉවත දැමීම මෝඩ ක්‍රියාවකි එක්තරා ගැමියෙක් පළා නෙළීමට ඕවිටකට ගියේය. අවශ්‍ය තරම් පළා නෙළා ගත් ඔහුට දිය බීමට එන මුවන් රංචුවක් දක්නට ලැබුණේ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   සුදුලූනු පොඩි කරන්න එපා - බොරුවෙන් කෙනෙකු මුළා නොකරන ලෙස ඉල්ලීම   බළලුන් ලවා කොස්ඇට බෑවුවා වාගේ - කිරීමට අපහසු කාර්ය්‍යන් වෙනත් කෙනෙකු ප්‍රයෝගකාරි ලෙස යොදවා සිදු කිරීම     බාගෙන කන්න තියෙන දේ ඉහගෙන කනවා වාගේ - ටිකින් ටි...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   සෙවණට සිටි ගහේ අත්ත කපා දැම්මා වාගේ - තමාට උදව් උපකාර කළ කෙනෙකුට එරෙහිව තටයුතු කිරීම   ගිනි පේල්ලෙන් බැටකෑ මිනිහා කණා මැදිරියාටත් බයලු - වරක් හිරිවැර විද කටුක අද්දැකීම් ලද පසු ඊටවඩා සුළු දේකට වුවද බියවන බව   බල්ලාගේ වැඩේ බූරුවා බාරග...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   කියන කොට එහෙමයි කරන කොට මෙහෙමයි - තම කටයුතු පිළිබද අතිශයින් වර්නනා කිරීම රජ වාසලට කකුරු සපයන එක්තරා පුද්ගලයෙක් ගම්මානයක වාසය කළේය. ඔහු රජවාසලට ගෙනෙන හකුරු සුදු පැහැතිය. “ මේ හකුරු මේ තරම් සුදු පැහැති වන්නේ කුමක් හෙයින්දැ” යි රජතුම...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   ඉබ්බාගෙන් පිහාටු ඉල්ලනවා වාගේ - නැති දෙයක් ඉල්ලීම   ඇගෙන් ඇටයක් ගියා වාගේ - අකමැත්තෙන් යමක් පරිත්‍යාග කිරීමට සිදුවීම. එසේ නොමැති නම් විශාල පාඩුවක් සිදුවීම.   කණ කොකාගේ සුද පෙනෙන්නෙ ඉගිලෙන විටලු - කිසියම් තැනැත්තෙකුගේ සැබෑ ස්වරූප...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   අරුණට කිට්ටු පැය ඉතා අදුරුය - වර්තමානයේ සැපසම්පත් ලබන අයගේ අතීතය ඉතා දුක්බරව පැවති බව දැක්වීම   අලපත ලූ දියත්තක් වාගේ - යහපත් පුද්ගලයන් තමන්ගේ සිත්වල පාප සිතුවිලි රදවා නොගන්නා බව   අකලට පලගත් ගෙඩිය වාගේ - අහඹු ලෙස කෙනෙකුගෙන් ලාභයක් ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   කඩුල්ලත් එක්ක අමුඩෙ ගැහුවා වාගේ - මෝඩ වැඩක් සිදු කිරීම එක්තරා ගැමියෙන් සොරෙකු ලුහුබැද යන අවස්ථාවේදී කඩුල්ලකින් පැනයන විට ඔහුගේ අමුඩෙ ගැලවි ඇත. කලබලයෙන් හෙතෙම කඩුල්ල හරහා දමා තිබූ ලීයද සමගම අමුඩේ රෙදිපොට තදකර ගත්තේලු. ඒම නිසා එතැනින් ඉදිරියට ය...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු අන්ධයන් ඇතාගේ හැටි කිව්වා වාගේ - කිසියම් කාරණයක් පිළිබද තමාට සිතෙන දැනෙන පරිදි තීරණ ගැනීම අන්ධයන් පිරිසක් ඇතෙකුගේ සිරුර පිරිමැද බලා තම තමන් අවබෝධ කරගත් ආකාරයට උගේ හැඩරුව කීවෝය. ඇතාගේ කන අතගා බැලූ අන්ධයා කීවේ ඇතා කුල්ලක් වගේය කියාය. ඇතාගේ කකුලක් අල්ල...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු    අඩන්න එපායැ කිරි එරෙන්න - ඉම අවශ්‍යතාවයන් ඉටු කර ගැනීමට බලවත් සේ ඉල්ලීම් කර ඒවා ලබා ගැනීම    අගේ ඉ‍‍දන් කන කනවා වාගේ - කෙනෙකු සමීපව ඇසුරු කරමින්, ලාභ ප්‍රයෝජන ලබා ගනිමින් ඔහුටම විපත් සිදු කිරීම   අටුව කඩා ...
උසස්පෙළ - සිංහල
විරුද්ධ පද    උත්සාහය - නිරුත්සාහය සඵල - නිශ්ඵල උන්නතිය - අවනතිය දියුණුව - පිරිහීම වර්ධනය - මර්ධනය නිදහස් - යටත් ආඩම්බර - නිහතමානී අකමැත්ත - කැමැත්ත අවිශ්වාසය - විශ්වාසය යුද්ධය - සාමය අවංක - වංක මනුෂ්‍ය - අමනුෂ්‍ය ස්ථිර - අස්ථිර නැගෙනහිර - බස්නාහිර අපර...
උසස්පෙළ - සිංහල
නොපෙනී - අතුරුදහන්, අන්තර්ධාන, අදර්ශන, අදෘශ්‍යමාන, අතුරුදන් සිංහයා - සිහ,සීහ, කෙසරිදු, මිගිදා, සී අවධිය - සමය, යුගය, වකවානුව, කාලසීමාව ආරංචි - පුවත්, ප්‍රවෘත්ති පාවිච්චිය - පරිභෝජනය, පරිශීලනය මෘදු - මොලොක්, මෙලෙක්, සියුමැලි වචන - වාග්,වාං, වදන්, පද කනවා - බුදින...
උසස්පෙළ - සිංහල
                                             ...
උසස්පෙළ - සිංහල
උපත - ඉපදීම, ජන්මය, උප්පත්තිය, බිහිවීම, පනිතය, ප්‍රසූතිය, පිරිසිදු - නොකිලිටි, පවිත්‍ර, නිර්මල, නිමල, පරිශුද්ධ, පිවිතුරු මුහුණ - වත,මූණ, වුවන, වක්ත්‍රය දියුණුව - ප්‍රගතිය, උන්නතිය, වර්ධනය, වැඩීම අශ්වයා - තුරගා, හය,අසු ඇත්ත - සැබෑ, සත්‍ය, නිබොරු ස්වා...
උසස්පෙළ - සිංහල
සමාන වචන   පාර - මාවත, මාර්ගය, මග අම්මා - මව, මෑණියන්, දිනිති, ජනනී, මාතෘ,මාතා එන්න - පැමිණෙන්න, සම්ප්‍රාප්ත වන්න ගෙදර - නිවස, ගෙය, නිවාසය, වාසස්ථානය, ගෘහය ටිකක් - ඇබිත්තක්, ස්වල්පයක්, චුට්ටක්, මදක්, පොඩ්ඩක්, ඩිංගක් ඉක්මනින් - කඩිසරව, නොපමාව, වහාම, යුහුසුළුව...
උසස්පෙළ - සිංහල
මම අද ඔයාලට දෙන්න හදන්නෙ තනි පද ටිකක්. තනි පද කියන්නෙ වචන කිහිපයකින් කියැවෙන දෙයක් තනි පදයකින් දැක්වීමයි. මම ඒ වගේ වචන 90ක් අද ඔයාලට දෙන්නම්. මේ දේවල් ඔයාලට ගොඩක් වැදගත් වෙයි කියල මම හිතනව.   තනි පද (ඡත්‍ර පද)   හොර බොරු වංචා නොකියන - අවංක මුලින්ම ගෙඩි හට...
Sandaruwan Jayalath

උසස්පෙළ සිංහල

අනෙකුත් ලිපි
10-වසර - ඉතිහාසය
මෙම ලිපිය මගින් පුරා විද්යාත්මක මූලාශ්රයයන්ට අයත් කාසි හා පුරාණ නටඹුන් ආදිය පිළිබදව සාකච්ඡා කෙරේ. කාසි නාණක හෙවත් කාසි වර්ග ඉතා වැදගත් පුරාවිද්යාත්මක මූලාශ්රයකි. මෙමගින්, ඒ ඒ වකවානුවල ලෝහ ...

10-වසර - ඉතිහාසය
පුරාවිද්යාත්මක මූලාශ්ර පුරාවිද්යාත්මක මූලාශ්රවලින් ලබා ගන්නා ඕනෑම වස්තුවක් මගින් පුරා විද්යාක්මක සාක්ෂි මතුකර ගත හැකි ය. කිසියම් සිදුවීමක් සිදු වූ කාලයේම සටහන් කර තැබූ හෝ එකල ...

උසස්පෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
දත්ත සන්නිවේදනය හා පරිගණක ජාල(DATA COMMUNICATION AND COMPUTER NETWORK) දත්ත සන්නිවේදනය(DATA COMMUNICATION) එක් ස්ථානයක සිට තවත් ස්ථානයකට සම්ප්රේෂණය කිරීම දත්ත සන්නිවේදනය නම් වේ. මෙහිදී දත්ත සම්ප්රේෂණය කරනු ...

10-වසර - සිංහල සාහිත්‍යය සංග්‍රහය
01.සතරකන්මණ්ත්රණය 1.පන්සිය පනස් ජාතක පොත රචනා කලේකුමන කාලයේද? ................................................................................................................................................................. 2.මෙයට අනුග්රහය දැක්වූයේ කවුද ? .................................................................................................................................................................. 3.ජාතකපොත ඇසුරින් ලියවූග්රන්ථ 3ක්ලියන්න. .................................................................................................................................................................. 4.ජාතක පොත ඇසුරින් රචිත ගීකාව්ය 3ක්ලියන්න. ................................................................................................................................................................. 5.ජාතක පොත ඇසුරින් රචිත කාව්ය ග්රන්ථ 5ක්ලියන්න. .................................................................................................................................................................. 6.ජාතක ...

12-වසර - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
2.3 වොන් නියුමාන් ආකෘතිය 1945 දී ගණිතඥයෙකු වූ ජෝන් වොන් නියුමාන් (John Von Neummann) පරිගණක සඳහා භාවිතා කළ හැකි වූ නව සංකල්පයක් හඳුන්වා දෙනු ලැබුවේය. එහි ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
නාට්ය කලාවේ සීමා නාට්ය කලාව වෙනත් කලා මාධ්යන් හා සැසදීමේදී ඊට අවේනික සීමා රැසක් හදුනා ගත හැකිය. නාට්ය හා කතා කලාව කතා කලාව යන්නෙන් 'නවකතාව','කෙට් ...

12-වසර - රසායන විද්‍යාව
සිදුවන ක්රියාවට අනුව එන්තැල්පි විපර්යාස වර්ග කිරීම 01.සම්මත උත්පාදන එන්තැල්පිය සම්මත අවස්ථාවේ ඇති සංයෝග මවුල එකක් සම්මත අවස්ථාවේ ඇති එහි සංඝටක මූලද්රව්ය වලින් උත්පාදනය කිරීමේදී සිදුවන සිදු ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙය ඔබගේ ආර්ථික විද්යා දැනුම වැඩි කර ගැනීමටත්,කාලීන සාමාන්ය දැනුමවැඩි කර ගැනීමටත් ඉවහල් වන ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙය ඔබගේ ආර්ථික විද්යා දැනුම වැඩි කර ගැනීමටත්,කාලීන සාමාන්ය දැනුමවැඩි කර ගැනීමටත් ඉවහල් වන ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
රංග රිද්මය (Rythem of Acting ) නාට්ය ප්රෙක්ෂක මනසේ"යථාර්ථයේ මායාව"ගොඩනැගීම බහුතරයක් රංගනයන් මගින් සිදු වෙි. රංග රිද්මය ඊට මනා පිටුබලයක් වෙි.රංග රිද්මය අමතන්නේ ප්රේක්ෂක වින්දනයට හා ...