රාත්රි අහස නිරීක්ෂණය කළ විට ආකාශ වස්තූ රාශියක් දැක ගත හැකි ය. මෙම අකාශ වස්තු පිළිබඳව අතීතයේ සිට ම මිනිසුන් තුළ කුතුහලයක් පැවතුණි. එබැවින් ඔවුහු පියවි ඇසින් ලබා ගත් නිරීක්ෂණ ඇසුරෙන් ආකාශ වස්තු පිළිබඳව තොරතුරු රැස් කළහ. පසු කලෙක ඒ සඳහා විවිධ උපකරණ යොදා ගන්නා ලදී. දුරේක්ෂ, මිනිසුන් රහිත හා මිනිසුන් සහිත අභ්යවකාශ යානා හා අභ්යවකාශ මධ්යස්ථාන ආදිය ඒවායින් කිහිපයකි.
අතීතයේ සිට මේ දක්වා රැස් කර ගත් තොරතුරු ඇසුරෙන් සූර්යයා, පෘථීවිය ඇතුළු අනෙකුත් ග්රහලෝක අයත් වන සෞරග්රහ මණ්ඩලය පිළිබඳව අවබෝධයක් ලබා ගැනීමට අපට හැකි වී තිබේ. මේ පිළිබඳව ගවේෂණය කිරීම තව දුරටත් සිදුවෙමින් පවතී.
14.1 රූපයෙන් සෞරග්රහ මණ්ඩලය නිරූපණය වේ.
ග්රහලෝක තම අක්ෂය වටා භ්රමණය වන අතර ම සූර්යයා වටා පරිභ්රමණය වේ. ග්රහලෝකයක භ්රමණ කාලය යනු එයට තම අක්ෂය වටා එක් වරක් කරකැවීමට ගත වන කාලයයි. එය එම ග්රහලෝකයෙහි දවසක කාලයයි.
නිදසුන්:- පෘථීවියේ භ්රමණ කාලය පැය 24 කි. ඒ අනුව පෘථීවියේ දවසක් පැය 24කි.
ග්රහලෝකයක පරිභ්රමණ කාලය යනු එයට සූර්යයා වටා එක් වටයක් ගමන් කිරීමට ගත වන කාලයයි. එය එම ග්රහලෝකයේ වර්ෂයකි.
නිදසුන් :- පෘථීවියේ පරිභ්රමණ කාලය දින 365.25 කි. එය පෘථීවියේ වර්ෂයකි.
භ්රමණය හා පරිභ්රමණය වටහා ගැනීමට නර්තන ශිල්පියකුගේ නර්තන අවස්ථාවක් සලකා බලමු.
මෙහි දී නර්තන ශිල්පියා තමා වටා කැරකෙයි. එය භ්රමණයයි. එසේ භ්රමණය වන අතර ම වේදිකාවේ පිහිටි යම්කිසි ලක්ෂ්යයක් වටා රවුමට කරකැවීම හෙවත් පරිභ්රමණය වීම ද සිදු කරයි (14.3 රූපය).
ග්රහලෝකයක් භ්රමණය වන්නේ එහි අක්ෂය වටා ය. ග්රහලෝකයක් සූර්යයා වටා ගමන් කරන මාර්ගය එහි කක්ෂය වේ. සෑම ග්රහලෝකයක් ම එහි කක්ෂ තලයට සිරස්ව අදින ලද අභිලම්භයට යම් ආනතියක් සහිතව ගමන් කරයි.
නිදසුන් :- පෘථීවි අක්ෂය එහි කක්ෂ තලයට සිරස්ව අදින ලද අභිලම්භයට අංශක 23.5 0C පමණ ආනතව පිහිටා ඇත (14.4 රූපය).
බොහෝ ග්රහලෝක වටා ද උපග්රහයන් දක්නට ලැබේ. ඒවා ද ස්වකීය අක්ෂ වටා භ්රමණය වන අතර ග්රහයා වටා පරිභ්රමණය වීම සිදු කරයි.
බුධ සහ සිකුරු යන ග්රහලෝකවලට උපග්රහයන් නැත. සෞරග්රහ මණ්ඩලයට අයත් ග්රහලෝක පිළිබඳ තොරතුරු 14.1 වගුවේ දක්වා ඇත.
ග්රහලෝකවල ආකෘතියක් නිර්මාණය කර ඒ පිළිබඳ අවබෝධය ලබා ගැනීම සඳහා 14.1 ක්රියාකාරකමෙහි නිරත වෙමු.
ඔබ නිර්මාණය කළ ග්රහලෝකවල ආකෘතිය 14.5 රූපයේ දැක්වෙන ආකෘතිය සමග සංසන්දනය කරන්න.
ග්රහලෝකවල විශාලත්වයේ නියම අනුපාතය ක්රියාකරකම 14.1 දී ඔබ නිර්මාණය කරන ලද ආකෘතිය මගින් නිරූපණය නොවේ. ඒවායේ සැබෑ විශාලත්ව අනුපාතය 14.6 රූපයෙන් වටහාගත හැකි ය.
සූර්යයාගේ සිට ග්රහලෝකවලට ඇති දුර ප්රමාණ නිරූපණය කිරීම සඳහා 14.2 ක්රියාකාරකමෙහි නිරත වෙමු.
දැන් ඔබට ග්රහලෝක පිළිබඳ මනා වැටහීමක් ලැබී ඇත. 14.7 රූපයෙන් දක්වා ඇත්තේ පාසලක ඇති සෞරග්රහ මණ්ඩලයේ ආකෘතියයි.
සෞරග්රහ මණ්ඩලයේ ග්රහලෝක සූර්යයා වටා පරිභ්රමණය වීම අවබෝධ කරගැනීම සඳහා 14.3 ක්රියාකාරකමෙහි නිරත වෙමු.
බෝලය තමන් වෙත ආකර්ෂණය නොවී වෘත්තාකාර මාර්ගයක චලනය වන බව ඔබ නිරීක්ෂණය කරන්නට ඇත.
එහි භ්රමණය පහත සඳහන් ආකාරයට පැහැදිලි කළ හැකි ය.
මෙම සිද්ධියේ දී නූල ඔස්සේ බෝලය කෙරෙහි අත මගින් බලයක් යෙදී ඇත. එම නිසා බෝලය වෘත්තාකාර මාර්ගය ඔස්සේ නියත වේගයකින් ගමන් කරමින් පවතී.
මෙයට අනුරූපව ග්රහලෝක සූර්යයා වටා පරිභ්රමණය වීම පිළිබඳව ද පැහැදිලි කළ හැකි ය. නූල ඔස්සේ බෝලය කෙරෙහි අතින් යොදන බලයට අනුරූපව සූර්යයා මගින් ග්රහලෝකය කෙරෙහි ද ගුරුත්වාකර්ෂණ බලයක් ක්රියා කරයි. මෙම බලයට හසු වී ග්රහලෝකය සූර්යයා වෙතට ඇදී ගොස් විනාශ විය හැකි ය. වේගය වැඩි වූ විට ඉවතට විසි වී යා හැකි ය. එසේ නො වන්නේ ග්රහලෝකය සූර්යයා වටා නියත වේගයෙන් පරිභ්රමණය වන නිසා ය (14.8 රූපය).