ව්යාපාර පදනම
(පළමු පාඩම )
01. ව්යාපාරයක් යනු කුමක්දැයි නිවැරැදිව අර්ථ දක්වන්න.
ලාභ හො ලාභ නොවන කිසියම් අරමුණක් ඉටුකරගැනීම සඳහා මිනිස් අවශ්යතා හා වුවමනා ඉටුකරන ඕනෑම ආර්ථික කටයුත්තක් ව්යාපාරයකි .
02. ව්යාපාර අධ්යයනය යනු කුමක්ද ? පොදු නිර්වචනය සඳහන් කරන්න .
ගතික පරිසර පසුබිමක් තුල ව්යාපාර සංවිධාන පිහිටුවීම හා ඒ තුල තීරණ ගැනීමේ ක්රියාවලිය අධ්යනය කිරිම ව්යාපාර අධ්යනය ය.
03. අලෙවිකරණ විශ්ලේෂක ෙයක් වු Phlip kotler ට අනුව අවශ්යතා යනු කුමක්ද ?
යම්කිසි මුලික ත ෘප්තියක් නොලැබීමෙන් දැනෙන අඩුපාඩුවක් පිළිබඳ තත්ත්වයක් අවශ්යතා ලෙස හැඳින්වේ .
04. අවශ්යතා යන්නට පොදු නිර්වචනයක් සපයන්න.
සෑම අ ෙ යක්ම අනිවාර්යයෙන්ම සපුරා ගත යුතු කායික හා මානසික තත්ත්වයක් අවශ්යතා ය.
05. අවශ්යතාවන් සඳහා උදාහරණ 04 ක් සපයන්න .
• ආහාර
• ඇඳුම්
• නිවාස
• අධ්යාපනය
06. වුවමනා යන්නට පොදු නිර්වචනයක් සපයන්න .
අවශ්යතා සපුරා ගැනිමටත් ත ෘප්තිය වැඩි කර ගැනිමට මිනිසා විසින් තෝරා ගනු ලබන විවිධ ස්වරූප ක්රම හා ආකාර වුවමනා ෙ ව්.
07. ව්යාපාරයක ප්රධානතම කාර්යභාරය වන්නේ කුමක් ද ?
මිනිස් අවශ්යතා හා වුවමනා ඉටුකිරීම.
08. ලාභ නොවන අරමුණින් පවත්වාගෙන යන ව්යාපාර 04 ක් නම් කරන්න .
• රාජ්ය දෙපාර්තමේන්තු
• සමුපකාර
• මරණාධාර සමිති
• පරිසරය සුරැකීමේ සංවිධාන
09. ලාභ අරමුණු කර නොගත් ව්යාපාර ක්රියාත්මක වන අරමුණු 03 ක් නම් කරන්න .
• සමාජික සුබසාධනය
• සමාජ සුබසාධනය
• පරිසර සංරක්ෂණය
10. අවශ්යතා හි ප්රධාන ලක්ෂණ 04 ක් නම් කරන්න .
• ප්රථමිකය .
• සීමිත ය.
• පොදු ය.
• ජිවත් විමට අත්යවශ්යය .
11. වුවමනා වල ප්රධාන ලක්ෂණ 04 ක් නම් කරන්න.
• ද්විතීයික ය.
• අසීමිත ය.
• විවිධ ය.
• ජිවත් විමට අත්යවශ්ය නොවේ .
12. වුවමනා විවිධ විම කෙරෙහි බලපාන සාධක 04 ක් නම් කරන්න .
• මිනිසාගේ රුචි අරුචිකම්
• ජාතිය
• ආදායම් මට්ටම
• ස්තී පුරුෂ භාවය.
13 . අවශ්යතා හා වුවමනා අතර දැකිය හැකි සමානකම් 02 ක් නම් කරන්න .
• අවශ්යතා හා වුවමනා 02 ම අවශ්ය වන්නේ මිනිසාට ජිවත් විමට ය.
• අවශ්යතා නිසා වුවමනා හටගනි.
14. නිෂ්පාදිතයක් යනු කුමක්ද ?
මිනිස් අවශ්යතා හා වුවමනා ත ෘප්තිමත් කිරිමට සැකසී ඇති ඕනෑම දෙයක්
15. නිෂ්පාදිතයේ මුලික කොටස් 02 කි. නම් කරන්න .
• ස්පෘශ්ය
• අස්පෘශ්ය
16. සඵල ඉල්ලුම යනු කුමක්ද ?
කිසියම් භාණ්ඩයක් හො සෙ වාවක් සඳහා පුද්ගලයකු තුල ඇතිවන්නා වුවමනාවත් , ඊට මිලක් ගෙවිමට ඇති හැකියාව හා මිලදි ගැනිමට ඇති සුදානම යි.
17. නිෂ්පාදනය යනු ?
මිනිස් අවශ්යතා හා වුවමනා ඉටුකරලී සඳහා භාණ්ඩ හා සෙවා බිහිකිරීමේ ක්රියාවලිය යි.
18. උපයෝගීතාවය යනු ?
යම් භාණ්ඩයකට හො සෙ වා වකට මිනිස් අවශ්යතා ඉටුකිරීමට ඇති හැකියාව
19. වෙළෙඳපොළ යනු ?
ගැනුම්කරුවන් හා විකුනුම්කරුවන් සම්බන්ධ කෙරෙන ඕනෑම අවස්ථාවක්
20. ප්රධාන වෙළෙඳපොළවල් වර්ග 3 කි. නම් කරන්න .
• පාරිභෝගික
• කාර්මික
• සේවා
21. ව්යාපාර ආයතනයක දැක්ම යනු ?
අනාගතයේ දි ව්යාපාරය කවර තත්ත්වයකට පත්විය යුතු ද යන්න පිළිබඳ දර්ශනය දැක්ම යි.
22. ව්යාපාරයක මෙහෙවර ප්රකාශය යනු කුමක්ද ?
ව්යාපාරයක් අවසන් වශයෙන් ඉටුකිරීමට අපේක්ෂිත දැ ඉතා සංක්ෂිප්තව ප්රකාශයක් වශයෙන් ඉදිරිපත් කිරිම .
23. ව්යාපාරයක අරමුණු ( Goals ) යනු ?
ව්යාපාරයක් දිගු කාලයක් තුලදී ලඟා කර ගැනිමට අපේක්ෂිත ප්රතිඵල වෙ.
24. ව්යාපාර වල අරමුණු 4 ක් ලියන්න .
• ලාභය උපරිම කිරිම.
• සමාජ සුබසාධනය
• නව්යතා සම්පාදනය
• වෙළෙඳපොළ නායකත්වය ලබා ගැනිම.
25. පරමාර්ථ යනු ?
පුළුල් අරමුණකට අදාල අරමුණු වඩාත් නිශ්චිත ආකාරයකින් ප්රකාශ කිරිම.
26. පරමාර්ථ වල තිබිය යුතු මුලික ලක්ෂණ නම් කරන්න .
• නිශ්චිත බව ( Specific ) - S
• මැනිය හැකි බව ( Measurable ) - M
• සපුරා ගැනීමේ හැකියාව (Achievable ) - A
• තාත්වික බව ( Realistic ) - R
• නිශ්චිත කාලය ( Timely ) - T
27. පරමාර්ථවල අවශ්යතාවන් 2 ක් සඳහන් කරන්න.
• තිරණ ගැනීමේ ක්රියාවලිය හා විකල්ප උපායමාර්ග තෙරිමට.
• සංවිධානය තුළ එක් එක් භූමිකා පිළිබඳ අවබෝධයක් ලබා දිමට.