කතක් නර්තනය


           

ඉන්දියාවේ ප්‍රධාන නර්තන සාම්ප්‍රධායන් අතරින් උත්තර භාරතිය නර්තන සාම්ප්‍රධායක් ලෙස ප්‍රචලිත වීමට මෙයට ද ඉන්දියානු ආගමික පසුබිම ගැඹුරින් බලපා ඇත. ඒ අනුව ඉන්දියාවේ “රාමායනය, මහාභාරතය” වැනි වීර කාව්‍යයන් තුළ අන්තර්ගත කතා පුවත් සාමාන්‍ය ජනයා වෙත ගෙන යෑම සදහා කතා කියන්නන් පිරිසක් කෝවිල් ආශ්‍රීත ව සිටි අතර ඔවුන් කතකයින් නමින් හදුන්වනු ලැබී ය. කාලයත් සමග මෙම කතා කීමේ කලාව කතක් යන නමින් හදුන්වමින් මෙය නරඹන, අසන පිරිසගේ අවධානය වැඩි කර ගැනීම සදහා ඒ සදහා නිර්මාණාත්මක නෘත චලනයන් යොදාගත් අතර එය කතක් නර්තනය නමින් වර්තමානයේ ද ව්‍යාවහාර කරනු ලබයි.

මේ අනුව 15 වන 16 වන ශතවර්ෂ වල දී මෙම කලාව මෙම හින්දු ආගමික කතා කීමේ කලාව මුස්ලිම් ආක්‍රමණය හේතුවෙන් ආගමික සංස්කෘතීන්ගෙන් බැහැර ව නිර්මාණය වීමත් වර්ධනය වීමත් එනම් විනෝදය සදාහාත් ශෲංගාරාත්මක නර්තනයක් ලෙසින් වෙනස් මුහුණු වරක් ගනු ලැබී ය. ඒ අනුව හිංදු ආගමික පසුබිමින් බැහැරව රාජ සභා නර්තනයක් ලෙස ප්‍රචලිත වීමට මුස්ලිම් රජ වරුන්ගේ දායකත්වය කෙසේ ද යන්න සොයා බැලිය යුතු ය. රාජ සභා නර්තනයක් ලෙසින් ප්‍රචලිත වීමට මුස්ලිම් ආක්‍රමණ ප්‍රධාන වූවා මෙන් ම ආක්‍රමණ වලට ලක් වූ එකල ප්‍රදේශ තුල පවති කතක් නර්තනයේ ශෲංගාරාත්මක ගති ලක්ෂණයන් ආදියට පමණක් මුල්තැන දෙමින් ඊට උචිත වන අන්දමින් රංග වස්ත්‍රාභරණ, ගායනය, වාදනය අදිය ද උචිත ආකාරයට මුස්ලිම් රජවරුන් විසින් නර්තන ශිල්පීන්, ශිල්පිනියන් රජ මාලිගයට කැදවා වැටුප් දී තම අවශ්‍ය තාවයන් ඉටු කරගත්හ.
                                     
                                          

මේ අනුව රාජ සභා නර්තනයක් ලෙසින් මුලින් ම ක්‍රි. ව. 1556 මුස්ලිම් රජෙකු ලෙසින් පාලනය ගෙන ගිය මහා “අක්බාර් රජු” කතක් නර්තනය රාජ සභා නර්තනයක් ලෙසින් වර්ධනය කිරීමේ ප්‍රධානත්වයක් ඉසිලූ රජ කෙනෙක් ලෙස කතක් නර්තනයේ පුරෝගාමියා ලෙසින් ද බෙහෙවින් කතා කරනු ලබයි. එතුමා දේවාලයන්හි නර්තන ශිල්පීන්, ගායකයින්, වාදකයින් මාලිගාවෙහි තාන්න මාන්න ආදිය ලබා දෙමින් එතුමාගේ විනෝදාස්වාදය සදහා මෙම නර්තනය යොදාගත් බව සදහන් වේ. මීට අමතර ව ජොහාර් දීරු රාජ්‍ය සමයෙහි ද පර්සියාවේ නර්තන ශිල්පීන් මාලිගයට ගෙන්වා රජ් මාලිගයෙහි නර්තනා දී කටයුතු කිරීමට අවස්ථාව ලබා දුන් බව සදහන් වේ. මීට අමතරව එතෙක් පැවති කතක් නර්තනය කෙරෙහි උනන්දුවෙන් කටයුතු කල රජෙකු ලෙසින් “මොහොමඩ් ෂා" රජුගේ දායකත්වය ද ඉතා වැදගත් සංධිස්ථානයක් ලෙස සලකනු ලබයි. කතක් නර්තන සාම්ප්‍රදායේ ප්‍රවර්ධනය සදහා බෙහෙවින් දායකත්වයක් ලබා දුන් රජෙකු ලෙස අප සියලු දෙනාම දන්නා චරිතයක් වනුයේ “නවාබ් වාජි අලීෂා” රජු හා සම්බන්ද කාලවකවානුවයි. මෙය කතක් නර්තනයේ ස්වර්ණමය යුගයක් ලෙසින් සලකනු ලබන අතර එතුමාගේ රජ වාසලෙහි නර්තකයින්, වාදකයින්, ගායකයින් නිදහස් ව කටයුතු කිරීමට අදහස් කලා මෙන් ම කතක් නර්තනයේ ප්‍රධාන ගුරුකුලයක් වන “ලක්නව්”  ගුරුකුලය අලීෂාගේ රජ මාලිගාය හරහා ව්‍යාප්ත වීමට අවස්ථාව උදාකර දුන්හ. කතක් නර්තනයේ වර්ධනය සදහා ඝරානා නොහොත් ගුරුකුල බෙහෙවින් බලපා ඇත. ඒ අනුව ප්‍රදාන ගුරුකුල 5 කි. එනම්

         1. ලක්නව් ඝරානා

         2. බෙනාරිස් ඝරානා

         3. රායිගර් ඝරානා

         4. ජායිපූර් ඝරානා

         5. දිල්ලි ඝරානා

ආදී වශයෙන් දැක්විය හැකි ය.  මේ අනුව සළකා බැලීමේ දී අපට පෙනී යන කරුණක් වනුයේ ඉන්දියාව පුරා පැතිරී පවතින නර්තන සාම්ප්‍රදායන් අතරින් භාරතී නර්තනයක් ලෙස උපත ලබා එය පසු කාලයක දී මුස්ලිම් ආක්‍රමණ සමග ඔවුන් එම නර්තනය අත්පත්කර ගනිමින් පසුව රාජ සභා නර්තනයක් ලෙස වර්ධනය වී ඇති ආකාරය මෙම කතක් නර්තනය පිළිබද අධ්‍යනය කිරීමේ දී අපට වටහා ගත හැකි ය.  
                                              





13-වසර - නර්තනය_සිංහල
  දේශීය නර්තනයෙහි නව ප්‍රවනතාවයන් කෙරෙහි බලපෑ තවත් ප්‍රධාන සාධකයක් වන්නේ තාක්ෂණික හා විද්‍යාත්මක පරිවර්තනයයි. සාම්ප්‍රදායික රඟමඩලෙහි පන්දම් එළියෙන් නැතහොත් විලක්කු ආලෝකයෙන් එළිමහන් රඟමඩලක රඟ දැක්වූ දේශීය නර්තනය තාක්ෂණික දියුණුවත් සමගම ගෘහස්ත වේදිකා...
13-වසර - නර්තනය_සිංහල
චිත්‍ර කලාව නර්තනයත් සමග සමගාමීව පවත්නා වූ විෂයකි. සාම්ප්‍රදායික ශාන්තිකර්ම හා බැදි සැරසිලි කලාවට අදාළ සියලු ම අංගෝපාංග නියෝජනය කරයි. රංග භූමි අලංකරණය සදහා යොදා ගනු ලබන සියලුම සැරසිලි කලාත්මක නිර්මාණයෝ වෙති. කෙසෙල් පතුරු ලී මැස්ස මත බැදීමේ සිට විවිධ සැරසිලි ආකෘත...
13-වසර - නර්තනය_සිංහල
  කොහොඹා කංකාරිය ශාන්තිකර්මයෙහි එන ශාස්ත්‍රීය නර්තනාංගයක් වන අස්නේ නැටුම සාමූහික නර්තනාංගයකි. ගායනය සහිත ව නර්තනය කරනු ලබන මෙකී නර්තනාංගය සදහා කොහොඹා  කංරියට සහභාගි  වන සියලුම යක් දෙස්සන් සහභාගි වීම සම්ප්‍රදායික ලක්ෂණයක් වන අතර වෘත්තකර පථයක ගමන් ...
13-වසර - නර්තනය_සිංහල
  උඩරට, පහතරට සහ සබරගමු වශයෙන් ප්‍රචලිත ව පවතින දේශීය ශාන්තිකර්මයන්හි යොදා ගනු ලබන රංග භූමි ප්‍රතිශත වශයෙන් ම සමාන නොවූව ද ඒ අතර පොදු සාමාන්‍යයක් දක්නට ඇත. ඇතැම් අය පෙන්වා දෙන ආකාරයට අනුව ප්‍රචලිත භාවිතයෙහි ගැමි නාටක ලෙස හදුන්වන කෝලම් සහ සොකරි නාටක...
13-වසර - නර්තනය_සිංහල
අනෙක් සියලු ම නර්තනාංග වලට වඩා කතකලි නර්තනයෙහි කැපී පෙනෙන වෙනස්කම වන්නේ එකී නර්තනයට ආවේණික වූ වෙස් ගැන්වීමේ ශිල්ප ක්‍රමයයි.අතිශයින් ම සංකිර්ණ වූත්, කලාත්මක වූත්, දුෂ්කර වූත් මෙකී වෙස් ගැන්වීම සදහා ගතවන කාලවේලාව ද බොහෝ ය. ඇතැම් වෙස් ගැන්වීම් සදහා පැය දෙක තුනක කාලයක් ...
13-වසර - නර්තනය_සිංහල
            ඉන්දියාවේ ප්‍රධාන නර්තන සාම්ප්‍රධායන් අතරින් උත්තර භාරතිය නර්තන සාම්ප්‍රධායක් ලෙස ප්‍රචලිත වීමට මෙයට ද ඉන්දියානු ආගමික පසුබිම ගැඹුරින් බලපා ඇත. ඒ අනුව ඉන්දියාවේ “රාමායනය, මහාභාරතය” වැනි වීර කාව්‍...
13-වසර - නර්තනය_සිංහල
                                                කතකලි නර්තනය කතකලි නර්තනය වූ කලි භාරතයේ අනෙකුත් නර්තන සම්ප්‍රදායන් තුනෙන් ම සුවිශේෂී ව විකාශය වී ...
kelum priyadarshana

13-වසර නර්තනය (සිංහල)

අනෙකුත් ලිපි
12-වසර - ජෛව පද්ධති තාක්ෂණවේදය
ශාක ප්රචාරණය ශාක සජිවී නිසා ප්රජනනය මගින් නව පරම්පරා ඇති කරයි.ලිංගික ප්රජනනය මගින් ඇතැම් ශාක පුෂ්පීකරණය ...

උසස්පෙළ - ව්‍යාපාර අධ්‍යයනය
ව්යාපාර ගති ලක්ෂණ 1 විකුණුම් හෝ හුවමාරු වීම් සිදු වීම2 භාණ්ඩ හා සේවා ගනුදෙනු සිදු වීම3 ගනුදෙනු අඛණ්ඩ ව සිදු වීම4 ලාභයෙන් අභිපේ්ර්්රරණය වීම5 අවදානමක් තිබීම6 ...

12-වසර - ගිණුම්කරණය
යම් ව්යාපාරයක් පිළිබඳ උනන්දුවක් දක්වන පාර්ශව රාශියක් දක්නට ලැබේ. එම පාර්ශවයන්ට තීරණ ගැනීමට එම ව්යාපාරයේ තොරතුරු අවශ්ය වේ. එම පාර්ශවයන්ට අවශ්ය තොරතුරු සන්නිවේදනය කරනු ලබන්නේ ...

7-වසර - ඉතිහාසය
ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර අප ලෝකයේ පැරණි ශිෂ්ඨාචාර බොහොමයක් ඇත නමුත් 7 ශ්රේණිය මෙම පාඩම සදහා එම ශිෂ්ඨාචාර වලින් ප්රධාන ශිෂ්ඨාචාර 2ක් මේ සදහා ඉදිරිපත් කොට ඇත.එනම්, ග්රීක ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 4 වන කොටස HTML (Hyper Text Markup Language) HTML යනු අන්තර්ජාලයේ www (wold wide web) පිටු සැකසීම සඳහා භාවිතා ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 3 වන කොටස මාධ්ය සම්පත් තොරා ගැනීම වෙබ් අඩවියකට ඇතුළත් කිරීම සඳහා විවිධ රූප, ශබ්ද, වීඩියෝ, ...

12-වසර - ජනමාධ්‍ය
සන්නිවේදනයේ මූලිකාංග සන්නිවේදනය තේරුම් ගැනිමටත් එය සාර්ථකව ක්රියාත්මක කිරීමටත් එකි ක්රියාවලියේ අන්තර්ගත මූලිකාංග මොනවාද යන්න පැහැදිලිව අවබෝධ කර ගැනිම අතිශය වැදගත් වූවකි.එසේම එකී අංග ඉහල ගුණත්වයකින් ...

උසස්පෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
ආයුබෝවන් මෙම ලිපිය මගින් මම අද ඔබත් සමග බෙදාගන්න යන්නේ Windows පරිගණක සදහා භාවිතා කල හැකි Screen Recorders ගැනයි. මෙහිදී එම Screen Recorder එක මිලදීගත ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 2 වන කොටස සන්ධාරය සංවිධානය (Conect Management) මෙමගින් අදහස් කෙරෙන්නේ වෙබ් අඩවියක් සඳහා තෝරාගත් අන්තර්ගතය ක්රමවත් පිළිවෙළකට පෙළ ...

සාමාන්‍යපෙළ - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය
බහු මාධ්ය තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් සරල වෙබ් අඩවි නිර්මාණය 1 වන කොටස වෙබ් අඩවි භාවිතය (Application of Web Site) වෙබ් අඩවියක් නිර්මාණය කිරීමේ අවශ්යතා තොරතුරු සන්නිවේදනය (Information Communication) එනම් අන්තර්ජාල ...