ව්‍යවසායකයා සහ ව්‍යවසායකත්වය-2 - උසස්පෙළ ජෛව පද්ධති තාක්ෂණවේදය

ව්‍යවසායකයා සහ ව්‍යවසායකත්වය-2

ව්‍යවසායකයෙකු යනු කුමක්ද?

ව්‍යවසායකයා යනු නව ව්‍යාපාරයක් නිර්මාණය කරන, බොහෝ අවදානම් දරාගෙන බොහෝ ප්‍රතිඵල  භුක්ති විඳින පුද්ගලයෙකි. ව්‍යවසායකයා සාමාන්‍යයෙන් නවෝත්පාදකයෙකු, නව අදහස්, භාණ්ඩ, සේවා සහ ව්‍යාපාර / හෝ ක්‍රියා පටිපාටිවල ප්‍රභවයක් ලෙස දැකිය හැකිය.

ඕනෑම ආර්ථිකයක ව්‍යවසායකයින් ප්‍රධාන කාර්යභාරයක් ඉටු කරන අතර, අවශ්‍යතා අපේක්ෂා කිරීමට සහ හොඳ නව අදහස් වෙළඳපොළට ගෙන ඒමට අවශ්‍ය කුසලතා සහ මුලපිරීම සිදු කරයි. ආරම්භක අවදානම භාර ගෙන සාර්ථකත්වයට යන ව්‍යවසායකයින්ට ලාභ, කීර්තිය සහ අඛණ්ඩ වර්ධන අවස්ථා ලැබේ.

නව ව්‍යාපාරයක් ආරම්භ කිරීමේ අවදානම ගන්නා අයෙකු ව්‍යවසායකයා ලෙස හැඳින්වේ. ව්‍යවසායකයෙකු ලාභයක් සඳහා භාණ්ඩ හෝ සේවා නිෂ්පාදනය කිරීම සඳහා ප්‍රාග්ධනය සහ ශ්‍රමය එකතු කරන සමාගමක් නිර්මාණය කරයි.

ව්‍යවසායකත්වය යනු ආර්ථික වර්ධනය හා නව්‍යකරණයේ වැදගත් ධාවකයකි. ව්‍යවසායකත්වය ඉහළ අවදානමක් ඇති අතර එය ආර්ථික ධනය, වර්ධනය සහ නව්‍යකරණයන් උත්පාදනය කිරීමට උපකාරී වන බැවින් ඉහළ ප්‍රතිඵල අත්විය හැකිය.

ව්‍යවසායකයින් වැඩ කරන ආකාරය:

ව්‍යවසායකත්වය යනු ආර්ථික විද්‍යාඥයින් නිෂ්පාදනයට අත්‍යවශ්‍ය අංගයක් ලෙස වර්ගීකරණය කරන ලද සම්පත් වලින් එකක් වන අතර අනෙක් තුන ඉඩම්, ස්වාභාවික සම්පත්, ශ්‍රමය සහ ප්‍රාග්ධනයයි. ව්‍යවසායකයෙක් භාණ්ඩ නිෂ්පාදනය කිරීමට හෝ සේවා සැපයීමට මෙම පළමු තුන ඒකාබද්ධ කරයි. ඔවුන් සාමාන්‍යයෙන් ව්‍යාපාර සැලැස්මක් නිර්මාණය කිරීම, ශ්‍රමය කුලියට ගැනීම, සම්පත් අත්පත් කර ගැනීම සහ මූල්‍යකරණය කිරීම සහ ව්‍යාපාරය සඳහා නායකත්වය සහ කළමනාකරණය සපයයි.

ව්‍යවසායකයින් තම සමාගම් ගොඩනැගීමේදී බොහෝ බාධක වලට මුහුණ දෙති. ඔවුන්ගෙන් බොහෝ දෙනෙක් වඩාත්ම අභියෝගාත්මක යැයි සඳහන් කරන කරුණු තුන පහත පරිදි වේ.

  • නිලධාරිවාදය ජය ගැනීම
  • කුසලතා කුලියට ගැනීම
  • මුදල් ලබා ගැනීම         
බිල් ගේට්ස්, ජෙෆ් බෙසෝස්, ස්ටීව් ජොබ්ස්, මාක් සකර්බර්ග්, ලැරී පේජ්, ජැක් මා සහ තවත් බොහෝ අය සමාජයට ලබාදුන් නව්‍ය හා අද්විතීය නිෂ්පාදනයන් ඔබ අසා ඇති. 
ඔවුන් ව්‍යාපාරිකයන් නොවේ,ඔවුන් ව්‍යවසායකයින් වන අතර ඔවුන් ව්‍යාපාරයක් ආරම්භ කර ඇති අතර නව්‍ය නිෂ්පාදනයක් ලබා දීමටත් අනාගතයේ ප්‍රතිලාභයක් ලෙස ලාභ
ලබා ගැනීමේ අපේක්ෂාවෙන් අවදානම ගැනීමටත් කටයුතු කළහ.

ව්‍යවසායකයකුගේ ගුණාංග:                                                         

 1ව්‍යාපාර අවස්ථා හඳුනා ගැනිම

 2. අවදානම් භාර ගැනිම                                 

 3. ආත්ම විශ්වාසය                4. මනා කැපවීම                                    

5. නොපසුබට උත්සහය

6. වෙළදපොළ ජයගැනිම

7. පර්යේෂණ දැනුම

8. සිදුවන වෙනස්කම් නිරීක්ෂණය කිරිම

9. සේවකයන්ට හොඳින් සැළකීම

10.ගුණාත්මක තත්වය පිළිබඳව සැළකිලිමත් වීම

11. පාරිභෝගිකයා කෙරෙහි සැළකිලිමත් වීම

12. මනා කළමනාකරණය

 

ව්‍යවසායකත්ව අර්ථ දැක්වීම්

ආර්ථික විද්‍යාඥයින්ට කිසි විටෙකත් “ව්‍යවසායකයා” හෝ “ව්‍යවසායකත්වය” යන්න පිළිබඳ ස්ථාවර අර්ථ දැක්වීමක් නොමැත (“ව්‍යවසායකයා” යන වචනය පැමිණෙන්නේ ප්‍රංශ ක්‍රියා පදයක් වන එන්ට්‍රෙප්‍රෙන්ඩ්‍රේ වෙතින් වන අතර එහි අර්ථය “භාර ගැනීම” යන්නයි). ව්‍යවසායකයෙකු පිළිබඳ සංකල්පය ශතවර්ෂ ගණනාවක් තිස්සේ පැවතුනද, සම්භාව්ය හා නව-සම්භාව්ය ආර්ථික විද්‍යඥයින් ව්‍යවසායකයින් ඔවුන්ගේ විධිමත් ආකෘතිවලින් ඉවත් කළේය. ව්‍යවසායකත්වය ඔවුන්ගේ ආකෘතීන් තුළට ඇතුළත් කිරීමට ආර්ථික විද්‍යාඥයින් බැරෑරුම් ලෙස උත්සාහ කළේ 20 වන සියවසේ මැද භාගය වන විටය.

ව්‍යවසායකයින් ඇතුළත් කිරීම සඳහා චින්තකයින් තිදෙනෙකු කේන්ද්‍රීය විය. Joseph Schumpeter, Frank Knight, සහ Israel Kirzner.. ලාභ සෙවීමේදී නව දේවල් නිර්මාණය කිරීම සඳහා සමාගම් පමණක් නොව ව්‍යවසායකයින්ද වගකිව යුතු බව Joseph Schumpeter යෝජනා කළේය. Frank Knight අවිනිශ්චිතතාවයන් දරන්නන් ලෙස ව්‍යවසායකයින් කෙරෙහි අවධානය යොමු කළ අතර මූල්‍ය වෙලඳපොලවල අවදානම් වාරික සඳහා ඔවුන් වගකිව යුතු යැයි විශ්වාස කළේය. ව්‍යවසායකත්වය පිළිබඳව  Israel Kirzner සිතුවේ එය සොයා ගැනීමට හේතු වූ ක්‍රියාවලියක් ලෙස ය.

මේ ආකාරයටද ව්‍යවසායකයා සහ ව්‍යවසායකතවය අර්ථ දැක්විය හැකිය.

ව්‍යවසායකයෙකු යනු සමාජයේ අවශ්‍යතාවය සොයාගෙන ඔහුගේ/ඇයගේ නව්‍ය අදහස සමඟ එය සපුරාලීමට උත්සාහ කරන අයෙකි. අනෙක් අතට, ‘ව්‍යවසායකත්වය’ යනු 
අනාගතයේදී ප්‍රතිලාභයක් ලෙස ලාභ ලබා ගැනීමට අදහස් කරන ව්‍යාපාරික ආයතනයක් පිහිටුවීමේ ක්‍රියාවලියයි.

ව්‍යවසායකයින් ආර්ථිකයට බලපෑම් කරයි

ආර්ථික විද්‍යාඥයා කථා කිරීමේදී ව්‍යවසායකයෙක් ධනවාදී ආර්ථිකයක සම්බන්ධීකරණ නියෝජිතයෙකු ලෙස ක්‍රියා කරයි. මෙම සම්බන්ධීකරණය නව විභව ලාභ අවස්ථා සඳහා සම්පත් හරවා යැවීමේ ස්වරූපය ගනී. ව්‍යවසායකයා ප්‍රාග්ධන සම්පාදනය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා ස්පර්ශ්‍ය හා අස්පෘශ්‍ය විවිධ සම්පත් ගෙන යයි.

අවිනිශ්චිතතාවයෙන් පිරි වෙළඳපලක, අවිනිශ්චිතතාවයන් නිරවුල් කිරීමට උදව් කළ හැක්කේ ව්‍යවසායකයාට ය. ඔහු තීන්දු තීරණ ගන්නා විට  අවදානම උපකල්පනය කරයි. ධනවාදය ගතික ලාභ-අලාභ පද්ධතියක් වන තාක් දුරට ව්‍යවසායකයින් කාර්යක්ෂම සොයා ගැනීමක් සිදු කරන අතර දැනුම නිරන්තරයෙන් හෙළි කරයි. ස්ථාපිත සමාගම් ව්‍යවසායකයින්ගේ තරඟකාරිත්වයට හා අභියෝගයන්ට මුහුණ දෙන අතර බොහෝ විට ඒවා පර්යේෂණ හා සංවර්ධන ප්‍රයත්නයන් වෙත යොමු කරයි.

ව්‍යවසායකයින් ආර්ථිකයන්ට උදව් කරයි

ව්‍යවසායකත්වය පෝෂණය කිරීම ආර්ථිකයකට හා සමාජයකට ආකාර කිහිපයකින් ධනාත්මක බලපෑමක් ඇති කළ හැකිය. ව්‍යවසායකයින් නව ව්‍යාපාර නිර්මාණය කරයි. ඔවුන් භාණ්ඩ හා සේවා නව නිපැයුම් කරන අතර එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස සේවා නියුක්තිය ඇති වන අතර බොහෝ විට රැළි ආචරණයක් ඇති කරයි. නිදසුනක් වශයෙන්, 1990 ගණන්වල ඉන්දියාවේ තොරතුරු තාක්‍ෂණ සමාගම් කිහිපයක් ආරම්භ කිරීමෙන් පසුව, ඇමතුම් මධ්‍යස්ථාන මෙහෙයුම් සහ දෘඩාංග සපයන්නන් වැනි ආශ්‍රිත කර්මාන්තවල ව්‍යාපාර ද සංවර්ධනය වීමට පටන් ගත් අතර ආධාරක සේවා සහ නිෂ්පාදන ලබා දුන්නේය.