දකුණු ආසියාව‍ - 9-වසර භූගෝල විද්‍යාව

දකුණු ආසියාව‍

අප ජීවත් වන දකුණු ආසියා ප්‍රදේශය සුව්ශ‍ේෂි භූ ග‍ෝලීය කළාපයකි. මෙහි පවතින භ‍ෞතික හා මානුෂ භූ ග‍ෝල විද්‍යාත්මක ලක්ෂණවල අනන්‍යතාව හ‍ේතු ක‍ොට ගෙන ‍ වෙනත් භූ ග‍ෝලීය කලාපවලින් වෙන්කර හදුනා ගත හැකිය. මුහුදු මට්ටමේ පිහිටි සුන්දරවන් වගුරු බිම මෙන් ම ලොව ඉහළ ම උන්නතාංශය දක්වන ඵවරස්ට් කදු මුදුනද, මෙම  කලාපයේ පිහිටීම භූ විෂමතාවෙහි විවිධත්වය විදහා දක්වයි. අධික ශීතල ප්‍රදේශ ද ඝන වනාන්තර වල සිට තණ බිම් ප්‍රදේශ දක්වා වෙනස් වන වක්ෂලතා ද මෙහි ද‍ේශගුණය හා වෟක්ෂලතාවල විවිධත්වය පිළිබිඹු කරයි. ඒ නිසා ම මානුෂ ක්‍රියාකාරකම් ද කැපී පෙනෙන විවිධත්වයක් දක්නට ලැබේ.

                      දකුණු ආසියා කලාපයට ඉන්දියාව, පාකිස්ථානය ,න‍ේපාලය, භූතානය, මාලදිවයින හා ශ්‍රි ලංකාව අයත් වේ . නිකෝබර් දූපත් හා  අන්දමන් දූපත් ද දකුණු ආසියාණු භූ ග‍ෝලීය ප්‍රදේශයට අයත් වේ. දකුණු ආසියා කලාපයේ පිහිටුවා ඇති ද‍ේශපාලන සංවිධානයක් වන සාර්ක් සංවිධානයට ඇෆ්ගනිස්ථානය ඇතුළු කර ඇතත් එය භු ග‍ෝලීය  වශ‍යෙන් අයත් වන්නේ මධ්‍යම ආසියාවටයි.

      සමකයට උතුරින් පිහිටා ඇති දකුණු ආසියා කලාපයේ පවතින්නේ නිවර්තන ද‍ේශගුනයකි.මෙම කලාපයේ පවතින්නේ නිවර්තන ද‍ේශගුණයකි.මෙම කලාපයේ සමහර රටවල් දිගු වෙරළ තීරයකින් වට වී ඇති අතර න‍ේපාලය හා භූතාන‍ය වෙරළ තීරයක් හිමි නැත.

                ලොව ජනග්‍රහනයෙන් පහෙන් පංගුවකට පමණ නිවහන සපයන්නෝ දකුණු ආසියාව වන අතර මෙය නිසාවෙන් එය ලොව වඩාත්ම ගහන ‍ ලෙස ජනයා සහිත භූ ගෝලීය ප්‍රදේශය වෙයි. ලොව ජන ග්‍රහනය වැඩිම රටවල් වන චීනය හා ඉන්දියාව යන රටවල් ද මෙම කළාපයට අයත් වේ. සමස්ථ ජන ගහණයෙන් 27% ක් පමණ දකුණු ආසියාවේ ජීවත් වෙති. මෙම කළාපයට අයත් රටවල් පිළිබද මෙලස අවධානය යොමු කළ හැකි ය. එම රටවල් නිර්මාණය වූ ආකාරය මෙලස පෙන්වා දීමට හැකි ය. අප ඒ ගැන මෙලෙස අවධානය යොමු කරමු.

පාකිස්ථානය

බෞද්ධ ඉතිහාසයේ ගන්ධාර දේශය දැනට අයිති වන්නේ පකිස්ථානයටය යි. මහා ඇලෙක්සැන්ඩර් රජතුමා මුලින්ම ඉන්දියාවට ඇතුළු වන්නේත්  කුශානවරු සිය රාජධානිය තනාගෙන සිටියේත් වර්ථමාන පාකිස්ථානු භූමි‍යේ ය. බොම්බායේ උපන්  මොහොමඩ් අලි ජින්නා ගාන්ධි සමග උරෙන්උර ගැටී ඉන්දීය නිදහස් සටනට උර දුන්නේ ය. එහෙත් පසුව අලි ජින්නා සහ පිරිසක් වෙනම මුස්ලිම් රටක් වෙනුවෙන් අරගල  කරන්නට වූහ. එය ජීවිත මිලියන ගණනක් අහිමි කළ ඛෙදජනක සිදුවීමක් විය. එකළ පාකිස්ථාන සීමාවේ සිටි හින්දු ජාතිකයන්ට ඉන්දියාවට එන්නට සිදු වි ය. ඉන්දීය කොටස් වල සිටි මුස්ලිම් ජනයා පාකිස්ථානයට ඇදී යන්නට විය.  කෙසේ වෙතත් සර්දාර් පටේල් වැනි නායකයින්ග‍ේ දූරදර්ශී වැඩ පිළිවෙළ නිසා නැගනහිර පාකිස්ථානය ලෙස පවතින කොටස් වලට ගියාට වැඩි මුස්ලිම් ජන කොට්ඨාසයන් ඉන්දියානු රට තුල නවත්වා ගන්නට හැකි විය. සුද්දාගෙන් නිදහස් වීම ඉන්දියාව විශාල ජයග්‍රහනයක් ලෙස සලකනු ලබනවා. එහෙත් ඔවුන්ට ඉන් පසු ජාතියක් ලෙස පැරණි බ්‍රිතාන්‍ය-ඉන්දියාව සම්පූර්ණයෙන්ම එක්සත්ව තබා ගැනීමට බැරි වි ය.

බංග්ලාදේශය

පාකිස්ථානය ලෙස මුස්ලිම් ජනයා ඉන්දියාවෙන් වෙන් වෙද්ද නැගෙනහිර කොටසේ බෙංගාලයේ පාකිස්ථානය බිහි වි ය. එකම රටක් කොටස් දෙකක් ලෙස පාලනය කළත් නැගනහිර පාකිස්ථාන ජනයාගේ උවමනා එපාකම් පාකිස්ථානයෙන් හරිහැටි ඉටු නොවුණි. එක් පසකින් යා නොවූ භූමි දෙකක ජීවත් වූ ඔවුන්ට පාලන ගැටලු ද තිබෙන්නට ඇත. ඉන්දියාව සමග එක්ව ගෙනග‍ිය දීර්ඝ සටනකින් අනතුරුව 1971 දී නැගෙනහිර පාකිස්ථානය බංගලාදේශය ලෙස නිදහස ලැබීය.