පැස්කල් ක්රමලේඛ ---4
විචල්යයන් සඳහා අගයන් ඇතුලත් කිරීම, ඒවා යොදා ගනිමින් ගණනය කිරීම් සිදු කිරීම සහ ඒවා ප්රදර්ශනය කිරීම
(වේගය(speed) = ගමන් කළ දුර (distance) / ඒ සඳහා ගත වූ කාලය (time) )
මෙහිදී දුර සහ කාලය සඳහා අගයන් කලින් ගබඩා කර තබන අතර ඒවා භාවිතයෙන් වේගය ගණනය කරයි. නමුත් පෙර පාඩමට අනුව පරිශීලකට අගයන් ඇතුලත් කිරීමට ඉඩ ලබා දී එම අගයන් ගණනය සඳහා යොදා ගත හැකිය. එවිට CONST කොටස වෙනුවට time සහ distance විචල්යයන් ලෙස VAR යටතේ අර්ථ දැක්විය යුතුය. PROGRAM SPEED_1; CONST time = 40; time සහ distance යන නියතයන් සඳහා පිළිවෙලින් 40 හා 5 ගබඩා කර ඇත. distance = 5; VAR speed : real; BEGIN spead :=distance/time; වේගය ගණනය කර spead නම් විචල්යයෙහි ගබඩා කරන්න. WRITELN (‘speed of the vehicle is ’ , speed ); වේගයෙ තිරයෙහි ප්රදර්ශනය කරන්න READLN; END. |
** ඉහත උදාහරණ 2 ඇසුරින් දුර සහ කාලය සඳහා කැමති අගයන් ඇතුලත් කළ විට වේගය සෙවීමට ක්රමලේඛය නැවත ලියන්න.
+ -එකතු කිරීම - -අඩු කිරීම * -ගුණ කිරීම / - බෙදීම := - සමාන කිරීම |
3. පෑනක, පොතක සහ පාසැල් බෑගයක මිල ආදානය කළ විට පෑන් 3ක් , පොත් 10ක් සහ පාසැල් බෑගයක් මිලදී ගැනීමට අවශ්ය මුදල සොයා ඒ සඳහා 5% ක වට්ටමක් ගණනය කර වට්ටම සහ එවිට ගෙවිය යුතු සම්පූර්ණ මුදල තිරයේ දිස්වීමට ක්රමලේඛය ලිවීම. (වට්ටම = මුදල *5/100 සහ ගෙවිය යුතු සම්පූර්ණ මුදල = මිලදී ගැනීමට අවශ්ය මුදල- වට්ටම ලෙස ගන්න.) |
PROGRAM Bill; VAR pen, pencil, bag, amount, discount, payment : real; BEGIN WRITE (‘Price of a Pen : ’ ); ඒක් ඒක් භාණ්ඩයේ මිල ඇතුලත් කරන ලෙස පරිශීලකට දන්වයි READLN (pen); පරිශීලක ඇතුලත් කරන අගයන් අදාල විචල්යයන් තුල ගබඩා වේ WRITE (‘Price of a Pencil :’ ); READLN (pencil); WRITE (‘Price of a School Bag :’ ); READLN (Bag);
amount := 3*Pen + 10*pencil + bag; මෙහි දී අදාල ගණනය කිරීම් සිදුකර amount discount := amount * 5 / 100; discount සහ payment යන විචල්යයන් තුල ගබඩා කරයි payment := amount – Discount; පහත වගන්ති මගින් සුදුසු පරිදි සකස් කරන ලද බිල්පතක් ප්රදර්ශනය කරයි.
WRITELN(‘ BILL FOR THE SALE’); මාතෘකාව මුද්රණය කිරීම සඳහා WRITELN(‘ ================’); යටි ඉර දිස්වීම සඳහා WRITE (‘Price of a Pen is ’, pen ); WRITE(‘Price of a Pencil is ’ ,pencil); WRITE (‘Price of a School Bag is ’ , bag ); WRITELN(‘ --------------------------------------’); WRITE (‘ total is ’, total ); WRITE (‘Discount is ’, discount ); WRITE (‘Amount to pay ’, payment ); WRITELN(‘ ========================’); READLN; READLN; END. |
පරිමිතිය (circumference ) තිරයෙහි දිස්වීමට ක්රමලේඛය ලියන්න.
PROGRAM rect_area; VAR x,y , area , cir: integer; BEGIN WRITELN (‘ x = ’ , x ); සෘජුකෝනාස්රයේ දිග සහ පළල පරිශීලකට ඇතුලත් කිරීමට අවස්ථාව ලබා දෙයි READLN( x ); පරිශීලක දෙන ලද අගය ගබඩා කරගනියි. WRITELN (‘ y = ’ , y ); READLN(y ); area := X * Y; වර්ගඵලය ගණනය කිරීම Cir := 2 * ( x + y ); පරිමිතිය ගණනය කිරීම WRITELN (‘area = ’ , area ); වර්ගඵලය ප්රදර්ශනය කිරීම WRITELN (‘Circumference = ’ , Cir );පරිමිතිය ප්රදර්ශනය කිරීම Readln; Readln; END.
|
PROGRAM area_cir; CONST t :=22/7; VAR a, Q, W : integer; BEGIN writeln('please enter the radius'); පරිශිලකගෙන් අරය සඳහා අගයක් ලබාගැනීම readln(a); අරය a හි ගබඩා කිරීම Q:= t* a*a; වර්ගඵලය හා පරිධිය ගණනය කිරීම w:= 2*t* a; writeln(Q); ප්රතිඵල ප්රදර්ශනය කිරීම writeln(w); readln; END.
|