බෞද්ධය ජනයාගේ මුදුන් මල්කඩ යනුවන් හදුන්වනු ලබන දළදා වහන්සේ සකල ලෝක ජනයාගේ වන්දනා මානයට පාත්ර වූ අතිපූජනීය වස්තුවයි. අතීතයේ රජ දරුවන්ගේ රාජ්ය උරුමයේ ප්රධාන සංකේතනය වී ඇත්තේ දළදා වහන්සේයි. ඒ නිසා ඔහු පරසතුරු මාධ්යයේ වුද ද තම පනමෙන් දළදා වහන්සේ ආරක්ෂා කරගත යුතුයි. එසේම එබදු උවදුරු වලින් එම ස්ථානවලට වැඩම කොට දළදා මන්දිර තනවා එහි තැන්පත් කර පූජෝපහාර පැවැත්වූ බව ඓතිහාසික මූලාශ්ර වල සඳහන් වේ.
ඓතිහාසික තොරතුරු අනුව දළදා පෙරහැර මුලවරට පවත්වන ලද්දේ හතරවන සිියවසේ කීර්ති ශ්රී මේඝවර්ණ රජුගේ කාලයේදී බව පිලිගැනේ රජු දළදා වහන්සේ රාජගීය දළදා මන්දිරයේ සිට අබයගිරි විහාරයට පෙරහැරෙන් වැඩම කොට ඇති අතර මග දෙපස බෝධි සත්ව ප්රතිමා සකස් කර තැබූ බවත් ජාතික කථා ප්රදර්ශනය කල බවත් සඳහන් වේ. පොළොන්නරු යුගයේ රජ කළ මහා පරාක්රමබාහු රජු අති උත්කර්ෂවත් ලෙස මෙය පවත්වා ඇත. දඹදෙණි යුගයේ රජ කල 2වන පරාක්රමබාහු රජු නැටුම්/ ගැයුම්/ වැයුම් මැද දළදා පෙරහැරේ ගමන් කර ඇත.
විවිධ ආක්රමණ හා සතුරු උවඳුරු නිසා කෝට්ටේ යුගයේ හා මහනුවර යුගයේ මල් කාලයේ දළදා පෙරහැර නොපවත්වන ලදි. එහෙත් මෙකල නාත/ විෂ්ණු/ කතරගම/ පත්තිනි යන දෙවොල්හි පෙරහැර නොකඩවා පවත්වන ලදි. පසු කාලයේ නැවතත් සතර දේවාලයේ පෙරහැරට සම්බන්ධව ඇත.
එය මේ දක්වා වාර්ෂික උත්සව ශ්රීයෙන් පවත්වනු ලබයි.දළදා මාලිගාව හා සතර දේවාල පෙරහැර ඇසල මාසයේ පවත්වන හෙයින් ඇසල මහා පෙරහැර වේ. මෙකී පෙරහැර දළදා වහන්සේට උපහාර පිණිස රටට සෞභාග්ය උදාකර ගැනීම හා කලට වෙලාවට වැසි ලබා ගැනීමට අරමුණු කොටගෙන පවත්වයි.දේශීය අනන්යතාව පිළිබිඹු වන විවිධ සංස්කෘතික කලාංග ඇතුලත්ව ඉතාම චමත්කාර ජනකව දින ගණනක් පෙරහැර දේශයේ පෞඩත්වය අභිමානය පෙන්නුම් කරන ජාතික උත්සවයක් ලෙස වර්තමානයේ පිළිගැනේ.
දළදා පෙරහැරේ චාරිත්ර
පෙරහැර නිම කළ සු එය රජුට දැනුම් දීම අතීතයේ සිට පැවත එන චාරිත්රයකි.එය සංකේතවත් කරමින් වර්තමාන දිය වඩන නිලමෙ හා බස්නායක නිලමෙවරුන් මහනුවර ජනාධිපති මන්දිරයට ගොස් ජනාධිපතිට පෙරහැර සාර්ථකව නිම කළ බව පවසති.
පෙරහැරට සහභාගී වූ සියලුම දෙනාගේ වස් දොස් දුරුවීමට විෂ්ණු දේවාලය මුල්කරගෙන දිනකුත් වලියක් මංගල්ය පවතී.
රන් දෝලි පෙරහැර පවත්වද්දී සම්ප්රදානුකූලවක්රමයක් ඇත.