කෙටි සටහන් භාවිතයේදී සැලකිය යුතු කරුණු



6 ශ්‍රේණියේ සිට 10 ශ්‍රේණිය දක්වා දහම් පාසල් පෙළ පොත් වල එන භාවනා පාඩම් හැර පාලි අභිධර්මය ඇතුලු අනෙකුත් සියලුම පාඩම් ආවරණය වන පරිදි “ඉගැන්වීම් උපකාරක කෙටි සටහන් මාලාව” සකසා ඇත.විභාගයේදී විමසිය හැකි වැදගත් කරුණු සාරාංශ වන පරිදි සෑම පාඩමකටම වෙන වෙනම සැකසූ කෙටි සටහන් මෙහි ඇතුලත්ය. පාඩම උගන්වා අවසානයේදී ඉගැන්වූ පාඩමට අදාල කෙටි සටහන දරුවාගේ සටහන් පොතට ඇතුලත් කිරීමට සුදුසු වන පරිදි මෙය සකසා ඇත. තවද පාඩම උගන්වන අතරතුර පාඩම තුල හමුවන ඇතැම් සංකීර්ණ දහම් කරුණු සරළව විග්‍රහ කොට කෙටි සටහනට ඇතුලත් කොට ඇත. නමුත් එම විග්‍රහ කිරීම් දරුවාගේ සටහන් පොතට ඇතුලත් කළයුතු නැත.

ඇතැම් සංකීර්ණ දහම් කරුණු විග්‍රහ කිරීමේදී මූලාශ්‍ර වශයෙන්,
1. වෙනත් ශ්‍රේණියක දහම් පාසල් පෙළ පොතක්
2. එම ශ්‍රේණියේම වෙනත් පාඩමක්
3. ධර්මාචාර්ය විභාගයට අදාල පෙළ පොත්
4. රේරුකානේ චන්දවිමල නාහිමියන්ගේ කෘතීන් හෝ
5. බොහෝ විට අන්තර්ජාලය ද
උපයෝගී කරගෙන ඇත.

සෑම පාඩමකම කෙටි සටහන් එකම රටාවකට අනුව සකසා ඇති අතර කෙටි සටහන් භාවිතයේදී පහත කරුණු කෙරෙහි අවධානය යොමු කළ යුතුය.

  1. කෙටි සටහන් මාලාවේ ඇතැම් තැනකසටහන:-වශයෙන් දක්වා ඇත්තේ,
    i. දහම් කරුණක වැඩිදුර පැහැදිලි කිරීමක් හෝ
    ii. ගුරුවරුන් වෙනුවෙන් විශේෂ සටහනක් ය.

  2. සටහන:-ලෙස දක්වා ඇති වැඩිදුර පැහැදිලි කිරීම් දරුවාගේ සටහන් පොතට ඇතුලත්නොකළ යුතු අතර එම කරුණු පාඩම විස්තර කර දීමේදී අවශ්‍යනම් උපකාර කරගත හැක.

  3. ඇතැම් සටහන් ගුරුවරයාගේ වැඩිදුර අවබෝධය සඳහාම පමණක් වන අතර ඒවා දරුවා සමග සාකච්ඡා කළ යුතු වන්නේ නැත.

  4. බොහෝ සටහන් වල ඇති වැඩිදුර විස්තර කිරීම් විෂයනිර්දේශයට පරිබාහිර වන අතර එම කරුණු විභාගයේදී විමසනු නොලැබේ.

  5. පාඩමකට අදාල කෙටි සටහනේ ඇතුලත් සියලුම කරුණු සටහන් පොතට ඇතුලත් කළ යුතු නැත. අනවශ්‍ය යැයි සිතෙන කරුණු ඉවත් කොට අමතර කරුණු එක් කොට කෙටි සටහන සංශෝධනය කිරීමට ගුරුවරයාට නිදහස ඇත.

  6. 10 ශ්‍රේණිය පෙළ පොතේ පාලි 10 වන පාඩමට සහ භාවනා පාඩම් 2 ට කෙටි සටහන් සකසා නැත.

දහම් පාසල් පෙළ පොතක පාඩමකට අදාල කෙටි සටහනක් සැකසීමට පෙර එම පාඩමින් පසුගිය වර්ෂ වල විභාග වලදී විමසන ලද ප්‍රශ්න පිළිබඳව සොයා බලා නිරන්තරයෙන් විමසීමට ලක් වන කොටස් කෙරෙහි වැඩි අවධානයක් යොමු වන පරිද්දෙන් සහ මේ වනතුරු විමසා නොතිබුනද ඉදිරියේදී විමසීමට ලක් විය හැකි කොටස් තෝරා බේරා වෙන් කර ගැනීමෙන් කෙටි සටහන් වඩාත් ඵලදායී කරගත හැක. ඒ සඳහා අවශ්‍ය පසුගිය විභාග ප්‍රශ්න පත්‍ර සොයාගැනීමත්, පාඩමෙ සඳහන් ඇතැම් කරුණු වලට වැඩිදුර විග්‍රහ සෙවීමත්, අනවශ්‍ය කරුණු ඉවත් කොට අත්‍යාවශ්‍ය ම කරුණු පමණක් ඇතුලත් කිරීමත්, පාඩමේ සමස්ථ කෙටි සටහන හැකිතාක් කෙටි කිරීමත් ආදිය පිළිබඳව සැලකීමේදී එක් පාඩමකට වූවද කෙටි සටහනක් සැකසීම එතරම්ම පහසු කටයුත්තක් නොවන බව පැහැදිලි වේ.

එම පාඩමේ තරමක් සංකීර්ණ දහම් කරුණු වෙතොත් විෂය පිළිබඳව හසල අවබෝධයක් ඇති ගිහි පැවිදි පිරිස සමග සම්බන්ධ වී දහම් කරුණු වල විස්තර විග්‍රහ සෙවීමට ඇතැම් විට දින ගණනාවක් ගතවූ අවස්ථා පවා තිබේ. එසේ කැටි කොටගත් කරුණු යලිත් වරක් හෝ දෙවරක් කියවා බලා සංස්කරණය කිරීමෙන් අනතුරුව අවසාන් කෙටි සටහන සකසනු ලැබේ.

එවැනි එක් පාඩමකට අදාලව කෙටි සටහනක් සැකසීම පවා සැබවින්ම පහසු කටයුත්තක් නොවේ. එවැනි පාඩම් 70 කට ආසන්න සංඛ්‍යාවකට කෙටි සටහන් සැකසීම ඉතා අපහසු මෙන්ම සැබැවින්ම වෙහෙසකර කටයුත්තකි. එයට වඩාත්ම හේතු වී ඇත්තේ එම පාඩම් අතරට පාලි පාඩම් 10 ක් හා අභිධර්මය පාඩම් 10 ක් ද එක්වී තිබීමයි. කෙසේ හෝ වෙහෙස දරා සැලකිය යුතු කාලයක් වැය කොට 10 ශ්‍රේණිය දහම් පාසල් පෙළ පොතට අදාල ඉගැන්වීම් උපකාරක කෙටි සටහන් සියල්ල සකසා නිම කොට ඇත.

නමුත් තවදුරටත් ඒ තුල වැරදි අඩුපාඩු මෙන්ම සංස්කරණය විය යුතු තැන්, වාක්‍ය නොගැලපීම්, අක්ෂර දෝශ ආදියද තිබිය හැකි වේ. මීට අමතරව වැදගත් කරුණු මගහැරී ඇති අවස්ථා ද, අනවශ්‍ය කරුණු එකතු වී ඇති අවස්ථා ද තිබිය හැක. සටහන් සැකසීම හා සංස්කරණය යන කාර්යයන් දෙකම තනි පුද්ගලයෙකු විසින් සිදුකිරීමේදී ඇතැම් අත්වැරදීම් ඇසට අසු නොවී මගහැරී යාම මෙයට එක් හේතුවක් විය හැකිය.

තවද කෙටි සටහන් ප්‍රායෝගිකව භාවිතා කිරීමේදී තවදුරටත් සංස්කරණය විය යුතු තැන් හමු විය හැක. එසේ බලන කල “ඉගැන්වීම් උපකාරක කෙටි සටහන් මාලාව” සැබැවින්ම තවමත් සම්පූර්ණයෙන් ම සකසා නිම කොට නැත. එකී නොකී දහසකුත් එකක් අඩුපාඩු මගහරවා ගැනීමට මෙම කෙටි සටහන් පරිශීලනය කරන සැමට දායක විය හැකිය. එවන් අඩුපාඩුවක් දුටුවහොත් ඒ බව අපට දැනුම්දීමට තරම් කාරුණික වන්න.

මීට අමතරව කෙටි සටහන් මාලාව පිළිබඳව වෙනත් අදහස් හා යෝජනා ඉදිරිපත් කිරීමට හැකිනම් නිසැකයෙන්ම එය මහත් අත්වැලක් වනු ඇත. චෝදනා හා විවේචන පිළිබඳව ද එසේම දත යුතුය. ඉහත කුමන හෝ හේතුවක් මත අපව සම්බන්ධ කරගැනීමට අවශ්‍ය නම් myschool.lk වෙබ් අඩවියේ "අපට දන්වන්න" පිටුව භාවිතා කළ හැක.

11-වසර දහම් පාසල (බෞද්ධ)

අනෙකුත් ලිපි
උතුරු ඉන්දියානු සංගීතඥයෝ (සාමාන්‍ය පෙළ : පෙරදිග සංගීතය)
(අවිශ්ක විසින් 2018-04-10 දින සාමාන්‍යපෙළ යටතේ සංගීත පෙරදිග විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

රවි ශංකර් වාදනය කළ භාණ්ඩය - සිතාරය උපත - 1920 අප්රේල් 7 බොනාරිස් නගරයේ මුල් නම - රබීන්ද්ර ශංකර් චව්දූරි සිතාර් වාදනය ආරම්භ කිරීම - 1938 මොහුගේ පළමු ගුරුවරයා - ...


අධ්‍යයන චාරිකා අංක 01 - ඉහල කොත්මලේ ජල විදුලි බලාගාරය (01 ලිපිය)
(වරුණ විසින් 2018-04-07 දින 11-වසර යටතේ විද්‍යාව හා තාක්ෂණය විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

අධ්යයන චාරිකා ලිපි අංක 1 ඉහළ කොත්මලේ ජල විදුලි ව්යාපෘතිය - 1 කොටස 1995 වර්ෂයේ සිට දීර්ඝ කාලයක් පුරා සිදු කල අපගේ අධ්යයන චාරිකා සටහන්, ...


අධ්‍යයන චාරිකා අංක 01 - ඉහල කොත්මලේ ජල විදුලි බලාගාරය (01 ලිපිය)
(වරුණ විසින් 2018-04-07 දින 11-වසර යටතේ විද්‍යාව හා තාක්ෂණය විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

අධ්යයන චාරිකා ලිපි අංක 1 ඉහළ කොත්මලේ ජල විදුලි ව්යාපෘතිය - 1 කොටස 1995 වර්ෂයේ සිට දීර්ඝ කාලයක් පුරා සිදු කල අපගේ අධ්යයන චාරිකා සටහන්, ...


ශ්‍රී ලාංකේය සංගීතඥයෝ (සාමාන්‍ය පෙළ : පෙරදිග සංගීතය)
(අවිශ්ක විසින් 2018-04-06 දින සාමාන්‍යපෙළ යටතේ සංගීත පෙරදිග විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

ශ්රී ලාංකේය ජන සංගීත උන්නතියට දායක වූ සංගීතඥයෝ ඩබ්ලිව්. බී. මකුලොලුව උපත - 1922 පෙබරවාරි මස 17 වැනිදා මහනුවර හාරිස්පත්තුව ඉඩමේගම සංගීත පුහුණුව - ශාන්ති නිකේතනයේ එස්රාජ් හා ...


සාමාන්‍ය පෙළ ඉතිහාසය විෂය නිර්දේශයේ සඳහන් සියලු සෙල්ලිපි (හා ග්‍රන්ථ)
(අවිශ්ක විසින් 2018-03-27 දින සාමාන්‍යපෙළ යටතේ ඉතිහාසය විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

සැලකිය යුතුයි : යම් සෙල්ලිපියක් පාටකින් දක්වා ඇත්නම් "එම පාටින්ම" දක්වා ඇතිඅනෙකුත් සෙල්ලිපි වල සඳහන් වන්නේ දඑම සෙල්ලිපිය ගැනමය. සෙල්ලිපි වල දකුණු පසින්පිටු අංකයක් සඳහන් වන අතර ...


උඩුකුරු තෙරපුම
(ඔසල් විසින් 2018-03-23 දින 11-වසර යටතේ විද්‍යාව හා තාක්ෂණය විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

උඩුකුරු තෙරපුම සාමාන්යයෙන් තේරුම් ගැනීමට තරමක් අපහසුයි කියලයි හිතෙන්නේ. නමුත් තියෙන දේ ගැන අවබෝධයක් ගත්තහම එහි පහසුව වැටහේවි.උඩුකුරු තෙරපුම පිළිබද ආකිමිඩිස් නියමය කවුරුත් දන්නවා ඇති. ...


කාශ්මීරීය රජවරුන් පිළිබඳ රාජතරංගණියෙහි ඉදිරිපත් කෙරෙන තොරතුරු
(Rev: Handaganawe chandrajothi විසින් 2018-03-21 දින උසස්පෙළ යටතේ සංස්කෘත විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

දේවතාවන්ගේ සහ දෛත්යයන්ගේ පියා වූ කාශ්යප සෘෂි මෙහි තපස් රැක්කේ යැයි ඓතිහාසික වාර්තාවක් වෙයි. ඔහුගේ නමින් වූ මෙම කාශ්යප මේරු යයි කියන ලද්දේ කාෂ්මීරය කාශ්යප ...


කෘෂි බෝග වගාවේදී ඇතිවන ගැටළු සාකච්ඡාව - 3 වන ලිපිය
(වරුණ විසින් 2018-03-20 දින 12-වසර යටතේ කෘෂිකර්මය විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

කෘෂි බෝග වගාවේදී ඇතිවන ගැටළු සාකච්ඡාව - 3 වන ලිපිය කාබනික වගාව හැටියට හඳුන්වන වගා ක්රමයේ දී වැඩි ආදායමක් බෝගයකින් ලබාගන්නට නම් කවර ආකාරයකට කටයුතු කළ ...


කෘෂි බෝග වගාවේදී ඇතිවන ගැටළු සාකච්ඡාව - 2 වන ලිපිය
(වරුණ විසින් 2018-03-20 දින 12-වසර යටතේ කෘෂිකර්මය විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

කෘෂි බෝග වගාවේදී ඇතිවන ගැටළු සාකච්ඡාව - 2 වන ලිපිය මිදි වැලකින් ගෙඩි ලබාගැනීමට වැල් කප්පාදු කළ යුතු ම ද? ඒ සඳහා නියමිත කාලයක් තිබේ ද? මිදි ...


කෘෂි බෝග වගාවේදී ඇතිවන ගැටළු සාකච්ඡාව - 1 වන ලිපිය
(වරුණ විසින් 2018-03-20 දින 12-වසර යටතේ කෘෂිකර්මය විෂයට අදාලව ලියන ලදි)

කෘෂි බෝග වගාවේදී ඇතිවන ගැටළු සාකච්ඡාව - 1 වන ලිපිය ගම්මිරිස් අස්වැන්න නෙළාගත් පසු ඒවා සකස් කිරීම සඳහා කළ යුතු දේ විස්තර කරන්න. ගම්මිරිස් අස්වැන්න ලැබෙන ප්රධාන ...