පෘථීවිය වටා ගෝලාකාරව විහි දී ඇති වායු වැස්ම, වායුගෝලය නම් වේ. පොළොවේ සිට 500 km පමණ ඉහළට වායුගෝලය විහි දී පවතී. එහෙත් 100 km පමණ ඉහළ දී වායුගෝලය අතිශයින් තුනී වේ. පෘථීවියේ සිට 100 km කට ඈතින් පටන් ගන්නා අවකාශය, අභ්යවකාශය නම් වේ.
ඈත අතීතයේ සිට ම මිනිසා විසින් අභ්යවකාශය ගවේෂණය සිදු කරන ලදි. එහෙත් අභ්යවකාශයේ සීමා, එහි ඇති දේ මොනවා ද? එහි කෙතරම් දේ පවතී ද? යන ප්රශ්නවලට තවමත් පිළිතුරු සොයාගෙන නොමැත. එම ප්රශ්නවලට පිළිතුරු සෙවීම විද්යාවේ අරමුණයි.
මුලින් ම ඉහළ වායුගෝලය වෙත ළඟා වීමට මිනිසාට හැකි වූයේ බැලූන ආධාරයෙනි. වාතයට වඩා සැහැල්ලූ වායු වන හයිඩ්රජන් හෝ හීලියම් පිරැවූ බැලුන අහසේ ඉහළ නගී. එමෙන් ම උණුසුම් වාතයෙන් පිරවූ බැලුන ද ඉහළ යැවිය හැකි ය. මේ දෙවර්ගය ම මිනිසුන් ඉහළ අහසට ගෙන යෑමට සමත් වෙයි.
රොකට් භාවිතය
වායුගෝලය ඉක්මවා අභ්යවකාශයට ළඟා වීමට හැකි එකම ක්රමය රොකට් භාවිත කිරීම බව මිනිසා විසින් අවබෝධ කරගනු ලැබී ය. රුසියානු ජාතික සියොල්කොවුස්කි ද (Tsiolkovsky) ඇමෙරිකානු ජාතික ගොඩාඩ් ද (Goddard) රොකට් පිළිබඳ පළමුවෙන් ම කටයුතු කළ පුරෝගාමීන් දෙදෙනෙකි.
රොකට්ටුවක ක්රියාකාරිත්වය පිළිබඳ අවබෝධ කර ගැනීම සඳහා 14.6 ක්රියාකාරකමෙහි නිරත වෙමු.
සුළං පුරවන විට එක්තරා අවස්ථාවක දී ඇබය ගැලවී බෝතලය රොකට්ටුවක් මෙන් ඉහළ නගින බව ඔබ නිරීක්ෂණය කරන්නට ඇත. මෙම ජල රොකට්ටුව තවදුරටත් දියුණු කර වඩාත් ඉහළ නගින පරිදි සකස් කරගත හැකිවනු ඇත.
මොරටුව ආතර් සී. ක්ලාක් මධ්යස්ථානයෙන් ඔබට ජල රොකට්ටු පිළිබඳව වැඩි විස්තර ලබාගත හැකිවනු ඇත. ජල රොකට් යැවීම පිළිබඳ ජාතික තරග හා ජාත්යන්තර තරග ද පැවැත්වේ.
ද්රව ඉන්ධන භාවිත කළ ප්රථම රොකට්ටුව 1926 දී ගුවන්ගත කරන ලදී. සරලතම රොකටය, ඉන්ධන දහනය කරන කුටීරයකින් ද, ඉන්ධන ටැංකියකින් ද ද්රව ඔක්සිජන් ටැංකියකින් ද, දල්වනය හෙවත් ජ්වලකය (Ignitor) සහිත ටැංකියකින් ද යුක්ත වේ.
ඉන්ධනය වශයෙන් යොදා ගන්නා ද්රව හයිඩ්රජන් ද, ද්රව ඔක්සිජන් ද දල්වනය වශයෙන් යොදා ගන්නා පෙට්රල් වැනි ද්රව්යයක් ද හොඳින් මිශ්ර කර දහන කුටීරය තුළට පොම්ප කරනු ලැබේ. එහි දී දැවෙන වායු, අධික වේගයකින් නැසින්න (Nozzle) තුළින් පිට වී යයි. නැසින්න තුළින් වේගයෙන් වායු පහළට විදින විට රොකට්ටුව කෙරෙහි ඉහළට ක්රියා කරන උඩුකුරු තෙරපුම් බලයක් උපදී. එමගින් රොකට්ටුව ඉහළ නගී.
රොකට්ටු මෙලෙස ඉහළ නැගීම 'අහස් කූර' නම් වූ ගිනිකෙළි භාණ්ඩයේ ඉහළ නැගීමට සමාන කළ හැකි ය.