අප මහ බෝසතාණන් වහන්සේ සාරාසංඛ්ය කල්ප ලක්ෂයක් දස පාරමිතා ධර්ම සම්පූර්ණ කරමින් සසර සැරිසැරුවේ සත්ත්වයා දුකින් එතෙර කිරීමේ අරමුණ ඇතිවයි. අවසන බුද්ධත්වයට පත් වී පළමු ධර්ම දේශනාවෙන් ම පස්වග මහණුන්ට චතුරාර්ය සත්යය දේශනා කළ බව අපි දනිමු. දුක්ඛ ආර්ය සත්යය, දුක්ඛ සමුදය ආර්ය සත්යය, දුක්ඛ නිරෝධ ආර්ය සත්යය, දුක්ඛ නිරෝධගාමිණී පටිපදා ආර්ය සත්යය යනු ඒ ආර්ය සත්ය සතරයි. මීට පෙර පළමු සත්ය තුන පිළිබඳ ව ඉගෙනගත් අප අද ඉගෙන ගන්නේ දුක්ඛ නිරෝධගාමිණී පටිපදා ආර්ය සත්යය පිළිබඳවයි.
සත්ත්වයා සසර දුක් විඳින බවත්, එම දුක් විඳීමට හේතුවක් ඇති බවත්, එය නැති කළ හැකි බවත් අපි දනිමු. එය නැති කිරීමේ මාර්ගය ද අප උගත යුතු ය. දුක් නැති කිරීමේ මාර්ගයේ අංග අටක් ඇති බව බුදුරජාණන් වහන්සේ පෙන්වා දුන් සේක. භාරතීය ආගමික සමාජය අන්තගාමී පිළිවෙත් අනුගමනය කළේ මෙම අංග අටකින් යුත් මාර්ගය නොදන්නාකම නිසයි. කාමසුඛල්ලිකානුයෝගයට හෙවත් අපමණ ව සැප විඳීමට පුහුදුන් පුද්ගලයා රුචි කරයි. එය අන්තවාදී පිළිවෙතකි. බුදුවදන අනුව කාමසුඛල්ලිකානුයෝගය පහත් පිළිවෙතකි (හීනෝ), එය නොදියුණු ය (ගම්මෝ), පුහුදුන් ස්වභාවය ඇත්තේ ය (පොථුජ්ජනිකෝ), ආර්ය පැවැත්මක් නොවේ (අනරියෝ), අවැඩදායක ය (අනත්ථ සංහිතෝ). එම පිළිවෙත සේවනය නොකළ යුතු යැයි වදාරන ලද්දේ ය. එයින් විමුක්තියක් ලැබිය නොහැකි ය. අත්තකිලමථානුයෝගය හෙවත් සිරුරට අපමණ දුක්දීම තුළින් විමුක්තිය සෙවීම ද අන්තවාදී පිළිවෙතකි. එය දුක් සහිත ය, අනාර්ය ය, අවැඩදායක ය. එයින් ද විමුක්තිය ලැබිය නොහැකි ය. එම අන්ත දෙකේ ගමන් කිරීමෙන් අපට සසර දුකින් එතෙර විය නොහැකි බැවින් මධ්යම ප්රතිපදාව අනුගමනය කළ යුතු ය. එය ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගය ලෙසින් හැඳින්වේ. මෙම අංග අටකින් යුත් ප්රතිපදාව සීල, සමාධි, පඤ්ඤා යන ත්රික්ෂාවට අයත් වේ. එය ම නිර්වාණ මාර්ගයයි; සසර සියලූ දුකින් එතෙර වීමේ මගයි.
1. සම්මා දිට්ඨි (නිවැරැදි දැකීම)
ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයේ සෑම අංගයක් සඳහා ම "සම්මා" යන වචනය මුලින් යෙදී තිබේ. එයින් "යහපත්, නිවැරැදි" යන අර්ථ ගම්ය වේ. එයින් පෙනී යන්නේ මෙම අංග අටට ප්රතිවිරුද්ධ වූ අයහපත් හා වැරැදි පිළිවෙත් ද ඇති බවයි. දිට්ඨි යනු දැකීමයි. සම්මා දිට්ඨි යනු නිවැරැදි දැකීමයි. මිච්ඡා දිට්ඨි යනු වැරැදි දැකීමයි.
සම්මා දිට්ඨිය ද දෙයාකාර ය. පළමුවැන්න දුන් දෙයෙහි විපාක ඇත, කළ හොඳ නරකවල විපාක ඇත, මෙලොවක් පරලොවක් ඇත යනාදි වශයෙන් විස්තර වන දසවස්තුක සම්මා දිට්ඨියයි. දෙවැන්න චතුසච්ච සම්මා දිට්ඨියයි. දුක පිළිබඳ ඥානය, දුක ඇතිවීමේ හේතුව පිළිබඳ ඥානය, දුක නැතිකිරීම පිළිබඳ ඥානය, දුක නැතිකිරීමේ මාර්ගය පිළිබඳ ඥානය යන චතුරාර්ය සත්ය ඥානය මෙහි දී චතුසච්ච සම්මා දිට්ඨිය ලෙස හැඳින්වේ. එය ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයේ පළමු අංගයයි. සම්මා දිට්ඨිය ආර්ය මාර්ගයේ ඇතුළත් අංග අටට ම මූලික පදනම සපයයි. මෙයට ප්රතිවිරුද්ධ වූ දුන් දෙයෙහි විපාක නැත, කළ හොඳ නරකවල විපාක නැත, මෙලොවක් පරලොවක් නැත යනාදි වශයෙන් වන දසවස්තුක මිච්ඡා දිට්ඨියක් ද ඇත.
2. සම්මා සංකප්ප (නිවැරැදි කල්පනාව)
අරිඅටඟිමෙඟහි දෙවන අංගය සම්මා සංකප්පයයි. සම්මා සංකප්ප යනු නිවැරැදි කල්පනාවයි. අපට ඇතිවන වැරැදි කල්පනාවන් මිච්ඡා සංකප්ප ලෙසින් හැඳින්වේ. කාම සංකප්ප, ව්යාපාද සංකප්ප හා විහිංසා සංකප්ප යනු ඒ මිච්ඡා සංකප්ප තුනයි. එම මිච්ඡා සංකප්පවලින් වෙන් වූ සම්මා සංකප්පය නොහොත් නිවැරැදි කල්පනාව ද තුන් ආකාර ය.
3. සම්මා වාචා (නිවැරැදි වචනය)
සම්මා වාචා යනු නිවැරැදි වචනයයි. වචනය සංවර කරගැනීම මෙයින් අදහස් වේ. වචනයෙන් වැරැදි සතරක් සිදු වේ. ඒවා මුසාවාද, පිසුණාවාච, ඵරුෂාවාච, සම්ඵප්පලාප යනුවෙන් හැඳින්වේ. යම් කෙනෙක් එසේ වචනයෙන් සිදුවන වැරැදි සතරින් වෙන් ව යහපත් වචන භාවිත කරයි නම් එය සම්මා වාචා නම් වේ. වචනයෙන් සිදුවන වැරැදි කරන්නා මිච්ඡා වාචා අනුගමනය කරන්නෙකි.
4. සම්මා කම්මන්ත (නිවැරැදි කටයුතු)
සම්මා කම්මන්ත යනු නිවැරැදි ව ක්රියා කිරීමයි. මෙහි අවධානය යොමුකර ඇත්තේ කයින් සිදු කරන ක්රියා පිළිබඳ ව ය. සතුන් මැරීම, සොරකම් කිරීම, කාමයෙහි වරදවා හැසිරීම යන අකුසල් කයින් සිදුවෙයි. එම වැරැදි ක්රියාවලින් ඈත්ව, යහපත් ක්රියාවල නිරතවීම සම්මා කම්මන්ත නම් වේ. එය තුන් ආකාර ය.
ප්රාණගාතය ආදී අකුසල කි්රයාවන්ගෙන් වැළකී සත්ත්ව ජීවිත ආරක්ෂා කිරීම, අන්සතු දේ ආරක්ෂා කිරීම, ශිෂ්ට සම්මත අඹුසැමි සම්බන්ධතාව යන නිවැරැදි කි්රයාවල යෙදීම සම්මා කම්මන්ත ලෙස හැඳින්වේ.
5. සම්මා ආජීව (නිවැරැදි දිවි පැවැත්ම)
දිවි පැවැත්ම සඳහා අයහපත් වෘත්තීන්හි නිරත වීම මිච්ඡා ආජීවයයි. ඒවායින් වෙන්වී යහපත් රැකියා මාර්ගවල යෙදීම සම්මා ආජීවයයි. යම් කෙනකු ජීවිකා වෘත්තිය සඳහා සතුන් මරන්නේ නම්, සොරකම් කරන්නේ නම්, දුරාචාරයෙහි යෙදෙන්නේ නම්, වෙනත් පාපතර වෘත්තියක නිරත වේ නම් එය මිච්ඡා ආජීවයයි. කුහකකම්, කපටිකම්, සැහැසිකම් ආදිය දිවි පැවැත්ම උදෙසා නොකළ යුතු ය. පංචවිධ වෙළෙඳාම් කිරීම ආදියෙන් වැළකිය යුතු ය. එසේ නොකළයුතු වෙළෙඳාම් පහ නම්,
යනුයි. මෙහි සඳහන් වන්නේ වෙළෙන්දකු විසින් පාපී, අකුසල සහගත, නොකළ යුතු වෙළෙදාම් ය. මෙබඳු වෙළෙඳාම් අතහැර දැහැමි වෙළෙඳාම් කිරීමට බෞද්ධයකු යොමු විය යුතු ය. නිදසුන් වශයෙන් දක්වන ලද එබඳු අදැහැමි
වෙළෙඳාම් ඇතුළු සියලූ ආකාරයේ පාපී ජීවිකා වෘත්තීන්ගෙන් වැළකී තම දිවිපෙවෙත දැහැමි ව ගෙවීමට අප වගබලාගත යුතු ය. එය සම්මා ආජීවයයි.
6. සම්මා වායාම (නිවැරැදි උත්සාහය)
වායාම යනු කුමක් ද? එය උත්සාහය, වීර්යය, වෑයම යන අර්ථ ගෙන එයි. ඕනෑ ම කාර්යයක් සඳහා ගන්නා උත්සාහය සම්මා වායාම නොවේ. යහපත් උත්සාහය සම්මා වායාම නමින් හැඳින්වේ. එනම් දුකින් මිදීම සඳහා වන සිව් වැදෑරුම් උත්සාහයයි.
7. සම්මා සති (නිවැරැදි සිහිය)
සතිය යනු සිහියයි. සම්මා සතිය නිවැරැදි සිහිය, හොඳ සිහිය, මනා සිහිය, යහපත් සිහිය යනාදි වශයෙන් හැඳින්විය හැකි ය. මෙහි දී අදහස් කෙරෙනුයේ සතර සතිපට්ඨානයෙන් යුක්ත වූ පැවැත්මයි. සතර සතිපට්ඨානය මෙසේ ය.
8. සම්මා සමාධි (නිවැරැදි මානසික එකඟ බව)
සමාධිය යනු චිත්ත ඒකග්රතාව හෙවත් සිතේ එකඟකමයි. සම්මා සමාධිය යනු කුසල් අරමුණක සිත එකඟ වීම ය. අයහපත් අරමුණක ද සිත එකඟ කළ හැකි ය. ඒ මිච්ඡා සමාධියයි. සම්මා සමාධිය යනු විවිධ අකුසලයන්ගෙන් හා විවිධ කාමයන්ගෙන් වෙන් ව භාවනා කිරීම තුළින් ලබන සමාධියයි. එනම් ප්රථමධ්යාන, ද්විතීයධ්යාන, තෘතීයධ්යාන, චතුත්ථධ්යානාදිය තුළින් ලබන සමාධිය වේ. අකුසල ධර්මයන්ගෙන් වෙන්වීම යන්නෙන් පංචනීවරණ ධර්ම යටපත් කිරීම අර්ථවත් වේ. එනම් කාමච්ඡන්ද, ව්යාපාද, ථීනමිද්ධ, උද්ධච්ච කුක්කුච්ච හා විචිකිච්ඡා යන පහයි. කාමයන්ගෙන් වෙන්වීම යන්නෙන් අර්ථවත් වන්නේ රූපාදී කාම වස්තු කෙරෙහි ඇලීමට ඇති කැමැත්තෙන් ඈත්වීමයි.
ඉහත දක්වන ලද අංග අටකින් යුත් මාර්ගය නිවන් මාර්ගයේ ගමන් කරන බෞද්ධයකුට පමණක් නොව මෙලොව සතුටින් සිටීමට කැමැති හා ධාර්මික ව දියුණුව පතන කාහට වුව ද ප්රයෝජනවත් වේ. අධ්යාපනය ලබන ළමයින් හැටියට අපට සීල, සමාධි, ප්රඥා යන මෙම ශික්ෂා මාර්ගය අනුගමනය කළ හැකි ය. එසේ කිරීම අප ජීවිතයට මහත් අස්වැසිල්ලක් වේ. අපට ඇතිවන තණ්හාව, ආශාව, රාගය, ද්වේශය, මෝහය වැනි දේ දුරුකර ගැනීම, උත්සාහයෙන් කටයුතු කිරීම, සිහියෙන් කටයුතු කිරීම ආදිය තුළින් අධ්යාපන කටයුතු පවා ඉතා පහසුවෙන් කළ හැකි වේ. මෙම මධ්යම ප්රතිපදාව අනුගමනය කිරීමට පුරුදු පුහුණුවීම මෙලොව පරලොව දෙලොවට ම වැඩදායක වේ.