2010 Ordinary Level
1. ඉවත් කළ හැකි ගබඩාකරණයේ ඇති වාසි මොනවා ද?
2. ඔබ සාප්පුවකින් භාණ්ඩ ඉහිපයක් මිලදී ගෙන ඇතැයි සිතන්න. අයකැමි විසින් බිල් පත නිකුත් කර බිල්පතෙහි දැක්වෙන මුදල වැරදි බව ඔබ අනාවරනය කරගෙන ඒ බව අයකැමි වෙත දන්වා ඇත. ඔබ පද්ධතියක් ලෙස උපකල්පනය කර, මෙම සිදුවීමට අදාලව ආදානය, ප්රතිදානය සහ ක්රියාවලිය ලියා දක්වන්න.
ආදානය (Input): එක් එක් භාණ්ඩ වල මිල සහ මුළු එකතුව දැකීම
ක්රියාවලිය (Process) : භාණ්ඩ වල මිල සටහන් කර ඇති බව අයකිට දැනුම් දීම.
ප්රතිදානය (Output): බිල්පතෙහි එකතුව නිවැරදි බව අයකැමි ට කීම.
3. අ.පො.ස (සා . පෙළ ) විභාග ප්රතිඵල සැකසීමේ (Processing) දී හා නිකුත් කිරීමේ (Releasing) දී තොරතුරු සන්නිවේදන තාක්ෂණය යොදා ගැනෙන අවස්ථා දෙකක් ලියන්න.
4. 1KB බයිට (byte) සංඛ්යාව , තුල්ය අෂ්ටක සංඛ්යාවකට (Octal) පරිවර්ථනය කරන්න.
5. සත්යතා වගුවක් භාවිතා කර පහත දැක්වෙන ද මෝගන් (The Morgan’s Theorem) නියම තහවුරු කරන්න.
A |
B |
A.B |
(A.B)’ |
A’ |
B’ |
A’+B’ |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ඉහත සත්යතා වගුවෙහි (A.B)’ , A’+B’ යන පේලි වලින් නිරූපනය කරන අගයයන් සමාන වේ. ද මෝගන් නියමය තහවුරු වේ.
A |
B |
(A+B) |
(A+B)’ |
A’ |
B’ |
A’.B’ |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ඉහත සත්යතා වගුවෙහි (A+B)’ , A’.B’ යන පේලි වලින් නිරූපනය කරන අගයයන් සමාන වේ. ද මෝගන් නියමය තහවුරු වේ.
6. පහත දැක්වෙන වගුව චිත්රක මෘදුකාංගයක ඇති මෙවලම් කට්ටලයකින් සමන්විත වේ. ඒවා සමග ගැලපෙන අයිතම තොරා ලියන්න.
Tool Box |
Layers |
Key Frame |
Color Mixer |
Animation |
Gradient Fill |
Draw and Edit objects |
Create, Place, Modify text and graphics |
Tool Box : Create, Place, Modify text and graphics
Layers : Draw and Edit objects
Key Frame : Animation
Color Mixer : Gradient Fill
7. පියෙක් තම පුතුට රුපියල් 100 ක් දී අසල ඇති කඩයකින් පාන් ගෙඩියක් මිලට ගෙන එන ලෙස ද එය ඔහූගේ මවට දෙන ලෙස දැන්වීය. මෙම කාර්යය සඳහා සුදුසු ඇන්ගොරිදමයක් (Algorithm) ව්යාජ කේත (Pseudo code) ආකාරයට ගොඩනගන්න.
ආරම්භය (Begin)
මුදල් ලබා ගැනීම හා පාන් ගෙඩියක් ගෙන එන ලෙස උපදෙස් ලැබීම.
කඩයට යාම
පාන් ගෙඩියක් ගැනීම.
රුපියල් 100 මුදලාලිට දීම.
ඉතුරු ඉල්ලීම.
ගෙදර යාම.
මවට පාන් ගෙඩිය සහ ඉතුරු දීම.
අවසානය (End)
8. පද්ධති සංවර්ධන ජීවන චක්රය (SDLC – Software Development Life Cycle) යොදා ගනිමින් පාසල් පුස්තකාලයක් සඳහා තොරතුරු පද්ධතියක් සංවර්ධනය කිරීමේ කාර්යය ඔබට පවරා ඇතැයි උපකල්පනය කරන්න. එ සඳහා යොදා ගැනෙන SDLC හි පළමු අදියර දෙක කෙටියෙන් විස්තර කරන්න.
ගැටළු විග්රහය : ආයතනයට දත්ත සැකසුම් පද්ධතියක් තිබේ ද? නැද්ද? නඩත්තු කළ යුතු ද නැද්ද යන්න. පද්ධතියෙන් බලාපොරොත්තු වන දේ පිළිබ්ඳ ව විමර්ෂනයක් සිදු කෙරේ.
ශක්යතා අධ්යයනය : තොරතුරු පද්ධතියෙන් අපේක්ෂිත අරමුණු ඉටුවේ ද? නැද්ද යන්න. පිරිවැය කොපමන අවශ්ය වේ ද යන්න, නව් රැකියා අවස්ථා බිහිවේ ද සහ තිබූ රැකියා අවස්ථා කප්පාදුවේ ද යන්න සොයා බැලීම ශක්යතා අධ්යයන අදියරේ දී සිදුවේ.
තවත් කොටසක් බලාපොරොත්තු වන්න.