බුද්ධ කාලින භාරතයේ ආගමික පසුබිම


බුද්ධ කාලින භාරතයේ ආගමික පසුබිම.

සිද්ධාර්ථ කුමරා උපත ලැබූ (ක්‍රි.පූ 623) කාලය වන විට භාරතයේ පැතිරි තිබූ ආගම්/ඇදහිලි අතුරින් මූලික ස්ථානයක් ගනු ලබන්නේ බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් වේ. බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් සබැදිව ලිඛිත ග්‍රන්ථ 04 ක් අවධානයට යොමුවේ. ඒවා වේද ග්‍රන්ථ හෙවත් චතුර්වේදය ලෙස හැදින්වේ. එනම්,

            අ.         සෘග් වේදය

            ආ.        යජුර් වේදය

            ඇ.        සාම වේදය

            ඈ.        අථර්වන් වේදය

 

මෙම වේද ග්‍රන්ථ මගින් භාරත සමාජය තුල බ්‍රාහ්මණ වංශිකයන් විසින් ඉදිරිපත්කරන ලද ආගමික/සාමාජයීය හා සංස්කෘතික දර්ශනයන් පිළිබද විග්‍රහයන් සිදුකර ඇත. බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම්වලට අනුව භාරත සමාජයේ ප්‍රධාන සමාජ කොටස් 04 ක් දක්නට ලැබෙන අතර එය චතුර්වරණ නමින් හැදින්වේ. එනම්

            අ.         බ්‍රාහ්මණ

            ආ.        ක්ෂත්‍රීය

            ඇ.        වෛශ්‍ය

            ඈ.        ක්ෂුද්‍ර

 

බ්‍රාහ්මණ වංශය

            සමාජයේ උසස්ම තලයේ ජීවත් වූ මෙම ජන කොට්ඨාශය වැඩි සැලකිලි හා බලතල උපරිම වශයෙන් භාවිතාකරනු ලැබූ පිරිසක් වේ. මොවුන්ගේ මූලික රාජකාරින් පහත පරිදි ගොනුකර දැක්විය හැකිය.

අ.         ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ඉගෙන ගැනීම

ආ.        ප්‍රභූවරුන්හට ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ඉගැන්වීම

ඇ.        රටේ පාලක පක්ෂයට අනුශාසනා කිරීම

ඈ.        යාග/හෝම සිදුකිරීම හා වන්දනා මාන සිදුකිරීම

 

            මේ අයුරින් රටේ වැදගත් රාජකාරින් බොහෝමයක් බ්‍රාහ්මණ වංශිකයන් වෙතින් ඉටුකිරීම නිසා ඔවුන් සමාජයේ උසස්ම තලයේ වැජඹුණු ජන කොට්ඨාශයක් බව පෙනේ. බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම්වලට අනුව මහා බ්‍රහ්මයාගේ මුඛයෙන් බ්‍රාහ්මණ වංශිකයින් උපත ලැබූ බව සදහන් වේ.

 

ක්ෂත්‍රිය වංශය

බ්‍රාහ්මණ වංශිකයන්ට පසු සමාජය මීළග ජනකොටස ක්ෂත්‍රිය වංශිකයන් වේ. රජවරු, සිටුවරු හා ප්‍රභූවරු මෙම කොටසට අයත් වේ. ඔවුන්ගේ රාජකාරිය පහත පරිදි දැක්විය හැකිය.    

අ.         රාජ්‍යය පාලනය කිරීම.

ආ.        ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ඉගෙන ගැනීම.

ඇ.        සාමාන්‍ය ජනතාවගේ ගැටළුවලට විසදුම් ඉදිරිපත්කිරීම

ඈ.        රාජ්‍යයේ පැවැත්ම තහවුරුකිරීම හා මහජනතාව ආරක්ෂාකිරීම.

            මෙවැනි වැදගත් කාර්යයන් ඉටුකිරීම හේතුවෙන් ක්ෂත්‍රිය වංශිකයන්ද බුද්ධ කාලින භාරතයේ ඉතා උසස් කුලයක් ලෙස බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම්වල දක්නට ලැබෙන අතර මොවුන් මහා බ්‍රහ්මයාගේ බාහුවලින් උපත ලද බව කියැවේ.

 

වෛශ්‍ය වංශය

            රටේ සාමාන්‍ය මහජනතාව බහුතරයක් මෙම ගණයට අයත් වේ. විශේෂයෙන්ම රටේ ආර්ථිකයට සෘජුව දායක වන ගොවියන්, වෙළෙන්දන්, කලාකරුවන් මෙන්ම වෙනත් වෘත්තිකයන් වෛශ්‍ය වංශිකයන් වේ. මොවුන්ගේ කාර්යයභාරයන් පහත පරිදි සංක්ෂිප්තකර දැක්විය හැකිය.

            අ.         රටේ ආර්ථික කටයුතුවලට සෘජුව දායක වීම

            ආ.        වෙළදාම් කටයුතු සිදුකිරීම.

            ඇ.        කෘෂිකාර්මික කටයුතු සිදුකිරීම

            ඈ.        රජයට බදුගෙවීම

            මේ අයුරින් බලන කල වෛශ්‍ය වංශිකයන් වෙතින්ද රටේ වැදගත් කාර්යයභාරයක් සිදුකළ බව පැහැදිලි වේ. බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම්වලට අනුව මහා බ්‍රහ්මයාගේ කලවා යුග්මයෙන් බ්‍රාහ්මණ වංශිකයින් උපත ලැබූ බව සදහන් වේ.

 

ක්ෂුද්‍ර වංශය

            බුද්ධ කාලින භාරතයේ පීඩිත පංතිය ක්ෂුද්‍ර වංශිකයන්ය. කිසිදු වරප්‍රසාදයකට හිමිකම් නොතිබූ මෙම ජනකොටස සදහා කිසිදු මූලික අයිතිවාසිකමකට පවා උරුමකම් නොතිබුණි. ඔවුන් උපතින්ම බමුණන් සහ රදලයින්ගේ වහලුන් ලෙස හංවඩු ගැසී ඔවුන්ගේ දේපලක් බවට පත්විය. ක්ෂුද්‍ර වංශික ජනතාව තවත් කොටස් 05 කට බෙදා වෙන්කර ඇත. ඒවා පංච නීච කුල නම් වන අතර පහත පරිදි වේ.

            අ.         වේණ

            ආ.        නේසාද

            ඇ.        පුක්කුස

            ඈ.        රථකාර

            ඉ.         චණ්ඩාල

 

            මෙම පංච නීච කුලයන් සදහා ජීවත්වීමේ කිසිදු අයිතියක් නොතිබූ අතර අධ්‍යාපනය ලැබීම, ශිල්ප ශාස්ත්‍ර හැදෑරීම වැනි දෑ අතිශය තහනම් විය. බමුණන් හෝ රදලයන් මහ මග යන විට ඒ අසලින්වත් ගමන් කිරීමට හැකියාවක් නොතිබූ ඔවුන් යම් හෙයකින් වේද මන්ත්‍ර පාඨයක් හෝ ශ්‍රවණය කළහොත් ඔවුන්ගේ කණ් වලට රත් කළ තෙල් වත්කිරීමත්, වේද පාඨයක් කියවුවහොත් දිව කපා දැමීමත් සිදුකරන අතර, යම් වැරැද්දක් සිදුකර අසුවුවහොත් නිතැතින්ම මරණ දණ්ඩනය උරුම විය. මොවුන් ආවාහ විවාහවලින් උපදින දරුවන්ද ඔවුන් දාසයන් වශයෙන් ජීවත්වන රදළ නිවසේම මෙහෙකරුවන් බවට අනිවාර්යයෙන්ම පත්විය යුතුය. ක්ෂුද්‍ර වංශිකයන් වෙත උරුම වූ රාජකාරින් පහත පරිදි සංක්ෂිප්තකර දැක්විය හැකිය.

            අ.         රදල ප්‍රභූවරුන් වෙත බැලමෙහෙවරකම් සිදුකිරීම

            ආ.        කැළිකසළ ඉවත්කිරීම/කාණු පද්ධති ශුද්ධ පවිත්‍රකිරීම

            ඇ.        සොහොන් පිටි ආශ්‍රිත කටයුතු සිදුකිරීම

            ඈ.        තම ස්වාමිවරුන්ගේ සෑම අවශ්‍යතාවයක්ම ඉටුකිරීම

                                                                                    (තාරුක නිර්වාන් ගමගේ/2016.02.09)




3346

ලිපිය කියවා ඇති ගණන
3346

ලිපිය බෙදාගන්න


විෂයට අදාල වෙනත් ලිපි


12-වසර - බුද්ධ_ධර්මය
නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයේ පරිහානිය. නාලන්දා විශවවිද්‍යාලය ආරම්භයේ දී කියන ලද ආනාවැකිය පසුකාලීනව සනාථ විය. හියුංත්සාං සඳහන් කරන ආකාරයට ආරාමය ගොඩනැගීමට බිම කැනීමේ දි එක් නාගයෙකුට තුවාල සිදු විය. මේ සිදුවීම මුල්කොට ගෙන නිමිත්ත පාඨකයෙක් මේ භූමියේ අනාගතය පිළිබඳව අනාවැ...
12-වසර - බුද්ධ_ධර්මය
නාලන්දා විශ්වවිද්‍යාලයේ ආරම්භය හා විකාශය. භාරතීය බෞද්ධයන් සතු විශිෂ්ට ගණයේ උසස් බෞද්ධ අධ්‍යාපන ආයතන කිහිපයක් පිළිබඳව ඓතිහාසික සාධක විමසීමේ දී පැහැදිලි වේ. මගධ රාජධානියේ වර්තමාන බිහාර් ප‍්‍රාන්තයේ, රජගහ නුවරට සැතපුම් හතක් උතුරු දෙසින් නාලන්දාව පිහිටියේ ය...
12-වසර - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ කාලින භාරතයේ සමාජයීය පසුබිම කාන්තාව පිළිබද බ්‍රාහ්මණ චින්තනය භාරතීය ඉතිහාසයේ කාන්තාව ඉතාම පහත් කොට සැලකූ අදුරුතම යුගයක් ලෙස බ්‍රාහ්මණ යුගය ලෙස හැදින්විය හැක. පූර්ව වෛදික යුගයේදී කාන්තාවට තිබූ ගරුත්වය, නිදහස බ්‍රාහ්මණ යුගය වන විට සම්පූර්ණයෙන්ම අහිමිකර...
12-වසර - බුද්ධ_ධර්මය
ෂඩ් ශාස්තෘවරු ක්‍රි.පූ. 6 සහ 7 වන සියවස්වල එනම් බුද්ධ කාලින භාරත සමාජය තුල වැඩි වශයෙන්ම ප්‍රචලිතව පැවතියේ බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් වේ. ඔවුන් විසින් ඉදිරිපත්කරන ලැබූ ධර්මය හා දර්ශනයන් හුදෙක් රදල පංතියේ චිරස්ථිතිය සදහා පමණක්ම වූ අතර පීඩිත සමාජය මෙම දර්ශනයන් හා ඇදහ...
12-වසර - බුද්ධ_ධර්මය
බුද්ධ කාලින භාරතයේ ආගමික පසුබිම. සිද්ධාර්ථ කුමරා උපත ලැබූ (ක්‍රි.පූ 623) කාලය වන විට භාරතයේ පැතිරි තිබූ ආගම්/ඇදහිලි අතුරින් මූලික ස්ථානයක් ගනු ලබන්නේ බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් වේ. බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් සබැදිව ලිඛිත ග්‍රන්ථ 04 ක් අවධානයට යොමුවේ. ඒවා වේද ග්‍ර...
තාරුක නිර්වාන් ගමගේ

12-වසර බුද්ධ ධර්මය

අනෙකුත් ලිපි
12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
නාට්ය කලාවේ සීමා නාට්ය කලාව වෙනත් කලා මාධ්යන් හා සැසදීමේදී ඊට අවේනික සීමා රැසක් හදුනා ගත හැකිය. නාට්ය හා කතා කලාව කතා කලාව යන්නෙන් 'නවකතාව','කෙට් ...

12-වසර - රසායන විද්‍යාව
සිදුවන ක්රියාවට අනුව එන්තැල්පි විපර්යාස වර්ග කිරීම 01.සම්මත උත්පාදන එන්තැල්පිය සම්මත අවස්ථාවේ ඇති සංයෝග මවුල එකක් සම්මත අවස්ථාවේ ඇති එහි සංඝටක මූලද්රව්ය වලින් උත්පාදනය කිරීමේදී සිදුවන සිදු ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙය ඔබගේ ආර්ථික විද්යා දැනුම වැඩි කර ගැනීමටත්,කාලීන සාමාන්ය දැනුමවැඩි කර ගැනීමටත් ඉවහල් වන ...

13-වසර - ආර්ථික විද්‍යාව
ආර්ථික විද්යාව පිළිබද සාමාන්ය දැනීම් ප්රශ්න මාලාවක් මෙම ලිපිය මගින් ඔබට සැපයේ.මෙය ඔබගේ ආර්ථික විද්යා දැනුම වැඩි කර ගැනීමටත්,කාලීන සාමාන්ය දැනුමවැඩි කර ගැනීමටත් ඉවහල් වන ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
රංග රිද්මය (Rythem of Acting ) නාට්ය ප්රෙක්ෂක මනසේ"යථාර්ථයේ මායාව"ගොඩනැගීම බහුතරයක් රංගනයන් මගින් සිදු වෙි. රංග රිද්මය ඊට මනා පිටුබලයක් වෙි.රංග රිද්මය අමතන්නේ ප්රේක්ෂක වින්දනයට හා ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
නාට්ය හා රංග කලාවෙි මුලික සංකල්ප ෴ සමාරෝපය (Impersonation ) ක්ෂණික නිරූපණය(Quick portray) අවස්ථා නිරූපණය(Situation portray ) භූමිකා නිරූපණය(Caractor portray) සමාරෝපය (Impersonation ) පවතින සැබෑ යථා ස්වරූපයෙන් බැහැරව වෙනත් අයෙකුගේ ව්ලිසය ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
අනුකරණය(Imitation) අනුකරණය ,ප්රාග් ඓතිහාසික යුගයේ සිට පැවෙතෙන සහජ මානව ක්රියාවලියකි.මිනිසා විද්යාත්මක, තාර්කික චින්තනයෙන් ලෝකය හැසිරවීමට පටන් ගැනීමට පෙර මිත්යාවෙි දැඩිව එල්බ සිට්යේය. ස්වභාවධර්මයේ වස්තූන්ට හා ක්රියාවන්ට ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
නෘත්ත,නෘත්ය,නාට්ය ඉහත සඳහන් නෘත්ත,නෘත්ය,නාට්ය යන මෙි වචන තුන නාට්ය ශාස්ත්රයේ යේදී ඇත්තේ ඊට ආවෙිණික විශේෂ අර්ථ පදනමි කරගෙනය. මෙ⁣ම වචන තුන සංස්කෘත "නෘත්" ධාතුවෙන් ද එසේත් ...

12-වසර - නාට්‍ය හා රංග කලාව
කලාව "කලාව"යන වචනය කවදත් විවිධ මත පළකරනු ලබන පදයකි.පැරණි බ්රාහ්මණ පඬිවරු කලාව,රසාස්වාදය සඳහා හේතුවන බව කීහ. කලාව(Art) යනු 'කුසලතාව'යි. කලාව පිළිබදව අර්ථ නිරූපනයට වෙහෙස වුවෝ ඒ ...

11-වසර - ඉංග්‍රීසි භාෂාව
මුලින්ම කියන්න ඕන මේක මගේ පළවෙනි අධ්යාපනික ලිපිය අධ්යන පොදු සහතික පත්රයේ දී ලකුණු දහයක ප්රශ්නයක් වන ප්රස්තාර විස්තර කිරීම හෙවත් bar graph බොහෝ ළමුන් උනන්දුවක් ...