උසස්පෙළ තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය

1.0 පළමු ඒකකය දත්ත හා තොරතුරු

මිනිසා අතීතයේ සිට වර්ථමානය දක්වා විවිධ යුග පසුකළා ,ගල් යුගය,එඩේර යුගය,ගොවි යුගය,කාර්මික යුගය,තාක්ෂණ යුගය(වර්ථමානය).මේ එක් එක් යුග කලින් පවතී යුගයට වඩා දියුණු සොභාවයක් ගත්තා

 උ.දා ගල් යුගයට වඩා එඩේර යුගය දියුණුයි

මේ හැම යුගයකටම වඩා අද තියෙන තාක්ෂණික යුගය අතිශය දියුණු මට්ටමක තියනවා ඉතින් මිනිසා දියුණු වන්න වන්න ඔහුගේ අවශ්‍යතා පෙර පවතී යුගවලට වඩා සංකීර්ණ වුනා.ගල් යුගයේ අවශ්‍යතා නෙමේනේ අද අපට තියෙන්නේ ...!

උ.දා අපි දුර සිටින අපේ හිතවත් කෙනෙකු සමග දුරකථන /ජංගම දුරකථන/අන්තර්ජාලය/හරහා  සම්බන්ද වෙලා කතා කරන්න ,අන්තර්ජාලයෙන් පත්තර කියවන්න ,Facebook යන්න ,E-mail චෙක්               කරන්න,T.V බලන්න  

ඉතින් මෙන්න මේ වගේ අවශ්‍ය තා සපුරා ගන්න මිනිසාට තොරතුරු තාක්ෂණය අවශ්‍ය උනා ඒ වගේම අපිට පුළුවන් තොරතුරක් සම්බන්දයෙන් විවිධ දේවල් කරන්න මෙන්න මේ ටික කරගන්න අපිට යම්කිසි තාක්ෂණයක් අවශ්‍යයි ඉතින් අපි අන්න ඒ තාක්ෂණයට කියනවා තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය කියලා

පරිඝණකය යනු

සරලවම පරිඝණකය යනු විද්‍යුතය හා ඉලෙක්ට්‍රොන තාක්ෂණය සම්බන්ද වූ යන්ත්‍රයකි.තවද අප ලබාදෙන විදානයන්  ආදාන (Input) ලෙස ලබාගෙන යන්ත්‍රය තුල යම්කිසි කාර්යයක් සිදුවී (Process) ඉන් පසුව ප්‍රතිදානයක් (Output) ලෙස එම සිදුකල කාර්යය ලබාදෙන්න වූ යන්ත්‍රය පරිඝණකයක් ලෙස හැදින්විය හැකිය

දත්ත - හැදින්වීම

සමාජයේ ජිවත් වන අප සියලුම දෙනා එදිනෙදා ජීවිතයේදී විවිධ දේවල් අත් විදිනවා.සමහර දේවල් කිසියම් සිදුවීමක් ආකාරයෙන් , රූප ආකාරයෙන් ,ශබ්ධ ආකාරයෙන් ,ගන්ධයක්, ලෙස අකුරු ඉලක්කම් ආකාරයෙන් ,කිසියම් රසයක් විදිහට වෙන්නත් පුළුවන් එසේ හමුවන සියලු දේවල් හැමවිටම නිවැරදිව හදුනාගැනීමට හෝ අර්ථකතනයක් දීමට අපට නොහැකිනම් අප එබදු දේ දත්ත ලෙස හදුන්වනවා

           

ඒ අනුව පැහැදිලිව හදුනා නොගත් අවිධිමත් , අර්ථකතනයක් දීමට නොහැකි එදිනෙදා ජීවිතයේදී පුද්ගල අවදානයට ලක්වූ සියලුම දෑ දත්ත වශයෙන් හදුන්වන්න පුළුවන්

 

දත්තවල නිර්වචනය වෙත දැන් අවදානය යොමුකරමු.

අර්ථ රහිත (Meaningless)

 අර්ථ රහිත ( අර්ථ විරහිත ) කියලා කියන්නේ දත්ත දැනට පවතින ආකාරයෙන් භාවිතා කරන්නාගේ අරමුණ සම්පුර්න කරගන්න බැරි නිසා .ඒ කියන්නේ පවතින අර්ථ විරහිත ආකාරයේ සිට අර්ථාන්විත ආකාරයකට පත් කරන්න ඕනේ. ජන සංගණනයේ  සැසදිම් ,ව්ශ්ලේෂ හා නිගමන ඉදිරිපත් කරන අයට ගෙවල් වලින් එකතු කරපු පත්‍රිකා වලින් කෙලිම නිගමන වලට පැමිණීම ප්‍රයෝගික නැහැ. එවැනි විශ්ලේෂණයක් පිළිගැනීමට ලක්වෙන්නේ නැත්තේ යොදාගත් දත්ත අර්ථාන්විත ආකාරයකට( සංශිප්ත ,වගුගත , ලංකාවේම කරුණු ඇතුලත් ) අකාරයට පත්කර නැති නිසා. විශ්ලේෂකයන්ට අනුව පත්‍රිකා වල අඩංගු වෙන්න දත්ත ලෙස සැලකිය හැකියි.

අසංවිධි (Not organized)

 සැම පත්‍රිකාවකම එම නිවසේ කරුණු බොහොමයක් අඩංගුයි. එක එක පත්‍රිකාව අරන් කියන්න හැකි වෙන්නේ ඒ ඒ නිවසේ විස්තර විතරයි. ලකාවේ තොරතුරක් ලබා ගන්න තවදුරත් දත්ත සවිධානය කල යුතුයි .  ලංකාවේ ඉන්න පුද්ගලෙක් ගේ නම,  ජාතික හැදුනුම්පත් අංකය දන්නවානම් තහවුරු කරගන්න  ,මේ හැම පත්‍රිකාවකම නිවැසියන්ගේ  නම හෝ ජාතික හැදුනුම්පත් අංකයට (NIC) සමඟ සටහන් කරගන්න වෙනවා. උදාහරණයක ‌ලංකාවේ ඉන්නේ හැමෝගෙ නම සමග වයස දන්නවා නම්, ඔබගේ වයසේ කි දෙනෙක් ඉන්නවාද ඇසුවොත්, අපිට ඒ දත්ත අවම වශයෙන් කණ්ඩායම් දෙකකට බෙදාගන්නවත් වෙනවා.ඊට පස්සේ අපේ වයසට සමාන කණ්ඩායමේ කි දෙනෙක් ඉන්නවද කියලා ගනින්න (count) ඕනේ .දත්ත සංවිධානය කරන්න බහුලව සංඛ්‍යානය (Statistics) භාවිතා කරන්න පුළුවන් කියලා දැන් ඔය ගොල්ලන්ට තේරෙනවා ඇති .

අවිධිමත් – ( Informal )

දත්ත පිහිටන ආකාරය අනුව භාවිතා කරන්නා අවිධිමත් ලෙස වර්ග කරන්න පුළුවන් . දත්ත එක්රැස් කිරීමේදී මූලික අර්ථයෙන් ලබාගන්නා(source format) දත්ත අසම්පුරන වෙන්න පලුවන්. උදාහරණයට හැටියට සමහර වයසක අයගේ ජාතික හැදුනුම්පත් ලබාගන්න බැරි වෙන්න පලුවන්.එවැනි අවස්ථාවක පත්‍රිකාවේ  අනිවාර්ය දත්ත පවා මගහැරී තියෙන්න පුළුවන්. ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව ඉහත ආකාරයේ සම්මතව පත්‍රිකාවක් නිදේශ කර නොතිබුනානම් , නියෝජිතයන් විවිධ පත්‍රිකා සකස්කර ( විවිධ පිලිවල , විවිධ හදුන්වන නාම ) ලබාදෙන්නේ පලුවන්. එවිට පත්‍රිකාවල අවිධිමත් බව වැඩි වෙනවා.

 දත්ත පිහිටන ආකාර

දත්ත එක්රැස් කරන කොට ඒවා ප්‍රදාන වශයෙන් ආකාර 3 කට පවතිනවා.

1. ලිඛිත සටහන් (Text)   

 දත්ත රස කරන ප්‍රධාන මාධ්‍යක් වෙන්නේ ලිඛිත සටහන්. ලියන්න හැකි ඕනෑම කෙනෙකුට, දත්ත කොලයක හෝ ජංගම දුරකථනයක සටහන් කර ගන්න පලුවන්. පුද්ගලයෙකුට එදිනෙදා වැදගත් වෙන ,දුරකථන අංක ,ගමන් කළ ස්ථාන, ස්ථාන අතර දුර , බැංකු ගිණුම් අංක සහ තවත් බොහෝ දේවල් ලිඛිත දත්ත ලෙස සලකන්න පලුවන්.තේරුම් ගත නොහැකි අපිළිවෙල සංකේත කිහිපයක් රහස් භාෂාවක දත්තයක් වෙන්න පලුවන්.

 දත්ත එකතු කිරීම ගවේෂනයෙන් (observation ) හෝ ප්‍රශ්න ඇසීමෙන් (questioning ) හෝ දත්ත එක්රැස් කරන විශේෂ උපකරණයක සටහන් කර ගන්න පලුවන්.උදාහරනයක් විදියට කොනමනය ,උනකටුව ගන්න පලුවන්. පරිගණකය සොයා පෙර දත්ත කළමනාකරණය කිරීමට file system භාවිතා කලා. එවැන්නක් මුලාශ දත්ත සකස්කර ,ගොණුකර තැබුවෙත ලිඛිත සටහන් ලෙසින්. ලිඛිත සටහන් පසුව කායික ක්‍රම (manual) හෝ ප්‍රකාශ සලකුණු කියවනය (OMR) ,ප්‍රකාශ අනුලක්‍ෂණ කියවනය (OCR) ආදී ස්වයංක්‍රිය ක්‍රම මගින් පරිගණකයට feed කරන්න පලුවන්.

අකුරු - (අ,ආ,ඇ,ඈ,a,b,c..............z)

ඉලක්කම් - (0,1,2,3,4,.................9)

විශේෂ සංකේත - (!,@,#,%)

2. ශ්‍රව්‍ය (Audio)  
කම්පන අකාරයට ඇති සන්තතික (continuous) ශබ්ද තරංග microphone දියුණුවත් සමග විද්‍යුත් තරංගයක් (electric signal ) බවට පරිවර්තනය (convert) කිරීමට හැකි උනා.පරිගණක තාක්ෂණයේ සහ සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ දියුණුවත් සමගම මෙම electric signal එක පරිගණකයට තේරුම් ගතහැකි ද්විමය (Binary) විද්‍යුත් තරංගයක් බවට පරිවර්තනය කර feed කිරීමට දැන් පුළුවන්. මෙම ක්‍රියාවලිය විස්තරාත්මකව 8. දත්ත හා සන්නිවේදනය පාඩමේදී දැනගන්න පලුවන්. මෙහිදී විවිධ microphone අවශ්‍යතාව අනුව යොදාගන්නවා.උදාහරන ලෙස සංගීතඥයා vocal recoding microphone එකක් බාවිතා කරන අතර රහස් පරීක්ෂක කටයුතු සදහා සංවේදී කුඩා microphone භාවිතා වෙනවා .ශබ්ද තරංග පරිගණකය feed කිරීමෙන් මූලික වශයෙන් ශබ්ද තරංග ලෙස ප්‍රතිදානය ලබාගැනීමත් , සැකසීමත් (උදාහරනයක් ලෙස ඝෝෂාව ඉවත් කිරීම ) බලාපොරත්තු වෙනවා .
3. දෘශ‍ය (Video)  

 ශබ්ද තරංග පරිගණකයට සාර්ථකව feed කිරීමත් සමගම දෘශ්‍ය මාධ්‍යයෙන් දත්ත ඇතුලත් කිරීමත් හැකි උනා . මෙහිදී ප්‍රදාන වශයෙන් Digital Camera බාවිතයට ගන්නවා. Digital Camera තුල දත්ත ගබඩා කරන්නේ ද්විමය (Binary) විද්‍යුත් තරංග ආකාරයටමය.සැබවින්ම මෙහිදී වීඩියෝ වක් ,අනුපිලිවලකට ඇති නිශ්චල ඦායාරූප වල එකතුවක් ලෙස සලකන්න පලුවන්. පරිගණකයට තේරුම් ගතහැකි ද්විමය (Binary) මාධ්‍යට පරිවතනයේදී මෙම නිශ්චල  ඦායාරූප ඉතා කුඩා කොටු (pixel) වලට වෙන් කිරීම හෝ දෛශික ගණිතමය සමීකරණ අකාරයට පත් කරනවා. සරළ වෙබ් camera සිට Augmented Reality තාක්ෂණයේදී බාවිතා වෙන අධි සංවේදී සංවේදක (sensors) දක්වා මෙම Digital Camera විකාශය වෙලා තියෙනවා .


ලිපිය නිර්මාණය කලේ,
ලහිරු රාජකරුණා


MEMBER

අදාල තවත් ලිපි,



ලහිරු රාජකරුණා

උසස්පෙළ තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය

අනෙකුත් ලිපි