පුනර්භවය
විඤ්ඤාණය(සිත)
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් කර්මය කෙතකටත්, විඤ්ඤාණය (සිත) බීජයකටත්, තණ්හාව ජලයටත් උපමා කොට පුනර්භවය පැහැදිලි කළ සේක.
අවිද්යා, තණ්හාවෙන් යුක්ත සිත කුසල අකුසල කර්ම රැස්කිරීම කර්ම භව ලෙස හැඳින්වේ.
සිදුකල කුසල, අකුසල කර්මයකට අනුව යම් තැනක ඉපදීම උප්පත්ති භව ලෙස හැඳින්වේ.
ඉහත සඳහන් කළ කර්ම භව හා උප්පත්ති භව දෙක නැවත නැවත සිදුවීම පුනර්භවය ලෙස හැඳින්වේ.
චිත්ත වීථී වලට අයත් නොවන සිත් වීථීමුක්ත සිත් ලෙස හැඳින්වේ.
උදා:-
1. චුති සිත
2. ප්රතිසන්ධි සිත
3. භවංග සිත
වීථී මුක්ත සිත් වේ.
සටහන:-
චිත්ත වීථී පාඩමේදී භවංග, භවංග චලන, භවංග උපච්ඡේද සිත් 3 චිත්ත වීථීයේ ආරම්භක සිත් වශයෙන් ඉගැන්වූවද සැබවින්ම ඒවා චිත්ත වීථීයට අයත් නොවේ. චිත්ත වීථීයේ ආරම්හය පැහැදිලි වීම සඳහා පමණක් චිත්ත වීථීයට අයත් සේ දක්වා ඇත.
මේ බව දරුවාට පහදා දෙන්න.
ජීවිතයක අවසානයට ඇතිවන චිත්ත වීථීය මරණාසන්න චිත්ත වීථීය ලෙස හැඳින්වේ. එහි ඇත්තේ ජවන් සිත් 5ක් පමණි.
මරණාසන්න චිත්ත වීථීයෙන් පසුව භවංග සිත ඇතිවී අවසාන වශයෙන් චුති සිත ඉපදී, පැවතී, නැතිවී යාමත් සමගම මරණය සිදුවේ.
චුති සිතට අරමුණු වන්නේ,
1. කර්මයක්
2. කර්ම නිමිත්තක්
3. ගති නිමිත්තක්
යන මේවායින් එකකි.
කර්ම - කරන ලද කුසල හෝ අකුසල කර්ම සියල්ල පොදුවේ කර්ම ලෙස හැඳින්වේ.
කර්ම නිමිති - කුසල, අකුසල කර්ම සිදු කිරිමට උපයොගී කරගත් මල් පහන් ආදිය හෝ අවිආයුධ ආදිය කර්ම නිමිති ලෙස හැඳින්වේ.
ගති නිමිති - මරණින් පසු උපදින් තැන ගති ලෙස හැඳින්වේ. උපදින තැනට අදාල නිමිති ගති නිමිති ලෙස හැඳින්වේ.
බුදු, පසේබුදු, මහරහතන් වහන්සේලාගේ චුති සිතට කර්ම, කර්ම නිමිති, ගති නිමිති අරමුණු නොවේ.
චුති සිත කුසල සිතක් හෝ අකුසල සිතක් විය හැකිය.
චුති සිතේ කර්ම ශක්තියට අනුව ම්නිස් ලොව හෝ තිරිසන් ලොව හෝ වෙනත් සුදුසු තැනක පහළ වන නව සිත ප්රතිසන්ධි සිත ලෙස හැඳින්වේ.
ඉහත පරිදි චුති සිතෙන් පසු ප්රතිසන්ධි සිතක පහළ වීම පුනර්භවයයි.
බුදුරජාණන් වහන්සේට පිරිනිවන් මංචකයෙදී පහළ වූ චුති සිත අවිද්යා, තණ්හාවෙන් තොර බැවින් යලි ප්රතිසන්ධි සිතක් පහළ නොවේ. එනම් පුනර්භවයක් නැත.