නව විෂය නිර්දේශය
ජීව විද්යාව , සියලුම ජීවීන්ට ජෛව හා අජෛව පරිසර සමග සහජීවනයෙන් වෙසෙන්නට අත්යවශ්ය වන , ජිවීන් පිලිබදව විද්යාත්මකව අධ්යනයකි. ජීව විද්යාව ඉගෙනීම අංශ ගණනාවකින් වැදගත් වේ.
ජීවීන් හා සම්බන්ධ සංකල්ප , මුලධර්ම හා වාද පිළිබද පුළුල් දැක්මක් ඇති කර ගැනීම.
පරිසර හායනය , කෘෂිකාර්මික නිෂ්පාදන අඩු වීම , පිලිකා , HIV ආදී පුළුල් ලෙස පැතිරී යන රෝග වැනි වත්මනෙහි මිනිසා මුහුණ පාන ගැටළු වලට විසදුම් සහ විකල්ප සොයා ගැනීම.
ස්වභා දහම හා පරිසරය සංරක්ෂණය හා සබැදි හර පද්ධති පෝෂණය කෙරෙන ආකල්පත් , සතිමත් බවත් , සංවර්ධනය කිරීම.
අ.පො.ස ( උ.පෙළ ) ජීව විද්යා විෂය නිර්දේශය ගොඩ නගා ඇත්තේ නිපුණතා පාදක , ශිෂ්ය කේන්ද්රීය සහ ක්රියාකාරකම් දිශාභිමුඛ ප්රවේශයක් සහිතවය. එමගින් ඉලක්ක සිසු කණ්ඩායම් තුල පුද්ගල හැකියා , අන්තර් පුද්ගල සබදතා සහ චින්තන කුසලතා සංවර්ධනය කෙරෙතැයි අපේක්ෂා කෙරේ. එසේම මෙම විෂය නිර්දේශය ජාත්යන්තර විෂය නිර්දේශය සමගද සමගාමී වේ.මෙම ජීව විද්යාව විෂය නිර්දේශය සංස්කරණයේදී තෘතීක මට්ටමේ අධ්යාපනය ලබන සිසුන්ගේ අවශ්යතා පිළිබද අවධානය යොමු කරන ලද අතරම වෙනත් විෂය පත ඔස්සේ ඉදිරියට යන බහුතරයක් වූ සිසුන්ගේ අවශ්යතා ද සැලකිල්ලට ගන්නා ලදී. ඒ හැරුණු විට ජීව විද්යාත්මක මුලධර්ම හා ඒවායේ භාවිත පිළිබද ලබාගන්නා පුළුල් දැනුම එදිනෙදා ජිවිත කටයුතු වලදී මෙන්ම සමාජ අවශ්යතා සදහාද වාසිදායක වේ.
මෙම විෂය නිර්දේශය සංස්කරණයේදී පහත දැක්වෙන ප්රධාන වෙනස්කම් සිදුකර ඇත.
සදාචාරාත්මක අවශ්යතාවක් ලෙස සලකා නව ජීව විද්යා විෂය මාලාවෙන් සත්ව විච්චේදන සම්පුර්ණයෙන්ම ඉවත් කර ඇත. එවැනි විශය ක්ෂේත්ර ඉගැන්වීමේදී ආකෘති , රූප සටහන් සහ පරිගණක ආශ්රිත ආදර්ශන යොදා ගැනීමට යෝජනා කෙරේ.
පැවතී ජීව විද්යා විෂය නිර්දේශයේ තිබුණු ඒකක 9 දැන් ඒකක 14 කට බෙදා වෙන් කර ඇත. ක්රියකාරී ශාකය හා ක්රියාකාරී සත්වයා ලෙස පැවති ඒකක නව විෂය නිර්දේශයේ , ශාක සහ සතුන්ගේ කායික විද්යාත්මක කෘත්ය පදනම් කරගෙන ඒකක වලට බෙදා තිබීම කැපී පෙනන වෙනසකි. මෙමගින් සිසුනට ශාක සහ සත්ව කායික කෘත්ය පිළිබද සමෝධානික ප්රවේශයක් ලබා ගත හැකි වේ.
ඉගෙනුම් - ඉගැන්වීම් ක්රියාවලියේ සෛද්ධාන්තික සංරචක සමගම ප්රායෝගික ක්රියාකාරකම්ද , සමගාමීව සිදු කිරීමට අපේක්ෂා කෙරේ. අවශ්යතා වලට අනුව අතිරේකව ද ප්රායෝගික සැසි සහ ක්රියාකාරකම් සිදු කල හැක.
විෂය සන්ධාරය අඩු කිරීමේ අරමුණින් පැවති විෂය නිර්දේශයේ තිබුණු “මුලික සංඛ්යානය ” නම් වූ ඒකකය ඉවත් කර ඇත.
වර්ගීකරණය හා නාම කරණය ඇතුලත් වන්නේ “ජීවීන්ගේ විවධත්වය” යන ඒකකය යටතේය.
නුතන ජීවී වර්ගීකරණ පද්ධතියට අදාළ අනුක්රමාධිපත්ය මට්ටමක් වශයෙන් “අධිරාජධානි ” හදුන්වා දී තිබේ.
පැවතී විෂය නිර්දේශයේ අඩංගු වූ දිලීර වල ජිවන චක්ර සම්පුර්නයෙන්මත් , ශාක වල ජිවන චක්ර වල ප්රජනක ව්යුහ පිළිබද විස්තර ප්රජනක ව්යුහ පිළිබද විස්තරයත් ඉවත් කර ඇත.
සත්ව රාජධානියේ වර්ගීකරණය පැහැදිලි ලෙස වෙන් කර දක්වා ඇති අතර ප්රොටෝසෝවා රාජධානියේ වර්ග සංස්කරණය කර ඇත.
නව විෂය නිර්දේශයේ ජාන පිළිසකර කල ජීවීන් භාවිත කිරීම පිළිබද සමාජමය ගැටලුව සහ ශ්රී ලංකාවට අදාළව “අපජලය” නිදහස් කිරීමට පදනම් වූ නෛතික සීමා හදුනවා දී ඇත. එයින් අපේක්ෂා කරන්නේ සංවර්ධන ක්රියාවලිය නිසා මිනිසා විසින්ම උත්පාදනය කර ඇති ගැටළු කෙරෙහි අවධානය යොමු කරවීමයි.
රෝග සෑදීමේ වැදගත් කාරකයක් ලෙස ප්රීයෝන හදුන්වා දී ඇත.
ශ්රී ලාංකේය පරිසර පද්ධති වල අති මහත් විවිධත්වයට හුරුපුරුදු කරනු වස් එම පරිසර පද්ධති පිලිබදව අධ්යනය පුළුල් කෙරේ.
ව්යවහාරික ජීව විද්යා ඒකකය තුලට ජලජ ශාක රෝපණය කිරීම අඩංගු කර ඇත. කාලීන ව්යාපෘතිය සලකමින් සමහර පලිබෝධයින් ඉවත් කිරීමත් තවත් සමහරක් අතුලත් කිරීමත් සිදු කර ඇත.
පැවති විෂය නිර්දේශයේ “වී වගාව” ආශ්රිත වැදගත් රෝග ගැන පමණක් අවධාරණය කර ඇති නමුත් නව විෂය නිර්දේශයේ ක්ෂුද්ර ජීවින් හේතුවෙන් ඇති වන ශාක රෝග පිලිබදව සාමාන්ය අධ්යනයක් ඇතුලත් කෙරේ.
විෂය නිර්දේශයේ අරමුණු
ජීව විද්යා ක්ෂේත්රය සම්බන්දව පෘථුල ලෙසත් , ගැඹුරිනුත් දැනුම ලබා ගැනීමට උනන්දුවක් සහ ඇල්මක් ගොඩ නාග ගනී.
සහයෝගී ඉගෙනුමෙහි නිරත වෙමින් ජීව විද්යාවේ සංකල්ප , සංසිද්ධි , මුලධර්ම හා ක්රියාවලි අවබෝධ කරගනී.
ස්වභාවික හා සාමාජීය පරිසරයට ඇති වන බලපෑම් හා අන්තර් ක්රියා අවබෝධ කරගනිමින් ස්වභාවයේ අපට හිමි ස්ථානය නිශ්චය කර ගනී.
ජීව විද්යාත්මක ක්ෂේත්රයේ ගැටළු විසදීම සදහා ගවේෂනාත්මක ක්රියාවලි සැලසුම් කිරීමේ හැකියාව ගොඩ නගා ගනී.
දේශයේ ස්වභාවික වාසස්ථාන හදුනා ගනිමින් , වෘක්ෂලතා සහ සත්ව වර්ගයාඅ කෙරෙහි ඇති කර ගනු ලබන ධනාත්මක ආකල්ප සහිතව , පරිසර සංරක්ෂණ සහ පරිසරයේ ගුණාත්මය රැකීමේ වගකීම සහ දායකත්වය උදෙසා තමාත් පරිසරයේම කොටසක් යන හැගීම ගොඩ නගා ගනී.
එදිනෙද ජීවිතයේදී හමුවන ප්රායෝගික ගැටළු පිලිබදව සංවේදී බව ඇති කරගනි.
ස්වස්ථතාව ජිවිතයේ ගුණාත්මය පවත්වා ගැනීම සදහා අවශ්ය වන යහ පුරුදු පිළිබද සිතීමත් වේ.
ඒකක හා කාලච්ඡේද
මාතෘකාව |
කාලච්ඡේද ගණන |
01 ඒකකය - ජීව විද්යාව හැදින්වීම |
07 |
02 ඒකකය - ජීවයේ රසායනික හා සෛලීය පදනම |
62 |
03 ඒකකය - ජිවින්ගේ විවිධත්වය |
40 |
04 ඒකකය - පෝෂණය |
14 |
05 ඒකකය - ශ්වසනය |
10 |
06 ඒකකය - පරිවහනය |
32 |
07 ඒකකය - සමායෝජනය හා සමස්ථිතිය |
45 |
08 ඒකකය - බහිස්ශ්රාවය |
15 |
09 ඒකකය - සන්ධාරණය හා චලනය |
33 |
10 ඒකකය - ප්රජනය ,වර්ධනය හා විකසනය |
60 |
11 ඒකකය - ප්රවේණිය |
44 |
12 ඒකකය - පාරිසරික ජීව විද්යාව |
39 |
13 ඒකකය - ක්ෂුද්ර ජීව විද්යාව |
49 |
14 ඒකකය - ව්යවහාරික ජීව විද්යාව |
30 |
විෂය නිර්දේශය වාර වශයෙන් බෙදා ගැනීමට යෝජිත සැලැස්ම
ශ්රේණිය |
වාරය |
නිපුණතා මට්ටම |
12 |
1 |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
13 |
1 |
|
2 |
|
|
3 |
|
1 ඒකකය - ජීව විද්යාව හැදින්වීම
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලච්ඡේද |
ජීව විද්යාත්මක පදනමකින් ගවේෂණය මෙහයවයි. |
මානව අභියෝග වලට විශේෂ අවධානයක්සහිතව ජීව විද්යාවේ ස්වභාවය , විෂය පථය හා වැදගත්කම විස්තාරණය කරයි. |
|
1 |
ජීවි ලෝකයේ ස්වභාවය සහ සංවිධාන රටා පිලිබදව සමාලෝචනයෙහි යෙදෙයි. |
|
4 |
|
|
ජීව විද්යාත්මක ගැටළු විසදීමට විද්යාත්මක ක්රමය භාවිතා කරයි |
|
2 |
2 ඒකකය - ජීවයේ රසායනික හා සෛලීය පදනම
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජීවයේ රසායනික පදනම පිළිබද විමසා බලයි. |
ජීවි දේහයේ මුලද්රව්යමය සංයුතිය පිළිබද විමසා බලයි. |
|
2 |
ජිවය සදහා වැදගත් වන ජලයේ භෞතික හා රසායනික ගුණ පිළිබද විමර්ශනය කරයි. |
|
2 |
|
ජීවීන්ගේ ප්රධාන කාබනික සංයෝගවල රසායනික ස්වභාවය සහ කෘත්ය විමර්ශනය කරයි. |
|
8 |
|
ජිවින්ගේ ක්රියාකාරිත්වය සදහා සෛල හා පටක වල දායකත්වය විමසා බලයි. |
සෛල හා සෛලීය සංවිධාන පිළිබද දැනුම පුළුල් කරගැනීම සදහා අන්වීක්ෂ වල දායකත්වය විස්තාරණය කරයි. |
|
4 |
ශාක පටක වල ව්යුහය , ඒවායේ කෘත්ය සමග දක්වන සම්බන්ධතා ගොඩ නගයි. |
|
5 |
|
උප සෛලීය ඒකක වල ව්යුහය හා කෘත්ය විග්රහ කරයි. |
|
7 |
|
සත්ව පටක වල ව්යුහය , ඒවායේ කෘත්ය සමග දක්වන සම්බන්ධතා ගොඩ නගයි. |
|
5 |
|
සෛල විභාජනයේ වැදගත්කම විමසා බලයි |
සෛල විභාජන ක්රියාවලිය විශ්ලේෂණය කරයි. |
|
6 |
ජිවින්ගේ පරිවෘත්තීය ක්රියාවල ශක්ති සම්බන්ධතා විමර්ශනය කරයි. |
පරිවෘත්තීය ක්රියාවලි වල ශක්ති සම්බන්ධතා විශ්ලේෂණය කරයි. |
|
1 |
ජෛව ක්රියාවලි යාමනය සදහා එන්සයිම වල කාර්ය භාරය විමර්ශනය කරයි. |
|
6 |
|
ශක්තිය තිර කිරීමේ ක්රියාවලියක් වශයෙන් ප්රභාසංශ්ලේෂණය විමසා බලයි. |
|
8 |
|
ශක්තිය ලබා ගැනීමේ ක්රියාවලියක් වශයෙන් සෛලීය ශ්වසනය පිළිබද විමර්ශනය කරයි. |
|
8 |
3 ඒකකය - ජීවීන්ගේ විවිධත්වය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජිවින්ගේ විවධත්වය ගවේෂණය කරයි |
විද්යාත්මක පදනමක් මත තක්සෝන දුරාවලිය ගොඩනගයි. |
|
8 |
බැක්ටීරියා අධිරාජධානියේ ජීවීන්ගේ විවිධත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
2 |
|
ප්රෝටීස්ටා රාජධානියේ වංශ වලට අයත් ජිවින්ගේ විවිධත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
4 |
|
දිලීර රාජධානියේ වංශ වලට අයත් ජිවින්ගේ විවධත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
4 |
|
. |
ශාක රාජධානියේ ජිවින්ගේ විවිධත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
6 |
සත්ව රාජධානියේ ජිවින්ගේ විවධත්වය ගවේෂණයන් කරයි. |
|
5 |
|
සත්ත්ව රාජධානියේ ජීවීන්ගේ විවිධත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
6 |
|
කෝඩේටා වංශයට අයත් ජීවින් අධ්යනය සදහා ආවේණික ලක්ෂණ භාවිත කරයි. |
|
5 |
4 ඒකකය -පෝෂණය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජෛව ලෝකයේ පෝෂණ ක්රියාවලි වල විවිධත්වය ගවේෂණය කරයි. |
ජිවින්ගේ පෝෂණය විධි විමසා බලයි. |
|
6 |
ශාකවල ප්රශස්ත වර්ධනය සදහා ඇති පෝෂණ අවශ්යතා විශ්ලේෂණය කරයි. |
|
1 |
|
මිනිස් ආහාර මාර්ග පද්ධතියේ ව්යුහය එහි කෘත්ය වලට සම්බන්ධ කරයි. |
|
7 |
5 ඒකකය - ශ්වසනය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
සතුන්ගේ වායු හුවමාරු ක්රියාවලිය |
සත්ත්ව රාජධානියේ ශ්වසන ව්යුහ විවිධත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
4 |
මිනිසාගේ ශ්වසන පද්ධතියේ ව්යුහ එහි කෘත්ය වලට දක්වන සම්බන්ධතා අනාවරණය කරයි |
|
6 |
6 ඒකකය - පරිවහනය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජීවින් තුල සිදු වන ද්රව්ය පරිවහනය හා සම්බන්ධ ක්රියාවලි විමසා බලයි. |
ශාක තුල ජලය හා ඛනිජ පරිවහනය සදහා අදාළ සංකල්ප හා ක්රියාවලි පිලිබදව විමර්ශනය කරයි. |
|
8 |
ශාක වල වායු හුවමාරුව සිදු වන ආකාරය විමසා බලයි. |
|
1 |
|
ශාක තුලින් ජලය ඉවත් වීමේ ක්රියාවලිය විමසා බලයි. |
|
2 |
|
ශාක තුල ආහාර පරිසංක්රමණය කෙරෙහි දායක වන ක්රියාවලි විමසා බලයි. |
|
2 |
|
|
සතුන්ගේ සංසරණ පද්ධති වල සංවිධානය විමසා බලයි. |
|
2 |
මිනිසාගේ සංසරණ පද්ධතියේ ව්යුහය එහි කෘත්ය වලට දක්වන සම්බන්ධතා අනාවරණය කරයි. |
|
10 |
|
රුධිරයේ කාර්ය භාරය විමසා බලයි. |
|
6 |
7 ඒකකය - සමායෝජනය හා සමස්ථිතිය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජිවින්ගේ සමායෝජනය සහ සමස්තිථියට අදාළ ව්යුහ හා කෘත්ය විමර්ශනය කරයි. |
සමායෝජන ක්රියාවලිය හා ඊට දායක වන පද්ධති පිළිබද විමර්ශනය කරයි. |
|
2 |
සතුන්ගේ ස්නායුක සංවිධාන සැලැස්ම පිළිබද විස්තාරණය කරයි. |
|
2 |
|
මිනිස් ස්නායු පද්ධතියේ දළ ව්යුහය හා කෘත්ය විමසා බලයි. |
|
4 |
|
ස්නායු ආවේග ජනනය වීම හා සම්ප්රේෂණය සිදු වන ආකාරය ගවේෂණය කරයි. |
|
6 |
|
මිනිස් මොලයේ ව්යුහය හා කෘත්ය ගවේෂණය කරයි. |
|
6 |
|
ජිවින්ගේ විවධ සංවේදී ව්යුහ වල ක්රියාකාරීත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
5 |
|
මිනිස් ඇසෙහි හා කනෙහි ව්යුහ ඒවායේ කෘත්ය වලට දක්වන සම්බන්ධතා අනාවරණය කරයි. |
|
6 |
|
මිනිස් අන්තරාසර්ග පද්ධතියේ කාර්ය භාරය විශ්ලේෂණය කරයි. |
|
7 |
|
දේහ අභ්යන්තර පරිසරය නියතව පවත්වා ගන්නා ආකාරය විමසා බලයි. |
|
5 |
|
මිනිස් සමෙහි මුලික ව්යුහය හා කෘත්ය අන්වේෂණය කරයි. |
|
2 |
8 ඒකකය - බහිස්ශ්රාවය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
නිරෝගී දිවි පැවැත්මක් උදෙසා බහිස්ශ්රාවී පද්ධතියේ දායකත්වය විශ්ලේෂණය කරයි. |
ජිවින්ගේ පරිවෘත්තීය හා බහිස්ශ්රාවී ද්රව්ය අතර සම්බන්ධතා ගොඩ නගයි. |
|
4 |
ජිවින්ගේ බහිස්ශ්රාවී ව්යුහ වල විවිධත්වය විමසා බලයි. |
|
2 |
|
මිනිස් බහිස්ශ්රාවීය පද්ධතියේ දළ ව්යුහය හා ක්රියාකාරිත්වය පිළිබද විමර්ශනය කරයි. |
|
9 |
9 ඒකකය - සන්ධාරණය හා චලනය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජිවින්ගේ සන්ධාරණය සදහා සැකසී ඇති පද්ධති හා චලන ක්රම විමසා බලයි. |
සතුන්ගේ සැකිලි පද්ධති වල ව්යුහය හා කෘත්ය විමසා බලයි. |
|
6 |
මිනිසාගේ ආක්ෂක ඇට සැකිල්ලේ ව්යුහය හා කෘත්ය අන්වේෂණය කරයි. |
|
8 |
|
මිනිසාගේ ගාත්රා ඇට සැකිල්ලේ ව්යුහය හා කෘත්ය අන්වේෂණය කරයි. |
|
6 |
|
සතුන්ගේ සංචරණ ව්යුහ ගවේෂණය කරයි. |
|
2 |
|
විවිධ පේශි පටක වල මුලික ව්යුහය හා කායික විද්යාව අන්වේෂණය කරයි |
|
6 |
|
ශාක වල සන්ධාරණය හා චලන ආකාර පිළිබද විමර්ශනය කරයි. |
|
5 |
10 ඒකකය - ප්රජනනය , වර්ධනය හා විකසනය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජිවින්ගේ ප්රජනන ක්රියාවලිය විමසා බලයි. |
ජිවින්ගේ ප්රජනන රටා විමසා බලයි. |
|
4 |
පුරුෂ ප්රජනක පද්ධතියේ ව්යුහය හා කෘත්ය විමසා බලයි. |
|
8 |
|
ස්ත්රී ප්රජනක පද්ධතියේ ව්යුහය හා කෘත්ය විමසා බලයි. |
|
8 |
|
සංසේචනයේ සිට උපත තෙක් ක්රියාවලි විමසා බලයි. |
|
5 |
|
දරුවාගේ පෝෂණය හා විකසනය පිළිබද විමසා බලයි. |
|
2 |
|
ප්රජනක සෞඛ්ය පිළිබද සතිමත් වෙයි. |
|
4 |
|
ශාක ප්රචාරණ ක්රම පලදායි ලෙස යොදා ගැනීමේ හුරුව ලබයි. |
|
10 |
|
සපුෂ්ප ශාක වල ලිංගික ප්රජනන ක්රියාවලිය හා කෘත්ය පිළිබද අන්වේෂණයේ යෙදෙයි. |
|
4 |
|
වර්ධනයේදී හා විකසනයේදී ශාක වර්ධක ද්රව්ය වල කාර්ය භාරය විමසා බලයි. |
|
3 |
|
ශාක වර්ධනයේදී සහ විකසනයේ දී සිදු වන අභ්යන්තර හා බාහිර වෙනස්වීම් පරීක්ෂා කරයි. |
|
8 |
11 ඒකකය - ප්රවේණිය
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
භාවිතය සදහා ප්රවේණි විද්යාවේ මුලික සිද්ධාන්ත ගවේෂණය කරයි. |
මෙන්ඩලීය පරීක්ෂණ වල විද්යාත්මක පදනම විමසා බලයි. |
|
6 |
ලක්ෂණ ආවේණි ගත වීම සදහා වර්ණදේහ වල දායකත්වය විග්රහ කරයි. |
|
2 |
|
මානව මෙන්ඩලීය ලක්ෂණ ප්රවේණි ගත වන රටා පරීක්ෂා කරයි. |
|
1 |
|
මෙන්ඩල්ගේ නියම වලින් අපගමනය වන ප්රවේණි රටා |
|
8 |
|
ප්රවේණියේ අණුක පදනම විමර්ශනය කරයි. |
|
6 |
|
විකෘති මගින් සිදු වන ප්රවේණි සංයුතියේ වෙනස් වීම ජිවින්ගේ පැවැත්ම කෙරෙහි බලපාන ආකාරය තුලනාත්මකව විග්රහ කරයි. |
|
4 |
|
. |
ගහන වල ජාන සංඛ්යාතයේ වෙනස් වීම් භාවිතයෙන් ජෛව පරිණාමය විග්රහ කරයි. |
|
3 |
ජෛව පරිණාමය විශ්ලේෂණය කිරීමට ස්වභාවික වරණ වාදය භාවිත කරයි. |
|
2 |
|
වැඩි දියුණු කල ශාක සහ සත්ව ප්රභේද ලබා ගැනීමට වරණීය අභිජනන මුලධර්ම භාවිත කිරීමේ හුරුව ලබයි. |
|
3 |
|
ජාන තාක්ෂණික ක්රමවේද හා ශිල්ප ක්රම පිලිබදව දැනුම යාවත් කාලීන කර ගනියි. |
|
6 |
|
ජාන තාක්ෂණයේ භාවිත පිලිබදව දැනුම යාවත් කාලීන කර ගනියි. |
|
3 |
12 ඒකකය - පාරිසරික ජීව විද්යාව
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජීවින් හා පරිසරය අතර අන්තර් සම්බන්ධතා පිළිබද ජීව විද්යාත්මක විශ්ලේෂණයක යෙදෙයි. |
විවිධ සංවිධාන මට්ටම් තුලින් ජෛව ගෝලය පිළිබද විශ්ලේෂණයේ යෙදෙයි. |
|
3 |
පරිසර පද්ධති වල සංඝටක හා ක්රියාකාරීත්වය ගවේෂණය කරයි. |
|
5 |
|
ලෝකයේ ප්රධාන බියෝම පිළිබද විමර්ශනය කරයි. |
|
4 |
|
ශ්රී ලංකාවේ පරිසර පද්ධති පිලිබදව අවබෝධය තුලින් ඒවායේ තිරසාර භාවිතයට දායක වෙයි. |
|
8 |
|
ජෛව විවිධත්වය පිළිබද දැනුම එහි සංරක්ෂණය සදහා යොදා ගනියි. |
|
8 |
|
පරිසර හායනයට තුඩු දෙන සාධක පාලනය කිරීම තුලින් පරිසරයේ ගුණාත්මක බව රැක ගැනීමට දායක වෙයි. |
|
3 |
|
ගෝලීය පාරිසරික ගැටළු පිළිබද දැනුම යාවත් කාලීන කර ගනීයි. |
|
5 |
|
පරිසර සංරක්ෂණය හා සම්බන්ධ විධි විධාන හා සම්මුති පිළිබද සතිමත් වෙමින් පාරිසරික සම්පත් තිරසාර ලෙස භාවිතය සදහා යොමු වෙයි. |
|
3 |
13 ඒකකය - ක්ෂුද්ර ජීව විද්යාව
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ක්ෂුද්ර ජිවින්ගේ විවධත්වය ,ක්රියාකාරීත්වය හා බලපෑම් මානව ක්රියාකාරකම් වල සාර්ථකත්වය සදහා යොදා ගනියි. |
ක්ෂුද්ර ජිවින්ගේ විවධත්වය හා ස්වභාවය පිලිබදව ගවේෂණයේ යෙදෙයි. |
|
7 |
ආසාදක රෝග වලට අදාළ සංකල්ප හා මුලධර්ම පිළිබද ගවේෂණය කරයි. |
|
8 |
|
මිනිස් දේහයේ ආරක්ෂක යාන්ත්රණ පිළිබද ගවේෂණය කරයි. |
|
5 |
|
ක්ෂුද්ර ජීවි රෝග / ආසාදන පාලනය කිරීමේ ක්රම ගවේෂණය කරයි. |
|
4 |
|
ඝන අපද්රව්ය ප්රතිචක්රීකරණයේ පාරිසරික හා සෞඛ්යමය වැදගත්කම ගවේෂණය කරයි. |
|
2 |
|
කර්මාන්ත හා කෘෂිකර්මය සදහා ක්ෂුද්ර ජීවින් භාවිතය පිළිබද විමසා බලයි. |
|
5 |
|
කෘෂිකාර්මික කටයුතු ප්රශස්ත මට්ටමින් පවත්වා ගැනීම සදහා පාංශු ක්ෂුද්ර ජීවින්ගේ ක්රියාකාරීත්වය උපයෝගී කර ගනියි. |
|
5 |
|
පානීයජලයේ ගුණාත්මක භාවයසහඝන අපද්රව්ය කළමනාකරණය සදහාක්ෂුද්ර ජීව විද්යාත්මක සංකල්ප හා මුලධර්ම භාවිත කරයි. |
පානීය ජලය හා අපජලය කළමනාකරණය සදහා ක්ෂුද්ර ජීව විද්යාත්මක සංකල්ප හා මුලධර්ම භාවිතා කරයි. |
|
5 |
ක්ෂුද්ර ජීවින් ආහාර කෙරෙහි ඇති කෙරෙන ආචරණ පිලිබදව ගවේෂණය කරයි. |
දුෂිත ආහාර මගින් වැළදෙන රෝග නිවාරණය සදහා දායක වෙයි. |
|
7 |
ආහාර පරිරක්ෂණය ක්රම පිළිබද දැනුම දෛනික කටයුතු සාර්ථක කර ගැනීම සදහා |
|
1 |
14 ඒකකය - ව්යවහාරික ජීව විද්යාව
නිපුණතාව |
නිපුණතා මට්ටම |
සන්ධාරය |
කාලඡ්චේද |
ජිවිතයේ ගුණාත්මක බව වැඩි දියුණු කර ගැනීමට ජීව විද්යාත්මක සංකල්ප හා මුලධර්ම භාවිතා කරයි.
|
ජල ජිවි පද්ධති අන්වේෂණය කර ඒවා ක්රමානුකුලව පවත්වා ගැනීමට ක්රියාමාර්ග යෝජනා කරයි. |
|
8 |
පලිබෝධ හානිය අවම කර ගැනීමේ ක්රම යෝජනා කරයි . |
|
8 |
|
පරපෝෂිතයන්ගෙන් සිදු වන හානිය අවම කර ගැනීමට ජීව විද්යාත්මක දැනුම හා අවබෝධය යොදා ගනියි. |
|
2 |
|
වල් පැලෑටි වලින් ඇති විය හැකි හානි අවම කර ගැනීමට ජීව විද්යාත්මක දැනුම හා අවබෝධය යොදා ගනියි. |
|
2 |
|
ක්ෂුද්ර ජීවින් පිළිබද ජීව විද්යාත්මක දැනුම හා අවබෝධය භාවිතයෙන් ක්ෂුද්ර ජීවින්ගෙන් ශාක වලට සිදු වන හානිය අවම කර ගනියි. |
|
2 |
|
ජීව විද්යාව සම්බන්ධව නව්ය තාක්ෂණ වල භාවිත පිළිබද දැනුම යාවත් කාලීන කර ගනියි. |
|
4 |
ඉගෙනුම් - ඉගැන්වීම් ක්රමෝපාය
වත්මන් ගෝලීය නිපුණතා පාදක විෂය මාලා ප්රවණතාව වී ඇත්තේ සහ යෝගීතා ඉගෙනුමට දිරි ගන්වන ශිෂ්ය කේන්ද්රීය ක්රියාකාරකම් තුලින් ඉගැන්වීම අභිබවා ගිය ඉගෙනුමක් හදුන්වා දීමට යි.පුද්ගල සමාජ සහ මානසික හැකියා සංවර්ධනය හා පෝෂණය කෙරෙන ක්රියාකාරකම් කෙරෙහි සිසුන්ගේ සක්රිය දායකත්වය මෙහිදී අපේක්ෂා කෙරේ. මේ සම්බන්ධයෙන් අවධාරණය කෙරෙන කරුණු ,
නව ජීව විද්යා විෂය නිර්දේශය යටතේ සත්ත්ව විච්ඡේදනය ඉවත් කර ඇත.
හැකි සෑම අවස්ථාවකම ආකෘතියේ ක්රියාකාරකම් යොදා ගනිමින් සන්ධාරය ආවරණය කිරීමට උපදෙස් දෙනු ලැබේ.
මෙහිදී අපේක්ෂා කෙරෙන්නේ ස්වයං පෙළඹ වීමක් සහිත ක්රියාකාරකම් වල යෙදීමෙන් හැකි තාක් අත්දැකීම් ලබා ගැනීමයි.
අවශ්යතාව අනුව විශ්වාසනීය ප්රභව වලින් දැනුම හා තොරතුරු උකහා ගැනීමට සිසුන් යොමු කෙරේ.
පාසල් ප්රතිපත්ති සහ වැඩ සටහන්
අදාළ ඉගෙනුම් ඵල සාක්ෂාත් කර ගැනීම සදහා ඉගෙනුම් - ඉගැන්වීම් ක්රියාවලි නිදහස ගුරු භවතා සතුය.
විෂය නිර්දේශයේ සන්ධාරය යටතේ ම තද කළු අකුරින් මුද්රණය කර ඇති ප්රායෝගික ක්රියාකාරකම් , අදාළ සෛද්ධාන්තික විෂය කරුණු සමග ම ක්රියාත්මක කිරීම අපේක්ෂිත ය.
සිසු ශක්යතා වර්ධනය සදහා පරිගණක ආශ්රිත ඉගෙනුම් මෘදුකාංග වැනි ඉගෙනුම් - ඉගැන්වීම් අධාරක , අතිරේක කියවීම් ද්රව්ය සහ විෂය බාහිර ක්රියාකාරකම් ආදිය යොදා ගත යුතූය.
පන්ති කාමර ඉගෙනුම දීර්ඝ කිරීමට සහ සිසුන්ගේ සුවිශේෂී දක්ෂතා ඔප් නංවනු වස් පහත දැක්වෙන විෂය සමගාමී ක්රියාකාරකම් හදුන්වා දීම අපේක්ෂිතය .
ජීව විද්යාවට අදාලව විවධ අංග ආවරණය වන පරිදි පාසලේ සමිති හා සමාගම් පිහිටු වීම.
ජීව විද්යාව සම්බන්ධ විවිධ ක්ෂේත්ර වලට යොමු කිරීමක් වශයෙන් , ජීව විද්යාත්මක වැදගත් කමක් ඇති ස්ථාන ගවේෂණය සදහා ක්ෂේත්ර චාරිකා වල යෙදීම හා ඒ පිළිබද වාර්තා සකස් කිරීම.
සුදුසු තේමා සදහා අදාළ වෘත්තිකයන් හෝ සම්පත් පුද්ගලයින් හෝ යොදා ගනිමින් ආරාධිත දේශනා පවත් වීම.
පාසල් ප්රකාශන එලි දැක්වීම.
විද්යා දින , විවාද , තරග සහ ප්රදර්ශන සංවිධානය කිරීම
ජීව විද්යාවේ උන්නතිය සදහා කටයුතු කරන බාහිර සංවිධාන සමග සබදතා පවත්වා ගැනීම.
පාසල තුලින් හා ඉන් බැහැරින් , සම්පත් හා උපකරණ ලබා දීම වැනි සේවා සැපයීම පාසල් කළමනාකරණයේ වගකීමකි.
ජීව විද්යාවට අදාළ පාසල් ප්රතිපත්ති වැඩ සටහන් සංවර්ධනය කිරීම සදහා සුදුසු ගුරු භවතුන් සහ සිසුන්ගෙන් සැදුම්ලත් කමිටුවක් පිහිටුවා ගැනීම සුදුසුය .
පාසල , සිසුන්ට පරමාදර්ශී වීම ඉතා වැදගත්ය.
ප්රතිපත්තිමය ඉලක්ක සපුරා ගැනීම සදහා පාසැල මගින් විවිධ ක්රියාකාරකම් ඇතුලත් වාර්ෂික වැඩ සටහනක් සකස් කල යුතුය. මෙහිදී නිශ්චිත වසරක් තුල කල හැකි ක්රියාකාරකම් නිර්ණය කිරීම උදෙසා පාසලෙහි ප්රමුඛතා හදුනා ගැනීමත් කාලය සහ සම්පත් වල සිමා සලකා බලමින් ප්රයෝගතා පිළිබද සැලකිලිමත් වීම ඉතා අවශ්ය ය.
තක්සේරුව හා ඇගයීම
පාසල් පදනම් කර ගත් ඇගයීම් වැඩ පිළිවෙල යටතේ එක් එක් වාරය සදහා නියමිත නිපුණතා හා නිපුණතා මට්ටම් ආවරණය වන පරිදි ඉගෙනුම් - ඉගැන්වීම් ඇගයීම් උපකරණ නිර්මාණාත්මකව පිළියෙළ කොට ක්රියාත්මක කිරීම අපේක්ෂිතය. මෙම විභාගයේ ප්රශ්න පත්ර වල ආකෘතිය හා ස්වභාවය පිළිබද අවශ්ය විස්තර විභාග දෙපාර්තුමේන්තුව මගින් සැපයෙනු ඇත.