මනමේ නාට්‍ය


මනමේ

වැදගත් : උසස් පෙළ සිංහල විෂය සදහා නිර්දේශිත නාට්‍ය වන එදිරිවීර සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ පේමතී ජායතී සෝකෝ නාට්‍ය හැදෑරීම සදහා මනමේ හා සිංහබාහු නාට්‍යන් දෙකේ දැනුමද අත්‍යවශ්‍ය වේ. එබැවින් මෙම ලිපිය සම්පාදනය             කරනු ලැබේ.

      1956 මනමේ නාට්‍ය බිහිවීම ලංකාවේ නාට්‍ය කලා ඉතිහාසයේ වැදගත්ම සන්දිස්ථානය වේ. කෝලම් සහ නාඩගම්වලට පාදක කරගත් චුල්ල ධනුද්ධර ජාතකය මෙයට යොදාගෙන ඇත. සරච්චන්ද්‍රයන් ස්වකීය පරිකල්පන ශක්තිය පදනම් කරගෙන කතා වස්තුවේ නාට්‍යමය අවස්ථා තෝරා බේරාගෙන තිබේ. එමෙන්ම මනමේ නාට්‍ය නිශ්පාදනයට පෙර එතුමා පෙර අපර දෙදිග නාට්‍ය කලාව පිළිබද විවිධාකාර තොරතුරු හදුනාගෙනමෙම පර්යේෂණය සිදුකර ඇත. එහිදී සරච්චන්ද්‍රයන් බටහිර නාට්‍ය කලාව ස්වභාවික නාට්‍ය කලාව අනුගමනය කරන අතර පෙරදිගනාට්‍ය කලාව නාට්‍ය ධර්මී සම්ප්‍රධාය ගරු කරනබව වටහාගෙන තිබේ. විශෙෂයෙන්ම ආසියාතික නාට්‍ය ක්‍රමය සංකලණය කොටගෙන දේශීය නාට්‍ය කලාව ගොඩනැංවිය හැකියැයි සරච්චන්ද්‍රයන් තේරුම් ගත්තේය. 

   ජාතක කතා ආකෘතිය තුළ ලක්ෂණ පහකි. එනම් :

  1. නිදාන කතාව
  2. අතීත කතාව
  3. ජාතක පාලිය
  4. අටුවා විස්තරය
  5. පූර්වාපර සන්ධි ගැලපීම

ජාතක කතා කරුවාගේ පරමාර්ථය ඉටු කරනුයේ අතීත කතාවය. කලාකරුවන් තම නිර්මාණය සදහා යොදා ගත්තේද අතීත කතාවයි.ඒ අනුව මනමේ නාටකය සදහා යොදා ගත්තේද චුල්ල ධන්ද්ධර ජාතකයේ අතීත කතාවයි. මෙහි සිදුවීම් පෙළකි. එනම්

  1. මනමේ කුමර කුමරී විවාහය
  2. දෙදෙනා වනය මැදින් ගමන් කිරීම
  3. ත්‍රිමදගලිත හස්තියකු මුණ ගැසීම
  4. මනමේ කුමරා ඊතලයෙන් විද හස්තියා මැරීම
  5. සොරු 500ක් දඩමස් පුළුස්සා කෑද
  6. දඩමස් ඉල්ලා ඒමට බිරිද යැවීම
  7. දුන්නෙන් විද 499ක් සොරු මැරීම
  8. නායක සොරා සහ මනමේ කුමරු සටන් කිරීම
  9. සටනින් කුමරු මිය යාම
  10. සොරා කුමරියගේ ආභරණ ඉල්ලීම
  11. සක්‍රයාගේ සිදුවීම

නමුත් මනමේ රචකයා මින් තෝරාගත්තේ සිදුවීම් කිහිපයකි. මනමේ නාට්‍යයට කෝලම සහ නාඩගම ඇසුරින් වැදි පිරිස යොදා ගත්තේය. මෙහි නාට්‍යමය අවස්ථාව වැදි රජු මනමේ කුමරු සටනයි. මනමේ කුමරු මිය යාම , කුමරිය වැදි රජු කෙරේ ලොල්වීම, ඔහුගේ සිත දිනා ගැනීමට උපක්‍රමශීලී වීම, අවසානයේ කුමරිය හැර වැදි රජු යෑම , හදවත පැලී කුමරිය මිය යෑම ආකාරයෙන් සිදුවීම් පෙළගස්වා ඇත. මෙම සිදුවීම් පෙළ අනුව නාට්‍ය වස්තුව හැඩ ගස්වා තිබෙන්නේ පෙර අපර දෙදිග නාට්‍ය මූලධර්ම ඇසුරෙනි. එමනිසා නාට්‍ය තුළ ගැටුමක් ඇත.

“නාට්‍යක ගැටුමක් තිබිය යුතුය. ගැටුමක් නැති තැන නාට්‍යක් නැත  - බර්නාඩ් ෂෝ ”

මනමේ  නාට්‍යයේ ගැටුම මනමේ කුමරුගේසිතතුළ කුමරිය දැකීම නිසා හැගීමක් ඇතිවීම. ඒ හේතුවෙන් මල් උයනේ ලතැවීම වේ . විවාහයෙන් පසු වනය මැදින් යයි.කුමරු පරිසරයක සොදුරු ආස්වාදය විදී. 

“පේමයෙන් මන රංජිත වේ නන්දිත වේ.......”

පරිසරයේ සුනදරත්වය විදි ගැටුමට තුඩුදෙන, ප්‍රේක්ෂක අවධානය යොමුවන කුතුහලය දනවන අවස්ථා නාට්‍යමය අවස්ථා ලෙස හැදින් වේ. එවන් අවස්ථා චුල්ලධනුද්ධර කතාවෙන් ඇතුළත් කරගෙන ඇත. 

මනමේ නාට්‍යයේ සංදර්භය සංස්කෘත නාට්‍යයේ පංචවිධ අවස්ථා ( ආරම්භ, යත්න, ප්‍රත්‍යාසා, නියතාප්ති, ඵලාගම ) විකාශන ස්වරූපය හැඩගස්වා ගන්නට සරත්චන්ද්‍රයන් සමත් වී ඇත. එමෙන්ම මනමේ නාට්‍යට කතා ප්‍රවෘත්තියට ගැලපෙන රංග  ශෛලීයක් ඇතුළත් කරතීබීම දැකිය හැකිය. මනමේ නාට්‍ය සම්පූරණයෙන්ම ශෛලීගතය. බටහිර සම්ප්‍රධාය තුළ ඇති ස්වභාවිකත්වය සපුරාම ඉවත් කර ඇත. නමුත් ලංකාව තුළ ජනප්‍රිය වූ නාඩගම් ශෛලීය මනමේ සන්දර්භයට ආශ්‍රය කරගෙන ඇත. එම හේතුවෙන් මනමේ නාටකයට විශේෂ අනුග්‍රහයක් චාල්ස් ගුරුන්නාසේගෙන් ලැබුනු බව සරච්චනද්‍රයන් ප්‍රකාශ කරයි. 

මනමේ නාට්‍ය තුළ චතුර්විධ අභිනය ක්‍රියාත්මක වේ. නළුවන් සියළු දෙනාම වේදිකාවට පැමිනෙනුයේ රිද්මයානුකූල ගමනකිනි. වාචික අභිනය ශෛලීගතය. සාමාන්‍ය ප්‍රකාශණය පවා ශෛලීගත ආකාරයෙන් ප්‍රකාශ කරයි. කිසිදු භාණ්ඩයක් වේදිකාවට රැගෙන නොයන අතර ආංගික අභිනය මාධ්‍යෙයන් ඉදිරිපත් කරයි. මෙම ශෛලිය වසර පනහක් පමණ මෙරට ජනප්‍රිය නාඩගම් ශෛලීයයි.

මනමේ නාට්‍ය රචකයා ප්‍රතිභාපූර්ණ කවියෙකි. ඔහු නාඩගම් රචකයෙකි. එමනිසා ඔහුගේ නිර්මාණ සම්භාව්‍ය දේශීය මුහුණුවරක් ගැනීම විශ්වාසනීත්වය පේක්ෂකයාට ඇති කරයි.ආරම්භයේ එන පොතේ ඉන්නිසියේ එන සිවුපද විරිත පුරාණ නාඩගම්වල එන ක්‍රමයට මුල හා අග එළිවැට රකිමින් ලිවුවකි. ඇහැලේපොළ නාඩගමේ ආරම්භක කවියේ මෙසේ එයි. 

ගණ තිමිරය මුළු ලොවේ වෙනස් කර සප්ත සාගරෙන් 

සුර නිර සවු සතුන් නොයෙක් දේ මැවු සර්ව වල්ලභ දෙවිතුමන්.....

මනමේ නාටකයේ දැක්වෙන්නේ මෙසේය.

සකල බ්‍රහ්ම සුර නර මස්තකයෙහි සැදූ සිරි විභූෂිත පා කමල් 

අඛිල මෝහ තිමිරය දුරලමින් ලොවේ දෙසූ සද්ධර්මය විපුල්......

ඒ අනුව නාඩගම්වල එන මිශ්‍ර සිංහල කවි මග අනුගමණය කර ඇති බව පැහැදිළිය. සින්දු නාඩගම්වල එන චරිත සංවාදයේ යෙදෙන්නේද කාව්‍යමය භාෂාවකිනි. මෙම ක්‍රමය අනුගමනය කරන මනමේ පාත්‍රයන්ද බොහෝවිට උපමා රූපක සහිත ව්‍යංජනා ශක්තිය සහිත බසක් යොදාගනී.

  “සියළු යස ඉසුරින් ඉතිරෙන්නා වූ, ජම්බුද්වීපයටම චූඩා මාණික්්‍යක් බදු වූ බරණැස් පුරයට යෙහෙන් පැමිණ......”

මනමේ නාට්‍ය තුළ කර්ණ රසායන සංගීතය පවතී. එය සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ කවීත්ව හැකියාවයි. කුමරුගේ සිත තුළ ඇති හැගීම් ගීයකට නැගෙන්නේ 

ප්‍රේමයෙන් මනරංජෙිත වේ - නන්දිත වේ...... ලෙසිනි.

එමෙන්ම සිවුපදයෙන් යුතු කවිද මෙහි පවතී.

දිරියෙන් යුධ කළ ඔබ සමගින්නේ....

එමෙන්ම මනමේ නාට්‍ය තුළින් නැවුම් පණිවිඩයක් ලබාදීමට නාට්‍ය රචකයා සමත් වේ. ජාතක කතා කරුවාගේ, මනමේ කෝලමේ, නාඩගමේ අරමුණ වූයේ කාන්තා චපලත්වය කියාපෑමයි. එය පැරණි තවුස් දෘෂ්ටියයි. එමගින් ඉවත් වූ සරත්චන්ද්‍ර මනමේ කුමරියගේ චරිතය විවරණය කරන්නේ ජීවිතයේ විවිධ ගැටළු වලට මුහුණ දුන් කාන්තා චරිතයක් ලෙසිනි.





උසස්පෙළ - සිංහල
මං ශිෂ්ටාචාරය සමතික්‍රමණය කරමින් මානව ශිෂ්ඨාචාරය ක්‍රමයෙන් වර්ධනය වූ බව සැබවි. මනුෂ්‍යයා ශීර්ෂයත් කශේරුකාවක් සිරස වඩා ගැනීමෙන් තිරස්චිනයන්ගෙන් මිදුනෙ වී යනු සැබවි. මන්ද බුද්ධික භාවයේ සිට සති ඉන්ද්‍රිය අධි මානසික තලයක දක්වා සාපේක්ෂ බුද්ධි ඵලයකට මනුෂ්‍...
උසස්පෙළ - සිංහල
නාට්‍ය ප්‍රබේද කිහිපයකි. එනම් :  ලෝකධර්මී  - (ස්වභාවික) නාට්‍යධර්මී  - (ශෛලීගත) අර්ධ ශෛලීගත 01. ස්වභාවික නාට්‍ය ස්වභාවික නාට්‍ය යනු ලෝකධර්මී නාට්‍ය සම්ප්‍රධායයි. මෙයට විරුද්ධ වන්නේ නාට්‍ය ධර්මී හෙවත් ශෛලීගත නාට්&zw...
උසස්පෙළ - සිංහල
මනමේ වැදගත් : උසස් පෙළ සිංහල විෂය සදහා නිර්දේශිත නාට්‍ය වන එදිරිවීර සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ පේමතී ජායතී සෝකෝ නාට්‍ය හැදෑරීම සදහා මනමේ හා සිංහබාහු නාට්‍යන් දෙකේ දැනුමද අත්‍යවශ්‍ය වේ. එබැවින් මෙම ලිපිය සම්පාදනය            &...
උසස්පෙළ - සිංහල
 අනුරුද්ධ කුමාරයා සුද්ධෝදන රජතුමාගේ බාල සහෝදර අමිතෝදන රජුගේ පුත්‍රයාය. මේ කුමාරයා මහා පුණ්‍යවන්තයෙක් විය. මේ කුමාරයා රජ කුමරුන් සමඟ  ගුල ක්‍රීඩාවෙහි යෙදී සිටියේ  පැරදී පලා ගියේය. මේ අවස්ථාවේද සිසු රාජ කුමාරවරු කැවුම්ලිය තලියක් නොදුන්නොත් ක්&zw...
උසස්පෙළ - සිංහල
   ජීවක වෛද්‍යවරයාගේ කතාව ....... ජීවක වෛද්‍යවරයා යනු  බිම්බිසාර රජුගේ පුත්‍ර අභය රාජ කුමාරයාට  දාව සාලවතී  ගණිකාවගේ කුසින් උපන් දරුවෙකි. මේ කාරණය  අභය රාජ කුමාරයා ද දැන සිටි නැත. ගණිකාවන්ගේ ව්‍යාපාරය වන්නේ සමාජ ගත  වි...
උසස්පෙළ - සිංහල
            සද්ධර්මරත්නාවලිය  අනුරාධපුර මහා විහාරය ආශ්‍රිතව වැඩ සිටිී බුද්ධඝෝෂාචාර්යයන් වහන්සේ විසින් ලියන ලද පාලි ධම්මපදට්ඨ කථාව සිංහලයට පරිවර්තනය කිරීමෙන් "සද්ධර්මරත්නාවලිය "ග්‍රන්ථය සිංහල සාහිත්‍යයට එකතු වී ඇත. පාල...
උසස්පෙළ - සිංහල
                                කෘදන්ත නාම - (ක්‍රියාවක අවසානය) කෘදන්ත නාම යනු ක්‍රියා ධාතුවකට ප්‍රත්‍යක් එකතුවීම මගින් සැදෙන්නා වූ නාම විශේෂයකි. ප්‍රකෘතියකට ප්&zw...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම(තද්ධිත නාම) ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම යනු ප්‍රත්‍යාර්ථ වලින් අර්ථ ගැන්වෙන නාම වේ. නාම ප්‍රකෘතියට සහ ක්‍රියා ප්‍රකෘතියට පසුව යෙදී අර්ථ ගන්වන කළ එය ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම වේ. සිදත් සගරාවෙහි ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම මෙසේ හදුන්...
උසස්පෙළ - සිංහල
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් සුවිශේෂි කොට සංඝ සමාජයට දේශනා කළ වදාළ එමෙන්ම සංඝ සමාජයට ඉතා වැදගත් වන සහ ගැඹුරින් සාවදානව සාකච්ඡා කළ යුතු “ විනය ” පිළිබඳව ඉතා කෙටියෙන් කරුණු දැක්වීම සැබවින්ම අපහසු කාර්යක් වුවද මෙහි කතුවරයා එම අපහසු කාර්ය පහසුවෙන් ඉටුකර තිබීම සහ එ...
උසස්පෙළ - සිංහල
සන්ධි භාෂා ව්‍යවහාරය පහසු වීම සඳහා කටවහරේදී නිර්මාණය වන්නක් ලෙස සන්ධිපද හඳුනාගත හැක. කිසියම් පද දෙකක මුල් පදයේ අග අකුරත් අග පදයේ මුල අකුරත් සුදුසු ලෙස ගැලපීමෙන් තනි එක් පදයක් නිර්මාණය වීම මෙහිදී සිදුවේ. එසේ මුල් පදයේ අග අකුර හා අග පදයේ මුල අකුර ගැලපෙන ආකාරය වෙනස්වන...
උසස්පෙළ - සිංහල
‘‘‘‘ගීතමය වදන් තුලින්ම ප්‍රශ්ණ කරමින් ධ්වනිතාර්ථ ඉස්මතු කිරීමේ කලාව‘‘‘‘     යෝජිත ගීතය:-   හොඬින් නෙළුම් මල ගෙනයන - බතික් රන් පටින් දිදුළන ඇතින්නියේ............. යදම් අමතකද පා බැඳි විලංගුවේ  ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම නාමයකින් හෝ ධාතුවකින් පරව ප්‍රත්‍ය එක්ව සැකසෙන ද්වීතීක නාම ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම ලෙස හැදින්වේ. ඉන් නාමයකට පසුව ප්‍රත්‍ය එක් වීමෙන් සැකසෙන ප්‍රත්‍යාර්ථ නාම තද්ධිත නාම ලෙසද, ධාතුවකට පසුව ප්‍රත්‍ය එක් වීමෙන් සැකස...
උසස්පෙළ - සිංහල
සිංහල භාෂාවේ සන්ධි ප්‍රභේද දහයක් දක්නට ලැබේ. පූර්වස්වර ලෝප සන්ධිය පරස්වර ලෝප සන්ධිය ස්වර සන්ධිය ස්වරාදේශ සන්ධිය ගාත්‍රාදේශ සන්ධිය පූර්ව රූප සන්ධිය පර රූප සන්ධිය ගාත්‍රාක්ෂර ලෝප සන්ධිය ආගම සන්ධිය ද්විත්ව රූප සන්ධිය  පූර්වස්වර ලෝප සන්ධිය. ...
උසස්පෙළ - සිංහල
භාෂාවේ ඇති ව්‍යාකරණ අංග අතර වැදගත් තැනක් හිමි වන ව්‍යාකරණ අංගයක් ලෙස සන්ධි හැදින්විය හැකිය. “පෙර පර වණන් නිසි විදිනි ගළපනු සද නම්“ යනුවෙන් සිදත් සගරාවේ විස්තර කරන සන්ධි මගින් පෙර අපර වර්ණයන් ගැලපීම සිදු කරනු ලබයි. එසේ සෑම පෙර පර වර්ණයක්ම ගැලපිය නොහැක...
උසස්පෙළ - සිංහල
නාම පදයක් තුළ ලිංග භේදය දැකිය හැකිය. සිංහල භාෂාවේ ලිංග භේදය තෙවැදෑරුම්ය.  පුරුෂ ලිංග. ස්ත්‍රි ලිංග. නපුංසක ලිංග. සිදත් සගරාවේදි ලිංග භේදය හදුන්වා අැත්තේ මේය,මෝය යන වහරට කරුණු වූයේ ලිගු නම් යනුවෙනි. පුත්,බමර,වදුරු,බමුණු,කුමර,මොනර, අාදි නාම පුර...
උසස්පෙළ - සිංහල
ලේඛණයේදි මෙන්ම කථනයේදීද භාවිත කරනු ලබන පද වර්ගයකි විරුද්ධාර්ථ පද. යම් පදයක අදහස විරුද්ධ අදහසක් ප්‍රකාශ කරන පද විරුද්ධාර්ථ පදයි.  උදාහරණ : නිමල් හොද ළමයෙකි. නමුත් දැන් නිමල් නරක ළමයෙකි. මෙම වාක්‍යය දෙකේ මුල් වැකියේ නිමල් හොද තැනැත්තෙකි. පසුව ඔහුව නර...
උසස්පෙළ - සිංහල
සමාජයේ පවතින ව්‍යවහාර පිරුළු ලෙස හදුන්වයි. වර්තමාන සිදු වීමක් අලංකාරයෙන් විස්තර කිරීම හෙවත් වර්තමාන සිදුවීම ව්‍යවහාරයකට උපමාකොට දැක්වීම පිරුළු මගින් සිදු කරනු ලබයි. සිංහල භාෂාවේ පවතින විචිත්‍රවත් අංගයක් ලෙස පිරුළු මගින් ලේඛණය මෙන්ම කථනයද සිත්කළු කරයි. පිරු...
උසස්පෙළ - සිංහල
අදහස් ප්‍රකාශ කිරීම සදහා වාචික හා ලිඛිත යන ක්‍රම භාවිත කරනු ලබයි. ලිඛිතව අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමේදි යෙදාගන්නා ප්‍රධාන වාක්‍යය ක්‍රම තුනකි.කර්තෘට වාක්‍යයෙහි ප්‍රධානත්වය ලබා දීම ඉන් පළමු වැන්නයි.දෙවැන්න කර්මයට මුල් තැන දීමයි. භාවාර්ථයට මුල් තැ...
උසස්පෙළ - සිංහල
සරල හා සංකීර්ණ වාක්‍යය. පද කිහිපයක ඒකතුව වාක්‍යයක් ලෙස හැදින්වේ.සිංහලයේ වාක්‍ය වර්ග කිහිපයකි.පහත දක්වා අැත්තේ ඒම වාක්‍යය වර්ගයි. පහත දැක්වෙන වාක්‍යය කියවන්න. 01.සමන් අලුයම පිබිදෙයි 02.සමන් උදයේ අාහාර ගනියි. 03.සමන් පාසල් යයි. 04.සමන් පොත ප...
උසස්පෙළ - සිංහල
ධාතු ප්‍රකෘතියකට පසුව ප්‍රත්‍යය ඒක් වීමෙන් සැකසෙන පද ක්‍රියා පදයි. 1.ළමයා ගී ගයයි.                                    ළමයි ගී ගයති. 2.මිනිසා වැඩ කරයි   &nb...
උසස්පෙළ - සිංහල
ගිරා සන්දේශය ලියැවී ඇත්තේ ක්‍රි.ව. 1457 - 1465 දක්වා කාලය අතරතුරය. මෙහි කතුවරයා කවුරුන්දැයි පැහැදිලි නැත. එහෙත් ඔහු විසුවේ ජයවර්ධනපුර මහාවිහාරයක බව විශ්වාස කෙරේ. එලෙසම නතුවරයා ගිරවා නික්මවන්නේ තමන් විසූ වෙහෙරින් වන බැවින් ඔහු සඟනමක් බවද පැහැදිලි වන්නකි. පරෙවි...
උසස්පෙළ - සිංහල
සිංහල ගද්‍ය සාහිත්‍යයේ ස්වර්ණමය යුගය වශයෙන් සැලකෙන දඹදෙණි යුගයේ ලියැවුණු විශිෂ්ටතම කෘතිය සද්ධර්ම රත්නාවලියයි. සද්ධර්මය නැමැති මිණිකැට අමුණන ලද මාලය යන අදහස ගැබ්වුණු සද්ධර්ම රත්නාවලිය දඹදෙණි යුගයේ විසූ ධර්මසේන නම් යතිවරයාණන් විසින් රචනා කරන ලදී.  සද්ධම්මට්ඨ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රඥාවෙන් (බුදුධියෙන්) ආනන්දයට(සතුටට)ගිය ශ්‍රී ලාංකීය නැළවිලි ගීතය   ගැමි ගී යුගය   මෙවැනි ගී රසවින්දන කාර්යයන්ට අපහට මං පෑදූ මුල්ම ඇදුරු තුමිය වන්නේ ආදරණීය මවු තුමියයි. එහි ආරම්භය සනිටුහන් වන්නේ  බොහෝ දුරට අප මවු කුස තුළ පිළිසිඳුන අවස්ථාවේදී...
උසස්පෙළ - සිංහල
සන්ධි.     සිංහල භාෂාවේ සන්ධි නම් පද විශේෂයක් ඇත. මින් සිදු වන්නේ පද එකිනෙකට ගලපා පදයක් නිර්මාණය කර ගැනීමයි. සිදත් සඟරා කතුවරයා මෙම ව්‍යාකරණාංගය හඳුන්වා ඇත්තේ, “පෙර පර වනන් - නිසි විදිනු ගලපනු - සඳනම්“ ලෙසයි. මෙහි අර්ථය වන්නේ &l...
උසස්පෙළ - සිංහල
සිංහල අක්ෂර මාලාව.   අක්ෂර යනු මොනවාද?     අකුරු හෙවත් අක්ෂර යනු, ඒ ඒ භාෂාවේ පිළිගත් සංකේත ලෙස හැඳින් වීමට හැක. මේවා වර්ණ යන නමින්ද හඳුන්වනු ලැබේ. සිංහල භාෂාවේ පළමු අක්ෂරය ලෙස පිළිගෙන ඇත්තේ "අ" යන අක්ෂරයයි. ඉංග්‍රීසි භාෂාවේදී මෙම ස්ථානය "A" අක්ෂ...
උසස්පෙළ - සිංහල
අ.පො.ස (සා.පෙ.) – 2009 - රචනා අහරින් ස්වයංපෝෂිත වූ රටක් කරා පිය නගමු. “අහස් දියෙන් බිඳක් පවා ඉවත නොගොස් නැවතේවා ඉටමින් මහ වැව් තණවා වැඩ කෙළේ ඒ රජ දරුවා”             ටිබෙට් ජාතික ඇස්. මහින්ද හිමියන්...
උසස්පෙළ - සිංහල
රූඩී පද    මිටින් අත්හළ කුරුල්ලෙකු මෙන් - නිදහසේ ප්‍රීතියෙන් සිටීම   අපාගත වුණා වාගේ - දුක් විදිමින්   කර ලගට ඉරීම - වැඩපල ඉතා අධික වීම   එලොව පොල් පෙනීම - බලාපොරොත්තු නොවූ කරදරයකට පත්වීම   තරු පෙණුනා - බියක් ඇති වුණා   අකුල් හෙළනව...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   නරියා හුවෙන් හඳුනා ගත හැකිය - කපටියා කතාවෙන් හඳුනා ගත හැකිය   රන් රස වගෙයි - රත්තරන් හා රසදිය මුසු වුවාක් මෙන් (ඉතා යෝග්‍ය ගැළපීමක්)   නටන්නට බැරි කෙනා පොලව ඇදයි කීම - අදක්ෂයා තම බැරිකම වහගැනීමට වෙන දෙයක වරදක් කීම   පනින්නට...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   නීලමහා යෝධයා වාගේ- කෙනෙකුගේ වීරත්වය හා ශක්ති සම්පන්න භාවය පිළිබදව පැවසේ නීලමහා යෝධයා ගජබා රජුගේ හමුදාවේ සිටි වීරයෙකි. යගදාවෙන් ගසා මුහුදු දිය දෙබෑ කොට සොළි රටට ගොස් එරට හමුදාව සමග සටන් කරමින් මෙරටින් එරටට ගෙනගිය දොළොස් දහසක් සෙනගද එරටින් දොළො...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   පැන යන මුවන් දැක නොදමවු නෙළූ පළා - ඇතින් තිබෙන වටිනා වස්තුවක් ලබා ගැනීමමේ අපේක්ෂාවෙන් අතේ තිබෙන දෙය ඉවත දැමීම මෝඩ ක්‍රියාවකි එක්තරා ගැමියෙක් පළා නෙළීමට ඕවිටකට ගියේය. අවශ්‍ය තරම් පළා නෙළා ගත් ඔහුට දිය බීමට එන මුවන් රංචුවක් දක්නට ලැබුණේ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   සුදුලූනු පොඩි කරන්න එපා - බොරුවෙන් කෙනෙකු මුළා නොකරන ලෙස ඉල්ලීම   බළලුන් ලවා කොස්ඇට බෑවුවා වාගේ - කිරීමට අපහසු කාර්ය්‍යන් වෙනත් කෙනෙකු ප්‍රයෝගකාරි ලෙස යොදවා සිදු කිරීම     බාගෙන කන්න තියෙන දේ ඉහගෙන කනවා වාගේ - ටිකින් ටි...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   සෙවණට සිටි ගහේ අත්ත කපා දැම්මා වාගේ - තමාට උදව් උපකාර කළ කෙනෙකුට එරෙහිව තටයුතු කිරීම   ගිනි පේල්ලෙන් බැටකෑ මිනිහා කණා මැදිරියාටත් බයලු - වරක් හිරිවැර විද කටුක අද්දැකීම් ලද පසු ඊටවඩා සුළු දේකට වුවද බියවන බව   බල්ලාගේ වැඩේ බූරුවා බාරග...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   කියන කොට එහෙමයි කරන කොට මෙහෙමයි - තම කටයුතු පිළිබද අතිශයින් වර්නනා කිරීම රජ වාසලට කකුරු සපයන එක්තරා පුද්ගලයෙක් ගම්මානයක වාසය කළේය. ඔහු රජවාසලට ගෙනෙන හකුරු සුදු පැහැතිය. “ මේ හකුරු මේ තරම් සුදු පැහැති වන්නේ කුමක් හෙයින්දැ” යි රජතුම...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   ඉබ්බාගෙන් පිහාටු ඉල්ලනවා වාගේ - නැති දෙයක් ඉල්ලීම   ඇගෙන් ඇටයක් ගියා වාගේ - අකමැත්තෙන් යමක් පරිත්‍යාග කිරීමට සිදුවීම. එසේ නොමැති නම් විශාල පාඩුවක් සිදුවීම.   කණ කොකාගේ සුද පෙනෙන්නෙ ඉගිලෙන විටලු - කිසියම් තැනැත්තෙකුගේ සැබෑ ස්වරූප...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   අරුණට කිට්ටු පැය ඉතා අදුරුය - වර්තමානයේ සැපසම්පත් ලබන අයගේ අතීතය ඉතා දුක්බරව පැවති බව දැක්වීම   අලපත ලූ දියත්තක් වාගේ - යහපත් පුද්ගලයන් තමන්ගේ සිත්වල පාප සිතුවිලි රදවා නොගන්නා බව   අකලට පලගත් ගෙඩිය වාගේ - අහඹු ලෙස කෙනෙකුගෙන් ලාභයක් ...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු   කඩුල්ලත් එක්ක අමුඩෙ ගැහුවා වාගේ - මෝඩ වැඩක් සිදු කිරීම එක්තරා ගැමියෙන් සොරෙකු ලුහුබැද යන අවස්ථාවේදී කඩුල්ලකින් පැනයන විට ඔහුගේ අමුඩෙ ගැලවි ඇත. කලබලයෙන් හෙතෙම කඩුල්ල හරහා දමා තිබූ ලීයද සමගම අමුඩේ රෙදිපොට තදකර ගත්තේලු. ඒම නිසා එතැනින් ඉදිරියට ය...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු අන්ධයන් ඇතාගේ හැටි කිව්වා වාගේ - කිසියම් කාරණයක් පිළිබද තමාට සිතෙන දැනෙන පරිදි තීරණ ගැනීම අන්ධයන් පිරිසක් ඇතෙකුගේ සිරුර පිරිමැද බලා තම තමන් අවබෝධ කරගත් ආකාරයට උගේ හැඩරුව කීවෝය. ඇතාගේ කන අතගා බැලූ අන්ධයා කීවේ ඇතා කුල්ලක් වගේය කියාය. ඇතාගේ කකුලක් අල්ල...
උසස්පෙළ - සිංහල
ප්‍රස්තාව පිරුළු    අඩන්න එපායැ කිරි එරෙන්න - ඉම අවශ්‍යතාවයන් ඉටු කර ගැනීමට බලවත් සේ ඉල්ලීම් කර ඒවා ලබා ගැනීම    අගේ ඉ‍‍දන් කන කනවා වාගේ - කෙනෙකු සමීපව ඇසුරු කරමින්, ලාභ ප්‍රයෝජන ලබා ගනිමින් ඔහුටම විපත් සිදු කිරීම   අටුව කඩා ...
උසස්පෙළ - සිංහල
විරුද්ධ පද    උත්සාහය - නිරුත්සාහය සඵල - නිශ්ඵල උන්නතිය - අවනතිය දියුණුව - පිරිහීම වර්ධනය - මර්ධනය නිදහස් - යටත් ආඩම්බර - නිහතමානී අකමැත්ත - කැමැත්ත අවිශ්වාසය - විශ්වාසය යුද්ධය - සාමය අවංක - වංක මනුෂ්‍ය - අමනුෂ්‍ය ස්ථිර - අස්ථිර නැගෙනහිර - බස්නාහිර අපර...
උසස්පෙළ - සිංහල
නොපෙනී - අතුරුදහන්, අන්තර්ධාන, අදර්ශන, අදෘශ්‍යමාන, අතුරුදන් සිංහයා - සිහ,සීහ, කෙසරිදු, මිගිදා, සී අවධිය - සමය, යුගය, වකවානුව, කාලසීමාව ආරංචි - පුවත්, ප්‍රවෘත්ති පාවිච්චිය - පරිභෝජනය, පරිශීලනය මෘදු - මොලොක්, මෙලෙක්, සියුමැලි වචන - වාග්,වාං, වදන්, පද කනවා - බුදින...
උසස්පෙළ - සිංහල
                                             ...
උසස්පෙළ - සිංහල
උපත - ඉපදීම, ජන්මය, උප්පත්තිය, බිහිවීම, පනිතය, ප්‍රසූතිය, පිරිසිදු - නොකිලිටි, පවිත්‍ර, නිර්මල, නිමල, පරිශුද්ධ, පිවිතුරු මුහුණ - වත,මූණ, වුවන, වක්ත්‍රය දියුණුව - ප්‍රගතිය, උන්නතිය, වර්ධනය, වැඩීම අශ්වයා - තුරගා, හය,අසු ඇත්ත - සැබෑ, සත්‍ය, නිබොරු ස්වා...
උසස්පෙළ - සිංහල
සමාන වචන   පාර - මාවත, මාර්ගය, මග අම්මා - මව, මෑණියන්, දිනිති, ජනනී, මාතෘ,මාතා එන්න - පැමිණෙන්න, සම්ප්‍රාප්ත වන්න ගෙදර - නිවස, ගෙය, නිවාසය, වාසස්ථානය, ගෘහය ටිකක් - ඇබිත්තක්, ස්වල්පයක්, චුට්ටක්, මදක්, පොඩ්ඩක්, ඩිංගක් ඉක්මනින් - කඩිසරව, නොපමාව, වහාම, යුහුසුළුව...
උසස්පෙළ - සිංහල
මම අද ඔයාලට දෙන්න හදන්නෙ තනි පද ටිකක්. තනි පද කියන්නෙ වචන කිහිපයකින් කියැවෙන දෙයක් තනි පදයකින් දැක්වීමයි. මම ඒ වගේ වචන 90ක් අද ඔයාලට දෙන්නම්. මේ දේවල් ඔයාලට ගොඩක් වැදගත් වෙයි කියල මම හිතනව.   තනි පද (ඡත්‍ර පද)   හොර බොරු වංචා නොකියන - අවංක මුලින්ම ගෙඩි හට...
sumali chathu

උසස්පෙළ සිංහල

අනෙකුත් ලිපි
12-වසර - ජෛව පද්ධති තාක්ෂණවේදය
ශාක ප්රචාරණය ශාක සජිවී නිසා ප්රජනනය මගින් නව පරම්පරා ඇති කරයි.ලිංගික ප්රජනනය මගින් ඇතැම් ශාක පුෂ්පීකරණය ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර ගති ලක්ෂණ 1 විකුණුම් හෝ හුවමාරු වීම් සිදු වීම2 භාණ්ඩ හා සේවා ගනුදෙනු සිදු වීම3 ගනුදෙනු අඛණ්ඩ ව සිදු වීම4 ලාභයෙන් අභිපේ්ර්්රරණය වීම5 අවදානමක් තිබීම6 ...

12-වසර - ගිණුම්කරණය
යම් ව්යාපාරයක් පිළිබඳ උනන්දුවක් දක්වන පාර්ශව රාශියක් දක්නට ලැබේ. එම පාර්ශවයන්ට තීරණ ගැනීමට එම ව්යාපාරයේ තොරතුරු අවශ්ය වේ. එම පාර්ශවයන්ට අවශ්ය තොරතුරු සන්නිවේදනය කරනු ලබන්නේ ...

7-වසර - ඉතිහාසය
ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර අප ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර බොහොමයක් ඇත නමුත් 7 ශ්රේණිය මෙම පාඩම සදහා එම ශිෂ්ඨාචාර වලින් ප්රධාන ශිෂ්ඨාචාර 2ක් මේ සදහා ඉදිරිපත් කොට ඇත.එනම්, ග්රීක ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 4 වන කොටස HTML (Hyper Text Markup Language) HTML යනු අන්තර්ජාලයේ www (wold wide web) පිටු සැකසීම සඳහා භාවිතා ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 3 වන කොටස මාධ්ය සම්පත් තොරා ගැනීම වෙබ් අඩවියකට ඇතුළත් කිරීම සඳහා විවිධ රූප, ශබ්ද, වීඩියෝ, ...

12-වසර - ජනමාධ්‍ය
සන්නිවේදනයේ මූලිකාංග සන්නිවේදනය තේරුම් ගැනිමටත් එය සාර්ථකව ක්රියාත්මක කිරීමටත් එකි ක්රියාවලියේ අන්තර්ගත මූලිකාංග මොනවාද යන්න පැහැදිලිව අවබෝධ කර ගැනිම අතිශය වැදගත් වූවකි.එසේම එකී අංග ඉහල ගුණත්වයකින් ...

උසස්පෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
ආයුබෝවන් මෙම ලිපිය මගින් මම අද ඔබත් සමග බෙදාගන්න යන්නේ Windows පරිගණක සදහා භාවිතා කල හැකි Screen Recorders ගැනයි. මෙහිදී එම Screen Recorder එක මිලදීගත ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 2 වන කොටස සන්ධාරය සංවිධානය (Conect Management) මෙමගින් අදහස් කෙරෙන්නේ වෙබ් අඩවියක් සඳහා තෝරාගත් අන්තර්ගතය ක්රමවත් පිළිවෙළකට පෙළ ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 1 වන කොටස වෙබ් අඩවි භාවිතය (Application of Web Site) වෙබ් අඩවියක් නිර්මාණය කිරීමේ අවශ්යතා තොරතුරු සන්නිවේදනය (Information Communication) එනම් අන්තර්ජාල ...