භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය සිදුවූ නව ප්රවණතා.=
භාරතීය කෘෂි ආර්ථිකය පිළිබඳව කරුණු සාකච්ඡා කිරීමේදී කිරීමේදී ප්රථමයෙන්ම කෘෂි ආර්ථිකයේ සැලකිල්ල පිළිබඳව අවබෝධයක් ලබාගත යුතුය කෘෂි ආර්ථිකයේ ගොආර්ථිකයේ ගොවිතැන සත්ව පාලනය හා බද්ධව පවතී ගොවිතැන තුළින් වී ගොවිතැන ප්රමුඛ ස්ථානයක් හිමි වූ අතර ඊට අමතරව ධාන්ය වගා එළවළු හා පළතුරු වගා කිරීම ද ප්රධාන අවබෝධයක් ලබා දී ඇත තත්ත්ව පල පල පාලනයේදී එලුවන් බැටලුවන් ගවයන් අශ්වයන් ආදිය ප්රධාන වේ .
ඉන්දියාවට වයඹදිග ප්රදේශයේ වන පර්සියාවේ සිට ආර්යයන් ඉන්දියාවට සංක්රමණය වීමට පෙර සිටම කුෂිකර්මාන්තයේ ක්රියාත්මකව පැවති පැවති බව මහින්ද මහින්ද මොහෙන්ද ජාරෝ මොහෙන්දජාරෝ හා හරප්පා යන නගර දෙක අතර සිදු කර ලද පුරාවිද්යාත්මක කැණීම්වලදී සොයා ගනු ලැබූ ඉන්දු නිම්න ශිෂ්ටාචාරය පැහැදිලි වේ පැහැදිලිවේ කැණීම්වලදී ගල් දෙපළක සිටින කාන්තාවක නමස්කාර කරන කාන්තාවකගේ මුද්රාවක් හමුවීම හමුවීමත් කාන්තාවගේ කවියෙන් පැලයක් වැඩෙන අයුරු නිරූපණය වන ලාංඡනයක් ගවයා ගවයාගේ මුඛය ගවයා යන තවත් සත්ව සංකේත ආදී සාධක හමුවීම තුළින් බුද්ධ කාලීන භාරතයේ සමාජයට පෙර සිටම භාරතීය සමාජය කෘෂි ආර්ථිකය තුළ තුල ක්රියාත්මකව පැවති බව තහවුරු වේ
එමෙන්ම ඉන්දු නිම්න ඉන්දු නිම්න ශිෂ්ටාචාරය වනසා ඒ මත ගොඩනැගුණු ආර්ය සංස්කෘතිය පවා සප්ත සින්දු ආදිය ගංගා දිය ගොඩ නගා ඇති කෘෂි ආර්ථිකය මත පදනම සංස්කෘතියෙන් යි
කෙසේ වෙතත් කෘෂි ආර්ථිකයේ දළ සැලැස්ම පහත සඳහන් පරිදි පෙළගැස්විය හැකි ය.
1. ගම්මාන
2. කුඹුරු යාය
3. වනාන්තරය
4. කුඹුරු යායත් පළමු වියත් එකට සම්බන්ධ වී ඇති ජල මූලාශ්ර යන ආදී වශයෙනි.
ගොවිතැන පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරීමේදී වී ඝාතන ප්රධාන gothana ප්රධානවේ සිදුහත් කුමරා උත්පත්තිය සමඟ සම්බන්ධව එන කථා පුවතක් වන්නේ වප් මගුල් උත්සවය එමෙන්ම සුද්ධෝදන රජු මගුලකින් වී සෑමේ මංගල්යය සහභාගීවූ පුවතක් ද සඳහන් වේ සඳහන්වේ එතනින් උපතින්ම සෝදා ස්වධර්මය යටතේ පන්තියේ කෘෂිකර්ම කෘෂිකර්මාන්තය නියමුවන් කෘෂිකර්මාන්තයට දායකත්වය ලබාදී ඇති බව පැහැදිලි වේ පැහැදිලිවේ කළ පාලකයෙකු කෘෂිකර්මාන්තයට දායකත්වය සැපයූ සැපයූවේ නම් කෘෂි ආර්ථිකය නිතර වූයේ නම් නිරත වූයේ නම් ඔහුට ඕන යන ගෞරව ගෞරව nawe එක් කරන්නට විය හෝදන බත් වලට සමාන නාමයකි නාමය සිංහල ශාකයට පුතුන් පස් දෙනකු වූ අතර ඔවුන්ගේ නම් වලට දී වී gothana අරකි කර තිබීමෙන් පැහැදිලි වේ .
1. සුද්ධෝදන = පිරිසිදු කළ බත් ඇති
2 අමිතෝදන = අප්රමාණ බත් ඇති තැනැත්තා .යන ආදී වශයෙනි.
මෙම සාධකවලින් පෙනී යන්නේ ස්වධර්මය ඉවතලා සිය සිව් කුලයේම පිරිස් නිරතවූ නම්බුකාර කියාවි කියලා වී ගොවිතැන බවයි .
තවද දීඝ නිකායේ අග්ගඤ්ඤ සූත්රයේ බුදුරජුන් සත්වයන්ට හඳුන්වා දී ඇත්තේ .
"කේත්තා නම් අධිපති කත්තයො"
තේරුම=කෙත්වතු වලට අධිපතිත්වය ගත් නිසා ශාස්ත්රීය වේ .
එමෙන්ම මගදී මගධයේ කෙත්වතු වල සුන්දරත්වය දුටු භික්ෂු චීවරය මගදී කුඹුරු යායවල් ලෙස සලකා ගත යුතු බවට භික්ෂුවට උපදෙස් ලබා දී ඇත තුළින් පැහැදිලි වන්නේ බුද්ධ කාලීන භාරතයේ සමාජ තුළ කෘෂිකර්මාන්තයට ක්රියාත්මකව පැවති බව පැහැදිලි කර්මාන්තයට කිසියම් ගෞරවයක් කොට ඇති බව පැහැදිලි වේ.
තවද භාරද්වාජ බමුණා බුදුරදුන්ට තමන් දහඩිය මහන්සියෙන් කුඹුරක් අස්වද්දා ගෙන දුක දුකසේ ජීවිතය ගතකරන බවත් ඔබ වහන්සේලාට ද නිකන් කකා බිබී නොසිට කුඹුරක් අස්වද්දා නොගන්නේ මන්ද යැයි විමසූ බවත් කසීභාරද්වාජ කසීභාරද්වාජ සූත්රය සඳහන් වේ සඳහන්වේ එහිදී වේ එහිදී බුදුරදුන් පිළිතුරු දෙමින් පවසන්නට වූයේ තමන් වහන්සේ ද ලැජ්ජා බිය නැමැති කෙවිට ඇතිව ප්රඥාව නමැති යුග නගුලෙන් හා සද්ධාව නමැති බීජ රෝපණය කරන බවයි .ඊට අමතරව සාලිකේදර ජාතකය කෝෂ gaththata අක්කර දාහතකින් යුතුයි ඉඩමක් පැවති බව සඳහන්වේ සඳහන් වේ තවද අසංක asanka sampath අසංක සම්පත ජාතකයෙහි එක් පුද්ගලයෙක් උදාහරණය ගැල් දහසක් පුරවාගෙන ඇවිත් ගිය ධාන්යාගාරයේ තැන්පත් කළ බවත් සඳහන් වේ වී ගොවිතැනට අමතරව කෘෂිකර්මාන්තය යටතේ පලතුරු වගාව ද ක්රියාත්මක වී ඇත ජීවක අඹ වනය අනුපිය අඹ වනය අම්බපාලිගේ අඹ වනය ආදී සාධක ඊට නිදසුන්ය නිදසුන් ය පලතුරු වගාවට අමතරව මිනිසුන් දෛනික ජීවිතයේ අවශ්යතා සපුරා ගැනීම සඳහා යාග හෝහෝම පැවැත්වීම සඳහාත් එළවළු ධාන්ය වගාවේ නිරත වී ඇත .