දහවල් කාලය තුළ ගෙවත්තේ හෝ පාසල් භූමියේ හෝ නිසංසල පරිසරයකට ගොස් අවට හොඳින් නිරීක්ෂණය කරන්න. එහිදී ගහ කොළ, සතුන් මෙන් ම පොළොව මත ඇති විවිධ දෑ ඔබට දැක ගත හැකි ය. විවිධ ශබ්ද ඔබේ කනට ඇසේ. සූර්ය තාපය නිසා ඔබගේ සිරුරට උණුසුමක් දැනේ. අවටින් හමා එන සුළඟ ඔබේ ඇඟේ දැවටේ. එහි සිසිලස ඔබට දැනේ.
පැවරුම 2.1
අවට පරිසරයේ ඇති ඔබට පෙනෙන, ඇසෙන හා දැනෙන විවිධ දෑ ලැයිස්තුගත කරන්න.
පහත 2.1 වගුව හොඳින් අධ්යයනය කරන්න. එම වගුව ඔබේ අභ්යාස පොතේ පිටපත් කරගන්න. ඉහත ඔබ සකස් කළ ලැයිස්තුවේ අඩංගු දෑ ද ඊට ඇතුළත් කර වගුව සම්පූර්ණ කරන්න.
ස්කන්ධයක් ඇත - ස්කන්ධයක් නැත -
අවකාශයේ ඉඩක් අත්කර ගනී - අවකාශයේ ඉඩක් නොගනී -
වාතයට ස්කන්ධයක් තිබේ ද, වාතය අවකාශයේ ඉඩක් ගන්නේ ද, යන ගැටලූ ඔබට ඇති විය හැකි ය. එම ගැටලූ නිරාකරණය කර ගැනීම සඳහා සුදුසු ම ක්රියාමාර්ගය වන්නේ පරීක්ෂණාත්මක අධ්යයනයක යෙදීමයි.
වාතය අවකාශයේ ඉඩක් ගන්නේදැ යි සොයා බැලීමට පහත දැක්වෙන ක්රියාකාරකමෙහි යෙදෙමු.
මෙහි දී ලේන්සුව තෙමී නොමැති බව ඔබට නිරීක්ෂණය කළ හැකි ය. වීදුරුවේ වාතය අඩංගු නිසා ජලයට වීදුරුව තුළට ගමන් කළ නොහැකි වීම ඊට හේතුවයි.
මේ අනුව වාතය අවකාශයේ ඉඩක් ගන්නා බව නිගමනය කළ හැකි ය. වාතයට ස්කන්ධයක් තිබේදැ යි සෙවීම සඳහා පහත සඳහන් ක්රියාකාරකමෙහි යෙදෙමු.
එක් බැලූනයක් සිදුරු කළ විට කෝදුවේ සමතුලිතාව නැති වන අයුරු ඔබට නිරීක්ෂණය කළ හැකි ය. එසේ වන්නේ සිදුරු කළ බැලූනය තුළ වූ වාතය ඉවත් වූ බැවිනි. මේ අනුව වාතයට ස්කන්ධයක් ඇති බව නිගමනය කළ හැකිය.
|
ස්කන්ධයක් සහිත වීම සහ අවකාශයේ ඉඩක් ගැනීම යන ලක්ෂණ පදනම් කරගෙන අප අවට ඇති දෑ පහත දැක්වෙන ආකාරයට වර්ග කළ හැකි ය.
ස්කන්ධයක් සහිත, අවකාශයේ ඉඩක් අත්කර ගන්නා දෑ පදාර්ථ (matter) ලෙස හැඳින්වේ.
අප, සාමාන්ය ව්යවහාරයේ දී ද්රව්ය ලෙස හඳුන්වන්නේ පදාර්ථයි.
ආලෝකය, තාපය, ශබ්දය වැනි ස්කන්ධයක් නොමැති, අවකාශයේ ඉඩක් නොගන්නා දෑ ශක්ති (energy) ලෙස වර්ග කෙරේ.
මේ අනුව අප අවට ඇති දෑ පදාර්ථ හා ශක්ති ලෙස ප්රධාන කොටස් දෙකකට ඛෙදා දැක්විය හැකි ය.