සිංහල වියරණ යනු සිංහල බසෙහි වැකි සහ වදන් සෑදිය යුතු අයුර පිලිබඳ කියැවෙන නීති සංග්රහයයි. පළමු වියරණ සංග්රහය ලෙස හැඳින්වෙන්නේ සිදත්සඟරාව යි.
යුගල පද වලදී වචන අරුතින් සමාන හා අරුතින් සම නොවන පද ඇත. සමහර යුගල පදවල දෙවන පදය කිසිම තේරුමක් නොමැති වුවත් මුල් පදයේ අර්ථය සරු කිරීමක් ඇති බව පෙනේ.
සිංහල භාෂාව භාවිතෙය්දී ඇතැම් යෙදීම් වඩාත් ප්රාණවත් වන්නේත් රසවත් වන්නේත් එ එ පද තනිව යෙදීමෙන් නොව එ පදයත් සමග තවත් ගැලපෙන පදයක් ෙයදීමෙනි.
එවැනි පද හඳුන්වන්නේ "යුගල පද" යනුවෙනි.
යුගල පද යෙදීමෙන් ප්රකාශනය රසවත් වේ, අලංකාර වේ. ලේඛනයේදී යුගල පද තනි පදයක් ලෙස ලිවීම සාමානය පළිවෙළයි.
මුල් පදයට සමාන අර්ථ ඇති පදයක් දෙවනි පදය ලෙස යොදාගත් යුගල පද වේ.
:උදාහරණ
: * සමිතිසමාගම්
: * යානවාහන
: * මිලමුදල්
: * කාසිපනම්
මුල් පදයට විරුද්ධ අර්ථ දෙන පදය දෙවනි පදය ලෙස යොදාගත් යුගල පද වේ.
: * බඩුමුට්ටු
: * ඉඩම්කඩම්
: * ඉඟිබිඟි
සමානාර්ථ යුගල පද
මිල - මුදල්
වැහි - වරුසා
බණ - දහම්
යාන වාහන
රැකී - රක්ෂා
විරුද්ධාර්ථ යුගල පද
දුක - සැප
හොද - නරක
ඈත - මෑත
බාල - මහළු
අග - මුල
එක් පදයක් අර්ථය සහිතය, අනෙක් පදය අර්ථ රහිතය
තොවිල් - පවිල්
තරහ - මරහ
බාර - හාර
ගමන් - බිමන්
අර්ථ රහිත යුගල පද
ලට - පට
වං - හුං
ඕප - දූප
අනං - මනං
අඩුම - කුඩුම
යුගල පද ( 1 කොටස )
සෙනරත් පරණවිතාන මහතාට අනුව
සිංහල භාෂාව ඉන්දු - ආර්ය ගණයේ භාෂාවක් ලෙස හඳුන්වා ඇත. කෙසේ මුත් කිනම් වකවානුවක සිට අක්ෂර භාවිත කර තිබේද යන්න තවමත් ගැටලු සහගත තත්ත්වයකි.
මේ නිසා 19 වන සියවසේ පටන් යුරෝපීය මෙන්ම දේශීය උගතුන් සිංහලයේ සම්භවය පිළිබඳව විමර්ශනය කොට ඇත. වාග්විද්යාවේ එන විද්යාත්මක ක්රම උපයුක්ත කර ගනිමින් එකී පර්යේෂණ සිදු කර ඇත. ඉන් එළඹුණු නිරීක්ෂණ අංග දෙකකට බෙදා දක්වා ඇත.
භාෂාව යනු මානවයා විසින් ඔවුන් අතර අදහස් හුවමාරු කර ගන්නා වූ ප්රධානතම මාර්ගය වේ. වාග් විද්යාවේදී භාෂාව ලෙස අදහස් කරන්නේ “ශබ්ධ උච්ඡාරණය හා ශ්රවණය මගින් මිනිසුන් අතර අන්යෝන්ය වශයෙන් අදහස් හා හැඟීම් හුවමාරු කර ගන්නා මාර්ගය”
යුගල පද යොදා ගෙන කවි නිර්මාණය කර ඇති ආකාරය ද දැක ගැනීමට හැකිය, අපේ සිංහල ජනයා වර්තමානයේ දී පවා යුගල පද ඔවුන් නොදැනුවත්ම භාවිතයට ගනී, ඔබට පුලුවන් නව නිර්මාණයක් හැටියට යුගල පද යොදා ගනිමින් කවි නිර්මාණය කරන්න. එසේ ම " යුගල පද " දෙවන කොටසින් තව දුරටත් යුගල පද ගැන විශේෂ කවි සිතුවිලි ඉදිරිපත් කිරීමට බලාපොරොත්තු වෙයි,
( සිංහල යතුරු පුවරුව භාවිතයේ දී යම් යම් වැරදි ඇති විය හැකි ය. )