රුකඩ ගෙදර

රුකඩ ගෙදර

                                            රුකඩ ගෙදර

නෝවීජියානු ජාතික හෙන්රික් ඉස්බන් නම් නාට්‍ය රචකයා විසින් රචනා කරන ලද (1849) හෙවත් නුවුරගේ ගෙදර, සෙල්ලම් ගෙදර විවිධ ලාංකීය පරිවර්තකයන් විසින් පරිවර්තනය කරන ලද නාට්‍ය ඉස්බන් විසින් හැදින් වුයේ Et Dukkehie ක ලෙසිනි රුකඩ ගෙදරට පාදක වෙන්නේ නෝවීජියානු මධ්‍යම පාන්තික හා සබැදි සිදුවීම් පාදක කොට ගෙනය. මෙකල නොවිජියාවේ පැවතියේ වික්ටොරියානු සමාජක්‍රමයක් වූ අතර එහිදී කාන්තාවට එම සමාජය තුල මුල්‍ය කටයුතු පිළිබද අයිතිවාසිකමක් මෙන්ම ස්වාමියාගේ අනු දැනුමින් තොර මුදල් ණයට ලබාගැනීමේ හැකියාවක් මෙන්ම ස්වාමියාගේ අනසක යටතේ සියලු කටයුතු  යටත් ජීවිත ක්‍රමයක් පවතී යුගයක ඉබ්සන් මෙම නට්‍ය රචනා කරනුයේ තම ජීවිතයට සිදුවූ අත්දැකීම් පාදක කොට ගෙන වීමත් විශේෂයකි.

මෙහිදී සංකවාදය, යථාර්තවාදය, ආදීවූ රංග රීති බොහොමයක් එකතු වෙ

කොටගෙන සෑදෙන රුකඩ ගෙදර නාට්‍ය පිලිබදව  පැවසීමේදී ඉබ්සන් ජීවත් වූ සමාජය සහ ග්‍රීක දාර්ශනික ඇරිස්ටෝටල් සහ ප්ලේටෝගේ මටහව්ව්දයන් සමග සැසදීමේදී පුරුෂයා උත්තරිතර වන බවත් ස්ත්‍රිය ඔහුගේ යටතේ පාලනය වීමෙන්  ‍ධෛර්්‍ය ස්වාමියාට යටත් බවත් පැවමේදී 1814 වන විටද සමාජය කෙතරම් වෙනස් වුවත් සමාජ ක්‍රමයේ පවුල් සංස්ථාව ආර්ථිකයෙන් ඉදිරියට පියවර තැබුවත් මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ක්‍රමය පුරුෂයා ඉදිරියටත් ස්ත්‍රිය  පහතටත් දමා ඇති අතර රූකඩ ගෙදර නාට්‍ය රචනා විමට  මෙම තත්වයද රැකියා අවස්ථා විරල වීමද මධ්‍යම පාන්තික ගැහැණිය රැකියා සදහා යොදා නොගන්නා සේම ස්වාමියාගේ ගෞරවය පහත වැටීම මෙන්ම රැකියා සෙවීමද අපහසු විමද, දෙදෙනාගේ අනුමැතියෙන් තොරව විවාහය දික්කසාද කිරීමේ හැකියාවද  බල පෑමක් ඇති කරන බව පැහැදිලිය එලෙසින්ම් පශ්චාත් දුෂ්ටිකතන රීතිය මත නාට්‍ය විකාශනය කිරීමට ඉබ්සන් පරිකල්පනය සමග කටයුතු කරයි ඉසන් නාට්‍ය සදහා පාදක කොටගෙන ඇති ඉතා සීමිත චරිත  වන අතර එනම් පිරිමි චරිත 03 සහ ගැහැණු චරිත 03 කි

එලෙසින්ම මෙම නාට්‍ය තුලින් සාමාන්‍ය ක්‍රම මෙන් එකල පවුල් සංස්ථාවක පැවති ආකාරය සාර්ථක අයුරින් අවබෝධ කරගත හැකිවේ ස්ත්‍රීන් තිදෙනාගේම මෙන්ම හෙල්මගේ ද විවාහය අසාර්ථක සේම  දොස්තර වරාගේ රෝගයෙන් පෙලීම මත සමාජය ඉතාමත් රෝගිමත් අවස්තාවක බව පැහැදිලි වේ නොරාගේ චරිතය මගින් කරුණු ඉදිරිපත් කිරීමට ඉබ්සන්  උත්සාහ දරන අතර මෙහෙදී මනුෂත්වයේ පවතින සම්මතය වෙනස් විය යුතු බව මෙන්ම එම බැදීමෙන් මිදී තම පෞද්ගලිකත්වය පුරුෂයා මෙන්ම ස්ත්‍රියටද  පැවතිය යුතු බව නොරාගේ චරිතයෙන් ඉස්මතු කිරීම දක්නට ලැබේ එලෙසම අතුරු කතා නාට්‍ය තුල දක්නට නොලැබේ අංක තුනකින් සමන්විත මෙම නාට්‍ය ක්‍රිස්ටීන් සහ ක්‍රොග්ස්ටඩ් ගේ තොරතුරු  මතුවීම ක්ෂණික සිදුවීම් මෙන්ම ප්‍රධාන වුයේ නෝරා සහ හෙල්මගේ කතාව විය. මෙහිදී මෙම නාට්‍ය  නුතන ශෝක ජනකවත් වන අතර මෙම නාට්‍ය බාහිර හා අභ්‍යන්තර වශයෙන් අර්ථයන් මතු කිරීම දක්නට ලැබේ.

සෙල්ලම් ගෙයක ස්ථාවර නොවන අතර එය දරුවන් හා තාවකාලික ඇටවුමක් මෙන් එය ක්ෂණිකව කැඩී විසිරී යාමට මෙන්ම තිබුණු පරිදි පිළිසකර කිරීමට හැකි වන අතර මොවුන්ගේ ජීවිත ගමන පදනමක් නොමැති පියාගේ රැකවරණය මත සිට ස්වාමියාගේ රැකවරණයට පත්ව දරුවන් හා සියුමැලි අයුරින් ජීවිතය රැගෙනයන ව්‍යාජ ජීවිතයක් වේ. එනම් නෝවීජියානු සමාජ පරිසරය තුල ස්වාමියාගේ අණසකට යටත් වූ සමාජයට කොටු වූ නිවසේ සතර බිතියට අතර මැදිවූ ජීවිත ගත කරන ලෙසින් තමාට පෞද්ගලිකත්වයෙන් නැගිසිටීමක් නොමැති ජීවිත පිලිබදව ආර්තාන්විතව වූ අදහස් එලි දැක්වීමක් ලෙස හෙන්රීක් ඉබ්සන්ගේ රුකඩ ගෙදර  නාට්‍ය තුලින් ඔහු ජීවත් වූ සමාජ ක්‍රමයේ යථාර්තය අද සමාජය තුල ප්‍රතිස්ථාපනය කිරීමට උත්සාහදරා තිබේ.

හෙන්රික් ඉබ්සන්

1928-1906 අතර කාල වකවානුව තුල ජීවත් වූ  හෙන්රික් ඉබ්සන් නම් පුද්ගලයා නොර්වේහි දකුණු පළාතේ උපත ලද ඔහු වෙළදාම ජීවිතය කරගන්නා ලද වූ පවුලක හැදීවැඩුනද තම ළමා දිවිය සුවදායි තත්වයක නොපැවතුණි. පහළොස්විය පමණ වන විට පියාගේ රැකියාව පරිහානිකර තත්වයට පත්වීම හේතුකරගෙන ළමා අධ්‍යාපනය හැර ඇපොනිකරයෙකු ලෙස පුහුණුවට ගෙදරින් පිට විය. මෙයින් තම යතාර්තය අවබෝධ කොටගෙන කඩා වැටුණු තම අධ්‍යාපනයටනව දැනුම සෙවීමට තමාට ලැබු කියවිය හැකිපොත් සියලු පොත් සගරා පත්තර සමග නව දැනුම සොයාගියේය.

නමුත් විභාග සියල්ල සමත් වෙමින් පසුව විප්ලව වාදී අදහස් මත සාර්ථක ලෙස තරුණ සංවිධානයකට සම්බන්ධවිය. කුඩාකල රුකඩ නාට්‍ය ගැන ඇල්ම මටත පින්තාරු කලාවට යොමුවී පසුව පසුතල හා ඇදුම් නිර් මානයට යොමු වීමෙන් තම ජීවිතය වෙනස් පැතිකඩකට යමින්  නොර්විජියාවේ නාට්‍ය ආයතනයේ නාට්‍ය අධ්‍යක්ෂක වරයකු හා නාට්‍ය රචකයෙකු ලෙස සේවයට බැදුණි.

පසුකාලයේදී ක්‍රිස්ටීන් නගරයේ රගහළේ කැපිපෙන පුද්ගලයෙකු ලෙස සේවය කරන අතර තම පෞද්ගලික තොරතුරු අත්දැකීම් සමාජය පදනම්ව නාට්‍ය කෘති මගින් වේදිකා ගත වුවද එය අසර්තක විය.

මෙකල ඔහු තරුණියක හා විවාහ වී පුතෙකු උපත ලැබු අතර ඔවුන් සමග ඉතාලියට සංචාරය කරන අතර පරිකල්පනයෙන් සියල්ල වෙනස් විය

පසුව ඉතා බොහෝ නාට්‍ය කෘති රචනා කරද තම මව් රටට පැමිණි පසුව ආන්දෝලනාත්මක අයුරින් ප්‍රථම වරට 1866දී බ්‍රන්ඩ් නාට්‍ය ඉතා ප්‍රසිද්ධවිය.

සමාජ සංස්ථාව, පවුල , ලින්ගබේදය මත මෙන්ම විවිධ වූ සමාජ සම්ප්‍රධායන් මත මිනිසා ක්‍රියාවන් යෙදුනු යුගයක රුකඩ ගෙදර නාට්‍යද ඉබ්සන් නම් නාට්‍ය කරුවාගේ උපතේ සිට නාට්‍ය බොහෝ ලිවිම දක්වා වූ කාලය තම ජීවිතය අත්දැකීම් ඉදිරියට ඒමට මහත් රුකුලක් ලෙසම අද සමාජයට පණිවිඩ රැසක් ලබාදීමට හැකි නාට්‍ය රචයෙක් වේ.

 චරිත විස්තරය:

01 හෙල්ම

02 නුවුරා

03 ලින්ඩේ මිය

04 දොස්තර රන්ක්

05 ක්‍රෝග්ටඩ්

  • නෝරාගේ චරිතය

නෝවීජියානු වික්ටෝරියානු කාන්තාවකගේ ප්‍රතිමුර්තියක් ලෙසින් නෝරාගේ චරිතය ඉබ්සන් තම නාට්‍ය මූලාරම්භදී වේදිකාවට ගෙන එම දක්නට ලැබේ. එනම් පවතින සමාජ තත්වයට කාන්තාව පත්වන අමානුෂීය ජීවිත කොන්දේසි මෙන් ජීවන ගැටළු සමග එන  නාධිතාව ලෙස පෙන්වාදෙයි. සිය ස්වාමියාට අවශ්‍ය  පරිදි ජීවත් වන ඇය හට ස්වාමියාට විවිධ ස්වරයෙන් මෙන්ම නාමයන්ගෙන්ද ආමන්ත්‍රණය කරයි ඔහු සෙවනේ සිටින ඇයට මැකරාන් කෑම තහනම් විය. එනම් එසේ කල්යුතේ  පැණිරස කෑම පොඩි දරුවන්ට කෑමට නොදෙන නමුත් වැඩිහිටියෙකු ආහාරයට ගැනීම තහනම් වියයුතු නොවන බැවින ඔහු ඇය වෙතට හෙලන අවදානය හා නීති පිළිබද අවබෝධවේ.

නමුත් ඇය ස්වාමියාට අවශය පරිදි සියල්ල සිදුකරද මැකරුන් සොරා කෑම පුරුදව පැවතුනි.

හෙල්ම ඇය ආමන්ත්‍රණය කරනුයේ ලේනි, පුංචි නුවුරා, ගී කිරිල්ලි, පුංචි නාස්ති කාරී, ආදී ලෙස වන් හෙයින් එයින් ප්‍රයෝජන ගන්නා ඔහු රැවැටීම, තම සියලු සත්‍ය සැගවීමට උත්සාහ දරයි මැකරුන් කෑම සේම මුදල් ණයට ගෙන තිබීම ආදී කරුණු හෙල්මගෙන් එම  අවස්තාවනුකුලවා වසන් කිරීම කරනු ලබයි.

  •  හෙල්ම

රුකඩ ගෙදර නාට්‍ය තුල දක්නට ලැබෙන හෙල්මගේ චරිතය නෝවීජියානු, විකටෝරියානු පුරුෂාධිපත්‍යය ඇති සියලු නීති රීති වල ප්‍රමුකව සිටි පුද්ගලයන් විය මෙහිදී නාට්‍ය පුරා වේදිකාව මත ඇසෙන්නේ හෙල්මගේ  හඩයි ඔහු තම බිරිද දකිනුයේ කුඩාවටය.

නෝරාගේ මිතුරිය ක්‍රිස්ටීන් පැමිණීමෙන් පසුව ඔවුන් දෙදෙනා අතර සංවාදයෙන් හෙල්මගේ චරිතය තවදුරටත් අනාවරනය වේ.

ඒ සමග නෝරා ගැන හෙල්ම හරි හැටි තේරුම් ගෙන නැති බවට ප්‍රේක්ෂකයාට අනාවරණය වේ. හෙල්ම අදීන පුද්ගයෙකු බව ඉබ්සන් පවසනේ නෝර ලවා ය.

ඔහු රෝගිවන්නේ රැ දවල් නොබලා වැඩ කිරීම නිසාය. මුදල මත සියලු දේ තීරණය වන අතර දෙපාර්ශවයටම තිබෙන කාර්යන් හා නීති සියල්ලම

පැහැදිලි කොට තිබේ. බොරු නඩු වලට යාමට කැමති නැති බවත් උසස් වීම් නොමැති බවත් පවසන අතර  ක්‍රෝග්ටඩ් නම් ව්‍යාජ පුද්ගලයා සේවයේ නිරත වීමද අපහසුවකි. එනම් ඔහු ව්‍යාජ බව දුෂ්කරතාවය අගය නොකරන පුද්ගලයෙකි. පරිපුර්ණ ප්‍රතිපත්ති ඇති පුද්ගලයෙකි නමුත් නුවුර හෙල්මගේ අනු දැනුම මත ක්‍රියා නොකරයි ඇය හා ඔහුගේ පරතරය මත රෑන්ක්ට සමීප වීම නෝරා පිලිබදව  හෙල්මගේ පවතින අදහස් මත පරස්පරතාවය පෙනේ

තරන්තලාවෙන් පසුව ඇය පෙනුනේ ලිංගිකත්ව සදහාය. රෑන්ක් පිලිබදව වැදගත් ආකල්පයක් පවතී රන්ක් හා නොරාට ඉඩදෙනුවේ ඉන් තම කාර්ය පහසුව සදහාය.

අවසානයේ අර්බුදයට මුහුණ පෑවිට එය විසදා ගැනීමට උත්සහ කලේද ඔහුගේ ක්‍රමයටය එහෙයි ජීවිතය සමග සැබෑ සටනක දී සිටින නෝරා ඉදිරියේ පරාජය වීමට ඔහුට සිදුවිය.

  •  ලින්ඩේ මිය

නොරාගේ මිතුරිය හා ක්‍රොග්ස්ටඩ් ගේ පැරණි පෙම්වතිය වන ඇය නාට්‍ය වස්තුවේ අන්තර් ගටහ ගැටුම ඇති කිරීමට මෙන්ම සම්ස්තයකට පත් කිරීමට දායක වේ. ක්‍රොග්ස්ටඩ් රැකියාව අහිමි වන්නේ ඇය නගරයට පැමිණීමත් සමගය ක්‍රොග්ස්ටඩ්ගේ බිදවටුනු බලාපොරොත්තු යලි ගොඩ ගැනීමට ඇය සහය වේ. එක් කුටුම්භයක් බිද වැටීමේදී, බිද වැටහුණු කුටුම්භයක්ගොඩ නැගේ.

නාට්‍යයේ ක්‍රියා විකාශනයට අවශ්‍ය චරිතයක් වන ඇයට ඉබ්සන් පරා ඇති භූමිකාව දෙස බැලීමේදී ඇයගෙන් සංකේතවත් කරන්නේ පන්ති හැගීමෙන් තොර පන්තිය සිමා බන්ධන ඉක්මවා යාමේ අපේක්ශාවක් නැති වරප්‍රසාද නොලත් නිර්ධන පන්තියක ගැහැනියක් විය හැකිය.

එකල ගැහැනියට මුහුණ දීමට සිදුවූ රැකියාවක සොයා ගැනීමේ දුෂ්කරතාවය ආදී පොදු ප්‍රශ්ණ ඇයටද  බලපෑ නමුත් මධ්‍යම පාන්තික කුටුම්භයක ජීවත් වීමෙන් පෑ කේදජනකයට බල පෑ බවක් නොපෙනේ.

නෝරා යැපෙන්නියක් ලෙස ජිවත් වුවද ලින්ඩේ යැපෙන්නියක් නොවුවාය. ඇය නෝරා සිය කුටුම්භය තුල පවත්වාගෙන යන ව්‍යාජය පිලිබදව සිය නොමනාපය පල කළා ය.  අවසානයේ එය වසා සගවා දැමීමට ක්‍රොග්ස්ටඩ් යෝජනා කල නමුත් ඇය ඔහුව වැලක් වුවාය.

  •  දොස්තර රන්ක්

මෙහිදී මෙම චරිත හෙල්ම නිවාස සමහ ඉතාමත් සමීප වේ. ෛදනිකව හෙල්ම හා නුවුරා නිවසට යන එන බවයි මෙහිදී මෙම චරිතය එක් පුළුල් සමාජ පැතිකඩක් නිරුපනය කරන බැවින් රන්ක් සුව නොවන රෝගයකින් ෛවදයවරයෙක් අන්තර් ගත කිරීමෙන් ඉබ්සන්යම් බැරෑරුම් ආර්තයක් දීමට අපේක්ෂා කලා වියයුතුය. රෝගීවී ඇත්තේ ඔහුගේ කොදුනරටියි. එසේම එය පිය උරුමයෙන් ලද දෙයකි. පියා  කෑ දේ තමා නොකවත් එහි විපාකය  විදින්නට තමාට සිදුවී ඇතැයි ඔහු පවසයි.  එයින් පැහැදිලි වන්නේ සාම්ප්‍රදායික හර පද්දතිය අර්ත ශුනය බවයි.  එම හර පද්දතිය මත පවතින තරුණ පරම්පරාව ඉන් රෝගීවී ඇති බවයි.

රනක් යනු නාට්‍යයේ එන එක් චරිතයක් වුවද සමාජ පද්දතිය ගෙන හැර දක්වයි

ඔහු විවාහ නොවුවද දේපල හා පාරම්පරික උරුමයක් පවතී. ධනවාදී  සමාජයක පෞද්ගලික දේපල පිලිබදව අයිතිය ප්‍රබල බැවින් දේපොළ පරපුරෙන් පරපුරට උරුම වේ. එහෙයින් කුටුම්භ ධනවාදී සමාජ ක්‍රමය පෝෂණය කිරීමේ අත්‍යාවශ්‍ය සාධකයක් වෙයි.

තරන්තලා නර්තනයෙන් පසුව නෝරා සහ හෙල්මා හමුවු විට ඔහුව කලු කුරුස සලකුණ එවීමෙන් තම මරණය සනිටුහන් කරයි. එය නෝරා කුටුම්භය හැර දමා යාමට සමානය. රෝගී වූ පුද්ගලයා ලොව හැර යාම හා යටත්ව ජීවත් වූ ස්ත්‍රිය නැගීසිටීමට ඉතා ආසන අයුරින් සිදුවිය. නාට්‍යයේ අවසන් වරට ඔහු සමුගන්නේ ද ආලෝකයක් දීම ගැන නොරාට ස්තුති කිරීමෙනි යථාර්තවාදී රීතිය අනුගමනය කල ඉබ්සන් සිය නාට්‍ය කාව්‍යාත්මක බැවින් රසවත් මෙන්ම හරවත් කොට ඇත. රන්ක් චරිතය නාට්‍ය ට යම් අරුමැති බවක් එක්කිරීමෙහි ලා ඔහු උපයෝගී කොටගෙන ඇත්තේ ද එබැවිනි.

  •  ක්‍රොග්ස්ටඩ්

රූකඩ ගෙදර නාට්‍යයේ ප්‍රතිනායකයා මොහු වේ. සාම්ප්‍රදායික ලෙස දක්නට නොලැබේ. නාට්‍ය තුල ගැටුම ඇති වන්නේ නෝරා සහ හෙල්ම් අතර වන නමුත් ප්‍රතිනායකයා  වුවද ක්‍රොග්ස්ටඩ් එයට සම්බන්ධ වන්නේ අතුරු පලයක් ලෙසය නාට්‍ය තුල ප්‍රථමයෙන් ක්‍රොග්ස්ටඩ් චාරිතය වේදිකාවට පිදිසෙන්නේද හෙල්ම හමුවට නිවසට පැමිණීම සමග වේ.

ඒ වන විට ලින්ඩේ මිය නෝරාගේ නිවසේ දී දකින විට ඔහු තිගැසෙයි. නෝරා එම අවස්ථාවේ නොපෙන අතර නාට්‍ය කරුවා ඇය ගිනි උදුන ලග තබයි. පසුව ඇය පැද්දෙන පුටුවේ සිටි. ක්‍රොග්ස්ටඩ්  නීතිඥයෙකු වන බවත් දරුවන් සිටින බවත් හා බිරිද මියගිය බවත් දැනගැනී. ක්‍රිස්ටීන් මොහුදැක පුදුමයට පත්වන්නේ කිමදැයි මෙන්ම රන්ක් පවන්නේ ක්‍රොග්ස්ටඩ් තම චරිතය දුෂණය කරගත් පුද්ගලයෙකු ලෙසය. නමුත් මෙහි ගටුම  ඇතිවීමට ප්‍රධාන කාරණාව වන්නේ ක්‍රොග්ස්ටඩ් තනතුර ක්‍රිස්ටීන්ට ලබාදීමත් සමගය එය නැවත තමාසතු කරගැනීම පහසු මාර්ගයෙහි යතුර බවට පත්කරගනු ලබන්නේ නෝරා උපකාරය හා ඇවටිල්ල මත තම අරමුණ ඉටු කරගැනීමයි.

මෙහිදී අරගලයේ යෙදෙන නෝරා තම කුටුම්භය දෙදරායාමට ක්‍රොග්ස්ටඩ් ප්‍රබලව බලපෑමක් එල්ල කරන අතර දෙදෙනාම කර ඇත්තේ හොර අත්සන් කිරීමේ වරද වේ. ණය මුදල ලබාගැනීමේ පරමර්ථය සදහා හොර අත්සන් ගැසීම මත මෙම ගැටුම මතුවන අතර නැවත රැකියාව ලබාගැනීමේ පරමාර්ථය මත නෝරා එයට යොදා ගැනීමට ක්‍රොග්ස්ටඩ් ට හැකි විය. ඔහු දරුවන් ජීවත් කිරීම සදහා ව්‍යාජ කටුයතු සිදු කිරීමද මෙම පරිසරයට බලපෑම් ඇති කරන ලදී. කුඩාකල මිතුරා දැන් ආයතනයේ ප්‍රධානියා වූ තම ජීවිතය තත්වයෙන් මිදී ඉහලට ඒමේදී තමා කල චරිත ක්‍රියා මත රැකියාව අහිමි කිරීම මත මුදල් හා ගෞරවය පිළිබදවද ඉතා ප්‍රබල අයුරින් ප්‍රශ්නයට මුහුණ දෙන ලදී. ක්‍රොග්ස්ටඩ් නපුරු චරිතයක් නොවන අතර නොරාගේ පොරොන්දු පත්‍රය ලොවට හෙළි නොකිරීම මත වේ.

මෙම දෙපාර්ශවයට අවශ්‍යව ඇත්තේ ගෞරවනීය අයුරින් ජීවත් වීම උදෙසා එය දෙදරා ගොස් තම අරමුණ  සදහා අනෙකා ආයුධයක් කොට ගැනීම දක්නට ලැබේ.

 කූටප්‍රාප්තිය හා එය නාට්‍ය අවසානයට  දක්වන සහය කෙබදු වේද?

 ඉබ්සන් නම් නාට්‍යකරුවා විසින් රචිත මෙම නාට්‍ය පැවති සමාජ ක්‍රමය මත පදනම්ව අත්දැකිමක කොටසක් ලෙස කිව හැකිය පුරුෂආදිපාතය ප්‍රමුක කොට ගෙන ඔහු යටතේ පාලණය වන කාන්තාවගේ පවුල් සංස්ථාව කෙබදුද යන්න සේම මෙම නාට්‍ය තුලින් පසුව වැසී පැවති කාන්තා අයිතින් කාන්තාව නැගී සිටීම සමාජය පෙරලියක්  කිරීමට  බලපෑමක්  විය.

නාට්‍ය මුලාරම්භය එනම් අංක තුනකින් සමන් විතව පවතින නාට්‍යයේ ප්‍රථම අංකය කන්තෝරු කාමරයේ තම රාජකාරි හි නිරතවන ටොවල්ඩ් තම කාමරයේ දොර වසාගෙන පිටත සිට පැමිණෙන තම බිරිද වන නෝරා නත්තලට අවශ්‍ය නිවාස අලංකරණ උපකරණ රැගෙන පැමිණෙන අතර. ඇය වියදම් කරනු ලබන්නේ මධ්‍යම පාන්තික සමාජ පරිසයට උචිත අයුරිනි.

තම ස්වාමියා වියදම් අතින් ඉතා සිමිත වියදමක් දරන පුද්ගලයෙකු ලෙස තම බිරිදගේ අඩුපාඩු නිවැරදි කරයි.

මුදල් වියදම් කිරීම් මෙන්ම මධ්‍යම පාන්තික පවුලක් වුවද ජීවත්වන ආකාරය ඔහුතම බිරිදට පෙන්වාදෙන අතර නෝරා වියදම් කිරීමට ණය මුදල් ගැනීම කල හැකි බව පැවැසීමේදී ඔහු පොඩි දරුවරුවකු වැරදි දෙයක් පැවසුවා මෙන් තරවටු වට වෙන් ණයට මුදල් ගෙන තම නිවසේ සතුට නිදහස දෙදරා යන ක්‍රියා නොකර සිටින යැයි තරවටු කරයි ටොවල්ඩ් උදයේ සිට රාත්‍රී වනතෙක් තම කාර්යාලයට වී කටයුතු කරන අතර ඔහු තම බිරිද දරුවන් සමග නිවසේ කටයුතු පිලිබදව අවදානය යොමුකරන ලද්දේ ඉතා අල්ප වශයෙන් බව පෙනේ

උදා

නෝරා :- ආහ.. අපිට එතකන් සල්ලි ණයට ගන්න පුළුවන්

හෙල්ම:- නුවුරා (ඇය වෙතට ගොස් සුරතලේට කන අල්ලයි) ඔයාගේ ඔලුව නරක වෙලාද

මෙලෙස නාට්‍ය තුල ආරම්භයේදීම නුවුරා සහ හෙල්ම අතර සංවාදයක්ගොඩ නැගෙමින් නත්තලට සැරසෙන බවත් නාට්‍ය අවසානයේ සිදුවන සිදුවීමට ඉගි පල කිරීමක් බවද  සිතිය හැකිය නමුත් හෙල්ම ඇය දකිනුයේ කුඩාවට වන අතර ඇයට අමතනුයේ සින්දු කිරිල්ලිය, ගී කිරිල්ලිය ,සුකිරි ඇබලයා පුංචි නුවුරා ආදී නම් වලිනි. මේ අතරතුර විස්තර කතා බහේ සිටින දෙදෙනාට විරාමයක් තබමින් හදිසියේ ආගන්තුකයෙක් නිවසට පැමිණෙන අතර ඇයගේ මිතුරියක් වේ.

ඇය ක්‍රිස්ටින්ය. ක්‍රිස්ටීන් නැති නම් ලින්ඩේ මිය වේ. ඇගේ පැමිණීම නුරාට සැනසිලි දායක දිනයක් විය. එලෙසින්ම ඇයගේ ආගිය තොරතුරු සමග කාලය ගත කිරීමත් සමග  නිතර දෙවේලේ නිවසට පැමිණෙන දොස්තරවරයා පැමිණෙන්නේ හෙල්ම හමුවීමට වුවද නුවුරා සමග පිළිසදරක යෙදීමටත්ය

නමුත් ආගන්තුකවරිය සමග කතා බහක යෙදෙන  දොස්තරවරයා හෙල්ම හා කන්තෝරු කාමරයේ රැදීසිට පිටවයි.

නාට්‍ය උණුසුම් අවස්තාව ධිවනිත කරවමින් ඉදිරියට ගලායන්නේ නුවුරා හෙල්මගෙන් යමක් සගවමින් එය හෙළිවීමට නොදී තම ගෙදර පාලනය රැගෙන යන ව්‍යාජ ක්‍රියාවන් මතය මේ අතරදී බැංකු අධ්‍යක්ෂකවරයෙක් ලෙස උසස්වීමක් ලබන හෙල්ම සමග කතා කිරීමට පැමිණෙන ක්‍රොග්ස්ටඩ් දකින නෝරා මෙන්ම ලින්ඩේ මියද කලබලයට පත්වෙති නෝරා තමා සගවන සත්‍ය මත කලබල වන අතර ලින්ඩේ තම පෙර පෙම්වතා නිසා කැලබිමට පත්වේ.

පසුව ක්‍රොග්ස්ටඩ් පත්තර කන්තෝරුව වෙතට යන අතර බිය වූ දෙදෙනා සංවාදයේදේ පසුව ක්‍රිස්ටීන් රැකියාවක් අවශ්‍ය බව පැව්සුවිට නෝරා එය හෙල්ම මගින් ඉටු කර දෙන අතර එය බංකුවේ රැකියාවක් වන අතර  එනම් එම රැකියාව ඇයට හිමිවන්නේ ව්‍යාජ නම් රැස්කර රැකියාවේ රැදිසිටි ක්‍රොග්ස්ටඩ් රැකියාවයි. නමුත් එය දැනගන්නේ ක්‍රොග්ස්ටඩ් හරහා වේ  එනම් ඔහුට නැති වී ගිය රැකියාව ලබා ගැනීමේ පහසුම මාර්ගය නුවුරාය. එසේ වීමට හේතුව වූයේ ඒ වන විටදී හෙල්මග් අසනීපය උදෙසා ක්‍රොග්ස්ටඩ් ගෙන් ණයට මුදල් රැගෙන එයට ඉහලින් මුදල් ලබා ගැනීමට තම පියාගේ අත්සන ඇය විසින් අත්සන් කර ඇති නිසා එම වරද පෙන්වා බය කර තම කට යුතු කරගැනීම සදහාය

මෙහිදී ප්‍රශාන් ඇතිවූ විට මෙන්ම සමනයට පත්වන් විටදීද ලින්ඩේ මිය සිටියාය නමුත් ප්‍රශ්නය කෙදිනක හෝ හෙළිවන බව දන්නා නෝරා එය වසන් කිරීමට උත්සාහ දරයි. නමුත් මෙම නාට්‍යයේ කූටප්‍රාප්තිය ලගා වීම උදෙසා මෙලෙස සුළු සුළු සිද්දි බොහොමයක් එකතුවක් හේතු පාදක විය. එලෙසින් ප්‍රබල වශයෙන්ම බලපෑම් කරනු ලබන්නේ ක්‍රොග්ස්ටඩ්ගේ රැකියාව අහිමි වීම මත වෙයි.

පසුව තම ණය ගත් පත්‍රය හෙල්මගේ ගෙදර ලියුම් පෙට්ටියට දමන අතර එය  සාදය අවසන් වන තුරුම රදවා ගැනීමට නෝරා උත්සාහ දරන අතර සාදයට නර්තනයේ යෙදෙන රංගය නිර්මානය කරගැනීමට හෙල්ම ලියුම කියවීම නවතාලීම සදහාය රන්ක් හා හෙල්ම සමග එය තරන්තලා නර්තනය පුරුදු වූ  නෝරා හෙල්ම සමග සාදයට ගොස් එය අවසන් වීමට පෙර නෝරා රැගෙන එන නමුත් රන්ක්ගේ අහබු ලියුම් පෙට්ටියට දැමු ලිපිය ප්‍රථමයෙන් හෙල්ම ලියුම් පෙට්ටියෙන් ලියුම ගෙන කියවීමට යන අතර එය කුරුසක් වීමෙන් ඔහුගේ අවසන් මොහොත බව පෙන්වා දෙන අතර ඉන් සමාජ ක්‍රමය බිදවැටීම පෙන්වා උච්චතම අවස්තාවට පැමිණෙන නෝරා හා හෙල්ම මුහුණ දෙන අතර ක්‍රොග්ස්ටඩ් ලිපිය කියවන හෙල්ම නොරාගේ වරද පවසමින් තම ගෞරවය තත්වය නැති කර දැමු අතර ඇයට  බන වැද  ඇයගේ සියලුම වගකීම් මුදවා දමන හෙල්ම බැන වදී නමුත් පොරොන්දු පත්‍රයද නැවත ඒවා බව දැක්වූ හෙල්ම නැවත පසු බිමින් එනම් පෙර ඇය ඇමතු පරිදි අමතමින් ඇගේ වගකීම් නවටහ ලබාදීමට යාමේදී නෝරා හෙල්ම පිලිබදව අවබෝධයක් ලැබූ බව පවසමින් නෝරා විවාහ ජීවිතය අතහැර දමමින් විවාහයේ ආර්තය අවබෝධ වූ දවසක නැවත හමුවෙමු යැයි පවසමින් දොර වසාගෙන පිටවී යයි. මෙසේ නාට්‍ය තුල දොර වැසුවද සමාජයේ සියලු කාන්තාවගේ නිවසතුල මෙන්ම කාන්තා අයිතිය ඉල්ලමින් දොර විවෘත කිරීම ඉදිරියට තබමිනි.

කූටප්‍රාප්තියට පත්වන නෝරා, හෙල්ම තමන්ගේ පවතින ජීවිතය මෙන්ම මධ්‍යම පාන්තික ගෞරවය තත්වය නැතිවී යන බව පවසන හෙල්ම තම අවස්ථාවට අනුව කටයුතු කරන ආත්මාර්ථකාමී පුද්ගලයෙකු බව පැහැදිලි වේ.

ණයට ගත් මුදල ගෙවා අවසන් කිරිමට නොහැකිවන අවසන් අදියරේ පවතින අවස්ථාවේ මෙම ක්‍රියාව හෙළි හේතුවන්නේ ක්‍රොග්ස්ටඩ් ගේ රැකියාව අහිමි වීම බව පැහැදිලි වේ. නමුත් ලියුම් පෙට්ටිය තුල පැවති ලියුම් කියවීමත් නොරාගේ ක්‍රියාව හෙළි වීමත් රන්ක් මිය යාමෙන් ඉබ්සන් පෙන්වා දෙනු ලබන්නේ ස්ත්‍රී පුරුෂාධිපත්‍යයෙන් මිදී තම පෞද්ගලිකත්වය මත අබිමතය මත ක්‍රියා කිරීමත් පිරිමියා පරාජයට  පත් වීමත් වේ.

නමුත් තම අභිප්‍රාය උදෙසා  ව්‍යාජ ක්‍රියාවන් සිදු කිරීමත් සමාජ ක්‍රමයට එරෙහිව ක්‍රියා කිරීමත් මත අවසානයට මුහුණ දෙන නෝරා අසරණ වනවා සේම තම බොරුව හෙළිවීමෙන් තම ස්වාමියා තමා සිතා සිටි පුද්ගලයා නොවන බව තේරුම් යාමත් සමග තමන් නිර්භිත තීරණයකට නාට්‍ය අවසානයේ පත්වන්නේ සමතයකට පත් මෙන්ම ලෝක සමාජය නිදිවර්ධිතව සිටි කාන්තව අවදි කිරීමත් සමගය.

මෙම කූටප්‍රාප්තිය සමග නාට්‍ය ආරම්භයේ සිටම ගලා විත් ගැටුමේ උච්චතම අදියරට පිවිස නාට්‍ය ආරම්භයට වඩා උසස්ථානයකි අවසන්වේ. මෙම නාට්‍ය අවසානයට කූටප්‍රාප්තිය ඉතා ප්‍රබල අයුරින් බලපෑමක් එල්ල කරන අතර චරිත කිහිපයක් එක් වීමක්ද දක්නට ලැබේ. අර්ථ බොහොමයක් ප්‍රකාශ කිරීමෙන් ආරම්භයේ සිට ප්‍රබලතම ස්ථානය කරා ගොස් සාර්ථක ලෙස නාට්‍ය යම් ස්ථානය කරා ගොස් නතර වන්නේ  නට්‍යට සාදාරණයක් ලබා දෙමින්ද වේ.

 


කතෘ : eranda jayamal
ලිපිය : පාසලට අදාල ලිපියක්
කියවූ ගණන : 3,187
කැමති ගණන : 0