10 ශ්‍රේණිය නව නිර්දේශය - ප්‍රශ්න මාලාව 32 - සාමාන්‍යපෙළ තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය

10 ශ්‍රේණිය නව නිර්දේශය - ප්‍රශ්න මාලාව 32

19. ගුණාත්මක තොරතුරක ලක්ෂණයක් වන්නේ අදාලත්වය (Relativeness). උදාහරණයක් ඇසුරෙන් පැහැදිලි කරන්න.

යම් සංඛ්‍යාවක වර්ගමූලය දශමස්ථාන 4 කට සෙවීමට ගණිතඥයෙකුට අවශ්‍ය වුව ද සාමාන්‍ය පුද්ගලයෙකුට එය අවශ්‍ය නොවේ. මේ අනුව පෙනී යන්නේ අදාලත්වය පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයාට වෙනස් වන බවයි.

 

20. තොරතුරු වල  කාලීන බව යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ කුමක් ද?

තොරතුරු සෑම විටම යාවත්කාලීන විය යුතුවේ. උදාහරණයක් ලෙස අද දින ලබා ගන්නා කලගුණ වාර්තා (Weather report) හෙට දින කාලගුණය තීරණය කිරීම හෝ අනාවැකි පල කිරීමට යෝග්‍ය නොවේ. ඒවා යල්පැන ගොස් ඇති තොරතුරු වේ.

 

21. තොරතුරු සන්නිවේදනය කිරීම යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ කුමක් ද?

යම් යම් මූලාශ්‍ර මගින් අප ලබා ගන්නා තොරතුරු යම් කිසි පුද්ගලයෙකු සමග හෝ යම් කිසි පරිසරයක් සමග හෝ හුවමාරු කිරීම තොරතුරු සන්නිවේදනය ලෙස සැලකේ.

 

22. තොරතුරු සන්නිවේදන තාක්ෂණය (Information & Communication Technology) යන්න අර්ථ දක්වන්න.

දත්ත සකස් කර තොරතුරු බවට පත් කිරීමත් ඒවා හුවමාරු කර ගැනීමටත් තාක්ෂණය විවිධාකාරයෙන් භාවිතා කෙරේ. මෙය තොරතුරු සන්නිවේදන තාක්ෂණය ලෙස හැඳින්වේ.

 

23. තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ යෙදවුම් මොනවා ද?

  • ඉ -රාජ්‍ය (e - Government) : යම් කිසි රජයක් තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් තම රටෙහි පුරවැසියන් , සමාගම්, රාජ්‍ය හා රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන සහ වෙනත් රටවල රාජ්‍යයන් සමග සම්බන්ධතා පැවැත්වීම ඉ - රාජ්‍යයක කාර්යය භාරයයි.
  • කර්මාන්ත සඳහා : වාහන නිෂ්පාදන කර්මාන්ත ශාලා වල වැනි මහා පරිමාණයෙන් නිෂ්පාදන සිදු කෙරෙන ව්‍යාපාර වල දී මිනිසුන් වෙනුවට රොබෝ යන්ත්‍ර භාවිතයෙන් සහ පරිගණක ආශ්‍රිත යන්ත්‍ර සූත්‍ර භාවිතයෙන් එම කාර්යයන් ඉතාමත්ම පහසුවෙන් සිදු කිරීමට අවස්ථාව ලැබී ඇත.
  • ව්‍යාපාර (Business) සඳහා : වාහන නිෂ්පාදන කර්මාන්ත ශාලා වල වැනි මහා පරිමාණයෙන් නිෂ්පාදන සිදු කෙරෙන ව්‍යාපාර වල දී මිනිසුන් වෙනුවට රොබෝ යන්ත්‍ර භාවිතයෙන් සහ පරිගණක ආශ්‍රිත යන්ත්‍ර සූත්‍ර භාවිතයෙන් එම කාර්යයන් ඉතාමත්ම පහසුවෙන් සිදු කිරීමට අවස්ථාව ලැබී ඇත.
  • විනෝදාස්වාදය (Entertainment) සඳහා
  • ගමනාගමන ය (Transportation) සඳහා
  • කෘෂිකර්මාන්තයේ (Agriculture) දී
  • සෞඛ්‍ය ක්ෂේත්‍රයේ (Health sector) දී
  • අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයේ (Educational sector) දී

 

24. ඉ - රාජ්‍යය (e- Government) ලෙසින් හඳුන්වන්නේ කුමක් ද?

යම් කිසි රජයක් තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය යොදා ගනිමින් තම රටෙහි පුරවැසියන් , සමාගම්, රාජ්‍ය හා රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන සහ වෙනත් රටවල රාජ්‍යයන් සමග සම්බන්ධතා පැවැත්වීම ඉ - රාජ්‍යයක කාර්යය භාරයයි.

 

25.  ඉ - රාජ්‍යයේ (e - Government) සම්බන්ධතා නම් කරන්න.

  • රජය මගින් පුරවැසියන්ට (G2C – Government to Citizen)
  • රජය මගින් වෙනත රාජ්‍ය වලට (G2G – Government to Government)
  • රජය මගින් ව්‍යාපාර වලට (G2B – Government to Business)
  • රජය මගින් සේවකයින්ට (G2E – Government to Employee)

 

26. රජය මගින් පුරවැසියන්ට (G2C - Government to Citizen) ලබා දෙන සේවා මොනවා ද?

  • රාජ්‍ය ආයතන නාමාවලිය (Directories)
  • රාජ්‍ය ආයතන
  • බිල් පත් ගෙවීම් සේවා
  • වාහන බලපත්‍ර අළුත් කිරීම් (Renew licenses)
  • රාජ්‍ය තොරතුරු කේන්ද්‍රයේ (1919) සේවාවන්
  • ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව
  • නීති පද්ධති
  • ශ්‍රී ලංකා සිතියම

 

27. රජය මගින් වෙනත් රාජ්‍ය වලට (G2G - Government to Government) ලබා දෙන සේවා මොනවා ද?

  • තානාපති කාර්යාල සහ වීසා පහසුකම් විස්තර
  • රජයේ නීති රීති
  • සංචාරකයින් සඳහා සහාය වීම
  • ශ්‍රී ලංකා රේගු විස්තර
  • ශ්‍රී ලංකා සිතියම
  • ශ්‍රී ලංකාවේ සුන්දර ස්ථාන

 

තවත් කොටසක් බලාපොරොත්තු වන්න.