සන්නිවේදනයII - සාමාන්‍යපෙළ සන්නිවේදනය හා මාධ්‍ය අධ්‍යයනය

සන්නිවේදනයII

           

 සන්නිවේදනයේ වැදගත්කම

                                                                                                                                                                               

සන්නිවේදනය යනු එහි සරලම අදහස නම් තොරතුරු එක් ස්ථානයක සිට තවත් ස්ථානයකට මාරු කිරීමයි.

රැකියා ස්ථානය ඇතුළුව සෑම පරිසරයකම අපි සෑම දිනකම සන්නිවේදනය භාවිතා කරමු. සබඳතා ගොඩනඟා ගැනීම, අදහස් හුවමාරු කර ගැනීම, වගකීම් පැවරීම, කණ්ඩායමක් කළමනාකරණය කිරීම සහ තවත් බොහෝ දේ .... ඔබේ සන්නිවේදන කුසලතා වර්ධනය කිරීම ඔබේ වෘත්තීය ජීවිතයේ සිට සමාජ සම්බන්ධතා දක්වා සහ ඒ අතර ඇති සෑම දෙයකටම ඔබගේ ජීවිතයේ සෑම අංශයක් සඳහාම උපකාරී වේ.

හොඳ සන්නිවේදන කුසලතා ඉගෙනීම සහ සංවර්ධනය කිරීම ඔබේ වෘත්තිය සාර්ථක කර ගැනීමටත්, ඔබ තරඟකාරී රැකියා අපේක්ෂකයෙකු බවට පත් කිරීමටත්, ඔබේ  සමාජ ජාලය ගොඩනඟා ගැනීමටත් උපකාරී වේ. කාලය යෙදවීම හා පුහුණුව මඟින් සන්නිවේදනය හා අන්තර් පුද්ගල කුසලතා හොඳින් හා පිරිපහදු කිරීමට හැකි වේ. තොරතුරු නිවැරදිව, පැහැදිලිව හා අපේක්ෂිත පරිදි සන්නිවේදනය කිරීමේ හැකියාව ඉතා වැදගත් ජීවන කුසලතාවයක් වන අතර එයඅප  සැලකිය යුතු දෙයකි. ඔබේ සන්නිවේදන කුසලතා වැඩ කිරීමට කිසි විටෙකත් ප්‍රමාද නොවන්න,එසේ කිරීමෙන්, ඔබ ඔබේ ජීවන තත්ත්වය වැඩිදියුණු වන බව ඔබටම පෙනී යනු ඇත.

හොඳ අක්ෂි සම්බන්ධතාවයක් පවත්වා ගෙන යන අතරම විවිධාකාර පුද්ගලයින් සමඟ උචිත ලෙස කථා කිරීමටත්, විවිධාකාර වචන මාලාවක් හැසිරවීමටත්, ඔබේ භාෂාව ඔබේ ප්‍රේක්ෂකයන්ට ගැලපෙන පරිදි සකස් කිරීමටත්, ඵලදායී ලෙස සවන් දීමටත්, ඔබේ අදහස් නිසි ලෙස ඉදිරිපත් කිරීමටත්, පැහැදිලිව හා සංක්ෂිප්තව ලිවීමටත්, කණ්ඩායමක් තුළ හොඳින් වැඩ කිරීමටත් සන්නිවේදන කුසලතා අවශ්‍ය වේ.

ඔබේ වෘත්තිය ඉදිරියට යත්ම සන්නිවේදන කුසලතා වල වැදගත්කම වැඩිවේ. බොහෝ කළමනාකරුවන්ට සහ නායකයින්ට පැහැදිලිව හා සංක්ෂිප්තව කථා කිරීමට, සවන් දීමට, ප්‍රශ්න කිරීමට හා ලිවීමට ඇති හැකියාව අත්‍යවශ්‍ය වේ.

ඔබේ පෞද්ගලික ජීවිතය තුළ, හොඳ සන්නිවේදන කුසලතා මඟින් අන් අයව තේරුම් ගැනීමට සහ ඔවුන්ට උපකාර කිරීමෙන් ඔබේ පුද්ගලික සම්බන්ධතා වැඩිදියුණු කළ හැකිය.පුද්ගලික සම්බන්ධතාවලට සන්නිවේදනය අවශ්‍ය බව එයින් බොහෝදුරට පැහැදිලිය.

ඔබේ ජීවිත කාලය පුරාම ඔබට සාප්පු, ව්‍යාපාර, රජයේ කාර්යාල සහ පාසල් ඇතුළු පුළුල් පරාසයක සංවිධාන හා ආයතන සමඟ අන්තර් ක්‍රියා කිරීමට සිදුවනු ඇත. හොඳ සන්නිවේදන කුසලතාවන්ට මෙම අන්තර්ක්‍රියා ගනුදෙනුව සිදුකල හැකි අතර, ඔබේ අදහස සන්සුන්ව හා පැහැදිලිව ප්‍රකාශකරන තරමට  ඔබට සාර්ථක ප්‍රතිචාර ද ලබා ගත හැකිය.

අප දිනපතා භාවිතා කරන ප්‍රධාන සන්නිවේදන වර්ග හතරක් ඇත.එනම්  වාචික, වාචික නොවන, ලිඛිත සහ දෘශ්‍ය. මෙම එක් එක් ආකාරයේ සන්නිවේදනයන්, ඒවා වැදගත් වන්නේ ඇයි සහ අප වෘත්තිය තුළ ඒවා වැඩිදියුණු කළ හැකි ආකාරය දෙස බලමු.

 

සන්නිවේදන වර්ග

අපි එකිනෙකා සමඟ තොරතුරු හුවමාරු කර ගන්නා විවිධ ක්‍රම තිබේ. උදාහරණයක් ලෙස, රැකියාවක් සඳහා අයදුම් කිරීමේදී හෝ විද්‍යුත් තැපෑලක් යවන විට ඔබට ලිඛිත සන්නිවේදනයක් භාවිතා කළ හැකිය.

වාචික, වාචිකනොවන, ලිඛිත සහ දෘශ්‍ය ඇතුළුව ප්‍රධාන කාණ්ඩ හතරක් හෝ සන්නිවේදන ශෛලීන් ඇත.

වාචික සන්නිවේදනය යනු කටහඩ මාධ්‍යය ලෙස යොදා ගනිමින් සංදේශ ග්‍රාහකගත කිරීමයි ඒ සඳහා භාෂාව භාවිතා කිරීමයි. එය වඩාත් සුලභ වර්ගයකි, බොහෝ විට ඉදිරිපත් කිරීම්, වීඩියෝ සම්මන්ත්‍රණ සහ දුරකථන ඇමතුම්, රැස්වීම් සහ එකවර සංවාද වලදී භාවිතා වේ. වාචික සන්නිවේදනය වැදගත් වන්නේ එය කාර්යක්ෂම බැවිනි.

ඔබේ වාචික සන්නිවේදන කුසලතා වර්ධනය කිරීම සඳහා ඔබට ගත හැකි පියවර කිහිපයක් මෙසේ සඳහම් කරන්නම්... ශක්තිමත්, විශ්වාසයෙන් කථා කරන හඩක් භාවිතා කරන්න. විශේෂයෙන් කිහිප දෙනෙකුට හෝ කණ්ඩායමකට තොරතුරු ඉදිරිපත් කිරීමේදී, සෑම කෙනෙකුම ඔබට පහසුවෙන් ඇසෙන පරිදි ශක්තිමත් හඩක් ක් භාවිතා කිරීමට වග බලා ගන්න.ඔබේ අදහස් පැහැදිලිව සහ අන් අයට තේරුම් ගැනීමට පහසු වන පරිදි කථා කරන්න.

සක්‍රීය සවන්දීම භාවිතා කරන්න. වාචික සන්නිවේදනය භාවිතා කිරීමේ අනෙක් පැත්ත නම් අන් අයට ඇහුම්කන් දීම සහ ඇසීමයි. රැස්වීමක්, ඉදිරිපත් කිරීමක් හෝ එකවර සංවාදයකට සහභාගී වන විට පවා ක්‍රියාකාරී සවන්දීමේ කුසලතා ප්‍රධාන වේ. එසේ කිරීමෙන් ඔබට සන්නිවේදකයෙකු ලෙස වර්ධනය වීමට උපකාරී වේ.

වාචික නොවන සන්නිවේදනය යනු ශරීර භාෂාව, අභිනයන් සහ මුහුණේ ඉරියව් අන් අයට තොරතුරු ගෙන ඒමයි. එය හිතාමතාම සහ නොදැනුවත්ව භාවිතා කළ හැකිය. නිදසුනක් වශයෙන්, ප්‍රසන්න හෝ ප්‍රීතිමත් අදහසක් හෝ තොරතුරු කෑල්ලක් ඇසෙන විට ඔබ නොදැනුවත්ව සිනාසෙනු ඇත. අන්‍යයන්ගේ සිතුවිලි සහ හැඟීම් තේරුම් නීමට උත්සාහ කරන විට මෙම සන්නිවේදනය උපකාරී වේ. උරහිස හැකිලීම,නහය කැසීම,හිස කැසීම,ඇහි බැම එසවීම ආද  ශරීර භාෂාව ඔවුන් ප්‍රදර්ශනය කරන්නේ නම්, ඔවුන්ට කනස්සල්ල, කෝපය හෝ නොසන්සුන්,සැකය බවක් දැනෙන්නට පුළුවන. මෙය සෘනාත්මක හැඟීමක් ඇතිකරනවා යන්න මාගේ හැඟීමයි.නමුත් මේසය මත අත් දෙපස තැබීම,පහසුවෙන් සිටීම, ආදී ශරීර භාෂාව ප්‍රදර්ශනය කරන්නේ නම්, ඔවුන්ට ධනාත්මක බවක් දැනෙන අතර තොරතුරු ඉදිරිපත් කිරීම සඳහා විවෘත වේ.
ලිඛිත සන්නිවේදනය යනු තොරතුරු ගෙන ඒම සඳහා අකුරු සහ අංක වැනි සංකේත ලිවීම, ටයිප් කිරීම හෝ මුද්‍රණය කිරීමයි. එය ප්‍රයෝජනවත් වන්නේ එය විමර්ශනය සඳහා තොරතුරු සපයන බැවිනි. පොත්, පත්‍රිකා, බ්ලොග්, ලිපි, මතක සටහන් සහ තවත් බොහෝ දේ හරහා තොරතුරු හුවමාරු කර ගැනීම සඳහා ලිවීම බහුලව භාවිතා වේ. ඊමේල් සහ ෆැක්ස් යනු සේවා ස්ථානයේ ලිඛිත සන්නිවේදනයේ පොදු ආකාරයකි. ලිඛිත සන්නිවේදනය හැකි තරම් සරල හා පැහැදිලි විය යුතුය. ඔබගේ ලිඛිත සන්නිවේදනයන් සමාලෝචනය කිරීමට කාලය ගන්න. ඔබගේ ඊමේල්, ලිපි හෝ මතක සටහන් නැවත කියවීමට කාලය වෙන් කිරීම ඔබට වෙනස් දෙයක් පැවසීමට වැරදි හෝ අවස්ථාවන් හඳුනා ගැනීමට උපකාරී වේ. වැදගත් සන්නිවේදනයන් සඳහා හෝ විශාල පිරිසකට යවනු ලබන ඒවා සඳහා, විශ්වාසදායක සගයකු එය සමාලෝචනය කිරීම ප්‍රයෝජනවත් විය හැකිය.ඔබට ඵලදායී හෝ ප්‍රියජනක යැයි පෙනෙන ලිපිගොනු ගොනුවක් තබා ගන්න. ඔබට විශේෂයෙන් ප්‍රයෝජනවත් හෝ සිත්ගන්නා සුළු පත්‍රිකාවක්, ඊමේල් හෝ ලිපි ලැබුනේ නම්, ඔබේම ලිවීමේදී එය යොමු කිරීම සඳහා සුරකින්න.

දෘශ්‍ය සන්නිවේදනය යනු තොරතුරු ගෙන ඒම සඳහා ඡායාරූප, චිත්‍ර, චිත්‍ර, සිතුවම්, ප්‍රස්ථාර සහ ප්‍රස්තාර භාවිතා කිරීමයි. ලිඛිත සහ / හෝ වාචික සන්නිවේදනය සමඟ ප්‍රයෝජනවත් සන්දර්භයක් සැපයීම සඳහා දර්ශන බොහෝ විට ඉදිරිපත් කිරීම් වලදී ආධාරකයක් ලෙස භාවිතා කරයි. මිනිසුන්ට විවිධ ඉගෙනුම් ශෛලීන් ඇති හෙයින්, අදහස් හා තොරතුරු පරිභෝජනය කිරීමට දෘශ්‍ය සන්නිවේදනය සමහරුන්ට වඩාත් ප්‍රයෝජනවත් වනු ඇත.

ඔබ කිසි විටෙක සංවේදී, ආක්‍රමණශීලී, ප්‍රචණ්ඩකාරී හෝ ග්‍රැෆික් දර්ශන කිසිදු ආකාරයකින් භාවිතා නොකළ යුතුය. ඔබේ සන්නිවේදන කුසලතා වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා, ඔබට පියවරෙන් පියවර ඉටු කර ගැනීමට අවශ්‍ය දේ හරහා වැඩ කිරීමට පුද්ගලික ඉලක්ක තබන්න. පළමුවෙන් අවධානය යොමු කිරීම වඩාත් සුදුසු වන්නේ කුමන අංශදැයි හඳුනා ගැනීම සඳහා විශ්වාසදායක සගයන්, කළමනාකරුවන් හෝ උපදේශකයින් සමඟ සාකච්ඡා කිරීම ප්‍රයෝජනවත් විය හැකිය.