තාලය


තාලය යනු ........

  • භරත මුනිවරයා‍ගේ නාට්‍ය ශාස්ත්‍රය නම් ග්‍රන්ථ‍යේ තාලය තාල අධ්‍යාය යනු‍වෙන් සඳහන් ‍වේ. එ‍හෙත් එහි ඊට නිර්වචන සපයා නැත.එය සංස්තෘත භාෂා‍වෙන් තාලය යන්නට ‍යෙ‍දෙන පදයයි.
  • ක්‍රි.ව. 6 වන සිය ව‍සේ දී අමරසිංහ ආචාරීන් විසින් ලියන ලද අමර‍කෝෂය නම් ග්‍රන්ථ‍යේ සඳහන් වන්‍ ‍නේ තාල කාල ක්‍රියා මානම්යනුවෙනි.එහි අර්ථය වන්නේ ක්‍රියා‍වෙහි කාලය මැනීම තාලය යන්නයි.
  • භරතමුනි‍ගේ නාට්‍ය ශස්ත්‍රයට ටීකාවක් සපයන අභිනව ගුප්තාචාරීන් අභිනව භාරතී ග්‍රන්ථ‍යෙහි “තාල ප්‍රතිෂ්ඨාකර‍ණේ ඉති තාලං ”යනු‍වෙන් සඳහන් කර ඇත.තාල වල පිහිටුවීම ‍හෙවත් ප්‍රතිෂ්ඨාකණය තාලය ‍වේ යනු එහි අර්ථයයි.

ඒ අනුව  තාලය යනු රිද්මයේ ව්‍යුහගත ස්වරූපය ලෙස හදුනා ගත හැක.කවර ආකාර‍යෙන් තාල දැක්වීමක් කළ ද එහිදී සිදු කරන්‍ ‍නේ තැලීමක් නැත‍හොත් පෘෂ්ඨි ‍දෙකක් එකක් මත එකක් ගැටීමට සැලැස්වීමයි. ඒ අනුව තාලය යන පදය තැලීම යන අරුත ප්‍රකාශ කරයි.ඉහත නිර්වචන ‍දෙස විමසිල්‍‍ලෙන් බලන කළ තැලීම යන අර්ථ‍යෙන් “තාල” යන පදය ‍ගොඩ නැගී ඇති බව පැහැදිලිය. ඒ අනුව ප්‍රාථමික තාල ප්‍රකාශන මාධ්‍ය ‍ලෙස භාවිතා කර ඇත්‍ ‍තේ අත්ලෙන් අත්ලට තැලීමයි.

දේශීය තාල සංකල්ප‍යේ  පසුබිම හා විකාශනය

යම් විෂයක් දියුණු වන විට එහි ශාස්ත්‍රීය පදනම ක්‍රමවත් වීම සම්ප්‍රදාය බිඳගෙන යෑමක් නොවේ.එය විෂය සංවර්ධනයට අත්‍යවශ්‍යය වූවකි.දේශිය නර්තනය හා බැඳි තාල සංකල්පය ද කාලයත් සමඟ ක්‍රමවත් වෙමින් පවතින්නක් බව පෙනේ.පාරම්පරික නර්තන ශීල්පීන්, සංගීතඥයින් ‍මෙන්ම අධ්‍යාපන නිලධාරී මට්ට‍මේ සිටි අය‍ගේ දායකත්වය තාල සංකල්පය සංවර්ධනයට හා විකාශනයට ‍බෙ‍හෙවින් බලපා ඇත.නැටුම් විෂය පාසල් පද්ධති‍යෙහි ආරම්භ වූ මුල් කාල‍‍යේ ශිල්පීන් අතර භාවිතා වූ තිත් ක්‍රමයක් තිබුණි.

  • මහනුවර  මාදන ගුරු පරපුරට අයත් ‍‍‍‍ජේ. ඊ ගුණ‍සේන ශිල්පියා විසින් සිංහල නාට්‍ය ප්‍රදීප‍යෙහි තිත් රූප 7 කින් යුක්ත තිත් ක්‍රමයක් පිළිබඳව සඳහන් ‍වේ.එය මුල්ම ලිඛිත සටහනයි.(අඩ තිත,තාල තිත,පූර්ණ තිත,මූලාන්ත තිත,මූලාන්ත මධ්‍ය තිත,දීර්ඝ තිත,කණ්ඩිලම් තිත)
  • ඉන්පසුව උඩරට නැටුම් පරම්පරා වලින් පත්වීම් ලැබු ශිල්පීන් විසින් පාසල් පද්ධති‍ය තුළ ඉගැන්වීම් කරන ලද තිත් ක්‍රමයක් ද විය.‍ඒ අනුව ප්‍රධාන තිත් නාම 05 කි.ප්‍රධාන තිත් නාම 5 යට‍තේ තිත් රූප 11 කි.(තනි තිත,දෙතිත, තුන් තිත,සිව්තිත,පස් තිත)

මින් ප්‍රස්තාර ‍කොට දැක් වී‍මේ පිළි‍වෙතක් එදා සකස්ව ‍නොතිබූ බව “සිංහල තිත් තාල ක්‍රමය “ග්‍රන්ථ‍යෙහි සරත් වි‍‍ජේවර්ධනයන් දක්වා ඇත.පාසල් පද්ධතිය තුළ ගුරු සංඛ්‍යාව ක්‍රම‍යෙන්ඉහළයාමත්,රජයේ කලායතනයේ උගතුන් මෙන්ම භාරතයට ගොස් පැමිණි අය  පාසල් වල හින්දුස්ථානී තාල සංකල්පය පාසල් වල ඉගැන්වීමත් සමඟ ‍දේශීය තාල පද්ධ‍තියේ පැවති ගැටලු නිරාකරණය ‍කොට ක්‍රමවත් ‍ කිරී‍මේ අධ්‍යාපනික අවශ්‍යතාවක් මතු විය.  

  • මෙවන් වකවානුවක දී වින්සන්ට් සෝමපාල නම් සංගීතඥයා 1959 වර්ෂයේ දී උත්තර භාරතීය හින්දුස්ථානී හා දක්ෂිණ භාරතීය කර්ණාටක තාල පද්ධතිය ආභාසයෙන් මූලික තිත් රූප 05 ක්  සිය තාල ඥානය නම් ග්‍රන්ථයේ දක්වා ඇත.ž(සිව්මත් දෙබෑ තිත,පස්මත් දෙබෑ තිත,žසමත් දෙබෑ තිත,සමත් තුන්බෑ තිත,žසත්මත් දෙබෑ තිත) මෙම තිත් රූප පහට අදාළ එක් එක් තිත් රූප පෙර තිත හා පසු තිත ලෙස දක්වමින් තිත් රූප 10 ක් ගොඩ නඟා ඇත.
  • 1958න් පසු තිත් ක්‍රමය පිළිබඳ සංශෝදනය 1962 වර්ෂයේඳී හෙළ ගී මඟ ග්‍රන්ථය මගින් ප්‍රකාශ කරනුයේ එවකට අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයේ සංගීතය හා නැටුම් විෂයන් භාරව සිටි අධ්‍යාපනික නිළධාරියා ලෙස කටයුතු කළ ඩබ්ලිව්. ඩී.මකුලොලුව මහතායි.ඊට හේතුව ලෙස ඔහු දක්වන්නේ මේ වන විට තිත් ක්‍රමය පිළිබඳව මනා අවබෝධයක් විභාග සඳහා ඉදිරිපත් වන්නන් තුළ නොවන බවයි.මෙම ප්‍රතිසංස්කරණයේදී මෙතෙක් නොතිබූ ප්‍රස්තාරකරණය නර්තන පද්ධතියට එක්වීම සිදු විය. ප්‍රස්තාරකරණයේ දී භාවිතා කරන සංඥා හඳුන්වා දුන්නේ ද මෙතුමාය.තිත් යන අප්‍රාණික ආඝාතය දැක්වීමට (^) යන තාල සංඥාව ද තෙයි යන සප්‍රාණික ආඝාතය දැක්වීමට (/) යන තාල සංඥාව ද භාවිතය හඳුන්වා දුන්නේ මෙතුමාය.
  • 1994 වර්ෂයේදී පර්යේෂණාත්මක අධ්‍යයයෙහි යෙදුණු සරත් විජේවර්ධන මහතා සිංහල තිත් තාල ක්‍රමය නැමති ග්‍රන්ථයේ තිත් තාල රූප උපදවන මූල සාධක දෙක ලෙස තුන් මත් ගණය හා සිව් මත් ගණය දක්වා ඇත.එම ගණ දෙක මත කේවළ, මිශ්‍ර,සංකීර්ණ හා  භින්න යන චතුර්න්‍යායෙන් තිත් තාල රූප 12ක් බිහිවන බව ප්‍රකාශ කරයි.
  • මෙම වකවානුත් ගෙවී ගිය පසු අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයේ විෂයමාලා සංවර්ධන කටයුතු පිළිබඳව තීන්දු තීරණ හා සැළසුම් සකස් කිරීමට නිර්මාණය වූ ජාතික අධ්‍යාපන ආයතනයේ සෞන්දර්ය දෙපාර්තමේන්තුව විසින් මිරැන්ඩා හේමලතා මහත්මියගේ උපදේශනය හා නායකත්වය මත ඉහත වසර 40 ක් පමණ සිට තිබූ තාල පිළිබඳ අධ්‍යාපන විද්‍යාත්මක පදනමින් යුතුව තාල නාම හදුන්වා දී ඇත.ඉගෙනුම් ඉගැන්වීම් සහ ඇගයීම් ක්‍රියාවලියේ දී උඩරට පහතරට සබරගමු නර්තන සම්ප්‍රදායන් තුළ තිබිය යුතු ප්‍රමාණාත්මක හා ගුණාත්මක මෙන්න විශ්වසනීයත්වය ආරක්ෂා වන පරිදි තාල සංකල්පය පාසල් පද්ධතියෙහි ක්‍රියාත්මක කිරීමට හඳුන්වා දී ඇති එම තාල රූප නාම පහත දැක්වේ.

ඉහත දක්වා ඇති කරණු  පිළිබඳ අවධානය යොමු කළ විට තාල සංකල්පය වසර 40 කට අධික කාලයක් පද්ධතිය තුළ විවිධ හැලහැප්පීම් වලට භාජනය වෙමින් එක් එක් මතිමතාන්තර ඔස්සේ විවිධාකාරයට පාසල් පද්ධතියෙහි ක්‍රියාත්මක වී ඇති බව පෙනේ.

 

 





12-වසර - නර්තනය_සිංහල
තාලය යනු ........ භරත මුනිවරයා‍ගේ නාට්‍ය ශාස්ත්‍රය නම් ග්‍රන්ථ‍යේ තාලය තාල අධ්‍යාය යනු‍වෙන් සඳහන් ‍වේ. එ‍හෙත් එහි ඊට නිර්වචන සපයා නැත.එය සංස්තෘත භාෂා‍වෙන් තාලය යන්නට ‍යෙ‍දෙන පදයයි. ක්‍රි.ව. 6 වන සිය ව‍සේ දී අමර...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
වලියක් මංගල්‍යය මහනුවර දලදා මාලිගාවේ අවසාන රන්දොලි පෙරහැර නිම කිරීමෙන් පසු පසුදින දවල් පෙරහැර ගෙවදුනු ලැබේ. එසෙුම දවල් පෙරහැර සවස් වරුවේ ගෙවදිමත් සමග මාලිගාව අසල ඇති මහා විශ්ණු දේවාලයේ හතර වන මහලේ සත් දිනක් එකට පවත්වා මෙය අරඹනු ලැබේ. නුතන ලංකාවේ අද දක්වාත් දින 07 ක...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
  කලා ක්ෂේත්‍රය දකුණු ඉන්දියාවේ අඩයාර්හි පිහිටි නර්තන අධ්‍යාපන ආයතනයකි. මෙම ආයතනයෙහි ප්‍රදාන විෂය ක්ෂේත්‍රය ලෙස ඇත්තේ භරත නර්තනයයි. භරත නර්තනයට අමතර වශයෙන් නර්තනය හා බැදි අනෙකුත් විෂය ක්ෂේත්‍රයන් ද ඉගෙනුමට අවශ්‍ය කරනු ලබන පහසුකම් අද්‍ය...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
  රස නිශ්පත්තිය යනු මාතෘකාව යටතේ කරුණු සාකච්ඡා කිරීමේදී පුද්ගල බද්ධව සිදුවන ක්‍රියාවලියක් ලෙසින් මිනිස් චිත්ත සන්තානයෙන් ඇතිවන හැගීම් එකිනෙකාට වෙනස් වන බැවින් යම් අත්දැකීමක් යම් කලා නිර්මාණයක් ආදිය හිදී එකිනෙකා ක්‍රියා කරන සහ සිත් වලට දැනෙන ආකාරයේ යම් කිසි...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
   කුවේණි අස්න කොහොබා කංකාරි ශාන්තිකර්මයේ ඇති ගයනය සහිත නර්තන අංගයක් වන මෙය විවිධ තාල ඇසුරින් නිර්මාණය වූ ශාස්ත්‍රීය නර්තන අංගයක් ලෙස පෙන්වාදිය හැකි ය. ගායනය සහිත ප්‍රථම නැටුම් අංගය වන අස්නේ නැටුමේ විවිද ගායන ෙශෙලීන් ඇතුලත් වී ඇත. පද්‍ය රචනයෙන් ක...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
  සන්නියකුම හෙවත් දහ අට සන්නිය වූ කලී පහතරට නර්තන සම්ප්‍රදායේ යකුන් වෙනුවෙන් පවත්වන්නා වූ ශාන්තිකර්මයක් ලෙස පෙන්වාදිය හැකිය . මෙහි වූ යක්ෂ චරිත ලෙස කළු යකා , රීරී යකා , අබිමාන යකා , මරු සන්නි යකා , සූනියම් යක්ෂනී සහ කෝල සන්නි යක්ෂයා හදුන්වා දීමට පුළුවන . මේ එක...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
  නූතනයේ රංග භූමි අලංකරණය කර ගැනීම සදහා විවිධ ශිල්ප ක්‍රම භාවිත කරන බව අද්‍යතන නව නිර්මාණය දෙස විමර්ශනාත්මක ව බැලීමෙන් අපට හදුනා ගත හැකි ය. අතීතයේ දී මෙන් නොව කාර්ය බහුල සමාජයක් තුළ වැඩි වෙලාවක් එක ස්ථානයක පුද්ගලයින් රදවා තබා ගැනීම අසීරු කරුණකි. එවන් වූ වට...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
කෝලම් ගැමි නාටකය උඩරට සම්ප්‍රදායට අයත් ප්‍රධාන ගැමි නාටකයමෙන් ම පහතරට පළාතට ආවේණික වූ ගැමි නාටකය වන්නේ “කෝලම්” නාටකය යි. කෝලම් නාටකයේ මූලික පරමාර්ථය වී ඇත්තේ හාස්‍ය උප්පාදනය හා සමාජයේ දුර්වල තැන් සියුම් ලෙස උපහාසයට ලක් කරමින් සමාජය සංශෝධනය කිරීම...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
කොහොඹා යකුම හෙවත් කොහොඹා යක්‌ කංකාරිය ශ්‍රී ලංකාවේ උඩරට නැටුම් සම්ප්‍රදායට අයත් ශාන්තිකර්මයන් අතර ප්‍රධානතම ශාන්තිකර්මය වූ කොහොබා යක්‌ කංකාරිය මහනුවර, උඩුනුවර, යටිනුවර, සත් කෝරලය, සතර කෝරලය, දුම්බර, හාරිස්‌පත්තුව වැනි ...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
  සොකරි නාටකය වනාහි උඩරට නර්තන සම්ප්‍රදාය හා බැදුණු ගැමි නාටක විශේෂයක් ලෙස හදුන්වාදිය හැකි ය. මාතලේ, හගුරන්කෙත, වන්නිය, බදුල්ල, ආදී ප්‍රදේශ පුරා ව්‍යාප්ත ව පවතින්නා වූ මෙකී ජන නාටකයෙහි ප්‍රදාන චරිත දෙකක් ලෙස “සොකරි” හා “ගුරුහාමි&r...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
  ඊසාන දිග ඉන්දියාවේ මනිපූර්හි අගනුවර වන ඉම්පාල් නගරය කේන්ද්‍රස්ථානය කොට ගෙන මනිපුරි නැටුම් සම්ප්‍රදාය බිහිවිය. ජන ජීවිතය හා බැදුණු විවිධ ජන කතා, දේව කතා හා රාධා ක්‍රෂ්ණා ඇසුරෙහි ගොඩනැගුණු කතා අන්තර්ගත ව බිහි වූ මෙම සම්ප්‍රදාය ඉතා මටසිලුටු, නම්&zwj...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
භරත නාට්‍යයේ දේව දාසී සංකල්පය භරත නාට්‍ය සම්ප්‍රදාය ප්‍රබල ලෙස හින්දු ආගමික සම්බන්දතාවක් මත ප්‍රබවය ලැබූ නර්තන අංගයක් බව දැක්වීමට මනා පිටුවහලක් වන්නේ දේවදාසී සංකල්පයයි. දේවාල වල දෙවියන් වෙනුවෙන් ඇප කැප වී සිටි කාන්තාවන් “දේවදාසීන්” ලෙස ඉ...
12-වසර - නර්තනය_සිංහල
ගැමි නැටුමෙන් හෙළිවන ආගමික පසුබිම ගැමි නැටුම වනාහි ගැමියන් විසින් ඔවුන්ගේ ජිවන වෘර්තීන්, සමාජ අවශ්‍යතා, සිරිත් විරිත්, ඇදහිලි - විශ්වාස හා ආගමික පසුබිම ඕනෑ එපාකම් යනා දී සියල්ල එකතුකර ගනිමින් නිර්මාණය කරගත්තා වූ කලා අංගයක් ලෙස පෙන්වාදිය හැකි ය. ප්‍රාථමික ගැමි ස...
Sarojani Abeywickrama

12-වසර නර්තනය (සිංහල)

අනෙකුත් ලිපි
12-වසර - ජෛව පද්ධති තාක්ෂණවේදය
ශාක ප්රචාරණය ශාක සජිවී නිසා ප්රජනනය මගින් නව පරම්පරා ඇති කරයි.ලිංගික ප්රජනනය මගින් ඇතැම් ශාක පුෂ්පීකරණය ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර ගති ලක්ෂණ 1 විකුණුම් හෝ හුවමාරු වීම් සිදු වීම2 භාණ්ඩ හා සේවා ගනුදෙනු සිදු වීම3 ගනුදෙනු අඛණ්ඩ ව සිදු වීම4 ලාභයෙන් අභිපේ්ර්්රරණය වීම5 අවදානමක් තිබීම6 ...

12-වසර - ගිණුම්කරණය
යම් ව්යාපාරයක් පිළිබඳ උනන්දුවක් දක්වන පාර්ශව රාශියක් දක්නට ලැබේ. එම පාර්ශවයන්ට තීරණ ගැනීමට එම ව්යාපාරයේ තොරතුරු අවශ්ය වේ. එම පාර්ශවයන්ට අවශ්ය තොරතුරු සන්නිවේදනය කරනු ලබන්නේ ...

7-වසර - ඉතිහාසය
ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර අප ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර බොහොමයක් ඇත නමුත් 7 ශ්රේණිය මෙම පාඩම සදහා එම ශිෂ්ඨාචාර වලින් ප්රධාන ශිෂ්ඨාචාර 2ක් මේ සදහා ඉදිරිපත් කොට ඇත.එනම්, ග්රීක ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 4 වන කොටස HTML (Hyper Text Markup Language) HTML යනු අන්තර්ජාලයේ www (wold wide web) පිටු සැකසීම සඳහා භාවිතා ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 3 වන කොටස මාධ්ය සම්පත් තොරා ගැනීම වෙබ් අඩවියකට ඇතුළත් කිරීම සඳහා විවිධ රූප, ශබ්ද, වීඩියෝ, ...

12-වසර - ජනමාධ්‍ය
සන්නිවේදනයේ මූලිකාංග සන්නිවේදනය තේරුම් ගැනිමටත් එය සාර්ථකව ක්රියාත්මක කිරීමටත් එකි ක්රියාවලියේ අන්තර්ගත මූලිකාංග මොනවාද යන්න පැහැදිලිව අවබෝධ කර ගැනිම අතිශය වැදගත් වූවකි.එසේම එකී අංග ඉහල ගුණත්වයකින් ...

උසස්පෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
ආයුබෝවන් මෙම ලිපිය මගින් මම අද ඔබත් සමග බෙදාගන්න යන්නේ Windows පරිගණක සදහා භාවිතා කල හැකි Screen Recorders ගැනයි. මෙහිදී එම Screen Recorder එක මිලදීගත ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 2 වන කොටස සන්ධාරය සංවිධානය (Conect Management) මෙමගින් අදහස් කෙරෙන්නේ වෙබ් අඩවියක් සඳහා තෝරාගත් අන්තර්ගතය ක්රමවත් පිළිවෙළකට පෙළ ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 1 වන කොටස වෙබ් අඩවි භාවිතය (Application of Web Site) වෙබ් අඩවියක් නිර්මාණය කිරීමේ අවශ්යතා තොරතුරු සන්නිවේදනය (Information Communication) එනම් අන්තර්ජාල ...