පුනරැදය
|
මධ්යතන යුගය
|
පුනරැද සමය
|
භාෂාව හා සාහිත්ය
|
ගෝත්රික භාෂා භාවිතා වීම.
ලතින් භාෂාව භාවිතා විම.-අාගමික හා නීති කටයුතුවලට
ග්රීක භාෂාව මළ භාෂාවක තත්ත්වයට අැද වැටීම.
|
ග්රීක හා ලතින් භාෂාවලින් ලියවුණු පොත්පත් වැඩි වශයෙන් පරිශීලනය වීම නිසා ඒම භාෂාවල නවෝදයක් අැති වීම.
ලතින් හා ග්රීක භාෂා ඉගනීම විලාසිතාවක් වීම.
ප්රාදේශීය භාෂා අභාවයට ලක් වීම.
|
කලා ශිල්ප
|
සියලු ශිල්පීන් ශේණි වශෙයන් සංවිධානය වී සිටීම.
කලා ශිල්ප අාගමට නැබුරැවී තිබීම.
කලාකරැවන්ට තම ශක්තිය අනුව කලා නිර්මාණ ඉදිරිපත් කිරීමට අවකාශය නොතිබීම.
කලා ශිල්පවලට අනුග්රහය දැක්වීමේ බලය පල්ලියට පමණක් තිබීම.
|
ශිල්පීන් ශේණි වශයෙන් සංවිධානය වී නොසිටීම. තනි තනි පුද්ගලයන් වශයෙන් සංවිධානය වී සිටීම.
කලා ශිල්ප ලෞකික රසවින්දනයට නැඔුරැ වී තිබීම.
කලා නිර්මාණ කතුවරයාගේ නමින් ඒලි දැක්වීමට කටයුතු කිරීම.
කලාකරැවන්ට ධනවතුන් අනුග්රහය දැක්වීම.
|
චිත්ර කලාව
|
අාගමික වශයෙන් වැදගත් වූ පුද්ගලයන් චිත්රවලට වස්තු විෂය වීම. උදාහරණ-ක්රිස්තුස් වහන්සේ‚ මරියමව්තුමිය
|
ලෞකික රසවින්දනයට මුල්තැනක් ලබාදීම.නිරැවත් හා අඩ නිරැවත් රෑප නිර්මාණය‚ ධනවතුන්ගේ රෑප නිර්මාණය
|
ප්රතිමා කලාව
|
|
කිරිගරැඩින් ප්රතිමා නෙළීම මෙකල කැපී පෙනෙන ලක්ෂණයකි.
|
ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය
|
උල් කේතු අාකාර හැඩයෙන් යුතු අාරැක්කු‚ උස් වහල‚ පිරමිඩ හැඩයේ කුළුණු〈ගොතික් ශෙෙලය〉
|
වටකුරැ අාරැක්කු‚ උස් කුළුණු‚ අර්ධ ගෝලාකාර ශිඛර‚
සුඛෝපභෝගී මන්දිර තැනීම.
රෝමයේ ශාන්ත පීතර බැසිලිකා දේවස්ථානය‚ ප්ලෝරන්හි අාසන දෙව්මැදුර
|
අාර්ථික පුනරැදය
|
ප්රවේණිය පදනම් කරගත් ස්වයංපෝෂිත අාර්ථික රටාව |
ස්වයං පෝෂිත අාර්ථික රටාව පරිහාණියට ලක්වී වෙළදාෙම් දියුණුවක් අැති වීම.
වෙළද කටයුතු පුළුල් කිරීමට රජයේ අනුග්රහය සෘජුවම ලැබීම. ඒ් සදහා යුරෝපා රටවල ජාතික වෙළද ප්රතිපත්තිය‚ ජාතික බදු ප්රතිපත්තිය සෘජුවම ක්රියාත්මක වීම.
දේශ ගවේෂණයේ ප්රතිඵලයක් ලෙස නව මුහුදු මාර්ග ෙසායා ගැනීම නිසා වෙළදාම දියුණු වීම.
වෙළද කටයුතු දියුණු වීම නිසා මුදල් භාවිතය වැඩි වීම. චෙක්පත් හා බැංකු ක්රම අාරම්භ වීම‚ බැංකු වලින් ණය දීම අාරම්භ වීම
|
දේශපාලන පුනරැදය
|
ඒක් ඒක් ප්රදේශ පාලනය කිරීමේ බලය ප්රාදේශීය පාලකයන්ට ලැබීම.
ඉඩම් හිමි වංශාධිපතිවරැන් ප්රාදේශීය පාලකයන් ලෙස කටයුතු කිරීම.
|
ජාතික රාජ්ය බිහිවීම. වෙන් වෙන්ව තිබූ ප්රාදේශීය රාජ්ය ඒක් කොට ඒක් රජෙක් යටතේ ඒක්සේසත් කිරීම.
|
විද්යාත්මක පුනරැදය
|
අාගමික අායතන මුල්කරගෙන පැවති අධ්යාපන ක්රමය තුළ ප්රධාන විෂය වූයේ දේව ධර්මය‚ දර්ශනය‚ නීතිය වැනි විෂය කිහිපයක් පමණි. ඒනිසා විද්යාත්මක පුනරැදයක් අැති නොවීම.
|
විද්යාව දියුණු වීම‚ විශ්වය පිළිබදව නව මත ඉදිරිපත් වීම.
|