දේශීය නර්ථන කලාවේ ඓතිහාසික පසුබිම - 8-වසර නර්තනය (සිංහල)

දේශීය නර්ථන කලාවේ ඓතිහාසික පසුබිම

ශ්‍රී ලංකාවේ නර්ථන කලාවෙහි ඓතිහාසික තොරතුරු විමර්ශනය කිරීමේ දී කිසියම් ආකාරයක නර්ථන සම්ප්‍රදායකි. අතීතයේ පටන් ම මෙරට පැවති බවට සාධක හඳුනා ගත හැකිය. එක් එක් අවදි වල දී විවිධ ස්වරූපයෙන් පැවතගෙන ආ නර්තනයෙහි ආරම්භය පූජනීය තත්වයකින් පැවති බවට නැටුම් විලාස හා නෙලා ඇති පුරාණ දේවරූප ගල් පුවරු ආදිය සාක්ශි දරයි. ඉතිහාසගත කරුණ අනාවරණය සඳහා මූලාශ්‍ර පාදක කර ගනියි.

පුරාවිද්‍යාත්මක මුලාශ්‍ර යටතේ විමසන කල් හි රූකම් ඇසුරෙන් නර්තන කලාව පැවති බවට සාධක රාශියක් හඳුනා ගත හැකිය. නිදසුන් ලෙස,

රූකම් 

  1. ගල් කැටයම්
  2. ලී කැටයම්
  3. සිතුවම්
  4. මූර්ති යනුවෙන් කොටස් කිහිපයකට බෙදේ.

 

රූකම් වර්ග

ස්ථානය

දක්නට ලැබෙන තොරතුරු

01.ගල් කැටයම්

ලෝවාමහාපාය

ගල් කැටයම් ආදියෙහි බෙර වයන, කළගෙඩි කෙලියෙහි යෙදෙන උඩැක්කි වයන තාලම්පට වයන අය දක්වති.

 

මිහින්තලේ කන්ඨක චේතිය

වාහල්කඩ

කණවල උඩැක්කිය හා එකැස් බෙර දක්නට ඇත.

 

කෑගල්ල දිස්ත්‍රික්කයේ අලවතුර ගමේ ගනේ ගොඩ විහාරය

විහාර පාදමේ ශෛලමය නලගන රූ පෙලක් ඇත.

 

යාපහුව දළදා මාලිගය ශෛලමය සෝපානපත්තිය

පාණ්ඩ්‍ය සම්ප්‍රදායට අනුව නිර්මිත නළු රූප ගණනාවකි. බෙර වයන හා නටන රූප ඇත. භරත නැටුමේ නර්ථන විලාසයට සාමාන්‍ය මිනිසෙකු දෑතින් සිට දෙපා ඔසවා සිටින අතර බෙර වයන්නන් ඊට අනුකූලව වයන ලක්ෂණයක් පෙන්නුම් කරයි.

 

ගඩලා දෙණිය විහාරය ආලින්දයේ පාදම

නලගන රූප ඇත. නටන වයන රූප මෙන්ම නලාව, උඩැක්කිය, රබාන, තාලම්පට වයන රූප ද එහි ඇතුළත්ව ඇත.

 

බෙන්තර ගල් පාත විහාරයේ ගල් උළු වස්ස

බෙර වාදක රූප, පිඹින ස්ත්‍රී රූප හා උඩරට නිලියකගේ රූපයක් ද දක්නට ඇත.

 

දෙව්න්දර දේවාලයේ ගල් උළු වස්ස 

වාමන රූප දෙකක් තිබේ. එක් රූපයක හොරණෑ පිබින්නෙකු දැකිය හැකිය.

 

කෑගල්ල දිස්ත්‍රික්කයේ අම්බුලගල ටැම්පුට විහාරයේ ගල් උළු වස්ස

නලගන රුපයක් ඇත. ශ්‍රී පරාක්‍රමබාහු රජු විසින් කරවන ලද එහි හොරණෑව හා රබාන දැක්වෙන රූප කැටයම් කර ඇත. පුරුෂ නැටුම් වශයෙන් අනුමාන කල හැකි සටහන් ඇත. නළු ආභරණ උඩරට නැටුමෙහි අද දක්නට ලැබෙන නැටුම් විලාස හා ආභරණ ආදියට සමානතාවක් ඇත.

02.ලී කැටයම්

ඇම්බැක්කේ දේවාලය

බාල්කයක කැටයම් කර ඇති ලිකෙලි නැටුමක් දක්නට ඇත.

සිවුරැස් ජනේලයක ලීයක මණ්ඩියට සිටින ආකාරය (භාරත නැටුමේ අර මණ්ඩියට සමාන ය.)

03.සිතුවම්

සීගිරිය

භාරත නැටුමේ දී බාවිතා කෙරෙන සංයුත අසංයුත හස්ත මුද්‍රා රාශියක් දක්නට ලැබේ. එවාට උදාහරණ වන්නේ මුකුල, අලපත්න, කපිත්ත

 

මුල් කරිගල

නල ගන රූප හා භාණ්ඩ වාදනය කරන නල ගන රූප දැකිය හැක. මේ සදහා උදාහරණ වන්නේ පන්තේරු නැටුමයි.

 

පොල් වත්ත පන්සල

රබන් සහිත විරිදු කරුවන්ගේ රූ චිත්‍රයකි. එක් නැට්ටුක් කරුවෙකුගේ ඇදුම් නර්තන විලාසය පහතරට නර්තන විලාසය හා සමානය.

04.මූර්ති

මිහින්තලය

සිංහ පොකුණු කටට උඩින් නලගනකගේ රූපයක් තිබීම මෙහි විශේෂ වේ.

 

අනුරාධපුරයේ කුට්ටම් පොකුණ

නල ගනකගේ නර්තන විලාසයක් පෙන්නුම් කරන ලෝකඩ රූපයක් සොයා ගෙන ඇති අතර එය ඉතා වේගයෙන් භ්‍රමණය වන නර්තන විලාසයකි.

 

දැදිගම කොට වෙහෙර සුතිඝර චෛත්‍ය

ඇත් පහනේ නලගනකගේ ලෝහමය රුපයක් ද මෙහිදක්නට  ඇත.

 

පොලොන්නරුව දෙවන ශිව දේ්වාලය

ලොකඩ නටරාජා පිලිරුවේ පාදමේ දැක්වෙන කැටයම් මෙන්ම තාන්ඩව නර්ථනයේ නියැලෙන ශිව දෙවියන්ගේ රූපයෙහි එකැස් බෙරය, හක්ගෙඩිය ආදී වාද්‍ය භාණ්ඩ රූකම් අන්තර්ගතව ඇත. 

 මේ ලිපිය ඔයගොල්ලන්ගේ නර්තන විෂයේ දැනම වර්ධනය කර ගැනීමට ගොඩක් වටියි කියල මම හිතනව