ක්රමලේඛ තුළ කාරක භාවිතය මූලික වශයෙන් කාරක වර්ග 3 කි. 1. අංක ගණිතමය කාරක - Arithmatic Operators 2. සැසඳුම් කාරක - Relational Operators 3. තාර්කික කාරක - Logical Operators
අංක ගණිතමය කාරක
සැසඳුම් කාරක
තාර්කික කාරක - Logical Operators (AND, OR, NOT)
OR Operator
AND Operator
NOT Operator
කාරක ප්රමුඛතාවය
1 NOT 2 * / DIV MOD AND 3 + - OR 4 = <> < <= > >=
විචල්යයන්/ නියත සඳහා අගයන් පැවරීම........
මෙය ක්රමලේඛය ආරම්භයේ Diclaration part තුළ හෝ ක්රමලේඛය තුළ දී සිදු කළ හැක.
Diclaration part තුළ දී....... CONST මේවා නියත (constant) ලෙස සඳුන්වයි. time = 40; time සහ distance යන නියතයන් සඳහා පිළිවෙලින් 40 හා 5 ගබඩා කර ඇත. distance = 5;
ක්රමලේඛය තුළ දී *** ක්රමලේඛය තුළ දී අගයන් පැවරීමට ප්රථම මෙම විචල්යයන් VAR තුළ හඳුන්වා දී තිබිය යුතුය. VAR x : integer;
X:=5; WRITE(‘X = ’); WRITE(X);
හෝ X:=5; WRITE(‘X = ’, X); ලෙස ලබාදිය හැක. එවිට
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
උදා-
VAR X,Y,total : integer;
X:=5; Y := 8; total := X+Y; WRITE(‘Total = ’, total); |
උදා- 1. X:=5; Y := 8; total := X+Y; WRITE(‘Total = ’, total); |
2.
උදා-
X:=5;
Y := 8;
z := 2*X+Y/3;
WRITE(‘The answer is = ’, z);
READ මගින් පරිශීලක විසින් දෙන ලද අගයන් විචල්යයන් තුල ගබඩා කර ගනී,
READLN පරිශීලක විසින් දෙන ලද අගයන් විචල්යයන් තුල ගබඩා කිරීමෙන් අනතුරුව කර්සරය ඊලඟ පේළියට ගමන් කරයි.
උදාහරණ WRITE(‘Type a number for X ’); READLN(X); WRITE(‘X = ’ X);
|
පරිශීලක 5 ඇතුලත් කළේ නම් ප්රතිදානය (Output) X = 5
|
ගැටළු වර්ග
ඕනෑම පරිගණක භාෂාවකින් ක්රමලේඛ ලිවීමේ දී විවිධ ආකාරයේ ගැටළු හමුවේ. ගැටළුවේ ස්වභාවය අනුව ඒවා වර්ග 3 කට බෙදා වෙන් කළ හැක.
මේවා සම්බන්ධව වැඩිදුර ගැටළු විසඳීමේ ක්රම යටතේ වැඩිදුර විස්තර කෙරේ.
අනුක්රමණ
ක්රමලේඛයේ මුල සිට අග දක්වා ඇති පියවර සියල්ල අනුපිළිවෙලින් වරකට එකක් බැගින් ක්රියාත්මක වන ආකාරයේ ගැටළු මේ වර්ගයට අයත්වේ. අනුක්රමණ සඳහා උදාහරණ ලෙස පඩිපෙළක පහළ සිට ක්රමයෙන් ඉහළට නැගීම සැලකිය හැක. මෙහි දී කිසිදු පියවරක් අතහැරීමක් හෝ නැවත නැවත සිදුවීමක් නැත.
අනුක්රමණ සහිත ක්රමලේඛ කිහිපයක් සඳහා උදාහරණ ගෙන බලමු.
PROGRAM display_name; ක්රමලේඛය සඳහා display_name යන නම BEGIN WRITE (‘Sri Lanka’); දෙන ලද පාඨය තිරයෙහි දැක්වීම සඳහා භාවිතා වන විධානය READLN; තිරයෙහි ඇති පාඨය කියවාගන්නා තෙක් තිරය රඳවා තබා ගනී. END. ක්රමලේඛයෙහි අවසානය
|
2. Kandy SRI LANKA ලෙස තිරයේ පේළි 2 කින් දිස්වීමට ක්රමලේඛය ලිවීම
PROGRAM ADDRESS1; BEGIN WRITELN(‘Kandy’); දෙන ලද පාඨය තිරයෙහි දක්වයි. WRITELN(‘Sri Lanka’); ඊළඟ වචනය අලුත් පේළියකින් ආරම්භ කරයි. READLN; END. |
***ඉහත උදාහරණ 2 ඔබට Pascal ක්රමලේඛයක් ලෙස ලියා උත්සාහ නර බාලිය හැක.